Gezondheid alle pijlers

Overbeet

05-01-2026 15:26 56 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik wil gaan kijken of ik mijn overbeet kan gaan (laten) aanpakken. Zijn er mensen die dit als volwassene al hebben laten doen of ook gaan doen en er over willen kletsen?

Ik ga binnenkort naar de orthodontist om te kijken wat de mogelijkheden zijn. Merk dat ik het best spannend vind als er eventeel een kaak operatie gedaan moet worden. Dan ga ik het waarschijnlijk niet laten doen. Maar wie weet kan het met alleen een beugel of ander hulpmiddel.
Minimalista schreef:
08-01-2026 19:50
Mijn kaak gaat niet meer op slot en ik knak ook niet meer. Ik ben er echt heel blij mee, puur op de functionele vooruitgang. Het is moeilijk vergelijken natuurlijk, maar ik heb wel nog steeds het idee dat ik minder kracht heb met bijten dan anderen. En wat het ook minder ‘meetbaar’ maakt: met een mond vol spalken vermijd ik nog steeds bepaalde harde dingen omdat zo’n spalk zo snel afbreekt (bij mij). Dus ik eet een appel alleen gesneden en waag me ook niet snel aan harde snoepjes bijvoorbeeld.
Dan heb ik geluk gehad met mijn spalk. Zoeel boven als onder 15 jaar een spalkje gehad en nooit gebroken. Ik merk wel met de beugel nu dat ik voorzichtiger ben.

Maar wat fijn om te horen dat je er zo blij mee bent! Online lees je zoveel verschillende ervaringen. Had je trouwens een dubbele kaakoperatie of enkel? Mocht je dat al hadden gedeeld heb ik dat even gemist.
Damhertje schreef:
08-01-2026 22:12
Dan heb ik geluk gehad met mijn spalk. Zoeel boven als onder 15 jaar een spalkje gehad en nooit gebroken. Ik merk wel met de beugel nu dat ik voorzichtiger ben.

Maar wat fijn om te horen dat je er zo blij mee bent! Online lees je zoveel verschillende ervaringen. Had je trouwens een dubbele kaakoperatie of enkel? Mocht je dat al hadden gedeeld heb ik dat even gemist.
Bovenkaak is van hoek gewijzigd, onderkaak naar voren geschoven en kin is gedaan bij mij. De laatste om de verhoudingen in mijn gezicht goed te maken, dus dat kan je esthetisch noemen.
Minimalista schreef:
09-01-2026 09:47
Bovenkaak is van hoek gewijzigd, onderkaak naar voren geschoven en kin is gedaan bij mij. De laatste om de verhoudingen in mijn gezicht goed te maken, dus dat kan je esthetisch noemen.
Ahja, dat is precies wat ze bij mij ook willen doen. En een stukje eruit (bovenkaak wat korter maken) omdat ik wat gummy smile heb.

Heb je weer een normaal gevoel in je mond en gehemelte?
Minimalista schreef:
08-01-2026 13:36
Ik heb ook een overbeetcorrectie gehad. Toen ik startte met beugelen (ik zat toen nog op de basisschool), was al heel snel duidelijk dat ik op mijn 21e geopereerd moest worden (dan is je kaak volgroeid, eerder kan het niet). Aanleiding bij mij waren ernstige kaakklachten; ik 'knakte' met eten en in mijn tienerjaren moest ik zelfs na het gapen met mijn handen mijn onderkaak van het slot halen om mijn mond weer te kunnen sluiten. Dat alles geeft ernstige slijtage van het kaakgewricht, daarom dus die operatie. Ook kon ik mijn mond niet goed sluiten en dat geeft veel meer kans op cariës en andere mondproblemen, maar voor mij was dat bijzaak, ik wilde van m'n knakkaak en bijbehorende pijn af.

Vooraf ben ik verplicht bij een psycholoog geweest, je gezicht verandert behoorlijk na zo'n ingreep en dat doet iets met veel mensen. Ik heb echt een heel ander gezicht gekregen. Niet onherkenbaar maar wel echt anders. Bij mij werden onderkaak en bovenkaak verplaatst en 'om het af te maken' hebben ze ook mijn kin nog iets verlengd (a.k.a. het voorste schijfje is afgezaagd en iets lager weer vastgezet).

De operatie zelf viel eigenlijk aardig mee, ik had meer pijn gehad met het verwijderen van mijn verstandskiezen die schuin in mijn kaken lagen. Na een dag of wat kon ik al voorzichtig zacht voedsel kauwen. Maar later heb ik alsnog een hoop pijn geleden omdat mijn spieren niet goed aanpasten naar de nieuwe stand en ik naar een speciale kaakfysio moest. Man man wat een hel was dat. Uiteindelijk mijn moeder meegenomen die kon ingrijpen als ik doodging van de pijn, omdat al mijn stoptekens genegeerd werden onder het mom van 'even doorzetten'.

De beugel was ook nog wat. Alles was in mijn jongere jaren rechtgezet, maar omdat de kaken verschuiven moet dat weer passend gemaakt worden. Voor de operatie bijna een jaar voorbereidingen en erna ook nog een hele poos om de beet weer passend te maken. Altijd kapotte binnenkant van mijn mond, gedoe met slotjes die afbraken echt vreselijk.

Het dove gevoel heb ik een jaar gehad, alsof er een druppel ijs op mijn kin lag. Gelukkig is de zenuw helemaal hersteld, ik was er wel voor gewaarschuwd van tevoren overigens.

Ik ben superblij dat ik geen kaakklachten meer heb, Ik zou het echt nooit gedaan hebben als het alleen voor de mooi was.

O trouwens, tijdens de operatie zijn er plaatjes en schroeven in mijn hoofd gezet die niet meer weggaan (want dat is meer gedoe dan ze erin zetten). De schroeven in de bovenkaak hebben een aantal jaar voor ongemak gezorgd. En nu nog moet ik af en toe het bindweefsel even lostrekken/masseren.

Eigenlijk heb ik vooral veel herkenning in het verhaal van bijtie, ook ik lag in een bloederig bed (wat wil je, als je anderhalf uur lang bloed hebt ingeslikt tijdens het zagen moet dat er ook weer uit) maar heb vooral gegruweld in het gedoe er omheen.
De klachten, die je beschrijft had ik ook in mijn jeugd. Vooral gapen of hard schreeuwen waren riskant, dan schoot mijn onderkaak vast en inderdaad altijd veel geknap/gekraak. Uiteindelijk na mijn 25e nooit meer last gehad en ondanks een overbeet (8 mm) tot nu toe (ik ben 55 jaar) geen enkele last.

Mijn kinderen hadden een diepe beet en dat is allemaal wel gecorrigeerd. Klauwen met geld heeft het ons gekost. Tanden zijn nu mooi, maar heel stiekem vraag ik mij weleens af of die 3 jaar een beugel nu echt nodig waren (niet doen was geen optie hoor, ik hoorde aardig wat spookverhalen van de ortho en ik wilde dat niet op mijn geweten hebben, maar ja, het is ook big business voor hen).
Als kind duimde ik en op mijn 10e kreeg ik een beugel (een 'activator'/blokbeugel). Hiervoor moest mijn ortho wel 4 kiezen trekken, omdat mijn kaak te klein was. Ik stopte echter niet met duimen.

Als volwassene had ik weer een overbeet en inmiddels ook een spleetje tussen mijn voortanden. En omdat ik me er steeds meer aan stoorde, heb ik nu een beugel (onzichtbare beugel). Ik moet 8,5 maand beugelen en er is gelukkig geen kaakoperatie nodig, omdat er geen sprake was van een ernstige kruisbeet. Mijn beugeltraject is inmiddels bijna voorbij en het resultaat is erg mooi. Ze hebben mijn tanden en kiezen iets naar buiten geplaatst zodat de beperkte ruimte in mijn kaak optimaal gebruikt wordt, zeg maar. Hierna krijg ik een spalkje en ca. 2 jaar lang een nachtbeugel.

Het komt vrij vaak voor dat tanden en kiezen na verloop van tijd weer verplaatsen, na een beugeltraject. Vaak is dit te wijten aan bijvoorbeeld open mondgedrag of een liggende tong. (In rust moet deze boven tegen je gehemelte aanliggen met het puntje net achter je voortanden en niet op je mondbodem.) Hierdoor (en ook door andere 'afwijkende mondgewoonten' zoals duimen) is de krachtbalans in je mond uit balans, waardoor je tanden als het ware uit hun positie worden geduwd. Dit is iets wat veel mensen niet weten en wat veel ortho's niet vertellen. En het zorgt ervoor dat beugeltrajecten (ook bij kinderen/tieners) uiteindelijk niet/minder effect hebben. De tanden staan na verloop van tijd weer uit het gelid.
Ik heb vooraf, omdat ik lang heb geduimd, een logopedist gevraagd of dit bij mij ook het geval is of dat ik gewoon aan een beugeltraject kon beginnen. Wanneer het risico van verschuiven (zeg maar) er bij mij ook was geweest had de logopedist mij kunnen helpen. Ze had me kunnen helpen van bijvoorbeeld het duimen/mondademen af te komen of mij de juiste tongligging aan kunnen leren.

Dus wellicht een tip voor iedereen die een beugel overweegt: check even vooraf bij een omft logopedist. Dat is gewoon gratis (basisverzekering, dus wel eigen risico).
Ik heb nu ook een onzichtbare beugel en mij is verteld dat ik altijd in de nacht een alligner moet blijven dragen. Als je dat niet doet gaan je tanden altijd weer “lopen”. Dat doet elk gebit namelijk, maar een gebit dat gebeugeld heeft nog meer.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven