Het grote Duitslandtopic

18-01-2026 19:23 41 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ons grootste buurland is een waar vakantiewalhalla. Voor veel mensen dan. Het is dichtbij, het is praktisch, de meeste dingen zijn er goed geregeld en wie kan er nee zeggen tegen Kaffee und Kuchen?
Afgelopen zomervakantie was ik op vakantie in een stuk Duitsland dat ik nog helemaal niet kende en het was zo leuk, dat ik me bedacht: er moeten vast nog veel meer dingen in Duitsland te doen en te beleven zijn, die ik nog helemaal niet ken.
Dus dit topic. Een algemeen verzameltopic waar je om reistips kunt vragen, waar aan- en afraders gedeeld kunnen worden.
Si abra la puerta hay lobos.
Ik lees ook graag mee. Geen vakantieplannen op korte termijn maar ik vind het een prachtig land en hoop er over een paar jaar zelf een (al dan niet met andere landen gecombineerde) treinreis doorheen te gaan maken. Dus mooie treinroutes zijn heel welkom!
Burg Eltz in de driehoek Eifel, Rijn en
Moezel is ook prachtig.
Vrijheid, gelijkheid, zusterschap
Wij zijn vaak in Duitsland op vakantie gegaan. Eén van de mooiste vakantie was die Romantische strasse afrijden. Staat goed aangegeven met bordjes waardoor je de mooie stukjes ziet en niet over de autoweg rijd. Veel mooie steden te zien overnachten in leuke hotels.
Rabarbara schreef:
18-01-2026 19:36
Ja, ik ook! Rügen lijkt me prachtig.
Dat is prachtig ;) jaren geleden geweest en ik zou er graag weer eens naartoe willen
Voor iedereen een groene tuin
Ik lees ook even mee.
Wij wonen vrij dicht bij de Duitse grens en komen regelmatig in Duitsland
Maar echt op vakantie, zijn we er nog niet geweest
Inge-mama schreef:
19-01-2026 02:17
Ik lees ook even mee.
Wij wonen vrij dicht bij de Duitse grens en komen regelmatig in Duitsland
Maar echt op vakantie, zijn we er nog niet geweest
Hier ook een grensbewoner :) en vakanties, dagjes uit ook graag in Duitsland
Voor iedereen een groene tuin
Ik volg graag. Tiener wilde naar Noorwegen, maar ik was geschrokken vd prijs vd ferry. Op zoek naar alternatieven kwam ik bij de Sachsische Schweiz of gebied rond Konigssee.
Wat zouden jullie aanraden voor een actieve vakantie met tiener die van natuur en af en toe wat stedelijke cultuur houdt? Hond gaat ook mee.
En is dat al leuk in april (geen sneeuwvakantie) of beter in de zomer?
onderdepalmboom schreef:
19-01-2026 07:27
Ik volg graag. Tiener wilde naar Noorwegen, maar ik was geschrokken vd prijs vd ferry. Op zoek naar alternatieven kwam ik bij de Sachsische Schweiz of gebied rond Konigssee.
Wat zouden jullie aanraden voor een actieve vakantie met tiener die van natuur en af en toe wat stedelijke cultuur houdt? Hond gaat ook mee.
Is Denemarken een optie? Kan je ook met de Ferry, wij zijn vanaf Rostock naar Gedser gegaan en toen naar Kopenhagen gereden bijvoorbeeld. Toch Scandinavië, maar de ferry is een stuk goedkoper. En natuur en steden heb je daar genoeg!
We zijn al enkele keren in Denemarken geweest, dus liever iets anders en volledig over land bereikbaar (deden we de vorige keren in Denemarken). Anders was Schotland ook een optie.
onderdepalmboom schreef:
19-01-2026 07:40
We zijn al enkele keren in Denemarken geweest, dus liever iets anders en volledig over land bereikbaar (deden we de vorige keren in Denemarken). Anders was Schotland ook een optie.
Dan is het gebied wat je zelf noemt inderdaad wel een leuke optie hoor! Ik zou zelf wel in de zomer gaan, meivakantie kan het net als hier echt alle kanten op qua weer. Nu is in de zomer ook geen garantie, maar de kans op mooier weer is wat groter.
Wat een fijn topic! Schwarzwald, Saarland, Eifel, Sauerland, de grote steden… Ik kom er graag.

Wat mij altijd weer opvalt is hoe extreem schoon (en ruim) de vakantiewoningen zijn. En dat er in vrijwel elk dorp nog een Freibad is te vinden.

En dan nog zoiets typisch Duits: de website van het Deutsches Wanderinstitut, met uitgebreide details van wandelingen (67% Schotterweg, 34% leicht befestigt, 9% Asphalt, etc.) en natuurlijk de Erlebnispünkte!

https://www.wanderinstitut.de/suche/
citroenuil wijzigde dit bericht op 19-01-2026 07:51
Reden: Spelling
0.10% gewijzigd
Tvp
Wij willen in het najaar misschien een week Duitsland doen . Eerder waren we in Rheinland-Pfaltz was mooi maar denk dat er vele mooiere streken zijn .
Wat een heerlijk vakantieland vind ik Duitsland! Ik kijk er naar uit om in het voorjaar (met wat warmer weer dan nu) weer te gaan en hoop hier nog wat inspiratie op te doen qua gebied(en).
Lady*Voldemort schreef:
18-01-2026 19:58
Cochem is zeker de moeite waard. Maar ik dacht dat iedereen daar al geweest was :lol:
Nee hoor :rofl: , wij hebben Cochem op de planning voor een paar dagen kerstmarkt.
Zouden afgelopen jaar gaan, maar toen is het toch Trier geworden, ook heel erg leuk, leuke omliggende plaatsen ook.

Verder lees ik graag mee, wij gaan dus eigenlijk alleen naar verschillende Duitse steden om kerstmarkten te bezoeken.
En ieder jaar zeggen we " dit is ook wel heel erg leuk om eens met warmer weer te doen"
En toch komt het er niet van.

Op Berlijn na, daar ben ik meermaals geweest, en vind ik het juist in mei een heel fijne periode.
People sometimes ask, why do you always choose the hardest road. Who says there was an easier way?
onderdepalmboom schreef:
19-01-2026 07:27
Koningssee is supermooi gebied, Duitse Alpen, wel echt heel druk (was er in september). Heel veel mooi te wandelen/hardlopen/etc (heel veel routes in diverse moeilijkheidsgraden) en mooie dorpen in omgeving. We zijn met hond en die zijn daar prima welkom.

Duitse Alpen is denk sowieso wel een van mijn lievelingsgebieden in Duitsland.
Ik ben vaker wat verder naar het Westen in de Alpen en daar is het veel rustiger, met uitzondering van Neuschwanstein natuurlijk. Dus zeg maar de regio rondom Nesselwang, Pfronten. Ik vind het daar zo fijn, maar ik ben er nu al zo vaak geweest dat het een beetje als thuis voelt en misschien is dat ook de reden.
Er is daar veel te doen en te ondernemen. Königscard is zeker de beste tip!
Si abra la puerta hay lobos.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven