advies voor vanavond

24-12-2025 09:28 97 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Goedemorgen; vanavond komen mijn schoonouders kerstavond vieren bij ons. Schoonouders (allebei tegen de 80) hebben al sinds ik ze ken (25 jaar) een moeizame relatie. Vaak ruzie, totaal geen genegenheid zichtbaar of uberhaupt is er nergens aan te merken dat ze elkaar leuk vinden. Nu belt mijn schoonmoeder een uur geleden huilend naar mijn man dat ze weer ruzie hebben en dat ze wel thuis blijft (wonen 2 uur bij ons vandaan)
Man zegt dat hij hun kind is en echt klaar is met het eeuwige gezeik over elkaar wat richting hem geuit wordt en dat hij het niet op kan lossen maar wel verdrietig wordt van dit soort telefoontjes en dat ze of samen komen of niet.

En nu? Ze bellen nog terug maar ik weet niet wat ik moet hopen: hoop ik dat ze toch komen en voeren we weer 1 groot toneelstuk op of hoop ik dat ze niet komen, maar voel ik me dan toch rot en schuldig dat zij geen leuke kerst hebben?
En als ze wel komen? Dan wordt er gedaan alsof er niks gebeurt is maar ik heb steeds meer moeite met dit toneelstuk...
Laat ze allebei thuis en vier samen kerst.
Dat kan ik dan ook weer niet over mijn hart verkrijgen....dat is mijn probleem altijd, ik ben altijd bezig met het anderen naar de zin maken. Maar als ik voor mezelf kies dan kan ik er alsnog niet van genieten vanwege schuldgevoel.
Ppff… ik zou denk ik ook zeggen dat ze dan misschien beter thuis kunnen blijven?
Anders blijft die ruzie lekker als een olifant in de kamer staan..
Laat ze komen en spreek met je man af dat jullie niet meer meedoen aan het toneelstuk. Ik was er al lang klaar mee geweest.

Mijn schoonouders zijn gescheiden en die verrekten het in het begin om samen op verjaardagen te komen. Tot ik er geen rekening meer mee hield en zij "perongeluk" tegelijk aankwamen. Toen was het gezeik over. (Ze overdrijven nu doordat mijn schoonmoeder contact heeft met de vriendin van mijn schoonvader buiten ons om).
evaluna schreef:
24-12-2025 09:28
En als ze wel komen? Dan wordt er gedaan alsof er niks gebeurt is maar ik heb steeds meer moeite met dit toneelstuk...
Als jullie daar eens mee stoppen, met doen alsof er niets aan de hand is. Open zijn over dit soort dingen zou ik doen en ook vertellen wat het met jullie doet dat dit steeds speelt.
Ja we geven vaak aan wat dit met ons doet maar ze lijken zich niet te kunnen verplaatsen in andermans gevoelens. Mijn zwager heeft het contact met zijn ouders een jaar geleden tijdelijk verbroken; paar weken geleden hebben ze elkaar 1x opgezocht, ook vanwege de kleinkinderen, maar zwager geeft aan dit alleen te doen vanuit een moreel kompas, een gevoelsmatige verplichting. Niet omdat hij iets uit het contact haalt. Hij kan veel makkelijker voor zichzelf en zijn gezin kiezen dan dat wij dat kunnen. Ik zou het nooit over mijn hart kunnen verkrijgen een jaar geen contact te hebben. Ik denk altijd; ze zijn zo met een reden; er zal iets achter zitten; in ieder mens schuilt iets goeds en ik vind het dan toch weer zielig als ook wij het contact zouden verbreken of minimaliseren. Maar er is een grens en ik heb wel het idee dat vooral bij mijn man die grens snel bereikt wordt.
Pioen00 schreef:
24-12-2025 09:40
Als jullie daar eens mee stoppen, met doen alsof er niets aan de hand is. Open zijn over dit soort dingen zou ik doen en ook vertellen wat het met jullie doet dat dit steeds speelt.
Ik snap je reactie, maar vanavond zijn de kinderen en nog wat andere familieleden er ook bij; niet echt een goed moment om het open te breken....
'Zo, wat gezellig dat jullie er zijn, hebben jullie het afgekust?'
'Je zou toch denken dat elke ruzie al een keer gevoerd is, maar jullie houden vast van het naderhand eer goedmaken'
'En, allebei niet gewond? Dat viel dan toch best mee deze keer'

Ik zou ze met zo'n soort zin begroeten. Dan benoem je het, zonder het heel zwaar te maken.

Schuldgevoel is een nutteloze emotie.
Het is maar kerst. Laat ze elkaar lekker de tent uitvechten ipv bij jullie kerstavond komen verzieken.
Ze zijn 80 en gaan niet meer veranderen. Ze wonen ver weg dus het aantal contactmomenten zal al niet groot zijn denk ik. Ik weet niet of jullie kinderen hebben maar contact met grootouders is ook belangrijk en kinderen zien dat geruzie vaak helemaal niet. Stel dat ze nog 5 jaar te leven hebben en je ziet ze gemiddeld 4x per jaar, dan is dat dus nog maar 20 keer. Zo kijk ik tenminste naar dit soort dingen. Je hebt gewoon niet heel veel tijd met elkaar op deze wereld. Om even bij de kerstgedachte te blijven :hug:
Je man moet uit de relatie van zijn ouders stappen. Per direct mogen ze niet meer over elkaar tegen hem klagen. Op visite mag alleen als ze gezellig tegen elkaar kunnen doen. Zo niet: dan mogen ze weer vertrekken. Herhaal dit (en voer het uit) tot ze het snappen.

Alle afspraken de komende tijd op neutraal gebied tussen jullie woonplaatsen in (een bos of een café) waarbij je meteen weg kunt als ze weer ruzie maken. Je kunt deze mensen niet veranderen of opvoeden, maar je kunt wel je eigen grenzen aangeven.

Verwacht tegenstand (boosheid) en emotionele manipulatie. Negeer dat.
evaluna schreef:
24-12-2025 09:39
Dat kan ik dan ook weer niet over mijn hart verkrijgen....dat is mijn probleem altijd, ik ben altijd bezig met het anderen naar de zin maken. Maar als ik voor mezelf kies dan kan ik er alsnog niet van genieten vanwege schuldgevoel.
En je man? Laat je het hem oplossen.
Wij hebben pubers die ook klaar zijn met het eeuwige gevit van opa en oma op elkaar. We zien elkaar eens per maand zoiets maar proberen sinds een aantal jaar het contact wat te verminderen, maar een keer of 8 per jaar zien we ze zeker wel.

Een luchtige begroeting waarin wel gerefereerd wordt naar het telefoontje van vanmorgen vind ik een goede tip. Dank!
evaluna wijzigde dit bericht op 24-12-2025 10:02
0.42% gewijzigd
BrutaImmaculata schreef:
24-12-2025 09:55
En je man? Laat je het hem oplossen.
Alsnog voel ik me dan rot en verdrietig. Zonder mij had man het contact al lang verbroken; ik ben de lijm zeg maar.
ladadieladieda schreef:
24-12-2025 09:50
'Zo, wat gezellig dat jullie er zijn, hebben jullie het afgekust?'
'Je zou toch denken dat elke ruzie al een keer gevoerd is, maar jullie houden vast van het naderhand eer goedmaken'
'En, allebei niet gewond? Dat viel dan toch best mee deze keer'

Ik zou ze met zo'n soort zin begroeten. Dan benoem je het, zonder het heel zwaar te maken.

Schuldgevoel is een nutteloze emotie.
Als ik zo'n ruzie had met partner dat ik overweeg niet te komen, maar uiteindelijk besloot toch mijn best te doen en mee te gaan, dan zou een van deze cynische opmerkingen meteen mijn avond breken en zou ik met tranen in mijn ogen omdraaien en gaan.
De enige opmerking hierover die helpend zou zijn is 'fijn dat je er toch bent'.
evaluna schreef:
24-12-2025 09:58
Alsnog voel ik me dan rot en verdrietig. Zonder mij had man het contact al lang verbroken; ik ben de lijm zeg maar.
Omgekeerde wereld hoor, jij doet niks verkeerd :rose:
Kipzonderkop schreef:
24-12-2025 09:52
Je man moet uit de relatie van zijn ouders stappen. Per direct mogen ze niet meer over elkaar tegen hem klagen. Op visite mag alleen als ze gezellig tegen elkaar kunnen doen. Zo niet: dan mogen ze weer vertrekken. Herhaal dit (en voer het uit) tot ze het snappen.

Alle afspraken de komende tijd op neutraal gebied tussen jullie woonplaatsen in (een bos of een café) waarbij je meteen weg kunt als ze weer ruzie maken. Je kunt deze mensen niet veranderen of opvoeden, maar je kunt wel je eigen grenzen aangeven.

Verwacht tegenstand (boosheid) en emotionele manipulatie. Negeer dat.
Zeker waar, als we bij hen zijn doen we dat ook; loopt schoonmoeder weer huilend naar boven, gaan we naar huis. Maar ja, dat is wel zonde als je zo ver moet rijden. Maar dit is wel al een aantal keren gebeurd. Ze ons huis uitzetten vind ik ingewikkelder. Afspreken op neutraal terrein is iets wat we ook weleens doen (bijvoorbeeld een museum bezoeken of een wandeling maken en dan lunchen in een boscafe), maar ze komen het liefst graag gewoon naar ons. Maar kan ik wel weer eens op sturen. Dank.
evaluna schreef:
24-12-2025 09:47
Ik snap je reactie, maar vanavond zijn de kinderen en nog wat andere familieleden er ook bij; niet echt een goed moment om het open te breken....
Juist in het bijzijn van anderen is het aan de orde brengen van wat iedereen al jaren weet en dwarszit een goed idee.
Laat het je man doen en doe het luchtig, kort en duidelijk. Als je pubers constant zouden ruziemaken zou je ook ingrijpen.
evaluna schreef:

Uit ervaring: dat gaat je een keer heel erg opbreken. Ik had gewild dat ik de les decennia eerder geleerd had, dat ik zelf óók belangrijk ben. En om door dat schuldgevoel heen te gaan. Wat verschrikkelijk zonde dat het me zolang gekost heeft.

Tot die tijd: besef dat je het echt zelf doet en hier echt zelf voor kiest en dat het je oplevert dat je niet met schuldgevoel hoeft te dealen. Verder vind ik die zinnetjes van ladielada (oid) erg goed, zoiets zou ik zéker gebruiken om lekker het ijs en de spanning meteen te breken. En tussendoor kun je ze ook gewoon gebruiken om weer even de spanning uit de lucht te halen.
Als ze bellen om te vertellen dat ze toch komen, zou ik als hun kind zeggen: gezellig, maar houd het ook gezellig! En dit is ook de laatste keer dat jullie mij en mijn gezin lastig vallen met jullie geruzie. Jullie zijn altijd welkom als jullie gezellig kunnen doen.
evaluna schreef:
24-12-2025 09:58

Wauw. Dit vind ik wel echt heel erg. Dat jij hem en je pubers dit aandoet om zelf je schuldgevoel maar niet te hoeven voelen. Als het nou om je eigen ouders ging, maar het zijn verdorie zíjn ouders en jij manipuleert je man om niet met zijn eigen ouders te breken? Oef, waar ben je mee bezig? En dan zadel je je pubers er ook nog eens mee op, leuk zeg voor ze.

evaluna schreef:
24-12-2025 10:00
Maar kan ik wel weer eens op sturen.

Volgens mij moet jij juist eens stoppen met sturen en zelf met je gevoelens dealen ipv anderen erin meeslepen. Als je toch graag contact wil houden met deze mensen ga dan zelf naar ze toe of met ze afspreken en laat de rest van je gezin erbuiten. Laat je man zijn eigen keuzes maken.
Lekker thuis laten zitten.
S-Groot schreef:
24-12-2025 10:17
Wauw. Dit vind ik wel echt heel erg. Dat jij hem en je pubers dit aandoet om zelf je schuldgevoel maar niet te hoeven voelen. Als het nou om je eigen ouders ging, maar het zijn verdorie zíjn ouders en jij manipuleert je man om niet met zijn eigen ouders te breken? Oef, waar ben je mee bezig? En dan zadel je je pubers er ook nog eens mee op, leuk zeg voor ze.

Volgens mij moet jij juist eens stoppen met sturen en zelf met je gevoelens dealen ipv anderen erin meeslepen. Als je toch graag contact wil houden met deze mensen ga dan zelf naar ze toe of met ze afspreken en laat de rest van je gezin erbuiten. Laat je man zijn eigen keuzes maken.

Heel erg mee eens.
Hoe behulpzaam ben je in deze situatie, als het je in feite alleen om je eigen gevoel gaat en daarmee anderen stuurt?

Schuldgevoel is iets wat je af moet leren. Het ontstaat over het algemeen wanneer je niet écht en oprecht de verantwoordelijkheid neemt voor de keuzes die je maakt, maar dit halfslachtig doet. Daar heeft werkelijk niemand iets aan.
evaluna schreef:
Oké, schuldgevoel naar je schoonouders. Je wil het een ander altijd naar de zin maken.
Los van dat ik vind dat je ook aan jezelf mag denken: met steeds maar weer de lijm denken te moeten zijn... Op welke manier denk je dat je je man hiermee helpt?? Hij had al jaren geleden uit deze ellende kunnen stappen, maar jij denkt dat je je ermee moet bemoeien, dus kan hij iedere keer weer dealen met hun gedoe! En jullie kinderen zitten ook met de gespannen sfeer.
Dus als je denkt anderen het naar de zin te moeten maken, laat die anderen dan in ieder geval jullie gezin zijn!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven