Gezondheid alle pijlers

Kat blijft dun

12-01-2026 14:54 44 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn kat van drie jaar is altijd al dun geweest maar nu is het wel erg dun.(2,9 kilo) Ik ben met hem bij de da geweest. Bloed geprikt en daar kwam weinig uit. Ja, dat zijn ontstekingsreacties iets verhoogd waren. Dus ontstekingsremmers meegekregen. 10 dagen mee doorgaan. En nog een x ontwormen. (Dit doe ik al, ong 2x per jaar) Verder kwam er niks uit de bloedtesten. Ik geef hem nu naast zijn gewone brokken (ik voer iams) ook nog kittenbrokken want daar zitten meer voedingsstoffen in. Zijn gebit is ook in orde. Kat eet en drinkt goed. Merk eigelijk verder weinig aan hem. Hij kwam gisteren nog met een muis thuis.

Iemand tips wat ik verder nog kan doen of geven waardoor hij wat dikker word?
Wat zegt en adviseert de dierenarts? Heeft de kat echt ondergewicht of is get gewoon een mager ding?
Da vond idd dat hij wel wat is afgevallen. Van de zomer was hij 3,9 kilo. Hij was altijd al een wat iel katje hoor maar ik vind een kilo afvallen best veel voor een kat terwijl hij wel eet.
Dan is je kat 25% van zijn gewicht kwijt. Dat is in verhouding erg veel. Misschien een second opinion? Ik heb wel dunne katten gehad, met erg slanke voorpoten en een slank lijf maar die waren als volwassen kat altijd zo. Dat was hun bouw. Jouw kat is heel wat gewicht kwijt. Geef je kattenmelk? Vaak krijgen katten alleen water en in kattenmelk zit ook wat vet. Kan hij de hele dag dooreten of heb je voermomenten?
Met deze temperaturen en harde ondergrond is het moeilijk voedsel vinden voor vogels en egels en eekhoorns. Voer ze bij met het juiste voer. Dank je wel.
Ik geef geen katten melk. Misschien idd ff proberen. Hij heeft onbeperkt toegang tot brokjes en in de avond krijgt hij vlees. Dit eet hij niet altijd op, soms de helft. Heb ook al van dat vlees geprobeerd wat je kunt geven om aan te sterken, bijv na operatie. Hier was hij niet echt enthousiast van. Ik geef hem nu ook wel tussendoortjes, stukje kaas of worst. Kreeg nog als tip, ei….zitten eiwitten in.
Is het een actieve kat? En komt hij buiten? Glanzende vacht? Natte neus? Voelen zijn kussentjes onder de poten 'vol' en zacht aan en is de huid daar droog of juist niet? Misschien de vleesmaaltijd overdag geven?
sweetfirefly wijzigde dit bericht op 12-01-2026 15:17
11.05% gewijzigd
Met deze temperaturen en harde ondergrond is het moeilijk voedsel vinden voor vogels en egels en eekhoorns. Voer ze bij met het juiste voer. Dank je wel.
Ik heb ook 2 van die schrielkippen. Wat mij bij geholpen heeft is rundervet door het eten gooien (is een smaakloze poeder) en de oudste kat krijgt recovery voer op aanraden van de dierenarts. Hij is nu al bijna 17 en aan de schildkliermedicatie. Dus die ga ik niet meer dik krijgen maar hij doet het hier wel goed op dat het stabiel blijft. Hill's Prescription Diet On-Care met Kip krijgt hij.
Stressed is just desserts spelled backwards
Is zijn schildklier nagekeken ? Dit probleem had mijn kat ook , totdat bleek dat zijn schildklier veel te hard werkte
Afbeelding

mijn jongste kat werd in de zomer eng mager (geen zin om te eten ofzo denk ik?) die is in de zomer helemaal door de mangel gehaald qua onderzoeken omdat ze veel te mager werd. Kwam niks uit. Die heb ik nu weer 600 gram erbij laten aankomen. Van 2.6 naar 3.2 (is wel een hele kleine dame). Ik moest laatst naar de dierenarts en die was heel tevreden over hoe ze er nu uit zag.
Stressed is just desserts spelled backwards
SweetFirefly schreef:
12-01-2026 15:16
Is het een actieve kat? En komt hij buiten? Glanzende vacht? Natte neus? Voelen zijn kussentjes onder de poten 'vol' en zacht aan en is de huid daar droog of juist niet? Misschien de vleesmaaltijd overdag geven?

Ja hij is aktief, zijn vacht glanst, merk verder weinig aan hem. Kan ik idd gaan doen het vlees overdag geven.
Maleficent schreef:
12-01-2026 15:16
Ik heb ook 2 van die schrielkippen. Wat mij bij geholpen heeft is rundervet door het eten gooien (is een smaakloze poeder) en de oudste kat krijgt recovery voer op aanraden van de dierenarts. Hij is nu al bijna 17 en aan de schildkliermedicatie. Dus die ga ik niet meer dik krijgen maar hij doet het hier wel goed op dat het stabiel blijft. Hill's Prescription Diet On-Care met Kip krijgt hij.
Die recovery eet hij dus echt heel weinig van. Zal eens van dat rundervet proberen.
Jeetje dat is wel een groot verschil met eerst... Daar zou ik me vooral zorgen om maken. Een kat die opeens veel afvalt, is meestal wel wat mee aan de hand.

Je hebt speciale voedingsmiddelen waar meer calorieën in zitten. Bijvoorbeeld nutriplus gel. Van de dierenarts kan je mirtazapine krijgen, dat is een eetlustopwekker, eventueel ook als crème voor op het oog, als de kat het niet eet.

Maar belangrijker is natuurlijk nog om te achterhalen wat er aan de hand is. Ik neem aan dat de dierenarts daar verder in mee gaat denken? Mogelijk als de ontstekingswaarden lager worden, dat de kat ook meer trek heeft.

Merk je dat de kat misselijk is? Dat kan je ook herkennen aan de manier van eten (hoeft niet altijd overgeven te zijn). Katten eten dan langzaam, en zoeken de brokjes zorgvuldig uit, laten stukjes liggen of maken er een troep van om het bakje heen.

Verder normaal qua ontlasting en plassen?
Ik bedoel oor!!! Niet in het oog doen ;)
Catlover40 schreef:
12-01-2026 15:17
Is zijn schildklier nagekeken ? Dit probleem had mijn kat ook , totdat bleek dat zijn schildklier veel te hard werkte
Ja hij is geprikt op van alles. Nieren, schildklier, diabetes, kattenaids…kwam niks uit. Behalve iets verhoogde ontstekingswaarden.
Zonnebloem1996 schreef:
12-01-2026 15:25
Jeetje dat is wel een groot verschil met eerst... Daar zou ik me vooral zorgen om maken. Een kat die opeens veel afvalt, is meestal wel wat mee aan de hand.

Je hebt speciale voedingsmiddelen waar meer calorieën in zitten. Bijvoorbeeld nutriplus gel. Van de dierenarts kan je mirtazapine krijgen, dat is een eetlustopwekker, eventueel ook als crème voor op het oog, als de kat het niet eet.

Maar belangrijker is natuurlijk nog om te achterhalen wat er aan de hand is. Ik neem aan dat de dierenarts daar verder in mee gaat denken? Mogelijk als de ontstekingswaarden lager worden, dat de kat ook meer trek heeft.

Merk je dat de kat misselijk is? Dat kan je ook herkennen aan de manier van eten (hoeft niet altijd overgeven te zijn). Katten eten dan langzaam, en zoeken de brokjes zorgvuldig uit, laten stukjes liggen of maken er een troep van om het bakje heen.

Verder normaal qua ontlasting en plassen?

Kat komt buiten dus behoeftes doet hij buiten. Heb wel een kattenbak in huis staan maar daar doet hij niks op. Heb nog een kat nl. Ik voer ze al apart het vlees want die andere kat is een veelvraat en gaat dan bij het eten van de magere kat zitten.

Niks van misselijkheid gemerkt. Hij eet goed en maakt er geen rommeltje van.
O joh, wat een verschil. Die van ons zijn in de winter juist altijd ongeveer een halve kilo zwaarder dan in de zomer, noem het liefkozend hun winterpensje.

Zou proberen bij te voeden (en dan niet perse met kaas en worst) met kattensnoepjes, vlees, rundervet enz. Ons eten is eigenlijk te zout voor dieren.
En verder goed in de gaten blijven houden. Als jij het gevoel hebt dat hij zich anders gaat gedragen, gewoon terug naar de DA gaan.
Ik heb rundervet, kattenmelk en recoveryvoeding (vlees) voor hem besteld. Mocht dit niet helpen dan toch maar terug naar da. Eerst die 10 dagen ontstekingsremmers afmaken.
Onze kat schommelt ook qua gewicht. Hij heeft een tijdje ergens anders gegeten (vermoeden wij) want toen kwam hij een kilo aan. Maar dat was in de zomer.
Verder geen advies. Is zijn gebit ook onder narcose nagekeken? Want soms kunnen gebitsproblemen pas erg laat zichtbaar zijn. Dan is het alleen wel gek dat ie zachter eten juist minder goed eet. Sterkte met de zoektocht!
Lisa2022 schreef:
12-01-2026 15:44
Ik heb rundervet, kattenmelk en recoveryvoeding (vlees) voor hem besteld. Mocht dit niet helpen dan toch maar terug naar da. Eerst die 10 dagen ontstekingsremmers afmaken.
Mijn dierenwinkel zei dat dit gelijk is aan je kat elke dag volproppen met MacDonalds.
Look me in the eyes and tell me what you see.
Het enige zorgelijke lijkt het grote gewichtsverlies, niet het huidige gewicht zelf. Had je moeite gedaan om hem op die 3,9 kg te krijgen of was dat al langere tijd zijn normale gewicht toen?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Yella78 schreef:
12-01-2026 16:06
Het enige zorgelijke lijkt het grote gewichtsverlies, niet het huidige gewicht zelf. Had je moeite gedaan om hem op die 3,9 kg te krijgen of was dat al langere tijd zijn normale gewicht toen?
Hij schommelt altijd wel wat. Het is dan ook een klein katje. Vergeleken bij mijn andere kat is het een kaboutertje. Zomers is hij veel buiten, is dan wel eens 2 of 3 dagen weg en komt dan weer thuis. Nu het koud is buiten is hij veel binnen. Misschien dat het mij daarom ineens opviel hoor. Hij laat zich ook niet oppakken dus had nog niet eerder gevoeld dat hij zo dun is. Ik kan hem wel aaien hoor maar oppakken is uit den boze.
Je zou zijn vlees wat op kunnen warmen. Zelf doe ik dat vaak dmv heet water toevoegen. De geur komt dan beter vrij en sommige katten eten daardoor beter.
Kat van mijn zus viel ook veel af in relatief korte periode. Ook naar de da, en alles uit kunnen sluiten wat uit te sluiten viel.
En dan blijft er ‘diagnose per exclusionem’ over -> maag/darm probleem, want dat is niet perse te testen.
Kat heeft ontstekingsremmers en maagzuurremmers gekregen voor 2 weken en dat hielp heel goed!
Hipmetstip schreef:
12-01-2026 16:26
Je zou zijn vlees wat op kunnen warmen. Zelf doe ik dat vaak dmv heet water toevoegen. De geur komt dan beter vrij en sommige katten eten daardoor beter.

Oh dat ga ik proberen thx!
Nyx• schreef:
12-01-2026 15:51
Mijn dierenwinkel zei dat dit gelijk is aan je kat elke dag volproppen met MacDonalds.
Klopt. Hills etc. mag dan wel aangeraden worden door dierenartsen (rara waarom), maar zit ook vol met granen en onnodige toevoegingen voor katten.

Beter stap je over op zoiets:

https://www.renske.com/nl/producten/kat ... reide-zalm

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven