Gezondheid alle pijlers

Extra systole (hartoverslag)

23-01-2026 21:08 18 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Iemand hier bekend mee?
Ik heb dit vroeger (10 jaar geleden) een paar dagen achter elkaar gehad, toen ik rond mijn examens stress had.
Toen uitgebreid onderzocht door de cardioloog, met een hartfilmpje en een echo van het hart.
Bleek stress te zijn, en schijnt iets onschuldigs te zijn.
Ik (gezonde vrouw van 30) heb het nu ongeveer alweer een week lang de hele dag door. Af en toe even niet, maar grotendeels van de dag wel.
‘s nachts niet, begint meestal rond het middaguur.
De huisarts zegt nog steeds dat het bij 99,9% van de mensen onschuldig is en ziet geen reden om verder te onderzoeken.
Ik voel me verder ook prima, alleen ik vind het wel heel naar voelen en word er toch wat angstig van…
Iemand tips wat ik hier nog tegen kan doen? Herkent iemand dit ook?
Ik heb dit ook. Als ik wat meer stress hebt, of wat moe ben, dan heb ik er ook last. De ene keer meer dan de andere.
Bij mij is ook een hartfilmpje gemaakt, niks op te zien.
Dus ik heb er vertrouwen in dat het onschuldig is.

Bij jou is ook van alles al goed onderzocht (veel meer dan bij mij), ik zou er dus vanuit gaan dat er niks geks is. Anders had de cardioloog dat wel gevonden.
Wat ik wel gelezen heb is dat als je rustig gaat zitten, of liggen, dat het dan wat voelbaarder is.
Ik zou me geen zorgen maken als ik jou was, het is goed onderzocht. Het is ook een heel erg veel voorkomende aandoening en onschuldig.
summer is a state of mind
Je kan altijd vragen om een holteronderzoek. Draag je 24 uur een kastje en dan kunnen ze zien of er wat mis is of niet. Tegenwoordig hebben veel huisartsen die dingen zelf.

Ik heb het ook gehad, uren achter elkaar, heel beangstigend, maar wat je huisarts ook zegt, het is meestal ongevaarlijk. Maar blijft bloed irritant.

Bij mij helpt het als ik ga liggen als ik sta of zit, of ga staan of lopen als ik zit en ik heb het.
Overigens was het bij mij door de hormonen zo van de leg
Ik herken het ook. Ik heb het al sinds mijn puberteit. Er is door de huisarts en de cardioloog naar gekeken. Ik heb een tijdje terug met een cardiomemo gelopen gedurende een week. Dat is een kastje dat ik bij me moest dragen met plakkers op mijn borst. Op het moment dat ik de ritmestoornis voelde, moest ik op een knop drukken en werd de ritmestoornis opgenomen. Aan het einde van de week stuurde ik deze opnames door naar een onderzoekscentrum en die onderzochten wat het was. Bij mij kwam er ook uit dat het onschuldig was. Ik kan het niet relateren aan stress. Soms is het er veel en vaak, dan weer een tijdje niet of nauwelijks. Soms voel ik me benauwd erbij als het langer aanhoudt, maar inmiddels weet ik dat als ik dan een keer hoest, mijn hart weer normaal gaat kloppen.
Ik heb het ook. Holteronderzoek gehad, onschuldig.

Bij mij helpt magnesium. Vooral magnesium bisglycinaat schijnt een positief effect te hebben op je hartritme.

Ik slik een mix van verschillende soorten magnesium in 1 pil, dat werkt bij mij ook.
Dropdrop schreef:
23-01-2026 22:21
Ik heb het ook. Holteronderzoek gehad, onschuldig.

Bij mij helpt magnesium. Vooral magnesium bisglycinaat schijnt een positief effect te hebben op je hartritme.

Ik slik een mix van verschillende soorten magnesium in 1 pil, dat werkt bij mij ook.
Hier hetzelfde. Vaak bij stress of vermoeidheid wordt het wat erger. Ik weet inmiddels dat het ook weer een keer stopt maar prettig is het niet.
Holteronderzoek heb ik ook gehad en daar werden wel extrasystolen op waargenomen en soms een wat versnelde hartslag maar geen medische bijzonderheden.

Mag ik vragen welke magnesiumpil jij slikt, waar verschillende soorten magnesium in zitten?
Hier een iets ander verhaal. Ook een jaar of 10 geleden extrasystolen geconstateerd, onschuldig. Recent diagnose boezemfibrilleren gekregen, dat is geen acute gezondheidsramp maar voor de lange termijn moet daar wel wat aan gebeuren.
Sommige huisartsen maken tegenwoordig zelf hartfilmpjes, dat zou ik op z'n minst laten doen (als dat niet al gedaan is). Ze kunnen aan het hartfilmpje wel redelijk goed bepalen of het schadelijk is of niet, punt is wel dat een hartfilmpje echt een momentopname is (paar seconden), als daar op dat moment niet toevallig een klopping op te zien is, kunnen ze er eigenlijk niks van zeggen en zal er toch een 24-uursonderzoek met een Holterkastje gedaan moeten worden. De diagnose "ik zie een klopping maar hij lijkt onschuldig" zou ik genoegen mee nemen, "we zien op dit moment geen klopping" bij een huisarts zou ik dus niet meteen genoegen mee nemen.

Het risico op acute gevolgen is echt heel, heel klein, dus gewoon even afwachten, doorstaan en proberen de bron van eventuele stress weg te nemen kan helemaal geen kwaad. Het voelt raar en onprettig, maar er is geen enkele reden voor paniek, daar krijg je alleen maar hartkloppingen van :P
deuxcents wijzigde dit bericht op 24-01-2026 01:24
Reden: woord vergeten
0.34% gewijzigd
Het is inderdaad héél normaal om overslagen te hebben en het komt bij iedereen weleens voor. Ik had het vooral na m’n bevallingen opvallend veel, vermoedelijk vooral door het slechte slapen met een pasgeboren baby. Was soms even een aantal seconden een complete struikelpartij in m’n borstkas. Probeer je er niet te druk over te maken (makkelijk praten, ik weet het).
Charlie591 schreef:
24-01-2026 05:42
Het is inderdaad héél normaal om overslagen te hebben en het komt bij iedereen weleens voor. Ik had het vooral na m’n bevallingen opvallend veel, vermoedelijk vooral door het slechte slapen met een pasgeboren baby. Was soms even een aantal seconden een complete struikelpartij in m’n borstkas. Probeer je er niet te druk over te maken (makkelijk praten, ik weet het).
Mijn moeder en zussen hadden dit ook. Na de zwangerschap en geboorte kregen zij hier last van. Bij hen allen is dan ook boezemfibrilleren geconstateerd en zij nemen hier wel medicijnen voor.

Ik kreeg er rond mijn 30ste ineens last van. Door de medische molen gegaan maar er is nooit iets gevonden. Ik had overigens ook andere klachten die op hartfalen leken maar door een verkeerde ademhaling kwamen.

Na mijn zwangerschap zijn de klachten helemaal weg. Ik legde de link eerst niet maar toen ik weer begon met koffie drinken kwamen langzaamaan de overslagen weer terug. Nu drink ik zo nu en dan decafe en probeer verder cafeïne te mijden, en ik voel geen overslagen meer.
madamecannibale schreef:
24-01-2026 07:43
Mijn moeder en zussen hadden dit ook. Na de zwangerschap en geboorte kregen zij hier last van. Bij hen allen is dan ook boezemfibrilleren geconstateerd en zij nemen hier wel medicijnen voor.

Ik kreeg er rond mijn 30ste ineens last van. Door de medische molen gegaan maar er is nooit iets gevonden. Ik had overigens ook andere klachten die op hartfalen leken maar door een verkeerde ademhaling kwamen.

Na mijn zwangerschap zijn de klachten helemaal weg. Ik legde de link eerst niet maar toen ik weer begon met koffie drinken kwamen langzaamaan de overslagen weer terug. Nu drink ik zo nu en dan decafe en probeer verder cafeïne te mijden, en ik voel geen overslagen meer.
Atriumfibrilleren kan soms vergelijkbare klachten geven maar is over het algemeen toch anders (langere aanvallen, langer aanhoudend onregelmatig hartritme). Bovendien is diagnose atriumfibrilleren op 30-jarige leeftijd behoorlijk zeldzaam.
Charlie591 schreef:
24-01-2026 08:00
Atriumfibrilleren kan soms vergelijkbare klachten geven maar is over het algemeen toch anders (langere aanvallen, langer aanhoudend onregelmatig hartritme). Bovendien is diagnose atriumfibrilleren op 30-jarige leeftijd behoorlijk zeldzaam.
Ja, bij mij is er gelukkig ook niets ernstigs uit de onderzoeken gekomen. Maar ik heb er behoorlijk last van gehad. Bij de holteronderzoeken zagen ze dat ook. Met de familie voorgeschiedenis in gedachten heb ik heel wat onderzoeken gehad maar het bleek gelukkig allemaal onschuldig. Het is ondertussen al wat jaar geleden en ik ben er nog steeds dus ze zullen wel gelijk hebben gehad.
Flo-tje4 schreef:
24-01-2026 00:39

Mag ik vragen welke magnesiumpil jij slikt, waar verschillende soorten magnesium in zitten?
'Super magnesium' van vitaminstore
Ik heb hier periodes ook last van (gehad) vaak inderdaad periodes met stress. Paar x holteronderzoek gehad en ook hartecho;s.
Bij mij kwam er uit dat ik inderdaad regelmatig overslagen heb maar heb ook een sporthart. Mijn hartslag is sowieso heel laag.( mijn applewatch doe ik dus snachts niet meer aan want geeft steeds alarm omdat hij onder de 40 pm schiet) Heb ook regelmatig hartkloppingen gehad maar soms voel ik mijn hart ook heel hard kloppen maar is het volgens de arts dus geen hartklopping…snap jij het nog ?! Ik snapte er ook niks van.
Volgens de arts voel ik mijn hart dan heel normaal kloppen maar wel heel duidelijk en erg aanwezig terwijl er feitelijk niks abnormaals aan de hand is.
Maar doordat het heel akelig voelt ben je wat meer gespannen en word het voor je gevoel nog erger.
Merk het inderdaad ook eerder in tijden van stress maar ook mijn hormonen ( menopauze) doen er geen goed aan.
Dat van de magnesium wist ik eigenlijk niet maar gebruik op dit moment wel extra supplementen waar dit bij inzit dus misschien is het daardoor idd wel minder nu.

Als jij er op dit moment veel last van hebt zou ik het gewoon weer eens aankaarten bij de arts en vragen om een holteronderzoek. Al is het maar om jezelf rust te geven.
Als jij je zo voelt kan dit ook extra stress en dus weer meer klachten geven.
Ik herken het ook. Ik ben nu 50 jaar en zo'n 10 jaar geleden begon het me in een vrij stressvolle periode op te vallen. Ik heb ook een Holteronderzoek gehad en daar kwam een extra systole uit. Het is onschuldig volgens de huisarts, en ik hoefde niet naar de cardioloog. Inmiddels merk ik het nu veel minder vaak, en als ik het merk is het 's avonds in bed. En dan met name als ik alcohol heb gedronken. Toen ik dat verband had gelegd, was dat voor mij een heel duidelijk signaal om flink te minderen met alcohol.
Ik heb het ook, wordt vooral met stress erger.
Ik heb iets vergelijkbaars gehad en herken het onrustige gevoel. Ook verder gezond en nog geen 40.

Maar bij mij was er eerst meer aan de hand; aanvalsgewijze atriale runs. Echt een paar seconden een hartslag van 180 en dan weer normaal. En dan iedere inademing. De klachten leken door de frequentie en consistentie van de runs op boezemfibrilleren.
Zelfs dit was niet gevaarlijk zelfs volgens de cardioloog, al moest ik wel aan de bètablokkers. Daar ging ik niet lekker op. Uiteindelijk met een ablatie hebben ze de oorzaak gevonden en opgelost.

Af en toe een overslag heb ik nu als soort van restverschijnsel. Die doen me weer aan het nare gevoel toen denken, maar het zet nooit meer langer dan 1-2 slagen door gelukkig.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Word veel herkend dus.
Ergens fijn, maar voor jullie natuurlijk minder fijn!

Ik drink verder nooit alcohol, al 14 jaar niet meer.
Stress heb ik nu ook niet echt, al moet ik zeggen dat ik de laatste maanden niet heel lekker in mn vel zit door de drukte met 3 jonge kids, en wel wat meer behoefte heb aan rust en tijd voor mezelf.
Ik ga sowieso het sporten weer oppakken.
En probeer wat ademhalingsoefeningen te doen.
Zwaardere vermoeidheid valt voor mij ook onder een soort stress en kan het ook uitlokken bij mij.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven