Slaapfeestje bij onbekende ouders
woensdag 21 januari 2026 om 22:41
Mijn kind van 11 is uitgenodigd voor een slaapfeestje, super leuk zou je zeggen.
Nu is het zo dat ik deze ouders nog nooit heb ontmoet en mijn kind ook nog nooit bij het kind thuis is geweest.
Nu twijfel ik dus heel erg wat ik ga doen, mijn gevoel zegt nee omdat ik deze mensen nog nooit gezien heb en ik het dus een beetje raar vind om mijn kind daar dan te brengen voor de hele nacht.
Wat zouden jullie doen?
Nu is het zo dat ik deze ouders nog nooit heb ontmoet en mijn kind ook nog nooit bij het kind thuis is geweest.
Nu twijfel ik dus heel erg wat ik ga doen, mijn gevoel zegt nee omdat ik deze mensen nog nooit gezien heb en ik het dus een beetje raar vind om mijn kind daar dan te brengen voor de hele nacht.
Wat zouden jullie doen?
naturelover wijzigde dit bericht op 24-01-2026 17:06
22.96% gewijzigd
donderdag 22 januari 2026 om 08:38
donderdag 22 januari 2026 om 08:51
Ik zie het probleem niet zo. Nummer van ouders kun je zo navragen natuurlijk en even bellen voor een kennismaking is zo ook gedaan, als je dat belangrijk vindt.. Over een jaar zit je kind waarschijnlijk op het voortgezet onderwijs en ken je ouders in de meeste gevallen niet (en spreken ze van alles af).
donderdag 22 januari 2026 om 11:37
donderdag 22 januari 2026 om 14:22
Ik heb 12 jaar op het plein rond gehangen, maar kende echt niet alle ouders en kinderen. En dan hadden wij een klein schooltje met 6 klassen.
Ook niet van hun 'jaar', sommige sprak ik wel eens, andere kwam ik niet verder dan een 'knikje'
donderdag 22 januari 2026 om 14:23
Het nummer is niet zo moeilijk aan te komen dat is het probleem niet. Maar als ik ze 1 keer heb gezien ken ik ze nog steeds niet.
Kind zit nog op de basischool inderdaad en volgend jaar zal er afgesproken worden maar dat vind ik anders dan slapen.
Feestje geen punt maar ik denk.dat het meer het slapen is waar ik weerstand tegen heb.
Waar ik bang voor ben, ja geen idee ik vind het denk ik gewoon niet prettig. Moeilijk uit te leggen.
Vandaar ook het dilemma.
Kind zit nog op de basischool inderdaad en volgend jaar zal er afgesproken worden maar dat vind ik anders dan slapen.
Feestje geen punt maar ik denk.dat het meer het slapen is waar ik weerstand tegen heb.
Waar ik bang voor ben, ja geen idee ik vind het denk ik gewoon niet prettig. Moeilijk uit te leggen.
Vandaar ook het dilemma.
donderdag 22 januari 2026 om 14:26
donderdag 22 januari 2026 om 14:30
Grasgevoerd schreef: ↑22-01-2026 14:28Hier wordt niet gelogeerd bij bekende ouders. En al helemaal niet bij onbekende ouders.
Althans niet op die leeftijd.
En bijzonder om te lezen dat je dan dus blijkbaar gelijk ergens bang voor moet zijn. Niet willen/niet nodig vinden is blijkbaar onvoldoende.
donderdag 22 januari 2026 om 14:31
Waarom niet?Grasgevoerd schreef: ↑22-01-2026 14:28Hier wordt niet gelogeerd bij bekende ouders. En al helemaal niet bij onbekende ouders.
hier wordt te pas en te onpas gelogeerd. Belangrijkste maatstaf is: wat wil het kind, en heeft het ruimte om evt slaaptekort later nog een beetje in te halen.
Ik zou ouders van een klasgenootje ook niet bestempelen als 'onbekende ouders'. Zeker niet als je kind inmiddels al in groep 8 zit.
Daadkracht is mooi, even rustig ademhalen ook
donderdag 22 januari 2026 om 14:45
als je je ergens niet goed bij voelt, dan moet je het niet doen. Daar hoef je je op zich ook niet voor te verantwoorden, iedereen mag beslissen zoals hij/zij goeddunkt.
Maar naarmate er meer details komen vraag ik me wel af waar angst/wantrouwen vandaan komt. Ouders van een klasgenootje is in principe best 'dichtbij' in het begin werd al de suggestie gedaan dat je ze gewoon eens kan bellen/appen.
En daar komt bovenop dat je via je kind mogelijk ook info kunt krijgen: wie is de klasgenoot, wat verwacht hij van het slaapfeestje, kun je je kind vertrouwen in het herkennen (en aangeven) van zijn eigen grenzen?
Als dan als enige nog overblijft 'maar ik heb ze nog nooit gezien' dan vindt ik het meer klinken als een excuus ipv als een algemene reden om kinderen thuis te houden.
Maar naarmate er meer details komen vraag ik me wel af waar angst/wantrouwen vandaan komt. Ouders van een klasgenootje is in principe best 'dichtbij' in het begin werd al de suggestie gedaan dat je ze gewoon eens kan bellen/appen.
En daar komt bovenop dat je via je kind mogelijk ook info kunt krijgen: wie is de klasgenoot, wat verwacht hij van het slaapfeestje, kun je je kind vertrouwen in het herkennen (en aangeven) van zijn eigen grenzen?
Als dan als enige nog overblijft 'maar ik heb ze nog nooit gezien' dan vindt ik het meer klinken als een excuus ipv als een algemene reden om kinderen thuis te houden.
Daadkracht is mooi, even rustig ademhalen ook
donderdag 22 januari 2026 om 14:51
Het is toch een feestje? Dus dan zijn er meer kinderen.Grasgevoerd schreef: ↑22-01-2026 14:28Hier wordt niet gelogeerd bij bekende ouders. En al helemaal niet bij onbekende ouders.
Dat is wat anders dan 1 op 1 logeren. Ik stel me een groepje op matrassen in de woonkamer voor.
Gezellig toch.
donderdag 22 januari 2026 om 14:51
Ik ga er vanuit dat de meeste mensen normaal met hun - en mijn - kinderen omgaan. Anders had je het allang wel via via gehoord als er iets dermate ernstig mis was in dat gezin dat je er je kind - samen met anderen - niet zou laten logeren.Naturelover schreef: ↑22-01-2026 14:35Kind zit niet sinds de kleuterklas op school maar sinds groep 6. En iemand die ik nooit gezien heb vind ik wel onbekend helaas.
Maargoed dat is misschien een mening.
donderdag 22 januari 2026 om 14:52
donderdag 22 januari 2026 om 14:55
Ik zou die ouders wel eerst willen ontmoeten. Dus telefoonnummer ontvangen, via je kind bijvoorbeeld, en bellen of je even kennis kunt maken, vanwege het slaapfeestje. Daar zal toch niemand raar van opkijken lijkt mij. Misschien is het dan wel lastig om alsnog nee te zeggen als je geen goed gevoel bij die mensen hebt, maar dat kun je vooraf ook met je dochter bespreken, dat dat de uitkomst kan zijn. Ik zou ook willen weten wie er nog meer komen slapen, het maakt uit of je dochter de enige is of dat er meer komen vind ik.
yella78 wijzigde dit bericht op 22-01-2026 14:55
2.94% gewijzigd
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
donderdag 22 januari 2026 om 14:55
het is een feestje.Grasgevoerd schreef: ↑22-01-2026 14:30En bijzonder om te lezen dat je dan dus blijkbaar gelijk ergens bang voor moet zijn. Niet willen/niet nodig vinden is blijkbaar onvoldoende.
Ik vroeg dat, waar haar angst zat. TO maakt wel het onderscheid bekend/onbekend. Dan mag ik toch vragen waar haar weerstand zit?
Bij bekende ouders mag het blijkbaar wel.
Ik kende alle ouders. Maar stel dochter zou een slaapfeestje hebben bij iemand waarvan ik de ouders niet ken, zou ik haar vragen wie er nog meer zijn uitgenodigd en bij die ouders vragen of zij bekend zijn met de ouders van de jarige.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in