Bankafschrift van 16 jaar geleden opvragen
woensdag 14 januari 2026 om 11:29
donderdag 15 januari 2026 om 23:03
Pelle schreef: ↑15-01-2026 22:50Om dezelfde redenen dat je het zelf niet 16 jaar bewaard hebt?
Toevallig werken we op mijn werk al 16 jaar met ons huidige ERP pakket. Dus we kunnen het meeste wel van 16 jaar geleden terughalen.
Maar het papieren archief wordt na 7 jaar vernietigd. En sommige gegevens mag je juist niet bewaren.
[/quote]
Waarom niet?
donderdag 15 januari 2026 om 23:09
Privacy.
Bijvoorbeeld gegevens van vertrokken medewerkers. Of sollicitanten.
Maar ook klantgegevens.
Banken bewaren bankafschriften meestal 10 jaar omdat dit vaak samenvalt met wettelijke bewaartermijnen voor financiële administratie (7 jaar voor de Belastingdienst, 10 jaar voor onroerend goed), en daarna worden ze vaak gearchiveerd of verwijderd, conform privacywetgeving (AVG) om datavermindering te garanderen en kosten te beperken, terwijl klanten ook zelf kopieën moeten bewaren voor eigen bewijs.
vrijdag 16 januari 2026 om 16:29
Maar TO geeft ook maar heel summiere informatie. Met iets meer context zouden we misschien andere oplossingen kunnen bedenken om het probleem op te lossen.
vrijdag 16 januari 2026 om 16:30
vrijdag 16 januari 2026 om 16:33
De GDPR/AVG schrijft ook voor dat data niet langer bewaart mag worden dan strikt noodzakelijk. Dus als een bank het langer wil bewaren dan de wettelijke bewaartermijnen voor financiële regelgeving moeten ze een goede reden geven (en opnemen in de voorwaarden). Ik weet niet of "dienstverlening na heel veel jaar" een acceptabele reden is voor de AP. Plus dat je dan misschien ook weer een optie moet hebben dat klanten kunnen eisen dat het juist weer wel verwijderd moet worden.... Allemaal gedoe.Pelle schreef: ↑15-01-2026 23:09Privacy.
Bijvoorbeeld gegevens van vertrokken medewerkers. Of sollicitanten.
Maar ook klantgegevens.
Banken bewaren bankafschriften meestal 10 jaar omdat dit vaak samenvalt met wettelijke bewaartermijnen voor financiële administratie (7 jaar voor de Belastingdienst, 10 jaar voor onroerend goed), en daarna worden ze vaak gearchiveerd of verwijderd, conform privacywetgeving (AVG) om datavermindering te garanderen en kosten te beperken, terwijl klanten ook zelf kopieën moeten bewaren voor eigen bewijs.
vrijdag 16 januari 2026 om 18:05
elinas schreef: ↑15-01-2026 19:20Waar het voor dient kan ik ivm privacy helaas niet delen, maar het liefst het gaat om een paar overzicht van een hele maand (daar staan diverse inkopen op) en dan het saldo van de rekening in die maand.
Maar als ik het zo allemaal lees zal het dus niet gaan lukken.
Baal er wel van, want nu kan ik iets niet bewijzen. Het is wat het is.
Ik vraag me wel het volgende af: waarom is een bewaartermijn maar tot 10 jaar. Worden gegevens dan met 1 druk op de knop allemaal vernietigd?
En waarom kunnen gegevens en afschriften niet langer bewaard worden? We leven toch niet meer in een tijd dat alles in papieren mapjes en archieven bewaard wordt?
(Ik heb het niet alleen over bewaartermijnen bij een bank, maar ook bij andere organisaties)
Het is natuurlijk heel rot dat het niet voor jou bewaard is, maar waarom heb je het dan zelf niet bewaard? Het is niet de verantwoording van een instantie om voor jou allerlei data te bewaren. Niet dat ik het zelf perfect doe hoor, maar ik ben me er wel bewust van dat het mijn eigen verantwoordelijkheid is als (en dat) ik daar steken laat vallen.
vrijdag 16 januari 2026 om 18:13
Dat geldt natuurlijk net zo goed voor jezelf. Waarom bewaar je dit niet zelf?elinas schreef: ↑15-01-2026 19:20Ik vraag me wel het volgende af: waarom is een bewaartermijn maar tot 10 jaar. Worden gegevens dan met 1 druk op de knop allemaal vernietigd?
En waarom kunnen gegevens en afschriften niet langer bewaard worden? We leven toch niet meer in een tijd dat alles in papieren mapjes en archieven bewaard wordt?
(Ik heb het niet alleen over bewaartermijnen bij een bank, maar ook bij andere organisaties)
Instanties hebben te maken met bijvoorbeeld wetgeving.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in