Leuke invulling oudjaarsavond

29-12-2025 12:47 12 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Oh... oudjaarsavond. Vroeger mijn meest allerlievelingsavond in het jaar. Met vriendinnen, in de kroeg en tot 06.00 dansen. Tot ik een relatie met mijn huidige man kreeg, hij hield niet van stappen en alleen op pad terwijl hij oudjaar met zijn ouders vierden vond ik ook zo sneu. Daarna thuis, kinderloos en met vrienden tot laat borrelen en spelletjes spelen, ook heel gezellig. Toen tropenjaren, dus dat was gewoon op tijd naar bed want we hadden altijd heel slechte slapers.

Nu de kinderen iets groter worden (5 & 8) lijken we een beetje de boot gemist te hebben. Iedereen heeft al een vaste oudjaars-club waar we niet heel natuurlijk bij aansluiten. Onze vrienden zitten nu zélf in de tropenjaren en willen op tijd naar bed. Vorig jaar heb ik samen met man een spelletje gespeeld maar we zijn niet echt spelletjes mensen dus het was eigenlijk een beetje saai (vonden we allebei)

Nu dit jaar.. onze oudste wil wakker blijven. Onze jongste wil naar bed en ook niet wakker gemaakt worden om 00.00.

Maar hoe gaan we onze avond nu invullen? Voor oudste zouden we het eigenlijk heel gezellig vinden om in groepsverband oudjaar te vieren maar met onze ouders vind ik eigenlijk niet echt gezellig (zijn 80+ en erg "oud"). Verder eigenlijk geen mensen beschikbaar waar we kunnen aansluiten. De hele avond spelletjes (en dan dus ook spelletjes leuk voor een 8-jarige) lijkt ons niks. De hele avond tv-kijken vinden we ook niet zo'n succes want onze "stoere" 8-jarige vindt heel snel dingen eng, dus dan komen we echt op kinderfilms uit en daar zit ik zelf ook niet zo op te wachten, de hele avond. Ik dacht aan ergens naartoe gaan (naar Rotterdam rijden voor de show op de Erasmusbrug oid, iets ludieks), maar dit gaat dan eigenlijk weer niet met jongste die om 19.30 vaak zelf gewoon naar bed wilt.

Iemand leuke ideeën?
Oh, reageren zal beperkt gaan, ik probeer tussendoor te kijken!
Misschien veel heen en weer als er afstand tussen zit, maar zo heb je toch een andere invulling, naast saaie tv of spelletjes.

Samen naar ouders tot kind 5j naar bed wilt en daar laten slapen met kind 8j later naar vuurwerkshow op de brug? (Jonger kind in de middag weer ophalen)

Aansluiten bij "tropenjaar" ouders/vrienden en als kind 5j naar bed wilt naar huis en op blijven met kind 8j?
Dan nog thuis lekker tv kijken of een spelletje. Ga er vanuit dat betreffende ouders niet voor 20u al op bed liggen?
sunflower_cookie wijzigde dit bericht op 29-12-2025 13:01
28.02% gewijzigd
Ik vind het juist zo gezellig nu de kinderen echt op blijven, spelletje, filmpje, lekkere hapjes samen maken, tussendoor buiten vuurwerk bekijken… heerlijk.
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
Samen hapjes maken
Vuurwerk puzzel maken
Confetti kanon (of iets anders in het oudejaarsavond-thema) knutselen
Vuurkorf en marshmallows roosteren, sterretjes afsteken

Als in de buurt, een uurtje schaatsen met oudste
Er zijn genoeg films die leuk zijn voor jong en oud.
https://lightsafari.beeksebergen.nl/
Herkenbaar! Wij gaan dit jaar op oudejaarsdag naar de Winterefteling en blijven daar in ieder geval tot na het avondeten. Dan is de avond thuis niet zo lang meer :facepalm: .

Ik zou er dus ook even een uurtje of wat op uit gaan om de avond (en het thuis hangen) wat te breken. Schaatsen is een leuk idee! Of inderdaad toch even een paar uurtjes naar vrienden met kleintjes.
Wij vieren het altijd met schoonzus. Maar invulling zal iets zijn in trant van:
Eten
Bordspelletjes
Kindervuurwerk
Oliebollen eten die we overdag bakken ;-).

Kinderen kijken op luchtbed tv waarbij wakker blijven mag, maar slapen ook. Inmiddels zijn kinderen in gezelschap tussen 6 en 11 en blijft iedereen wakker. En sommige spelletjes doen ze ongetwijfeld wel mee.

Er is niet echt iets leuks op tv volgens mij.
You can only succeed when there is room to fail.
Kan je in de vooravond niet langsgaan bij vrienden met jongere kinderen? Dat deden wij hier altijd. En dan wat later naar bed laten gaan. Op dat tijdstip naar huis.

Hoe zit het bij jullie in de buurt. Vieren ze daar geen oudjaar waarbij buren oliebollen bakken en gezellig bijkletsen?

Verder kan jij natuurlijk nog prima met een vriendin naar een feestje gaan. Juist ideaal als man liever thuis bij de kinderen wil blijven. Dat hij niets meer wil wil niet zeggen dat jij geen mogelijkheid meer hebt om lol te maken.

Overleg ook met jullie vrienden wat hun plannen zijn en of jullie iets gezamenlijks kunnen ondernemen. Het is natuurlijk erg sneu als jij alleen met je man op de bank moet zitten. Terwijl iedereen gezelligheid heeft met elkaar.
Toch zelf initiatief nemen en met mensen afspreken
Lieve allemaal,

Wat een ontzettend goede ideeën hebben jullie. Ik zat helemaal vast in een oud stramien van denken.

Ik vind het echt een top idee om de avond te “breken”, door juist weg te gaan tot jongste wil slapen en daarna thuis te zijn. Ergens gezellig eten oid. Helemaal leuk en ik barst ineens van de ideeën.

Heel erg bedankt!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven