Kerstmis bijwonen?
donderdag 25 december 2025 om 07:30
Ik ga soms nog wel naar de nachtmis omdat mijn ouders dan de muziek verzorgen met hun muziekvereniging. Ik ga dan niet naar de kerk om het geloof maar voor mijn ouders.
Deze laatste weken van het jaar op een ander moment naar een concert van hun geweest, dus nu niet in de kerk gaan luisteren.
Deze laatste weken van het jaar op een ander moment naar een concert van hun geweest, dus nu niet in de kerk gaan luisteren.
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
donderdag 25 december 2025 om 08:44
Same here.Irregular_Choice schreef: ↑25-12-2025 07:08Nee, ben katholiek opgevoed en ben gedoopt, hebt mijn communie en vormsel gedaan en heb jaren in het kinderkoor gezongen. Maar ga al jaren niet meer naar de kerk en heb ook helemaal niks meer met het geloof. Als ik sprookjes wil horen, ga ik wel naar de Eftelinghele familie ging hier gisteren wel naar de kerk (die ene keer per jaar, vind dat inderdaad ook wat schijnheilig zoals iemand al zei). Neef moest perse mee, had er totaal geen zin in. Ik zie daar het nut niet van. Laat iedereen gewoon lekker zelf doen wat ze willen ipv iemand tegen de zin in meeslepen naar een kerk. Dochter heb ik er nog nooit over gehoord, dat is echt een atheïst. Ik kom alleen af en toe in een kerk om hem te bezichtigen, voornamelijk op vakantie
![]()
Ik heb me een paar jaar geleden laten uitschrijven omdat sommige principes van het katholieke geloof niet stroken met hoe ik in het leven sta.
Desondanks heb ik warme gevoelens als ik aan de kerk denk of er weer zit. Ik heb er zoveel uur gezongen dat ik altijd de prettige associatie zal houden denk ik.
Loop met je gezicht in de zon, dan valt de schaduw achter je.
donderdag 25 december 2025 om 09:54
Ik woon niet meer in dezelfde plaats als vroeger. Kom ook niet meer bij “mijn” kerk in de buurt. Die kerk is inderdaad nog wel speciaal, omdat ik daar heel veel ben geweest inderdaad. Met de kerken hier heb ik al helemaal niks meer qua gevoel.ingelke_kepringelke schreef: ↑25-12-2025 08:44Same here.
Ik heb me een paar jaar geleden laten uitschrijven omdat sommige principes van het katholieke geloof niet stroken met hoe ik in het leven sta.
Desondanks heb ik warme gevoelens als ik aan de kerk denk of er weer zit. Ik heb er zoveel uur gezongen dat ik altijd de prettige associatie zal houden denk ik.
donderdag 25 december 2025 om 11:02
Hoe was het?Vaiana schreef: ↑24-12-2025 21:32Ik! Met kind van 6 die op de een of andere manier aangetrokken wordt door kerken. Dacht dit is een mooi moment om haar dan kennis te laten maken. Ik ben zelf niet Christelijk dus voel me wel een klein beetje opgelaten ofzo maar we zijn uitgenodigd (voor zover je een uitnodiging nodig hebt om naar de kerk te komen) dus het zal vast wel goedkomen.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
donderdag 25 december 2025 om 11:03
Hahaha, geweldig beschreven!Dropdrop schreef: ↑24-12-2025 22:17Naar een kindermis?
Mijn dochter voelde zich ook geroepen door de Heere. Wij naar die kindermis. Allebei een jurk aan.
Ik heb nog nooit mijn kind zich zo stierlijk zien vervelen!![]()
Ik zag haar als een vaatdoekje gedrapeerd over het bankje voor ons, wang op de zitting, bips over de rugleuning in de lucht, lusteloze uitdrukking in haar ogen en ik dacht 'ah mooi, ik was al bang dat ik dit vaker moest gaan doen'
donderdag 25 december 2025 om 12:22
Ik ga zo'n 3 of 4x per jaar naar de kerk, waaronder met kerst. Maar dat is omdat ik lid ben van een muziekvereniging, anders zou ik niet gaan.
"Just because something is typed - whether it is typed on a business card or typed in a newspaper or book - this does not mean it is true.” (The Wide Window - Lemony Snicket)
donderdag 25 december 2025 om 12:40
Geweest, en ik ga vaker.
Ik vraag me wel altijd af of ik de minst gelovige in de kerk ben. Maar de gemeenschapszin, het weten dat mensen al eeuwenlang elke zondagochtend hier, onder dit dak samenkomen om naar een mooi verbindend verhaal te luisteren en wat eeuwenoude liedjes te zingen, maakt dat ik blijf komen.
Ik vraag me wel altijd af of ik de minst gelovige in de kerk ben. Maar de gemeenschapszin, het weten dat mensen al eeuwenlang elke zondagochtend hier, onder dit dak samenkomen om naar een mooi verbindend verhaal te luisteren en wat eeuwenoude liedjes te zingen, maakt dat ik blijf komen.
donderdag 25 december 2025 om 14:39
Je weet nooit hoe iemand denkt, maar voor zover ik kon zien was ik de enige die de tekst van het Onze vader niet kende, of in ieder geval niet meedeed. Ook bij het gebed houd ik me afzijdig.ladadieladieda schreef: ↑25-12-2025 12:40Geweest, en ik ga vaker.
donderdag 25 december 2025 om 18:28
Toch echt bijzonder met en voor kind. Er was een deel echt voor kinderen, dat heeft ongetwijfeld geholpen. Het bleek een kleine gemeente te zijn, ik voelde me heel welkom. De dominee kwam ons begroeten en heeft ook even met kind gepraat.
Gaan we nu elke zondag? Dat denk ik niet. Maar kind vroeg wel of we weer gaan als Jezus doodgaat.
donderdag 25 december 2025 om 21:45
De nonnen in habijt gaven handwerkles/knutselen en catechese. Die waren toen echt stokoud al. Eentje, zuster Immaculata, was een boerendochter uit een dorpje in Zeeland. Zij hield ook een flink aantal kippen in de tuin van de pastorie. De pastoor deed catechese rondom eerste communie en vormsel. De uitgetreden non was een ‘echte’ juf, ik geloof dat ze veertig jaar lang groep 7/5e klas heeft gehad. Haar spraken we niet aan met ‘zuster’ maar met ‘juffrouw+achternaam’. De rest was gewoon juf Truus, juf Anita, etc.Pink-Freud schreef: ↑25-12-2025 01:22Je hebt les gehad van nonnen?
Dat is de reden geweest dat mijn moeder er niks mee te maken wilde hebben.
Ik heb dus niet de angst gehad voor nonnen zoals mijn vader dat heeft gehad vroeger. Alhoewel de uitgetreden non mij eens met een liniaal een tik op mijn vingers heeft gegeven (maar dan niet zoals vroeger dat je je hand moest uitsteken en er dan een flinke mep op kreeg).
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
vrijdag 26 december 2025 om 09:45
Ik heb ook les gehad van een nonPink-Freud schreef: ↑25-12-2025 01:22Je hebt les gehad van nonnen?
Dat is de reden geweest dat mijn moeder er niks mee te maken wilde hebben.
vrijdag 26 december 2025 om 11:02
Klinkt fijn, en mooi als je het kunt vormgeven zoals bij jou en jullie past. 't Is te overzien als de volgende keer is wanneer Jezus dood gaatVaiana schreef: ↑25-12-2025 18:28Toch echt bijzonder met en voor kind. Er was een deel echt voor kinderen, dat heeft ongetwijfeld geholpen. Het bleek een kleine gemeente te zijn, ik voelde me heel welkom. De dominee kwam ons begroeten en heeft ook even met kind gepraat.
Gaan we nu elke zondag? Dat denk ik niet. Maar kind vroeg wel of we weer gaan als Jezus doodgaat.![]()
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in