Tip tegen lijmstank in karton?

12-01-2026 23:27 7 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
In november kocht ik twee opbergdozen (voor het idee, zoiets: https://www.loberon.be/nl/Accessoires/O ... 15961.html) om handgemaakte kerstornamenten in op te bergen. Die zijn grotendeels van verschillende soorten textiel.

Toen ik de dozen thuis open deed bleken ze heel erg te stinken. Internet zegt dat dit waarschijnlijk komt omdat de kartonnen kern is gelijmd met formaldehyde en ze te snel zijn ingepakt voor transport om dat goed te laten verdampen. Ze hebben hier nu meer dan een maand open gestaan, zowel warm binnen als koud buiten. Nu staan ze al een week dicht met een bakje baking soda erin. De stank is minder maar wel nog heel duidelijk. Als ik mijn kerstversiering er een jaar lang in stop dan stinkt die ook.

Heeft iemand een tip hoe ik de stank echt goed weg kan krijgen? Het liefst snel maar het is geen probleem als die versiering nog een maand rondslingert.
Nieuwe kunststof dozen kopen bij Action?
Een spray of een bakje azijn erin zetten?
Alles gaat voorbij
Joppie schreef:
13-01-2026 11:25
Een spray of een bakje azijn erin zetten?

Oh ja, azijn! Ga ik meteen proberen, dankjewel
Gryla schreef:
13-01-2026 10:01
Nieuwe kunststof dozen kopen bij Action?

Mijn schuur is voller dan vol, dus ze moeten ergens in huis en in het zicht worden bewaard voorlopig. Maar inderdaad, lekkere snelle oplossing!
SinPermiso schreef:
13-01-2026 14:00
Mijn schuur is voller dan vol, dus ze moeten ergens in huis en in het zicht worden bewaard voorlopig. Maar inderdaad, lekkere snelle oplossing!
Weggooien.
Die gifdampen adem je dan de hele dag in.
Look me in the eyes and tell me what you see.
Nyx• schreef:
13-01-2026 14:23
Weggooien.
Die gifdampen adem je dan de hele dag in.

Bah. Echt niet het antwoord waar ik op hoopte. Maar waarschijnlijk wel het juiste. Het zit echt in duizend dingen die je gebruikt: meubels, kleding, klusmaterialen. Doorgaans verdwijnt het uiteindelijk. Gewoon pech dus dat dat nu niet gebeurt

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven