Alleen op vakantie: eerlijk tegenover gezin?

09-01-2026 09:41 183 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zat net in een ander topic iets te lezen wat mij een beetje triggerde, vandaar deze vraag. Ik weet niet of het onder reizen zou moeten, maar voor mij is het meer relatie/gezinsvraag, vandaar hier.

Ik heb een gezin en een bedrijf. Mijn man werkt in het onderwijs, kinderen zitten op middelbare en hogeschool. Zij hebben dus heel veel vakantie (12 weken per jaar).
Ik ben eigenaar van een bedrijf, samen met iemand anders, met nog een aantal man personeel. De afgelopen jaren is het me met moeite gelukt om 4-5 weken per jaar vrij te nemen. Mijn mede-eigenaar is een workaholic en neemt het liefst bijna nooit vakantie. Personeel heeft 5 weken.

Mijn man en kinderen zijn dol op op vakantie gaan en ik ook. Helaas zijn we dus beperkt tot die 4-5 weken per jaar die het mij lukt om vrij te nemen. Mijn man gaat daarnaast regelmatig zelf nog (lange) weekenden en nachtjes weg met vrienden. Vaak gaat hij ook in de zomervakantie al een week eerder weg met de kinderen en vlieg of trein ik erachteraan. We gaan samen 3 weken in de zomer, een week in de kerstvakantie en als het lukt nog een week of paar dagen in voor- of najaar (dat is nu overigens al 3 jaar niet gelukt).

Ik zou zo heel graag eens een aantal dagen of week alleen of met een vriendin of mijn moeder of zo op vakantie gaan. Even niet als zorgende moeder, maar gewoon lekker zelf weg. Maar als ik dat doe, blijft er nog minder over voor mijn gezin. Dat heeft me nu al jaren tegengehouden. Mijn man zegt altijd dat ik het moet doen, maar die heeft er, denk ik, nog niet bij stilgestaan dat er dan een week zomervakantie gaat sneuvelen of zo.

Wat is de mening van het forum: kan ik dat maken tegenover mijn gezin? Ik zou me zo schuldig voelen als zij minder lang op vakantie kunnen doordat ik zo nodig iets voor mezelf moet doen. Bovendien geniet ik enorm van vakanties met mijn gezin, ik vind het heerlijk om met z'n allen op stap te gaan en ik vind het ook jammer om daar wat van op te geven, vooral omdat de kinderen al best groot zijn en misschien nog maar een paar keer mee gaan. Maar ik zou dit ook zo graag eens een keertje willen.
Pelle schreef:
11-01-2026 13:25
Het ging er mij om het onderhandelen over vakantiedagen, dat kan niet.
Je kunt wel praten over tijd voor tijd. Maar dan heb je dus geen extra vakantiedagen, je deelt je werktijden dan anders in. Ik werk in de wintermaanden extra, waardoor ik in de zomer meer vrij ben. Maar dat zijn geen extra vakantiedagen.
Poteeto potaato, je hebt geen extra dagen maar het voelt wel zo. Ik werk 36 uur volgens CAO maar in de praktijk 5 x 8. Die vier uur extra per week leveren me op jaarbasis 25 extra vrije dagen op.
Pelle schreef:
11-01-2026 13:25
Het ging er mij om het onderhandelen over vakantiedagen, dat kan niet.
Je kunt wel praten over tijd voor tijd. Maar dan heb je dus geen extra vakantiedagen, je deelt je werktijden dan anders in. Ik werk in de wintermaanden extra, waardoor ik in de zomer meer vrij ben. Maar dat zijn geen extra vakantiedagen.
Precies, alles wat ik extra heb, heb ik of gekocht of is tijd voor tijd opgebouwd.
KamilleT schreef:
11-01-2026 13:53
Poteeto potaato, je hebt geen extra dagen maar het voelt wel zo. Ik werk 36 uur volgens CAO maar in de praktijk 5 x 8. Die vier uur extra per week leveren me op jaarbasis 25 extra vrije dagen op.
Nee, dat is niet hetzelfde. Het zijn extra dagen in ruil voor extra gewerkte dagen.
Vakantiedagen krijg je. Als jij elke week 4 uur extra (onbetaald) werkt, heb je adv dagen. Geen extra vakantiedagen.
2 mensen geven aan om over vakantiedagen te onderhandelen, dat kan niet, die zijn voor alle medewerkers gelijk.
KamilleT schreef:
Ik ben heel blij dat dat bij ons zo niet werkt. Wij moeten als collega’s extra hard werken als iemand vakantie heeft (of extra uren komen werken, die we dan niet in de schoolvakanties kunnen opnemen), dus met 5 weken extra zou ik me de tandjes werken voor uren die ik helemaal niet wil hebben. Ik werk zelf wel extra zo nu en dan en heb in totaal zo’n 7 weken vakantie, net zoveel uren als mijn collega’s.
KamilleT schreef:
Tijd voor tijd noemen ze dat bij ons op de wasserij. En zelfs bij ons op de wasserij begrijpen ze dat dat niet betekent dat jij meer vakantiedagen krijgt dan je collega's. Je koopt ze namelijk gewoon, door extra te werken.
Graftak!
Irregular_Choice schreef:
11-01-2026 18:03
Ik ben heel blij dat dat bij ons zo niet werkt. Wij moeten als collega’s extra hard werken als iemand vakantie heeft (of extra uren komen werken, die we dan niet in de schoolvakanties kunnen opnemen), dus met 5 weken extra zou ik me de tandjes werken voor uren die ik helemaal niet wil hebben. Ik werk zelf wel extra zo nu en dan en heb in totaal zo’n 7 weken vakantie, net zoveel uren als mijn collega’s.
Ik vind het wel lekker. Aan mijn reguliere vakantie (20 dan) plus ATV heb ik ruim voldoende. Mijn bovenwettelijke verlof, 116 uur, mag ik tot het einde der tijden opsparen voor ‘ooit’, eerder met pensioen of een sabbatical of een dag per week.
Lady*Voldemort schreef:
10-01-2026 15:41
Ja, want die andere veertig weken zit die man natuurlijk ook uit zijn neus te vreten.
Hij heeft ruim de tijd om daarvan bij te slapen tijdens die 12 weken ;)
Itsnojoke schreef:
10-01-2026 16:36
Ik werk ook in het onderwijs, mijn man niet. We werken evenveel uren (wekelijks gezien dan, niet op jaarbasis). Echt niet dat ik daarom alles in het huishouden zelf zou moeten doen! In de weken dat ik vrij ben en hij niet, doe ik meer in het huishouden, dat lijkt me eerlijk. Maar jij vindt het dus eerlijk dat ik dan het hele jaar door alles zou moeten doen en hij niets? Wow, wat een bizar standpunt.
Oké ik zal dit even nuanceren want eigenlijk reageerde ik heel flauw met dat ik het hele huishouden bij hem zou laten.
Ik reageerde op het stukje uit de OP dat TO schreef dat zij op vrijdag en zaterdag het huishouden doet en hij is regelmatig lange weekenden weg met zijn vrienden omdat hij zoveel meer vakantiedagen heeft dan zij.

Dus ik zei: gooi dat huishouden lekker terug bij hem joejoe

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven