Gelovigen die vlees eten

10-01-2026 20:20 161 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Oprechte vraag, dus niet om te veroordelen of te rellen.

Maar wat ik me al een tijd afvraag. Gelovige mensen geloven in een god en naastenliefde. Hoe kunnen zij dan vlees eten? Met name vlees uit de bio-industrie waar dieren een kort en slecht leven hebben. Hoe kun je dan zeggen dat je goed doet en van je naasten houdt. Of zijn dieren niet je naasten?
Of zijn dieren niet je naasten?
Nope.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Dat maakt voor niet-gelovigen niet uit gelukkig. Die doen niet aan naastenliefde :facepalm:
grobbekuiken_ wijzigde dit bericht op 10-01-2026 20:35
4.55% gewijzigd
There is always something happening, and it's usually right now
Naastenliefde gaat traditioneel inderdaad niet over dieren maar over mensen.
In het christendom heb je wel het idee van rentmeesterschap: verantwoordelijkheid van de mens voor de schepping. Het zal per gelovige verschillen of ze de bio-industrie daarmee kunnen verenigen. Sowieso verschilt dit per gelovige natuurlijk, net zoals niet-gelovigen waarschijnlijk over het algemeen best achter naastenliefde staan en toch niet allemaal vegan zijn.
Er zijn wel religies die voorschrijven dat je geen dieren of dierlijke producten mag consumeren, bijvoorbeeld vormen van boeddhisme, jainisme, en hindoeïsme.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
God heeft de dieren gemaakt voor mensen om op te eten.
dawncutler schreef:
10-01-2026 20:32
Niet in den beginne :

https://www.eo.nl/artikel/vlees-eten-is ... tDxqWgT8bO
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
blijfgewoonbianca schreef:
10-01-2026 20:34
Niet in den beginne :

https://www.eo.nl/artikel/vlees-eten-is ... tDxqWgT8bO
Oh dat wist ik niet. Maar goed, ik ben noch een gelovige noch een vleeseter.
Voor God moet je vooral dankbaar zijn om wat je eet.
Of dat nu vlees, groenten, aardappelen, ... zijn.

Niet wat je eet maakt je rein, maar wat uit je hart komt.

Maar ga je goddelijke gang als jij zelf voor jezelf vindt dat je vegetarisch moet leven als gelovige.
Ga het anderen alleen niet opleggen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Wissewis schreef:
10-01-2026 20:37

Behalve bruine bonen ;-)
Jajaja schreef:
10-01-2026 20:44
Behalve bruine bonen ;-)
Om scheten te laten. :proud: Voor mij geen groene sojabonen.
madamebijoux wijzigde dit bericht op 10-01-2026 21:08
11.19% gewijzigd
Je pense donc je suis
Ik zou de vraag op refoweb stellen. Hier zit de doelgroep niet.
Si abra la puerta hay lobos.
Waterwratje,heb je speciaal een nick aangemaakt om dit topic te openen?
madamebijoux wijzigde dit bericht op 10-01-2026 21:31
4.70% gewijzigd
Je pense donc je suis
Ik snap je vraag. Ik ken iemand die op haar manier ook een hele grote dierenvriend is.

Konijnen, jonge hondjes, kittens enzovoort, alles is zo schattig en het is zo goed dat de dierenambulance er is. Maar dat varkens, kippen, koeien lijden maakt niks uit.
En een rat of muis in een klem vangen is ook geen probleem. En daarin is die persoon niet de enige

Waarom?
Waarom vinden veel mensen het erg als een paard in een sloot valt, een hond achter wordt gelaten in een bos, een nestje kittens wordt verdronken in een zak in het water, maar geen probleem dat een varken lijdt in de bio-industrie of een rat wordt gedood in een klem?
dawncutler schreef:
10-01-2026 20:32

:facepalm:
Wissewis schreef:
10-01-2026 20:37

Niet wat je eet maakt je rein, maar wat uit je hart komt.

Maar ga je goddelijke gang als jij zelf voor jezelf vindt dat je vegetarisch moet leven als gelovige.
Ga het anderen alleen niet opleggen.
Niet helemaal kloppend. Hoe puurder je eet hoe blijer (schoner) je lichaam wordt. Tegenwoordig moet je zelfs je best doen om echt puur eten te vinden, met veel voedingsmiddelen kan je lichaam weinig.

TO legt niemand iets op, maar als je er over nadenkt is het best wel vreemd. Je staat voor iets binnen een geloof, maar niet alles hoort erbij. Doneren aan een doel of kindje in arm land ondersteunen is dan soms wel belangrijk.
BeeDifferent schreef:
10-01-2026 21:20
:facepalm:
Je kan wel facepalmen, maar het staat echt in de bijbel. Genesis 9. Mijn opa had je er alles over kunnen vertellen. Deed hij ook toen ik vegetariër werd 45 jaar geleden.
Het staat overigens ook nog ergens in hrt nieuwe testament, maar ik ben vergeten waar.
Ik heb niet het gevoel dat gelovigen om 'hun naasten' geven. Van wat ik zie, lijkt het ook alleen maar gebaseerd op wat hen dan uitkomt wie 'hun naasten' zijn.

Ik (niet gelovig) ben een keer naar De Opwekking geweest op uitnodiging van vrienden, maar sinds iemand tijdens een seminar zei dat iemand van de kerk genezen van kanker was door een god en je een demon in je hebt als je mentale problematiek hebt, heb ik er echt helemaal niets meer mee.
jorchugh_jor schreef:
10-01-2026 21:55
Je kan wel facepalmen, maar het staat echt in de bijbel. Genesis 9. Mijn opa had je er alles over kunnen vertellen. Deed hij ook toen ik vegetariër werd 45 jaar geleden.

Dikke :facepalm: waard dus.
In de kerkgemeenschap waarin ik ben opgegroeid aten we geen orgaanvlees, geen varkensvlees en geen vlees van aaseters (wilde zwijnen, paling). Verder was ons eten nogal beperkt, dus misschien zijn er wel meer dingen die we niet aten vanuit de geloofsovertuiging, maar dat weet ik niet zeker.

We aten wel kip en vlees van de koe. Dat zagen wij niet onze naasten.
Mijn dieren waren net zo waardevol als mijn naaste de mensen waar ik van hou.
Ik begrijp dat als er geen supermarkt om de hoek is dat je "vlees" moet vangen om te overleven.
Het heeft niks met geloof te maken.
tweeling wijzigde dit bericht op 10-01-2026 23:06
1.46% gewijzigd
.
Naastenliefde geldt enkel en alleen voor geloofsgenoten.

De meeste moorden zijn gepleegd, en worden nog steeds gepleegd, uit naam van het geloof. Vroegah was het primair het christendom dat verantwoordelijk was voor de ellende, ondertussen is het meer verdeeld tussen hen, het jodendom en de islam.

Hoe kom je er in hemelsnaam bij dat dat met naastenliefde te maken heeft :cencored:
Ik weet niet of de meeste moorden zijn gepleegd door het geloof, maar voor mijn gevoel wel !
Kunnen we niet geloven in liefde en respect voor iedereen, ik heb mijn eigen geloof maar dat staat bovenaan.
.
tweeling schreef:
10-01-2026 22:49
Ik weet niet of de meeste moorden zijn gepleegd door het geloof, maar voor mijn gevoel wel !
Kunnen we niet geloven in liefde en respect voor iedereen, ik heb mijn eigen geloof en daar staat liefde boven alles.
.
gonniegijsje schreef:
10-01-2026 22:40
Naastenliefde geldt enkel en alleen voor geloofsgenoten.
Volgens het Nieuwe Testament niet. Daarin staat zo ongeveer de omgekeerde boodschap over naastenliefde.

Nou is het zeker zo dat niet elke christen dat goed naleeft. Gelovigen zijn wat dat betreft net mensen: er zitten goeien tussen, klootzakken, en een heleboel gewone mensen die een beetje inconsequent aanrommelen.
De meeste moorden zijn gepleegd, en worden nog steeds gepleegd, uit naam van het geloof. Vroegah was het primair het christendom dat verantwoordelijk was voor de ellende, ondertussen is het meer verdeeld tussen hen, het jodendom en de islam.

Hoe kom je er in hemelsnaam bij dat dat met naastenliefde te maken heeft :cencored:
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven