Noise cancelling

01-01-2026 13:49 27 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Graag wil ik een koptelefoon om geluiden van buitenaf te weren. Met name in het openbaar vervoer, maar ook op mijn werk, zodat ik geconcentreerder kan werken of thuis, als de kinderen de tv aan hebben en ik graag stilte wil beleven.
Welke noise cancelling koptelefoon is hier geschikt voor?
Heb het idee dat de meeste erop gericht zijn om met behulp van muziek geluiden van buitenaf te onderdrukken.
Af en toe muziek luisteren is prima, maar met name stilte, daar gaat mijn voorkeur naar uit.
Wie heeft tips voor een stil 2026?
Niet iedereen die ronddwaalt is de weg kwijt
Koptelefoon Airpods Max of Sony WH-1000XM6
Oortjes Bose Quiet Comfort Ultra
Als ik de oortjes in heb zonder dat er muziek uit komt, dempt dat dan echt omgevingsgeluiden?
Huacachina schreef:
01-01-2026 13:56
Als ik de oortjes in heb zonder dat er muziek uit komt, dempt dat dan echt omgevingsgeluiden?
Ja, echt erg goed!
Huacachina schreef:
01-01-2026 13:56

Het dempt zeker, dus als dat voor jou genoeg is dan kan het zonder muziek. Wil je echt zo ongeveer niets meekrijgen van omgevingsgeluiden dan is wat muziek op wel nodig.
Dat vind ik dus zo jammer, wil erg graag volledige stilte.
Zou eigenlijk één naar huis, werk en OV moeten nemen om te proberen.
Absoluut de oordopjes van Loop
Die zijn er in verschillende gradaties en via https://www.loopearplugs.com/pages/quiz kun je kijken welke voor jouw situatie de beste zijn.

De Loop quiet2 voor jou denk ik.
BeeDifferent schreef:
01-01-2026 14:03
Absoluut de oordopjes van Loop
Die zijn er in verschillende gradaties en via https://www.loopearplugs.com/pages/quiz kun je kijken welke voor jouw situatie de beste zijn.

De Loop quiet2 voor jou denk ik.

Nee, dan kun je veel beter voor de Dream gaan, zie dempt echt een heel stuk beter en zit nog lekkerder ook. Maar met oordoppen hoor je dus wel je eigen geluiden beter (hartslag, ademhaling, eet-/drinkgeluid), dat heb je met NC niet.
Wat een idee, oordoppen puur voor het dempen van geluid.
Gebruik mijn koptelefoon dan alleen voor muziek luisteren.
Heb van die oordopjes voor gehoorbescherming bij concerten geprobeerd, foam oordopjes voor het slapen, maar niets dempt voldoende.
Heb nu de Loops quiet 2 besteld, ben heel benieuwd.
Dank voor de tip!
Huacachina schreef:
01-01-2026 14:01
Dat vind ik dus zo jammer, wil erg graag volledige stilte.
Zou eigenlijk één naar huis, werk en OV moeten nemen om te proberen.

Ik zou het echt zeker proberen. Ik vind het echt geweldig en ik dacht eerlijk gezegd ook dat ik liever stilte wilde, maar de muziek zit mij gelukkig niet dwars (waar ik wel wat bang voor was). Met de muziek op kom ik echt helemaal in mijn eigen wereld, echt een cocon van rust (ja, zelfs met de prikkels van de muziek). Je hoort de muziek ook totaal anders dan met een gewone koptelefoon, vind ik dan.

Dus ik zou me zeker niet laten weerhouden om het uit te proberen. Ga anders eens naar een winkel waar je het uit kan proberen als je de gok nog niet aandurft (het zijn ook geen kleine bedragen dus snap dat ook wel).
Huacachina schreef:
01-01-2026 14:25
Wat een idee, oordoppen puur voor het dempen van geluid.
Gebruik mijn koptelefoon dan alleen voor muziek luisteren.
Heb van die oordopjes voor gehoorbescherming bij concerten geprobeerd, foam oordopjes voor het slapen, maar niets dempt voldoende.
Heb nu de Loops quiet 2 besteld, ben heel benieuwd.
Dank voor de tip!

Als je nog kunt annuleren doe dat dan want de dream zijn echt veel beter. Maar nogmaals: ook dat geeft zeker geen stilte (en versterkt dus je eigen geluid).
s-groot wijzigde dit bericht op 01-01-2026 14:27
8.13% gewijzigd
Ik heb de engage en quiet2.
Superfijn beide.
Doppen/koptelefoon hebben een fysieke voorsprong op in-ear-oortjes omdat deze ook al je oor helemaal afsluiten en oortjes niet
Ik hoor zelfs bij de beste noice cancelling of oordopjes alles er nog keihard doorheen zonder muziek. Wel heb ik nu heel rustige muziek gevonden waarbij ik goed kan werken/lezen etc. Dat in combinatie met de beste Sony koptelefoon werkt goed genoeg.
S-Groot schreef:
01-01-2026 14:26
Als je nog kunt annuleren doe dat dan want de dream zijn echt veel beter. Maar nogmaals: ook dat geeft zeker geen stilte (en versterkt dus je eigen geluid).
Ik heb ze allebei en ze laten nog veel teveel door vind ik. Ik gebruik ze echt nooit meer, weggegooid geld.
Ik heb Bose Quiet Comfort Ultra dopjes en daarmee demp je echt wel een heleboel, ook zonder muziek.

Die oordopjes van Loop doen amper iets voor mij.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Blackstarr schreef:
01-01-2026 14:52
Ik hoor zelfs bij de beste noice cancelling of oordopjes alles er nog keihard doorheen zonder muziek. Wel heb ik nu heel rustige muziek gevonden waarbij ik goed kan werken/lezen etc. Dat in combinatie met de beste Sony koptelefoon werkt goed genoeg.
Ik ben ontzettend prikkelgevoelig, maar ik vind de mijne echt wel een deel helpen.
To, ik heb voor het slapen en in drukke ruimtes Loop Quiet, in het openbaar vervoer gebruik ik mijn over ear Sony MH5, voor overige situaties mijn in ear Sony Linkbuds S.
Ik ben het eens met S-groot dat het nog meer helpt om rustige muziek op te zetten.
Je kunt ook een nc koptelefoon opzetten met white of brown noise. Muziek leidt teveel af denk ik
Blackstarr schreef:
01-01-2026 14:54
Ik heb ze allebei en ze laten nog veel teveel door vind ik. Ik gebruik ze echt nooit meer, weggegooid geld.

Daar ben ik het zeker mee eens. Het dempt, maar stilte krijg je er echt niet mee (en je krijgt je eigen geluiden erbij). Dus ik zou het er zelf niet voor gebruiken als je je af wil sluiten van omgevingsgeluid, dan gaat wat mij betreft niks boven een goede NC (over-ear) koptelefoon met geluid erop (kan inderdaad ook white of brown noise zijn, maar ik weet dat ik met mijn muziek echt helemaal in mijn eigen cocon kom, zalig).

Ik slaap met de loop dreams en daar helpt het mij echt enorm bij. Geen stilte, wel rust en niet van elk geluidje wakker worden.

Ik gebruik ze ook nog wel samen met mijn NC, als het geluid echt heel hard of onvoorspelbaar is, daar vind ik ze ook fijn voor.
Die Loops (heb in mijn zoektocht alle varianten gebruikt) zijn leuk voor een beetje demping, maar zijn niet stil genoeg voor mij. De Quiet zijn wel het beste. Ik vind een noise canceling koptelefoon met white of brown noise als je geen muziek wil inderdaad ideaal, als je dat zacht opzet dempt het de laatste geluiden goed

Ben het er trouwens wel mee eens dat de Quiet oordopjes helpend kunnen zijn bij slapen, ook vanwege de pasvorm. Vooral als je nog wel iets wil kunnen horen.
Tjezus, wat vals
Als de loops niet genoeg dempen dan op maat gemaakte dopjes van heel zacht siliconen van pluggerz. Ik kan niet meer zonder. Heerlijk, ook om te slapen.
De off the shelf dopjes dempen allemaal slecht. Mijn op maat gemaakte dopjes dempen het beste wat oordoppen betreft. Overigens pak ik eerder mijn Sony koptelefoon dan mijn oordoppen als ik me even af wil sluiten. Dan luister ik niet perse muziek maar zet ik alleen de noise cancelling aan en dan voelt het alsof ik in een coconnetje zit. De doppen gebruik ik bij concerten of om te slapen. Maar als je echt de meeste stilte wil, doe je op maat gemaakte dopjes in met daarover de Sony WH1000 XM4, XM5 of XM6 koptelefoon (zelfde type maar nieuwere versie, geen idee of de oudere versies nog te koop zijn maar die zijn allemaal ook goed en vast goedkoper als ze er nog zijn, heb zelf de 4) met active noice cancelling aan. Heb ik gedaan tijdens een busreis en werkte fijn.
Susan schreef:
01-01-2026 15:00
Ik heb Bose Quiet Comfort Ultra dopjes en daarmee demp je echt wel een heleboel, ook zonder muziek.

Die oordopjes van Loop doen amper iets voor mij.
Eens. Niet te vergelijken wat mij betreft. Met de Bose hoor ik op straat niet als er een auto achter me rijdt, met de Loops wordt snurken van huisgenoot minder.
Ik heb de Sony WH1000, weet niet welke versie, en die dempt voldoende om bij te werken. Doodstil wordt het nooit, maar wel een heel stuk rustiger.
Ik heb sinds afgelopen week de AirPods Max en vind die beter dempen dan de Sony. Ik had de WH-1000XM3 en die was ook goed, maar de Max is nog beter merk ik. Compleet stil is het niet, dat ga je niet halen met alleen noise cancelling op en geen geluid. Je hoort er altijd wat doorheen nog.
100% Wegnemen kan ook gewoon niet, want naast de trillingen via de lucht en dan zo je gehoorgang in, komen trillingen ook via je schedelbot bij je trommelvlies binnen. Dus dat ga je met oordoppen nooit tegenhouden :)

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven