Relatie met iemand met tegenovergesteld werk schema

26-01-2026 17:12 96 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben nu ruim 1 jaar samen met een ontzettend leuke man en zijn nu van plan om binnenkort ook samen te gaan wonen. Een van de dingen waar wij overigens tegenaan lopen is ons tegengesteld werkschema. Hij werkt in de horeca lange dagen tot soms wel 3 uur 's nachts en vrijwel altijd in het weekend. Ik werk daarentegen een 9 tot 17 kantoorbaan. Vooral ik loop er nu tegenaan dat ik me vaak wel eenzaam voel of het idee heb alsof er geen tijd voor me is.

Iemand die hier ervaring mee heeft, en tips hoe hier het beste mee om te gaan?
Ik denk dat er weinig anders is dan accepteren of vertrekken.
Zijn jullie allebei van plan je werktijden zo te houden? Dan lijkt het me weinig toevoegen om samen te wonen
Dan heb je vooral last van elkaar
Hoe heb je dat dan het afgelopen jaar gedaan? Blijkbaar hebben jullie toch tijd kunnen vinden om elkaar te leren kennen. Was het contact van het afgelopen jaar voldoende voor jou om gelukkig te zijn?
Als het antwoord nee is, is een van jullie dan bereid om concessies te doen en hoe zien die eruit? Tijd voor een eerlijke blik naar jezelf en je verwachtingen en tijd voor een goed gesprek, denk ik.
Hoe oud is hij en plant hij eeuwig in de horeca te blijven?
Of denkt hij om er toch op een bepaald moment mee te kappen?
(Ik heb vrienden en familie die het leuk vonden tot ongeveer hun 30. Maar die het nachtbraken en geen gezinsleven op een bepaald moment toch wel zat waren.)

En wat levert samenwonen anders dan dat je elk apart alleen bent in 1 huis?
(Hij is 's ochtends en tot hij naar zijn werk vertrekt ook alleen.)

Ik zou voorlopig geen haast maken met samenwonen. Leuk om op termijn te bekijken, maar niet zolang je allebei altijd alleen zit als je thuis bent.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Hebben jullie doordeweeks wel genoeg avonden dat je samen dingen kan doen? Is er in het weekend voor zijn werktijd wel tijd om samen nog wat te doen?

Heb een partner met ploegendiensten, dus niet helemaal vergelijkbaar, maar we hebben dus ook beide veel momenten dat de ander aan het werk is. Aan de andere kant wel genoeg andere momenten dat we dingen samen kunnen doen.

Mocht het lastig blijven is er de mogelijkheid tot een dag minder werken om een gezamenlijke dag te hebben?
Lila-Linda schreef:
26-01-2026 17:20
Zijn jullie allebei van plan je werktijden zo te houden? Dan lijkt het me weinig toevoegen om samen te wonen
Dan heb je vooral last van elkaar
In principe wel van plan zelfde werktijden te houden, hij is dol op zijn werk en mijn werk bestaat niet op weekend/avonduren.
Ik zie wel gewoon mijn toekomst met hem qua persoon, dan hoort samenwonen voor mij ook wel erbij als volgende stap..
Wissewis schreef:
26-01-2026 17:51
Hoe oud is hij en plant hij eeuwig in de horeca te blijven?
Of denkt hij om er toch op een bepaald moment mee te kappen?
(Ik heb vrienden en familie die het leuk vonden tot ongeveer hun 30. Maar die het nachtbraken en geen gezinsleven op een bepaald moment toch wel zat waren.)

En wat levert samenwonen anders dan dat je elk apart alleen bent in 1 huis?
(Hij is 's ochtends en tot hij naar zijn werk vertrekt ook alleen.)

Ik zou voorlopig geen haast maken met samenwonen. Leuk om op termijn te bekijken, maar niet zolang je allebei altijd alleen zit als je thuis bent.
Hij is wel van plan om in de horeca te blijven, uiteraard weet je nooit hoe het precies loopt, hij is nu 28.
En begrijp je punt betreft samenwonen :)
Jullie moeten dus echt de tijd samen plannen. Heeft hij een vrije dag waarop jij ook vrij kan nemen? Of waarop jij de middag vrij kan nemen zodat jullie een middag en avond samen hebben. Of 4 dagen van 9 uur en vrij nemen op een dag dat hij ook vrij is?
Mijn dochter en vriend hebben hetzelfde probleem alleen werkt zij in de horeca en hij van 9 tot 17 uur. Zij zijn echt wel veel samen vind ik. Moet jouw vriend altijd vrijdagavond, zaterdag en zondag werken? Bij mijn dochter proberen ze voor het vaste personeel altijd wel de weekenden zo te plannen dat zij of vrijdagavond vrij is en dan zaterdag pas om 17 uur of later hoeft te beginnen zodat je een avond en dag achter elkaar vrij hebt met je partner of dat je vrijdag en zaterdag werkt maar dan heb je zondag en maandag vrjj. Misschien kan vriend zich hard maken voor een iets beter rooster en kan jij ook kijken of je iets aan je werktijden/dagen kan doen zodat het beter matcht.
TinyTiny schreef:
26-01-2026 18:10
Hebben jullie doordeweeks wel genoeg avonden dat je samen dingen kan doen? Is er in het weekend voor zijn werktijd wel tijd om samen nog wat te doen?

Heb een partner met ploegendiensten, dus niet helemaal vergelijkbaar, maar we hebben dus ook beide veel momenten dat de ander aan het werk is. Aan de andere kant wel genoeg andere momenten dat we dingen samen kunnen doen.

Mocht het lastig blijven is er de mogelijkheid tot een dag minder werken om een gezamenlijke dag te hebben?
Nou dat is dus ook wel een deel van waarom het nu omhoog komt, ik start binnenkort met een nieuwe baan waar ik fulltime ga werken. Hiervoor werkte ik maar 30 uur per week en ook vrije flexibel, dus kon gemakkelijk een extra dagje vrijnemen waar nodig. Hierdoor was ik standaard vrij op maandag of dinsdag (zijn weekend dagen). Hij is de meeste zondagen nu gelukkig wel vrij, dus we zullen wel 1 dag samen houden, maar ben bang dat het me toch zwaar gaat vallen.
Ik overweeg om in de toekomst toch terug te gaan naar 32 uur werken, als het niet werkt op deze manier :)
Proefsamenwonen is een goed idee, dus niet jullie eigen huis opgeven...
Die vrije zondag van hem, zal ook gebruikt worden voor andere mensen neem ik aan?

Hebben jullie een kinderwens?
Mijn man werkte toen we elkaar leerde kennen vroeg (5.30 tot max 15.00 uur) terwijl ik veel late diensten of nachten werkte.
Dan kwam ik soms thuis en was het bed nog warm omdat hij er net uit was, of al weg was.
Ik vond het niet zo erg, de tijd die er wel samen hadden deden we gewoon wat leuks.

Het is persoonlijk, de een trekt het wel, de ander niet.
Allebei iets minder gaan werken lijkt me het meest logisch. Dan heb je toch vaste momenten samen.

En accepteren dat het is zoals het is
Het is zoals het is
Dus maandagavond en dinsdagavond zijn jullie er voor elkaar.
Als je samen ergens heen wilt, moet iemand een dag vrij nemen.

Ik kan mij voorstellen dat dit handig is als je geen kinderopvang hebt (en dat het went), maar zo ver zijn jullie nog niet.

Gelukkig heb je nog een kat, als jouw schuilnaam klopt...
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Ik zou dit echt heel lastig vinden. Je ziet elkaar dan echt heel weinig. Ook altijd alleen naar feestjes, want hij moet werken.
En de zondag zal waarschijnlijk ook een halve dag zijn die pas start na het uitslapen omdat hij tot 3.00 uur werkt.
Mijnkatislief schreef:
26-01-2026 18:22
Nou dat is dus ook wel een deel van waarom het nu omhoog komt, ik start binnenkort met een nieuwe baan waar ik fulltime ga werken. Hiervoor werkte ik maar 30 uur per week en ook vrije flexibel, dus kon gemakkelijk een extra dagje vrijnemen waar nodig. Hierdoor was ik standaard vrij op maandag of dinsdag (zijn weekend dagen). Hij is de meeste zondagen nu gelukkig wel vrij, dus we zullen wel 1 dag samen houden, maar ben bang dat het me toch zwaar gaat vallen.
Ik overweeg om in de toekomst toch terug te gaan naar 32 uur werken, als het niet werkt op deze manier :)
Zou je echt hiervoor minder gaan werken?
Mijnkatislief schreef:
26-01-2026 18:22
En hoeveel u werkt je vriend en hoeveel is hij bereid minder te gaan werken als het niet werkt op deze manier?
Minder werken in de horeca gaat vaak niet is mijn ervaring. Weinig begrip voor een leven willen naast je werk.

Heel eerlijk, als hij in dit vak wil blijven is dit wel wat het is. Ook straks met eventueel kinderen...
Mijnkatislief schreef:
26-01-2026 18:17
In principe wel van plan zelfde werktijden te houden, hij is dol op zijn werk en mijn werk bestaat niet op weekend/avonduren.
Ik zie wel gewoon mijn toekomst met hem qua persoon, dan hoort samenwonen voor mij ook wel erbij als volgende stap..
Geen universele waarheid. En zeker in deze situatie eerder een grote afrader. Je voelt zelf al dat je je eenzaam binnen de relatie voelt. Dit is niet iets dat vanzelf dan wel overgaat als je gaat samenwonen. Waarschijnlijk wordt het zelfs erger. Omdat hij voor hemzelf kiest, wat hij wil. En niet voor jullie en jou. En dat begin je nu al te merken, dat doet gewoon pijn.
Ik heb familie in de horeca en het is echt niet te vergelijken met een gewone baan. Een totaal ander leven. Een normale relatie (dus gezinsleven) zie ik zelden. Mensen hebben geen partner, een partner die ook in dit vakgebied zit. Of ze stoppen op een bepaalde leeftijd. Andere opties zijn langdurige lat relaties (zonder kinderen). Samenwonen gaat hier vaak mis omdat er eentje altijd de avonden alleen zit. En de ander de ochtend moet slapen en bijkomen.

Met kinderen kan het wel maar dan moet jij geen gelijkwaardigheid verwachten. Jouw baan zal zich moeten aanpassen. In de nachten sta jij er alleen voor met een huilende baby of zieke peuter. Voordeel is dat je partner er wel overdag is en kind kan ophalen uit school. Maar je bent zelden samen als gezin. Of een paar uur op de dag.

Onderschat ook niet de verleiding van dit vak. Jij moet om kunnen gaan met onzekerheid. Altijd mensen om hem heen, ook flirtende vrouwen die aandacht willen en natuurlijk wat op hebben. En dat de zaak om 3 uur sluit wil niet zeggen dat hij dan bijna thuis is. Opruimen en een afzakkertje met collega's zijn heel normaal. Het is geen kantoor waar je de computer uitzet en vertrekt.
Ik heb twee buurmannen gehad, een horecaman en een brandweerman. Bij beiden liep elke relatie hier op stuk na enige tijd.
Ook omdat de vriendin hun liefde/passie voor het werk dan niet echt begreep of zich persoonlijk achtergesteld voelde.

Lastig want natuurlijk ben je gek op die vent, maar als dit nu al een issue is gaat samenwonen dat niet oplossen.
Waarom voel jij het alsof er geen tijd voor jou is terwijl je het ook om kan draaien.
Waarom heb/maak jij geen tijd voor hem?
Jij kan je werk niet doen tijdens zijn werktijden maar hij kan zijn werk niet dien tijdens die van jou.
Mijnkatislief schreef:
26-01-2026 18:17
Jullie kennen elkaar nog maar 1 jaar. Dat is niet veel. Zeker niet aangezien er een essentieel probleem is. Nu zit je nog in je eigen vertrouwde omgeving. Maar straks heb je een ander huis. Waar je zult moeten wennen en het je eigen maken. En dan bijna iedere avond alleen op de bank. Hij wil dit leven en dat moet jij respecteren. Dit werkt alleen voor heel zelfstandige types die goed alleen kunnen zijn. Ook met kinderen. Kan jij dat wel? Je klaagt nu al.
Dit is 'de persoon'. Als je met hem door wil ga je dit er bij moeten nemen. Denk dat je niet veel keuze hebt. Vraag je heel goed af of dit is wat je wil. Vooral als jullie ooit kinderen willen.
Ben een stuk ouder dan jij bent maar ik zou er niet eens aan begonnen zijn.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven