Kerstmis bijwonen?

24-12-2025 21:25 28 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wie gaat er een Kerstmis bijwonen in éen kerk? nachtmis? Of anderszins?
Vanity of vanities; all is vanity
Ik niet. Vroeger wel gedaan met katholieke ouders. Al waren mijn ouders ook niet meer van de kerk. (Wel zo opgevoed)

Ik zie bij een aantal kennissen dat ze het wel weer doen. Naar een nachtmis.
Mij te koud.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Ik! Met kind van 6 die op de een of andere manier aangetrokken wordt door kerken. Dacht dit is een mooi moment om haar dan kennis te laten maken. Ik ben zelf niet Christelijk dus voel me wel een klein beetje opgelaten ofzo maar we zijn uitgenodigd (voor zover je een uitnodiging nodig hebt om naar de kerk te komen) dus het zal vast wel goedkomen.
Jarenlang kerkganger geweest, ook buiten Kerst om. Oecumenisch huwelijk, kerkelijk meelevend. Na een onprettig incident in de kerk nu bijna twee jaar geleden geen dienst meer bezocht. Uitgeschreven en nu heiden. Wat ik mis: de gemeenschappelijke ervaring, het gevoel onderdeel uit te maken van een eeuwenoude traditie, iets dat groter is dan ikzelf, simpele ziel in kerkbank. Wat ik niet mis: "a" zeggen, maar "b" doen, vernikkelen op zondagochtend, die typische intonatie van lieve mevrouwen die Bijbelfragmenten compleet aritmisch voorlezen.
Si abra la puerta hay lobos.
Rabarbara schreef:
24-12-2025 21:35
Jarenlang kerkganger geweest, ook buiten Kerst om. Oecumenisch huwelijk, kerkelijk meelevend. Na een onprettig incident in de kerk nu bijna twee jaar geleden geen dienst meer bezocht. Uitgeschreven en nu heiden. Wat ik mis: de gemeenschappelijke ervaring, het gevoel onderdeel uit te maken van een eeuwenoude traditie, iets dat groter is dan ikzelf, simpele ziel in kerkbank. Wat ik niet mis: "a" zeggen, maar "b" doen, vernikkelen op zondagochtend, die typische intonatie van lieve mevrouwen die Bijbelfragmenten compleet aritmisch voorlezen.
Wat jammer dat dat incident heeft gezorgd voor uitschrijving, dat moet heftig zijn geweest. Snap dat je de gemeenschappelijke ervaring mist.
En ook wat je niet mist :lol:

Net als Solomio zegt: best koud! (maar goed, dat heeft ook wel charme toch? koude)
Vaiana schreef:
24-12-2025 21:32
Ik! Met kind van 6 die op de een of andere manier aangetrokken wordt door kerken. Dacht dit is een mooi moment om haar dan kennis te laten maken. Ik ben zelf niet Christelijk dus voel me wel een klein beetje opgelaten ofzo maar we zijn uitgenodigd (voor zover je een uitnodiging nodig hebt om naar de kerk te komen) dus het zal vast wel goedkomen.
Mooi dat je dit doet voor je kind! komt tuurlijk goed. :heart:
Pink-Freud schreef:
24-12-2025 22:01
Wat jammer dat dat incident heeft gezorgd voor uitschrijving, dat moet heftig zijn geweest. Snap dat je de gemeenschappelijke ervaring mist.
En ook wat je niet mist :lol:

Net als Solomio zegt: best koud! (maar goed, dat heeft ook wel charme toch? koude)
Kou heeft wat mij betreft geen enkele charme.

David Dunning
Vaiana schreef:
24-12-2025 21:32
Ik! Met kind van 6 die op de een of andere manier aangetrokken wordt door kerken. Dacht dit is een mooi moment om haar dan kennis te laten maken.
Naar een kindermis?

Mijn dochter voelde zich ook geroepen door de Heere. Wij naar die kindermis. Allebei een jurk aan.

Ik heb nog nooit mijn kind zich zo stierlijk zien vervelen! :biggrin:

Ik zag haar als een vaatdoekje gedrapeerd over het bankje voor ons, wang op de zitting, bips over de rugleuning in de lucht, lusteloze uitdrukking in haar ogen en ik dacht 'ah mooi, ik was al bang dat ik dit vaker moest gaan doen'
@solo: Das wel een beetje waar, ik vergeet ook steeds dat ik het syndroom van Raynaud heb. En toch denk ik steeds dat ik van kou hou, in de winter, rond kerst. Romanticus als ik ben. 😶‍🌫️
Dropdrop schreef:
24-12-2025 22:17
Naar een kindermis?

Mijn dochter voelde zich ook geroepen door de Heere. Wij naar die kindermis. Allebei een jurk aan.

Ik zag haar als een vaatdoekje gedrapeerd over het bankje voor ons, wang op de zitting, bips over de rugleuning in de lucht, lusteloze uitdrukking in haar ogen en ik dacht 'ah mooi, ik was al bang dat ik dit vaker moest gaan doen'
🤣 aan jou lag het niet iig.
Dropdrop schreef:
24-12-2025 22:17
Naar een kindermis?

Geroepen door de Heere? Geen idee. Ze komt gewoon graag in de/een kerk. Welke kerk dan ook.
Deze mis is inderdaad (ook) gericht op kinderen. We gaan het zien. Als ze zich werkelijk geroepen voelt vinden we vast een manier om dat te laten werken.
Ja, ik ben naar de 'vroege' nachtmis in onze kerk geweest. Ik ga niet vaak meer naar de kerk, maar nog wel met feestdagen en af en toe een gewone zondag.

Ik voel me verbonden met de mensen in de kerk, heb er goede vrienden en fijne kennissen. Ik kom tot rust bij de bekende verhalen, liederen en gebeden.

En nee, ik ben het lang niet met alles eens en sluit ook zeker niet mijn ogen voor de misstanden, maar ik weet vrij zeker dat het voor mij en voor de wereld geen kwaad kan als ik probeer te leven zoals Jezus dat van mij vraagt.
"Je ne suis pas d’accord avec ce que vous dites, mais je me battrai jusqu’au bout pour que vous puissiez le dire." -Voltaire
Ja ik ben geweest, maar ik ga elke week naar een kerk dus dat is niet erg bijzonder. Overigens niet in een traditioneel kerkgebouw, hoewel ik dat voor kerst wel een stuk mooier vind qua gevoel. Maar dit keer bij onze ‘eigen’ evagelische kerk, mocht zelf ook nog wat zingen dus dat was best leuk.
Mooi Nightnurse. Ik mis die verbondenheid wel eens in mijn leven. En ben het met je eens dat Jezus een goeie is.
En wij als mens zijn dat ook.
Hoe dan ook.
Minik schreef:
24-12-2025 22:38
Ja ik ben geweest, maar ik ga elke week naar een kerk dus dat is niet erg bijzonder. Overigens niet in een traditioneel kerkgebouw, hoewel ik dat voor kerst wel een stuk mooier vind qua gevoel. Maar dit keer bij onze ‘eigen’ evagelische kerk, mocht zelf ook nog wat zingen dus dat was best leuk.
Wat mooi dat je zong in je eigen kerk. 🧡
Nee ga de andere dagen niet naar de kerk, om dan met kerst wel te gaan voelt schijnheilig.
Welk kerkelijk opgevoed maar we gingen op zondag amper tot nooit naar de kerk.
Ik ga alleen op kerstavond. Mijn vriend is kerkgaand opgevoed en soms krijgt hij ineens weer een zoekende fase, maar ik ben nogal overtuigd atheïst.
Het was weer een hele zit. Dit jaar een mannenkoor van allemaal 70+’ers en erg religieuze liederen. Ik vind het leuker als het wat persoonlijker en toegankelijker is.
Heb online de dienst gevolgd. Kerk in mijn geboortedorp waar ik me nog steeds mee verbonden voel. Het kerstverhaal met de "ouderwetse" kerstliederen. Hele mooie dienst.
Ja, met wat Italiaanse schoonfamilie naar de nachtmis geweest. I.p.v. de parochiekerk in de buurt van schoonouders, naar de middeleeuwse ‘grote’ kerk. Alleen al om de architectuur en goede muzikanten leuk.

Ben zelf niet gelovig maar heb wel een vrij katholieke opvoeding gehad omdat grootouders langs vaderskant twee straten verderop woonden en ons kinderen op zondag meenamen. De R.-K. basisschool lag tegenover de dorpskerk en ik heb nog les gehad van twee stokoude nonnen (en één uitgetreden non, dat was de rebel). Ik associeer het dus meer met leuke tijden vroeger, opa en oma.
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
Ha. Lemoos. We hebben iets gemeen. Ik heb Limburgse katholieke grootouders (maar zelf niet zo opgevoed. Want mijn moeder was dan weer de risee van de familie). En Italiaanse (stief)vader. Die ook wel katholiek was maar ook weer niet dat ik het echt meekreeg uit Italië.
Wel veel feest altijd hier. En soms vroeger naar een mis.
Je hebt les gehad van nonnen?
Dat is de reden geweest dat mijn moeder er niks mee te maken wilde hebben.
NightNurse schreef:
24-12-2025 22:37
Ja, ik ben naar de 'vroege' nachtmis in onze kerk geweest. Ik ga niet vaak meer naar de kerk, maar nog wel met feestdagen en af en toe een gewone zondag.

Ik voel me verbonden met de mensen in de kerk, heb er goede vrienden en fijne kennissen. Ik kom tot rust bij de bekende verhalen, liederen en gebeden.

En nee, ik ben het lang niet met alles eens en sluit ook zeker niet mijn ogen voor de misstanden, maar ik weet vrij zeker dat het voor mij en voor de wereld geen kwaad kan als ik probeer te leven zoals Jezus dat van mij vraagt.
Ik weet dan weer vrij zeker dat dat de normale omgangsvormen zijn. Jezus heeft niet echt iets bijzonders bedacht. Ik leef wrsch net zo, maar dan vanuit mezelf.

David Dunning
Ja ik ga straks naar de mis. Wij gaan altijd twee keer per jaar :proud:
Voorheen naar de kathedraal maar we zijn naar een dorp verhuisd dus nu voor het eerst naar de dorpskerk.
Weet niet of we het einde halen want de kinderen zijn altijd een onzekere factor maar anders gaan we gewoon eerder weg.
En daarna natuurlijk worstenbroodjes.
Nee, ben katholiek opgevoed en ben gedoopt, hebt mijn communie en vormsel gedaan en heb jaren in het kinderkoor gezongen. Maar ga al jaren niet meer naar de kerk en heb ook helemaal niks meer met het geloof. Als ik sprookjes wil horen, ga ik wel naar de Efteling 😊 hele familie ging hier gisteren wel naar de kerk (die ene keer per jaar, vind dat inderdaad ook wat schijnheilig zoals iemand al zei). Neef moest perse mee, had er totaal geen zin in. Ik zie daar het nut niet van. Laat iedereen gewoon lekker zelf doen wat ze willen ipv iemand tegen de zin in meeslepen naar een kerk. Dochter heb ik er nog nooit over gehoord, dat is echt een atheïst. Ik kom alleen af en toe in een kerk om hem te bezichtigen, voornamelijk op vakantie :)

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven