Hoeveel slaap heb jij nodig?
maandag 12 januari 2026 om 23:48
Gewoon nieuwsgierig. Je leest altijd dat 8uur slaap de norm is voor volwassenen.
Alleen lukt mij dat vaak niet. Ik ben een avondmens en ben 's avonds gewoon nog niet moe. Maar moet er wel op tijd (7uur) uit voor kind en werk. Ik functioneer eigenlijk prima op 7uur slaap en een week 6uur slapen per nacht lukt ook (al word mijn lontje dan wel korter op een gegeven moment).
Hoe is dat voor jullie?
Alleen lukt mij dat vaak niet. Ik ben een avondmens en ben 's avonds gewoon nog niet moe. Maar moet er wel op tijd (7uur) uit voor kind en werk. Ik functioneer eigenlijk prima op 7uur slaap en een week 6uur slapen per nacht lukt ook (al word mijn lontje dan wel korter op een gegeven moment).
Hoe is dat voor jullie?
dinsdag 13 januari 2026 om 06:51
Maximaal 6 uur, heel soms een uitschieter naar 7 uur. En dan ben ik gewoon wakker, ook niet moe overdag.
Ben al lange tijd afgestapt van ‘je moet 8 uur slapen want dat is gezond’ ofzo. Dit is blijkbaar mijn ritme, zou niet weten hoe ik langer kan slapen.
Ben al lange tijd afgestapt van ‘je moet 8 uur slapen want dat is gezond’ ofzo. Dit is blijkbaar mijn ritme, zou niet weten hoe ik langer kan slapen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
dinsdag 13 januari 2026 om 06:59
Ik slaap zo'n 8 tot 9 uur en ben echt een ochtendmens. Heb mijn slaap ook echt nodig en ben 's avonds moe. Het grappige is, is dat ik mezelf saai vond dat ik om negen uur/half 10 soms al op bed ga. Sinds ik mijn slaap track mijn mijn smartwatch, ben ik erachter gekomen dat mijn diepe slaap bijna allemaal voor 12 uur is. Ga ik later naar bed dan verschuift zich dat niet, lokaal slaap ik dan uit. Ik kan mezelf er nu beter bij neerleggen; ik heb dit dus blijkbaar nodig.
dinsdag 13 januari 2026 om 08:11
Ik heb ruim acht uur nodig, en ben een nachtmens met een middag/avond-dip, ik voel me het beste als ik slaap van 4 tot 11, en dan eind van de middag of begin van de avond nog een keer anderhalf uur. Sociaal-maatschappelijk vrij lastig natuurlijk (ochtendmensen denken vaak dat nachtmensen lui zijn), maar dat is mijn natuurlijke ritme.
Maar sinds de perimenopauze is doorslapen heel moeilijk geworden, ik word nu bijna altijd na vier uur slapen klaarwakker en kan dan urenlang niet in slaap komen. Dus nu is het echt, werken als ik wakker ben en slapen zodra dat gaat. Ik kan gelukkig grotendeels zelf m'n uren indelen.
Maar sinds de perimenopauze is doorslapen heel moeilijk geworden, ik word nu bijna altijd na vier uur slapen klaarwakker en kan dan urenlang niet in slaap komen. Dus nu is het echt, werken als ik wakker ben en slapen zodra dat gaat. Ik kan gelukkig grotendeels zelf m'n uren indelen.
dinsdag 13 januari 2026 om 08:13
Ik heb 8-9 uur nodig, maar al mijn hele leven geldt dat ik niet het aantal uren haal dat ik nodig heb, dus met 7 u ben ik al tevreden. Ik ben een moeilijke inslaper.
In sommige periodes gaat het inslapen heel goed en dan haal ik weleens 8 u.
Ik ben geen avond of ochtendmens, maar een daglicht mens. Dus in de winter slaap ik ook meer dan in de zomer.
In sommige periodes gaat het inslapen heel goed en dan haal ik weleens 8 u.
Ik ben geen avond of ochtendmens, maar een daglicht mens. Dus in de winter slaap ik ook meer dan in de zomer.
dinsdag 13 januari 2026 om 08:18
Bij mij zit er een verschil tussen zomer en winter. Ik zit nu op 7,5 a 8, in de zomer red ik 6,5 a 7 ook wel. Maar gemiddeld zo'n 7 uur slaap dus.
9 uur lijkt me echt heel veel. Ook bijna niet in te passen lijkt me, dan kan je savonds bijna niks meer doen? (Of de luxe hebben van altijd kunnen uitslapen)
9 uur lijkt me echt heel veel. Ook bijna niet in te passen lijkt me, dan kan je savonds bijna niks meer doen? (Of de luxe hebben van altijd kunnen uitslapen)
dinsdag 13 januari 2026 om 08:47
dinsdag 13 januari 2026 om 08:52
In de winter 8-9 uur. Ik doe het redelijk op weinig slaap maar daarna kan er een nacht komen dat ik het klokje rond slaap.
Vind slapen wel echt geweldig om te doen. Ik slaap diep en voel me bijna elke ochtend zo fijn als ik wakker word. Mocht dit omslaan op latere leeftijd dan heb ik er altijd wel maximaal van genoten.
Vind slapen wel echt geweldig om te doen. Ik slaap diep en voel me bijna elke ochtend zo fijn als ik wakker word. Mocht dit omslaan op latere leeftijd dan heb ik er altijd wel maximaal van genoten.
dinsdag 13 januari 2026 om 08:54
Van 22:00 tot 7:00 meestal.
Ik ga wel avonden later naar bed maar slaap dan idd uit. Als ochtendmens echter niet ideaal.
dinsdag 13 januari 2026 om 09:04
Meer. Ik heb altijd meer slaap nodig.
Inslapen lukt prima, maar na 1,5-2 uur word ik wakker, van pijn en omdat ik me moet omdraaien. Daar moet ik dan van bijkomen en ben ik dus een uurtje wakker. Alles bij elkaar slaap ik 's nachts 4,5 - 5 uur. Overdag vaak ook nog een uurtje om op te laden.
Laatst heb ik een kuur prednisolon gehad, dat was voor longontsteking, maar werkte zo goed tegen mijn auto-immuun symptomen dat ik hele nachten sliep, van 6,5 - 7 uur, fantastisch!
Maar ja, kuur afgelopen, terug naar mijn 'gewone' ritme
On-topic : voor mij 7 uur.
Inslapen lukt prima, maar na 1,5-2 uur word ik wakker, van pijn en omdat ik me moet omdraaien. Daar moet ik dan van bijkomen en ben ik dus een uurtje wakker. Alles bij elkaar slaap ik 's nachts 4,5 - 5 uur. Overdag vaak ook nog een uurtje om op te laden.
Laatst heb ik een kuur prednisolon gehad, dat was voor longontsteking, maar werkte zo goed tegen mijn auto-immuun symptomen dat ik hele nachten sliep, van 6,5 - 7 uur, fantastisch!
Maar ja, kuur afgelopen, terug naar mijn 'gewone' ritme
On-topic : voor mij 7 uur.
Het leven is een gekke samenloop van tegenstrijdigheden
dinsdag 13 januari 2026 om 09:33
Als je het nodig hebt, dan heb je het nodig. Maar het ligt er natuurlijk ook maar aan wat je allemaal gedurende de dag doet. Ik ben zelf tussen 17-17:30 thuis uit mijn werk. Voor het 22:00 is, heb ik nog 4,5 uur. Ik hoef 's avonds niet te koken omdat ik overdag uitgebreid lunch. Ik doe niets aan het huishouden. Ik kijk niet veel tv, dus ik houd best veel tijd over.Socie schreef: ↑13-01-2026 08:18Bij mij zit er een verschil tussen zomer en winter. Ik zit nu op 7,5 a 8, in de zomer red ik 6,5 a 7 ook wel. Maar gemiddeld zo'n 7 uur slaap dus.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
dinsdag 13 januari 2026 om 10:00
Gestemd op 7 uur, want dat heb ik nodig om een beetje normaal te kunnen functioneren en me goed genoeg te voelen voor alles. Idealiter slaap ik 8 uur en dan liefst van ongeveer 01:00 tot 09:00. Gelukkig werk ik in de horeca en heb ik geen kinderen, dus dat lukt vaak.
Een nachtje korter dan 7 uur overleef ik wel, worden dat er meerdere in een week dan functioneer ik nog wel, maar ben ik niet meer zo energiek als gewoonlijk.
Ook is eerder opstaan dan 8 uur 's ochtends lastig voor me, ongeacht hoe laat ik naar bed ben gegaan. Ik slaap op zich wel in voor middernacht, maar vermoed dat mijn beste slaapuren later liggen.
Er zijn natuurlijk altijd redenen waarom genoeg slapen niet lukt, maar soms is het ook een kwestie van prioriteiten stellen. Ik sport bijvoorbeeld graag, en sta daarvoor soms iets eerder op, maar heb ik een behoorlijk drukke dag achter de rug, 12 uur gebuffeld, kan ik ook gewoon besluiten sporten de dag erna over te slaan en mijn slaap te halen. Kijk vrijwel geen tv, zit niet op allerlei social media, heb weinig sociale verplichtingen.
Een nachtje korter dan 7 uur overleef ik wel, worden dat er meerdere in een week dan functioneer ik nog wel, maar ben ik niet meer zo energiek als gewoonlijk.
Ook is eerder opstaan dan 8 uur 's ochtends lastig voor me, ongeacht hoe laat ik naar bed ben gegaan. Ik slaap op zich wel in voor middernacht, maar vermoed dat mijn beste slaapuren later liggen.
Er zijn natuurlijk altijd redenen waarom genoeg slapen niet lukt, maar soms is het ook een kwestie van prioriteiten stellen. Ik sport bijvoorbeeld graag, en sta daarvoor soms iets eerder op, maar heb ik een behoorlijk drukke dag achter de rug, 12 uur gebuffeld, kan ik ook gewoon besluiten sporten de dag erna over te slaan en mijn slaap te halen. Kijk vrijwel geen tv, zit niet op allerlei social media, heb weinig sociale verplichtingen.
dinsdag 13 januari 2026 om 10:15
Ik heb slaapapneu en problemen daarmee/door.
Bij de neuroloog terecht gekomen na een slaaponderzoek.Die zei dat ik te weinig sliep.
(Ik probeerde altijd 8 uur te maken)
Nu ik niet meer werk, kan ik slapen wanneer ik wil en vaak ga ik tussen 20.30- 21.30 uur naar bed.
Ik slaap dan meestal tot 7 uur, maar ook wel eens tot 9 uur.
En ik voel mij veel beter, de klachten zijn verdwenen.
Ik weet dat ik belachelijk veel slaap, maar blijkbaar heb ik t nodig ( en nu ik geen late en vroege diensten meer heb kan het ook)
Mijn slaapapneu apparaat registreert mijn slaap en daar is ook te zien dat ik veel slaap, maar ook meer diepe slaap heb dan eerder.
Bij de neuroloog terecht gekomen na een slaaponderzoek.Die zei dat ik te weinig sliep.
(Ik probeerde altijd 8 uur te maken)
Nu ik niet meer werk, kan ik slapen wanneer ik wil en vaak ga ik tussen 20.30- 21.30 uur naar bed.
Ik slaap dan meestal tot 7 uur, maar ook wel eens tot 9 uur.
En ik voel mij veel beter, de klachten zijn verdwenen.
Ik weet dat ik belachelijk veel slaap, maar blijkbaar heb ik t nodig ( en nu ik geen late en vroege diensten meer heb kan het ook)
Mijn slaapapneu apparaat registreert mijn slaap en daar is ook te zien dat ik veel slaap, maar ook meer diepe slaap heb dan eerder.
dinsdag 13 januari 2026 om 11:05
Nou ja, ik vroeg me af of iemand hier bewijs voor kende (ik ken het niet)
Aan alle slecht slapende dames hier, vooral degenen boven de 45: verdiep je eens in de werking van progesteron. Sinds ik dat slik, slaap ik 100% beter.
dinsdag 13 januari 2026 om 11:36
Alles wat uit de mond van een influencer komt wuif ik weg. Ik ben pas geïnteresseerd het een wetenschapper of paper o.i.d is.
Ik heb iets van 9 uur slaap nodig, maar ook niet meer dan 9 uur want dan ben ik alsnog gaar. Ik slaap in mijn vrije tijd van 0.30 tot 9.30.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in