Gelovigen die vlees eten
zaterdag 10 januari 2026 om 20:20
Oprechte vraag, dus niet om te veroordelen of te rellen.
Maar wat ik me al een tijd afvraag. Gelovige mensen geloven in een god en naastenliefde. Hoe kunnen zij dan vlees eten? Met name vlees uit de bio-industrie waar dieren een kort en slecht leven hebben. Hoe kun je dan zeggen dat je goed doet en van je naasten houdt. Of zijn dieren niet je naasten?
Maar wat ik me al een tijd afvraag. Gelovige mensen geloven in een god en naastenliefde. Hoe kunnen zij dan vlees eten? Met name vlees uit de bio-industrie waar dieren een kort en slecht leven hebben. Hoe kun je dan zeggen dat je goed doet en van je naasten houdt. Of zijn dieren niet je naasten?
zondag 11 januari 2026 om 21:24
In het westerse wereldbeeld. Voor heel veel delen in de wereld is het noodzaak. Maar ik stop met uitleggen.Blackstarr schreef: ↑11-01-2026 21:11Ik koop dat soort spullen ook niet. Maar het ging over dieren die worden vermoord om op te eten. Ik zie hier verdacht veel mensen de aandacht afleiden naar iets anders. Want als je ook maar een beetje gevoel hebt, snap je ook wel dat het eten van dieren geen enkel nut heeft behalve dat het lekker is.
Afkoelen heeft gewerkt
zondag 11 januari 2026 om 21:51
Dat het eten is, dat ís toch het nut?Blackstarr schreef: ↑11-01-2026 21:11Ik koop dat soort spullen ook niet. Maar het ging over dieren die worden vermoord om op te eten. Ik zie hier verdacht veel mensen de aandacht afleiden naar iets anders. Want als je ook maar een beetje gevoel hebt, snap je ook wel dat het eten van dieren geen enkel nut heeft behalve dat het lekker is.
zondag 11 januari 2026 om 22:12
Omdat ik een ongelovige barbaar ben.
(Voor de vorm ben ik ooit gedoopt, mijn eerste en plechtige communie gedaan, maar ik kom alleen nog in kerken voor begrafenissen.)
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
zondag 11 januari 2026 om 22:41
Omdat mensen uiteindelijk omnivoren zijn en eten wat ze eten kunnen. En omdat vlees eten voor hen bekend is, andere eetgewoonten zijn spannend. Je kent alle argumenten toch, zowel voor als tegen. En met dat argumenteren komt het toch helemaal geen stap verder. Ik taai dan ook af.
zondag 11 januari 2026 om 22:48
Denk niet dat dit zozeer is, maar meer de (bedachte) regeltjes eromheen (door de mens). Wat mag je wel en niet en owee als je niet meer mee doet.Tulpje22 schreef: ↑11-01-2026 20:39Dank je, dat is het ook. Daarom jammer dat veel mensen de kerk maar raar, ouderwets, onzin vinden. Ook al ben je niet gelovig zou je toch kunnen zien dat er veel mooie dingen gebeuren daar. Wij willen als kerk in ieder geval echt uitstralen dat we er zijn voor een ander en dat je altijd bij ons kan aankloppen. Kerk is zoveel meer dan enkel een dienst op zondagochtend. Het is echt een soort bedrijf waar zoveel mensen zich inzetten voor veel verschillende dingen.
Mensen krijgen bij het geloof een meer sektarisch gevoel. Ik ken mensen die daarom ook niet meer naar de kerk gingen.
Ik vind de kerk een vredige plek en bezoek geregeld een kerk als ik ergens ben, maar ben niet gelovig. Ik geloof op mijn manier.
zondag 11 januari 2026 om 22:53
In de bijbel (Lucas 10, leestip voor TO) wordt de vraag gesteld uit de openingspost gesteld 'Wie is mijn naaste'. Deze vraag werd door een zelfingenomen rechtsgeleerde gesteld aan Jezus. Niet om antwoord op de vraag te krijgen, maar om kritiek te kunnen uiten. Ik zie nogal wat overeenkomsten met dit topic. Ik blijf dus nog even meelezen voor de Viva versie van de barmhartige Samiritaan.Rabarbara schreef: ↑11-01-2026 12:20Dan had je het topic anders moeten schrijven.
Zonder die "oprechte vraag" erbij.
Sowieso geldt dat het vivaforum niet de plek is waar je voor een exegese moet zijn, daarnaast is een topic openen omdat je wilt dat jouw mening bevestigd wordt prima, maar dan zonder dat onnozele sausje echt beter te verteren.
Nu is het prijsschieten op gelovigen en dan ook nog aan de hand van vooroordelen.
zondag 11 januari 2026 om 23:15
Geen vlees eten (vegetarisch dus) is in deze toch dan alleen wat spannend is? Een 'wat eet je dan wel' probleem.thistle schreef: ↑11-01-2026 22:41Omdat mensen uiteindelijk omnivoren zijn en eten wat ze eten kunnen. En omdat vlees eten voor hen bekend is, andere eetgewoonten zijn spannend. Je kent alle argumenten toch, zowel voor als tegen. En met dat argumenteren komt het toch helemaal geen stap verder. Ik taai dan ook af.
Niet zozeer een andere eetgewoonten. Je hebt namelijk genoeg eetgewoonten, maar daarbij is het gebruikelijk vlees te eten.
Neem AVG of spaghetti/macaroni bolognaise, dit is voor de meest roestige Nederlanders niet heel eng, maar pasta pesto is dan toch wel een spannende met al die groene kruiden.
anoniem_6970a3694dfd3 wijzigde dit bericht op 11-01-2026 23:19
Reden: Zin aangepast
Reden: Zin aangepast
5.88% gewijzigd
zondag 11 januari 2026 om 23:16
Niet zozeer een misvatting, alswel de vraag wil je dat dieren minder lijden ook in de natuur? Aantal hebben al aangegeven dat zij dat niet als een probleem zien, want is de natuur. Dan weet ik ook wat het standpunt van diegenen daarover is.jorchugh_jor schreef: ↑11-01-2026 20:52Je gaat uit van de misvatting dat mensen op een of andere manier boven de dieren staan en daarover mogen beslissen. De kans is best groot dat een vegetariër er anders over denkt. Ik wel tenminste.
Ik ga er niet over wat de buurman op tafel zet. Laat staan dat ik me ga bemoeien met of een miereneter z’n maaltje wel van tevoren verdoofd heeft.
Ik heb geen opzichte van vlees eten weer een ander standpunt dan vegetariërs en veganisten. Zo heeft iedereen verschillende ideeën over verschillende zaken.
maandag 12 januari 2026 om 21:22
Ff off-topic: Ik ben zelf ook gelovig en in de streek waar ik woonde was het ook meer dan alleen kerkdienst. Vaak familiegodsdiensten met toneelstukken,zelf af en toe en orkest met o.a. drums en andere instrumenten en iedereen mee stond te dansen. Ik zat in een meisjeskoor en vond dit erg leuk. We gingen van deur tot deur met Heilige Drie Koningen,zamelden geld in voor arme landen,kregen van de bewoners chocola,koekjes,fruit en omdat we de hele dag onderweg waren kregen we bij mensen in de middag warm eten (was wel van tevoren georganiseerd). Aan het eind een afscheidsfeest waarbij al het lekkers werd gedeeld. De dagen voor Pasen gingen we ook weer geld inzamelen, kregen eieren en paaschocola die we gingen verven (de eieren) en ook weer warm eten in de middag. Er werden feestjes georganiseerd,dansavonden en samen gezellig eten...en mensen die het moeilijk hadden helpen door een luisterend oor en hulp te bieden,ook inderdaad een kast vol boodschappen hier. Ik was toen nog een kind en tiener,leuke herinneringen hier. Ik kom nog wel eens terug en er worden nog steeds een hoop leuke dingen georganiseerd.Tulpje22 schreef: ↑11-01-2026 20:39Dank je, dat is het ook. Daarom jammer dat veel mensen de kerk maar raar, ouderwets, onzin vinden. Ook al ben je niet gelovig zou je toch kunnen zien dat er veel mooie dingen gebeuren daar. Wij willen als kerk in ieder geval echt uitstralen dat we er zijn voor een ander en dat je altijd bij ons kan aankloppen. Kerk is zoveel meer dan enkel een dienst op zondagochtend. Het is echt een soort bedrijf waar zoveel mensen zich inzetten voor veel verschillende dingen.
En nu weer on-topic!
Een ieder moet doen waar die zich goed bij voelt,of nou vlees-eter,flexitarisch,vegetarisch of vegan. Ieder zijn ding!
Je pense donc je suis
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in