Welke airfryer? 2026 editie

09-01-2026 19:28 56 berichten
Hoi allemaal

Wij willen een airfryer aanschaffen, maar welke? Door het enorme aanbod zie ik inmiddels het bos door de airfryers niet meer 😅
Ik heb allerlei reviews gelezen, maar die spreken elkaar behoorlijk tegen: van heerlijk knapperige friet tot juist slappe hap. En de meest enthousiaste reviews lijken vaak van mensen die de airfryer gratis mochten testen én daarna houden…

Welke airfryer hebben jullie recent aangeschaft? En wat zijn volgens jullie de voor- en nadelen van jullie airfryer?

Ik ben op zoek naar een airfryer die:
- makkelijk schoon te maken is
- geschikt is voor een gezin van 4 personen
- en waarin je ook kleine taartjes of een cake kunt bakken

Ik hoor graag jullie ervaringen! 😊
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik wilde geen Air fryer omdat ik dacht dat de patat niet knapperig zou zijn. Maar mijn man heeft er een aangeschaft en zowaar ik ben nu groot fan. De Ninja AF300 met 2 laden. De patat is heerlijk knapperig. Kroketten etc. smaken uitstekend. Wij hebben er geen taarten in gebakken, dus daar heb ik geen antwoord op. De laden zijn niet heel groot, daar het er twee zijn i.p.v. een grote lade. Laden schoonmaken direct na afkoelen. Met wat afwasmiddel is dat een paar minuten werk. Het apparaat neemt behoorlijk wat ruimte in, past wel in onze keukenkast.
cav wijzigde dit bericht op 09-01-2026 20:11
0.82% gewijzigd
Ik wilde geen Air fryer omdat ik dacht dat de patat niet knapperig zou zijn.
cav wijzigde dit bericht op 09-01-2026 20:10
Reden: Dubbel
75.52% gewijzigd
Mijn zus heeft pas een goedkope van Princess gekocht. 50 euro of zo bij Bol. En de friet is prima. Af en toe even schudden.
Wij hebben ook een dubbele, een Philips dual 3000. Fijn om twee bakken te hebben. Eentje die groot is. En een kleinere. Naast patat en snacks maak ik er ook geregeld een stukje vis, kip of groente in. Taarten heb ik er nog niet in gebakken maar broodjes bak ik er wel in af.
Inventum, 44 euro, heb m nog niet zolang maar doet het prima!
Wel uitzoeken welke snackjes het lekkerst zijn. Er is daar ook een topic over trouwens.
Zonet toevallig bitterballen gegeten van de Aldi. Wel lekker. Maar Mora is lekkerder.
Let ook op PFAS, de meeste airfryers bevatten dat maar je hebt steeds meer PFAS-vrije. Die zijn keramisch. Ik heb zelf een (welke ook alweer? Weet niet uit mijn hoofd...) waar de kwaliteit goed is maar het had groter gemogen voor een gezin met 4 personen, en schoonmaken gaat niet heel eenvoudig. Het blijft vettig, niet weg te krijgen, zelfs met speciale airfryer-reiniger niet. Dat zijn twee dingen waarik bij een volgende wel op zou letten.
Bedankt voor het delen van jullie ervaringen. Ik neig minder snel naar twee bakken omdat ik er ook iets groters in wil kunnen bakken. (Niet mega groot natuurlijk...blijft een airfryer)

PFAS vrij gaat zeker op mijn lijstje. Vind ik belangrijk maar gek genoeg nog niet gelijk aan gedacht. Helpt ook gelijk een schifting te maken want zo valt er aardig wat af.
anoniem_69a6674782911 wijzigde dit bericht op 10-01-2026 11:14
9.59% gewijzigd
Ik heb de Ninja AF140 (4,7) net deze week gekocht en vind m fantastisch. Voor jullie te klein, maar er zijn ook grotere modellen. Al van alles mee gemaakt deze week (ook kleine appeltaartjes), en echt allemaal even lekker. En makkelijk schoon te maken, ik doe dat wel met de hand want heb geen vaatwasser.

https://www.coolblue.nl/product/948645/ ... 140eu.html
Tjezus, wat vals
Ik ben zelf heel blij met mijn Ninja Foodie, wel met dubbele mand. Ik vind het een enorm voordeel dat je twee dingen tegelijk kan bakken op verschillende temperaturen en kan instellen dat ze tegelijk klaar zijn. Ik heb zelf 7,6 liter, maar ik ben alleen. Misschien dat je met 4 personen voor de xxl wil gaan.

Bij een volgende aanschaf zou ik absoluut opnieuw kiezen voor een dubbele mand versie. Maar ik bak niet zo heel vaak en dat wat ik bak, past in de mand. Mijn manden zijn even groot, maar je hebt ook airfryers met een kleinere en grotere mand.
Ik heb een Philips XXL, het hoeft van mij eigenlijk niet groter. Na afloop doe ik het mandje in de vaatwasser.

Mijn moeder heeft onlangs een kleine van Princess gekocht, die werkt volgens mij net zo prima.
de ninja hoor ik ook vaker voorbij komen als een goede aanschaf. Leuk dat je er ook al kleine appeltaartjes in gebakken hebt.
Ik denk dat bijvoorbeeld slappe friet niet ligt aan de airfryer of de friet, maar aan de bakker. Is iets niet naar je zin, dan wat experimenteren met duur, temperatuur, hoeveelheid friet, schudden tussendoor, etc.
Ook zijn er natuurlijk allerlei van die 'handige' oplossingen om hem schoon te houden. Bakpapierbakjes, siliconen mandjes, dat soort dingen. Voor een aantal snacks natuurlijk geen probleem, maar andere dingen gaan daar minder goed op. De circulerende lucht, waar het bij de airfryer om gaat, wordt daardoor tegengehouden. Kan soms ook effect hebben.
Hebben jullie niet dat dat verwarmingselement bovenin vettig en vies wordt, en dat dat niet meer schoon is te krijgen op den duur? En dat cake dan gaat smaken naar frietjes en v.v.
Ik twijfel ook over de aanschaf van een airfryer. Vanwege mijn vogels wil ik een PFAS vrije, maar dat is nog knap lastig.

De bekende Ninja Foodi, de meeste andere modellen van Ninja (op de Crispi na maar dat is glas en een mini ding) en alle Philips modellen hebben PFAS. Tot zover ben ik alleen Greenpan, BK, Montana en de Blue Home Airfryer tegen gekomen van de Appie die PFAS vrij zouden moeten zijn, maar ik richt me dan ook alleen op bekendere merken.
Liv8 schreef:
09-01-2026 22:21
Ik ben zelf heel blij met mijn Ninja Foodie, wel met dubbele mand. Ik vind het een enorm voordeel dat je twee dingen tegelijk kan bakken op verschillende temperaturen en kan instellen dat ze tegelijk klaar zijn. Ik heb zelf 7,6 liter, maar ik ben alleen. Misschien dat je met 4 personen voor de xxl wil gaan.

Bij een volgende aanschaf zou ik absoluut opnieuw kiezen voor een dubbele mand versie. Maar ik bak niet zo heel vaak en dat wat ik bak, past in de mand. Mijn manden zijn even groot, maar je hebt ook airfryers met een kleinere en grotere mand.
Wat bak je dan zoal tegelijk? Veel verder dan afbakbroodjes met kroketten of friet met kroketten kom ik niet. :P
Ugli schreef:
10-01-2026 00:11
Wat bak je dan zoal tegelijk? Veel verder dan afbakbroodjes met kroketten of friet met kroketten kom ik niet. :P

Deze week heb ik o.a. vis en aardappelen tegelijk gebakken, en broccoli en kipfilet.
Tjezus, wat vals
Ugli schreef:
10-01-2026 00:11
Friet en snacks inderdaad, maar ook vis of vlees in het ene mandje, groenten en/of aardappel dingen (gepoft, krieltjes, zoete aardappelblokjes) in het andere mandje.

Maar ik heb m al best een flinke tijd. Die van mij is misschien al wel weer haast "ouderwets". Ik zag van Philips een dubbele mand Airfryer die ook een stoomfunctie heeft bijv. Of eentje met een grote mand die je kan splitsen in 2 manden.
Ik lees en schrijf even mee, want ik wil er ook een kopen. Bekenden die al een airfryer hebben, gaven het advies om vooral een redelijk grote te nemen van minimaal 6 liter. Ik ben alleen, maar dat zou toch makkelijker zijn.

Waar ik van schrok is alleen de maat van zo'n apparaat. Ik heb de maten afgetekend op een krant en als ik dat knipsel op mijn aanrecht leg dan ben ik wel een heel stuk werkblad kwijt op mijn aanrecht.
Eigenlijk zit ik daar wel een beetje tegen aan te hikken. Zeker omdat ik nog niet weet hoe vaak ik de airfryeer zal gaan gebruiken.

Hoe doen jullie dat? Apart kastje/tafeltje neergezet, of werkblad 'opgeofferd'?
Wij hebben de airfryer weer de deur uitgedaan om de afmetingen. Ik had een mid-size gekocht omdat ik dacht dat dat wel zou voldoen voor twee personen. Niet dus. Een normale hoeveelheid friet voor twee personen moest in 2 porties en dan was portie 1 dus weer koud.
En ik vond dit ding al een sta-in-de-weg, dus we hebben het idee airfryer maar opgegeven.

Onlangs een magnetron-airfryer combi gekocht en dat is het ook niet. Ik moest sowieso een nieuwe magnetron en dit was een aanbieding, dus ik heb niet zwaar geinvesteerd. Maar bevalt dus ook niet. Heb 't gevoel dat ie niet heet genoeg wordt.

Overigens voor de airfryer fans: hoe lang duurt het voor een goede portie zelfgesneden friet klaar is?
Wij hebben een airfryer omdat man dat wilde, maar alles wat je daarin kan maken, kan ik ook gewoon met de oven doen. De airfryer is sneller warm, dat wel.

Frites voor de airfryer bevat meer vet dan frites voor de frituur. Vet is nu eenmaal nodig om het knapperig te maken. Zelfde geldt voor de snacks. Dus zoveel gezonder zal het ook niet zijn. Beperken van frites en snacks eten levert je meer op.

Zelf vind ik snacks en frites uit de ouderwetse frituur veel lekkerder. En dat doen we dus met mate. Liever 1 x per maand echt goeie frites, dan vaker matige.

Man hecht aan dat ding, maar wat mij betreft is hij overbodig en mag hij de deur uit.
Ik heb een Philips xl HD9270/70. Op zich prima, maar heel erg wennen qua temperatuur en duur van het balken van bijvoorbeeld friet. Wij hadden hiervoor de allereerste Philips xl airfryer en zijn die gewend, maar die tijden en temperaturen kloppen dus niet voor dit model. En ik vind het onhandig dat de hele bak uit het apparaat komt als je de mand er uit haalt. Bij de oude stond die grote bak op een rails en kon je het mandje er zo uit tillen. Nu zit het mandje vast geklikt in die grote bak en komt die bak los uit het apparaat. Op het aanrechtblad zetten kan bij ons niet, dus moet ik een onderzetter pakken om die bak op te zetten en dan de mand er uit klikken. Verder is hij wel heel snel en maakt veel minder herrie dan de oude. En de mand is veel makkelijker schoon te maken. Ik spoel het alleen af met heet water en klaar. De oude had echt zo’n draadmandje en was al heel snel niet meer goed schoon te krijgen. Deze heeft een betere antiaanbaklaag er in zitten en is zo schoon. Qua formaat vind ik hem prima. Hij staat hier gewoon op het aanrecht, klaar om te pakken. Ik heb veel plek op het aanrecht, dus hij staat niet in de weg. Als ik een nieuwe nodig heb, ga ik toch weer voor een Philips. Mijn moeder heeft een ander merk en wat daar uit komt vind ik echt niet lekker. Vaak heel slap, niet crispy. Dus nee, ik hou het bij Philips in ieder geval :) dat is uiteindelijk ook degene die mee heeft ontwikkelt aan de eerste airfryer en naar mijn mening blijft dat de beste.
Ik heb een klein aanrecht, ik heb hem op een ander kastje staan en ik heb daarom ook geen hele grote gekocht.
Irregular_Choice schreef:
10-01-2026 07:56
dat is uiteindelijk ook degene die mee heeft ontwikkelt aan de eerste airfryer en naar mijn mening blijft dat de beste.

Ik heb de afgelopen tijd veel reviews e.d. gelezen, en veel reviews uit het buitenland vonden de airfryers van Philips juist minder doorontwikkeld omdat ze zich eigenlijk nog steeds in de basis aan dezelfde technologie houden als 15 jaar geleden. Andere merken kunnen dat niet, want mogen die technologie uiteraard niet gebruiken. Wet van de remmende voorsprong zeg maar. Ik zelf nooit een Philips gehad, dus ik kan het niet vergelijken. Nu niet voor gekozen omdat ik bij de kleinere modellen vond dat er veel ruimte verloren gaat in die 'bak in bak' constructie en omdat de bodem van de mand me niet fijn leek met afwassen.
Tjezus, wat vals
Ik heb een Philips xl. Vind de maat wel heel fijn, kan er het meeste wel in kwijt (op pizza’s na haha)

Waar ik ook op gelet heb bij aanschaf is of je het mandje er los uit trekt of dat het op een rails staat zeg maar. Heb er nu eentje op rails en het bevalt mij wel dat ik hem gewoon open kan trekken en dat die alsnog stevig staat / niet ergens anders hoef neer te zetten.

Het mandje + bak waar die in staat zet ik gewoon in de vaatwasser.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven