Lijf & Lijn alle pijlers

Intermitted fasting

25-01-2026 10:39 28 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben een paar kilo aangekomen de laatste tijd, ik denk dat het met de overgang te maken heeft. Jaren geleden ben ik succesvol afgevallen met intermitted fasting. Ik zit nu erg te twijfelen tussen 16:8, of 2:5. Wat is nu het makkelijkste vol te houden? Wat is het meest effectief? Wat ik me herinner is dat 5:2 effectief was, maar op een gegeven moment erg zwaar, 16:8 ging bij mij iets verslonzen en minder effectief. Wat zijn de ervaringen? Misschien ook ervaringen samen met overgang-periode?
Tavistock schreef:
26-01-2026 11:19
Ik ken insulineresistentie idd niet, maar dat klinkt als iets medisch. Mocht dat bij TO spelen lijkt het me niet verstandig dat ze zelf aan het experimenteren gaat, maar zich laat adviseren door een diëtist met verstand van zaken.

Overigens werk ik zo veel mogelijk met 3 best wel grote maaltijden per dag en geen tussendoortjes. Ik eet alleen een half uur voor het slapengaan nog iets kleins landers lig ik teveel te knorren in bed. Wel zonder koolhydraten. Als ik iets met koolhydraten doe, slaap ik minder goed.
Het is niet iets medisch zoals diabetes, het is een hormonale onbalans. Het treedt al vrij snel op als je veel suiker eet en/of bijvoorbeeld veel buikvet hebt. Te herkennen aan dips na het eten, vermoeidheid, cravings, hongergevoel na het eten.

Veel mensen zijn wel in meer of mindere mate insulineresistent. Ik heb altijd veel rotzooi en zetmeelproducten gegeten, alcohol gedronken, op een gegeven moment is de rek er wel uit. En dan lukt afvallen niet via calorieënrestrictie, ook al heb ik nooit fors overgewicht gehad. Door het hongergevoel gaat het lichaam dan stresshormonen produceren waardoor je niet afvalt.

Met IF en minder koolhydraten kan dit zich ook weer herstellen.
Hecamel schreef:
25-01-2026 19:35
In welk opzicht heeft dat dan invloed op je schildklier? Want sinds ik schildklierpatient ben (20 + jaar) ben ik onbewust IF gaan doen, want ik eet pas rond 12 uur als eerst wat, want ik mag een half uur na inname van mijn medicatie niet eten en ik ben te gehecht aan mijn slaap om dan eerder op te staan. Dus heb ik pas rond de lunch tijd om wat te eten. Wat er inmiddels toe heeft geleid dat ik ook niet eerder honger heb.
Rond 19.30 is het laatste dat ik eet, dus ik doe al jaren aan IF, ben een early adopter!

Overigens val ik precies helemaal niets af. :"-(
Dit doe ik ook al bijna mijn hele leven, niet vanwege medische redenen maar omdat ik ‘s morgens nog niet wil eten, sta vrij lang in halfslaap-stand en heb genoeg aan koffie. Eerste maaltijd eet ik tussen 12.30 en 13.00, bij plotselinge honger neem ik rond 4 uur een appel of een proteïnereep, en ‘s avonds eet ik na 19.30 niks meer. Er zit geen theorie of doel achter, het is gewoon mijn routine.
Dank voor al jullie reacties! Doet mijn motivatie erg goed! Ik heb geen insulineresistentie oid. Wel overgang, en daardoor langzamerhand wat meer kilo’s en buikvet, daar wil ik vanaf. Vandaag begonnen met 16:8. Eetraam 11-19.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven