Ouderlijk toezicht op schoollaptop
maandag 26 januari 2026 om 18:50
Ik ben wanhopig op zoek naar middelen om ouderlijk toezicht op de schoollaptop te zetten waarmee games als Roblox geblokkeerd kunnen worden.
We hebben vorig jaar een laptop bij de Rentcompany gekocht (let wel niet gehuurd!), zodat deze voorgeïnstalleerd op school kon worden opgehaald. Kind zit echter bijna enkel maar te gamen op de laptop. Ik wil dit graag beperken. Ik heb contact gehad met Rentcompany, zij geven echter aan dat ze dit niet doen, en dat ik het maar met Google Family link moet oplossen. Dat lukt niet, want de laptop is ingelogd op een schoolaccount en geen google account. Toen heb ik de ICT'er van school gesproken, die gaf dat kind langs kon komen. Maar gaf later aan dit niet te kunnen doen, want de laptop was van de Rentcompany. Uitgelegd dat het onze computer is, en dat wij daar toestemming voor gaven. Nee, school gaat er niks mee doen. Hij heeft een briefje meegegeven over Microsoft Family Safety. Maar deze weigert ook omdat het een schoolaccount betreft. Ik wordt echt knettergek. Ik ben zowaar in staat om de laptop in de sloot te gooien en zelf een andere aan te schaffen waar we wel zeggenschap over kunnen hebben. Wie kan ons helpen?
We hebben vorig jaar een laptop bij de Rentcompany gekocht (let wel niet gehuurd!), zodat deze voorgeïnstalleerd op school kon worden opgehaald. Kind zit echter bijna enkel maar te gamen op de laptop. Ik wil dit graag beperken. Ik heb contact gehad met Rentcompany, zij geven echter aan dat ze dit niet doen, en dat ik het maar met Google Family link moet oplossen. Dat lukt niet, want de laptop is ingelogd op een schoolaccount en geen google account. Toen heb ik de ICT'er van school gesproken, die gaf dat kind langs kon komen. Maar gaf later aan dit niet te kunnen doen, want de laptop was van de Rentcompany. Uitgelegd dat het onze computer is, en dat wij daar toestemming voor gaven. Nee, school gaat er niks mee doen. Hij heeft een briefje meegegeven over Microsoft Family Safety. Maar deze weigert ook omdat het een schoolaccount betreft. Ik wordt echt knettergek. Ik ben zowaar in staat om de laptop in de sloot te gooien en zelf een andere aan te schaffen waar we wel zeggenschap over kunnen hebben. Wie kan ons helpen?
maandag 26 januari 2026 om 18:56
Zelf heb ik in deze situatie de ICT’er van zoons school gebeld en gevraagd op welk besturingssysteem de hele handel van school draait. Uiteindelijk heb ik de hele laptop ‘laten opruimen’ terug naar de fabrieksinstellingen en een eigen account voor zoon aangemaakt. Toen een snelkoppeling van Google erop gezet en die logt automatisch in op het schoolaccount. Iets meer gedoe met uploaden en inleveren van bestanden maar alle zooi is nu in eigen beheer.
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
maandag 26 januari 2026 om 19:03
Oh, kan ik dat ook zien in het systeem? Ik ben nu ingelogd op de laptopLemoosGaatDoor schreef: ↑26-01-2026 18:56Zelf heb ik in deze situatie de ICT’er van zoons school gebeld en gevraagd op welk besturingssysteem de hele handel van school draait. Uiteindelijk heb ik de hele laptop ‘laten opruimen’ terug naar de fabrieksinstellingen en een eigen account voor zoon aangemaakt. Toen een snelkoppeling van Google erop gezet en die logt automatisch in op het schoolaccount. Iets meer gedoe met uploaden en inleveren van bestanden maar alle zooi is nu in eigen beheer.
maandag 26 januari 2026 om 19:36
Dat wil ik wel. Maar die geeft aan het account van school niet te kunnen toevoegen. Er moet dus een ander account boven gaan hangen. Maar ik kan het account van zoon niet veranderen dat het geen administrator meer isShaunTheSheep schreef: ↑26-01-2026 19:20Toch die Microsoft Family Safety nog eens proberen? Wij hebben daar ook, ondanks schoolaccount, alle meuk van dichtgezet en geblokt.
maandag 26 januari 2026 om 19:39
maandag 26 januari 2026 om 19:41
Eerlijk gezegd vind ik het ontzettend raar dat een laptop die voor school gebruikt wordt niet van tevoren door school een restrictie erop heeft. Die eventueel met toestemming van de ouders kan worden opgeheven. Als ouder moet je er veel voor betalen, en vervolgens mag je het allemaal zelf maar gaan uitzoeken op het moment dat je kind niet kan stoppen met gamen en zijn huiswerk eens gaat maken.
maandag 26 januari 2026 om 19:43
Dit lijkt me idd de enige oplossing. Ik heb net ICT van school gemaild. Ik wacht nog even het antwoord af en als ze niet meewerken, komt er inderdaad een reset naar de fabrieksinstellingen.ShaunTheSheep schreef: ↑26-01-2026 19:39En het hele ding terug naar fabrieksinstellingen zetten en alles opruimen?
maandag 26 januari 2026 om 19:58
Vorige keer dat ik met school belde vertelde de mevrouw bij de receptie dat ik de eerste was die er over begon. Nou dat is dus pertinent niet waar. Heel veel ouders die ik ken lopen hier tegenaan. Iedere avond weer dat gezeur en boos geschreeuw. Ik ben er helemaal klaar mee. ICT-er vertelde later dat ik niet de enige ben. Maar die trok later toch zijn keutel weer in.
maandag 26 januari 2026 om 20:46
Mooi dat het werkt, maar er is altijd een kans dat je (bij een andere school) niet meer kunt inloggen, afhankelijk van wat ze gebruiken. Als ik mijn werklaptop zou resetten dan kom ik niet meer op het bedrijfsnetwerk. Zelfs als ik met de hand alle instellingen zou gaan doen (als ik die al zou weten).LemoosGaatDoor schreef: ↑26-01-2026 18:56Zelf heb ik in deze situatie de ICT’er van zoons school gebeld en gevraagd op welk besturingssysteem de hele handel van school draait. Uiteindelijk heb ik de hele laptop ‘laten opruimen’ terug naar de fabrieksinstellingen en een eigen account voor zoon aangemaakt. Toen een snelkoppeling van Google erop gezet en die logt automatisch in op het schoolaccount. Iets meer gedoe met uploaden en inleveren van bestanden maar alle zooi is nu in eigen beheer.
maandag 26 januari 2026 om 20:55
Ik denk dat heel veel ouders juist heel nijdig zouden worden als een laptop die zij zelf gekocht hebben allerlei niet zelfgekozen beperkingen heeft.hvm schreef: ↑26-01-2026 19:41Eerlijk gezegd vind ik het ontzettend raar dat een laptop die voor school gebruikt wordt niet van tevoren door school een restrictie erop heeft. Die eventueel met toestemming van de ouders kan worden opgeheven. Als ouder moet je er veel voor betalen, en vervolgens mag je het allemaal zelf maar gaan uitzoeken op het moment dat je kind niet kan stoppen met gamen en zijn huiswerk eens gaat maken.
Ik ben geen voorstander van laptops in de klas, vooral omdat ik zie dat veel leerlingen er niet goed mee kunnen werken.
Si abra la puerta hay lobos.
maandag 26 januari 2026 om 21:30
Daarom ook even contact zoeken met ICT van school. Als docent kon ik vroeger niet in beveiligde systemen (cijferinvoer e.d.) als ik mijn laptop zou resetten naar fabrieksinstellingen. Leerlingen hadden een andere digitale omgeving die gericht was op BYOD (bring your own device) omdat er nogal wat verschil was tussen hetgeen gebruikt werd in onder- en bovenbouw, vmbo-t of gymnasium. De school van zoon werkt ook met een systeem dat in principe toegankelijk is vanaf iedere pc met internetverbinding.Appletje schreef: ↑26-01-2026 20:46Mooi dat het werkt, maar er is altijd een kans dat je (bij een andere school) niet meer kunt inloggen, afhankelijk van wat ze gebruiken. Als ik mijn werklaptop zou resetten dan kom ik niet meer op het bedrijfsnetwerk. Zelfs als ik met de hand alle instellingen zou gaan doen (als ik die al zou weten).
In mijn ervaring: als het zo nauw luistert dan verzorgt de school zelf de laptops/tablets/chromebooks. Die je als ouder kunt lenen of kopen.
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
dinsdag 27 januari 2026 om 08:28
Op de middelbare school heb je minder zicht op je kind en wat ze op de laptop doen. Alleen onder toezicht op de laptop zoals iemand aangaf is niet echt een optie, kinderen werken ook op de laptop als ouders er niet zijn. Mijn kind maakt huiswerk, gamed en luistert muziek op de laptop bijv).
Ik neem aan dat kind ook andere devices heeft waar hij op kan gamen (telefoon, tablet).
Ik neem aan dat kind ook andere devices heeft waar hij op kan gamen (telefoon, tablet).
zaterdag 9 mei 2026 om 15:58
Ik kom hier terecht via Google en ik weet niet of ik blij moet zijn dat ik niet de enige ben, of juist verdrietig dat er na vier maanden nog steeds geen oplossing is.hvm schreef: ↑26-01-2025 17:50Ik heb contact gehad met Rentcompany, zij geven echter aan dat ze dit niet doen, en dat ik het maar met Google Family link moet oplossen. Toen heb ik de ICT'er van school gesproken, die gaf dat kind langs kon komen. Maar gaf later aan dit niet te kunnen doen, want de laptop was van de Rentcompany.
hvm — ik herken je verhaal zo erg. School gebeld: "wij gaan daar niet over." Laptopleverancier: ook niet hun probleem. En dan sta je daar als ouder. ShaunTheSheep, heeft die Microsoft Family Safety bij jullie echt gewerkt ondanks het schoolaccount? Bij ons is het ook een schoolaccount en ik vraag me af of ik het dan uberhaupt kan instellen.
Factory reset en alles dichtzetten klinkt goed, maar je loopt wel het risico dat je z'n hele schoolomgeving kapot maakt. Dat is best een botte oplossing die nu misschien werkt maar vroeg of laat gaat het fout — update van school, nieuwe software nodig, en dan zit je weer. Ik wil ook helemaal niet alles blokkeren. ik wil gewoon weten wanneer hij gamet, dat is alles. Hoe moeilijk kan dat zijn?
Wat me eigenlijk opvalt aan dit hele draadje: iedereen probeert dingen te blokkeren. Maar het probleem is toch dat je als ouder gewoon niet weet wat er gebeurt? Ik wil helemaal niet zijn browsegeschiedenis lezen. Ik wil alleen weten: wordt er op dat ding gegamed, ja of nee.
hvm — heeft de school ooit nog gereageerd op je mail? En heb je uiteindelijk die factory reset gedaan?
zondag 10 mei 2026 om 06:53
Hoi Errrk,
Nee er is uiteindelijk niks gebeurd. Kind gaat 5 dagen per week naar de huiswerkbegeleiding. En 's avonds moet hij hem inleveren. Wat nog steeds regelmatig irritaties oplevert.
Ik weet wel dat we voor volgend kind zelf een laptop gaan kopen buiten de rent-company om, zodat we zelf de admin kunnen zijn.
Nee er is uiteindelijk niks gebeurd. Kind gaat 5 dagen per week naar de huiswerkbegeleiding. En 's avonds moet hij hem inleveren. Wat nog steeds regelmatig irritaties oplevert.
Ik weet wel dat we voor volgend kind zelf een laptop gaan kopen buiten de rent-company om, zodat we zelf de admin kunnen zijn.
woensdag 17 juni 2026 om 12:03
Update hier. Het is toetsweek en kind zit enkel te gamen. Ik was er echt helemaal klaar mee. Heb de laptop meegenomen naar school, trof daar de ICT-er, en heb gezegd.dat die laptop het huis niet meer in komt zonder ouderlijk toezicht. Ik was echt helemaal.klaar met het kastje-muur verhaal. Kreeg zelfs de vraag waarom dit het probleem van school was. Nou, omdat die laptops door de school verplicht zijn gesteld. Doordat mobieltjes verboden zijn. Doordat de kinderen nu lekker verder gamen op de laptop waar je als ouder niet in kan vanwege het schoolaccount.
Lang verhaal kort: ICT gaat er eindelijk mee aan de slag. Kind krijgt op school een leenlaptop voor de toetsen. Intussen gaat ICT een oplossing zoeken en kan zoon hem NA de zomervakantie ophalen met ouderlijk toezicht erop...
Zo, het heeft wat voeten in de aarde gekost.
Lang verhaal kort: ICT gaat er eindelijk mee aan de slag. Kind krijgt op school een leenlaptop voor de toetsen. Intussen gaat ICT een oplossing zoeken en kan zoon hem NA de zomervakantie ophalen met ouderlijk toezicht erop...
Zo, het heeft wat voeten in de aarde gekost.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in