Opzegtermijn
woensdag 28 januari 2026 om 23:55
Dit topic zou wellicht ook op geld & recht kunnen dus wellicht staat het op de verkeerde pijler.
Ik ben 17 jaar in dienst bij mijn werkgever (retail) , sinds enkele wkn ben ik overspannen thuis vanwege enkele voorvallen op de werkvloer en de werksfeer.
Ik heb nachtmerries over mijn werk en bij de gedachte aan terugkeer krijg ik paniekaanvallen, mijn psycholoog ( waar ik al langere tijd ben) heeft mij laten in zien dat mijn klachten niet zullen verminderen zolang ik hier werkzaam ben en dit voor mij een negatieve cirkel blijft.
Daarom heb ik de knoop doorgehakt om ontslag te nemen. We kunnen mijn inkomen missen dus ik hoef geen ww aan te vragen en mijn partner steunt mij hier in. Ik wil graag herstellen en over een aantal maanden weer op zoek gaan naar een baan.
Mijn werkgever zegt nu dat ik een opzegtermijn van vier volle maanden heb vanwege mijn lange dienstverband en deze pas beëindigd kan worden als ik beter gemeld ben.
Ik was in de veronderstelling dat ik als werknemer een opzegtermijn heb van een maand en mijn werkgever vier maanden, mocht hij willen opzeggen.
In mijn contract staat hier niets van in, deze verwijst naar de cao.
Heeft er hier iemand ervaring mee?
Als dit klopt dan zal het lang duren voor ik de overeenkomst kan beëindigen en dat maakt mij radeloos.
Ik ben 17 jaar in dienst bij mijn werkgever (retail) , sinds enkele wkn ben ik overspannen thuis vanwege enkele voorvallen op de werkvloer en de werksfeer.
Ik heb nachtmerries over mijn werk en bij de gedachte aan terugkeer krijg ik paniekaanvallen, mijn psycholoog ( waar ik al langere tijd ben) heeft mij laten in zien dat mijn klachten niet zullen verminderen zolang ik hier werkzaam ben en dit voor mij een negatieve cirkel blijft.
Daarom heb ik de knoop doorgehakt om ontslag te nemen. We kunnen mijn inkomen missen dus ik hoef geen ww aan te vragen en mijn partner steunt mij hier in. Ik wil graag herstellen en over een aantal maanden weer op zoek gaan naar een baan.
Mijn werkgever zegt nu dat ik een opzegtermijn van vier volle maanden heb vanwege mijn lange dienstverband en deze pas beëindigd kan worden als ik beter gemeld ben.
Ik was in de veronderstelling dat ik als werknemer een opzegtermijn heb van een maand en mijn werkgever vier maanden, mocht hij willen opzeggen.
Heeft er hier iemand ervaring mee?
Als dit klopt dan zal het lang duren voor ik de overeenkomst kan beëindigen en dat maakt mij radeloos.
donderdag 29 januari 2026 om 10:10
Ideaal toch, 4 maanden opzegtermijn. Dan meld je je 4 maanden ziek en krijg je nog gewoon doorbetaald.Herfstbladje schreef: ↑29-01-2026 09:37Ik waardeer jullie adviezen zeker, maar mijn besluit staat vast. Daarom heb ik mijn situatie nog wat meer verduidelijkt.
Het gaat me om de opzegtermijn, zodat ik het gesprek opnieuw aan kan gaan met mijn werkgever (en dat is iets waar ik tegen op zie)
donderdag 29 januari 2026 om 10:22
Ik snap heel goed dat je gezondheid op nummer 1 staat, maar vergeet niet dat je werkgever je een transitievergoeding moet betalen, dus het gaat niet alleen om WW. En 17 jaar is een flink bedrag.Herfstbladje schreef: ↑29-01-2026 09:37Ik waardeer jullie adviezen zeker, maar mijn besluit staat vast. Daarom heb ik mijn situatie nog wat meer verduidelijkt.
Het gaat me om de opzegtermijn, zodat ik het gesprek opnieuw aan kan gaan met mijn werkgever (en dat is iets waar ik tegen op zie)
Daarnaast denk ik dat je werkgever het op het spits drijft zodat hij je niets hoeft te betalen. En daar zou ik ze niet mee weg laten komen. Ik zou heel fijn in de ziektewet blijven, aangeven bij de bedrijfsarts wat het met je doet en hoe erg je tegen de koffiemomentjes opziet. Vervolgens via een advocaat in overleg gaan met je werkgever en er dan op een goede manier eruit zien te komen.
Overigens kan je ook op de laatste dag jezelf beter melden en dan niet komen. Ze kunnen je niet ontslaag
Dus je kan nu opzeggen, dan kan je per eind mei uit dienst. Je kan namelijk prima opzeggen als je ziek bent, je kan alleen niet ziek uit dienst en dat doe je dus door je op de laatste dag (30 mei) beter te melden.
donderdag 29 januari 2026 om 10:24
OH chat zegt trouwens dit over de opzegtermijn
Na een dienstverband van 17 jaar geldt voor de werkgever een wettelijke opzegtermijn van 4 maanden. Deze termijn gaat in aan het einde van de kalendermaand waarin is opgezegd. Voor de werknemer zelf geldt bij ontslag nemen meestal een opzegtermijn van één kalendermaand, tenzij anders overeengekomen.
Dus die 4 maanden gelden niet voor jou, maar voor hem. Even je contract checken hoe lang die van jou is, want dat zou ook 2 maanden kunnen zijn.
Na een dienstverband van 17 jaar geldt voor de werkgever een wettelijke opzegtermijn van 4 maanden. Deze termijn gaat in aan het einde van de kalendermaand waarin is opgezegd. Voor de werknemer zelf geldt bij ontslag nemen meestal een opzegtermijn van één kalendermaand, tenzij anders overeengekomen.
Dus die 4 maanden gelden niet voor jou, maar voor hem. Even je contract checken hoe lang die van jou is, want dat zou ook 2 maanden kunnen zijn.
donderdag 29 januari 2026 om 10:38
Ben je al bij de arbo-arts geweest? Re-Integratie in het tweede spoor (dus niet bij deze werkgever) zou ik op dit moment het meest logisch vinden.
Misschien kun je een arbeidsrecht-advocaat zoeken en daar een gesprek mee hebben? Kost misschien wat maar wrs haal je dat er makkelijk uit. Dit soort dingen zijn zo ingewikkeld, ik zou dat zeker niet zelf doen.
Ik snap je wens om er zo snel mogelijk vanaf te zijn, maar goed advies vragen is altijd verstandig en die tijd zou ik zeker nog nemen
Misschien kun je een arbeidsrecht-advocaat zoeken en daar een gesprek mee hebben? Kost misschien wat maar wrs haal je dat er makkelijk uit. Dit soort dingen zijn zo ingewikkeld, ik zou dat zeker niet zelf doen.
Ik snap je wens om er zo snel mogelijk vanaf te zijn, maar goed advies vragen is altijd verstandig en die tijd zou ik zeker nog nemen
Het is zoals het is
donderdag 29 januari 2026 om 10:38
donderdag 29 januari 2026 om 10:39
In haar OP staat:Hecamel schreef: ↑29-01-2026 10:24OH chat zegt trouwens dit over de opzegtermijn
En in de cao staat dus 1 maand voor werknemer. Vandaag of morgen opzeggen is dus uit dienst per 1 maart.
donderdag 29 januari 2026 om 10:40
Bij zelf ontslag nemen heb je geen recht op transitievergoeding. tenzij het ontslag de werkgever te verwijten is.
donderdag 29 januari 2026 om 10:44
Ik denk dat ze meer doelde op het feit dat TO dus ook haar transitievergoeding opgeeft bij deze keuze. Dus 6 maandsalarissen gewoon weg, terwijl TO van mening is dat werkgever in dit geval wel wat te verwijten valt en ze dus niet weggaat omdat ze zin heeft in een andere uitdaging.
donderdag 29 januari 2026 om 11:20
In de CAO die hier al geplaatst is, staat dat de werkgever een opzegtermijn van 4 maanden heeft. En de werknemer een maand tenzij anders is overeengekomen. Dat laatste is niet het geval, dus gewoon 1 maand.
Sowieso mag je dus wel een langere opzegtermijn overeenkomen, maar dan geldt voor de werkgever het dubbele. Maar dit terzijde.
Maar verder wel met de rest eens. In deze situatie niet zelf opzeggen.
Je vergooit minimaal 6 maanden transitievergoeding. Laat je werkgever opzeggen of ga er dmv een vso uit.
Sowieso mag je dus wel een langere opzegtermijn overeenkomen, maar dan geldt voor de werkgever het dubbele. Maar dit terzijde.
Maar verder wel met de rest eens. In deze situatie niet zelf opzeggen.
Je vergooit minimaal 6 maanden transitievergoeding. Laat je werkgever opzeggen of ga er dmv een vso uit.
donderdag 29 januari 2026 om 11:38
Ik zou het gewoon echt, echt, echt niet doen.
Wie weet valt het inkomen van je partner weg. Wie weet gaan jullie plots scheiden. Zo veel scenario’s te bedenken waarom dit een slecht idee is.
Focus je op beter worden, terwijl je in dienst bent. Zorg dat je goede hulp krijgt, via een bedrijfsarts, je huisarts, noem maar op. Ontslag nemen is echt niet de enige optie.
Wie weet valt het inkomen van je partner weg. Wie weet gaan jullie plots scheiden. Zo veel scenario’s te bedenken waarom dit een slecht idee is.
Focus je op beter worden, terwijl je in dienst bent. Zorg dat je goede hulp krijgt, via een bedrijfsarts, je huisarts, noem maar op. Ontslag nemen is echt niet de enige optie.
donderdag 29 januari 2026 om 11:56
Waarom zou een werkgever hieraan meewerken in dit geval? Het is mij niet helemaal duidelijk of TO zich al ziekgemeld heeft of niet.
donderdag 29 januari 2026 om 12:05
Nou, dit inderdaad... Ga eerst eens in gesprek met de bedrijfsarts. Leg je situatie en wens uit en kijk wat er mogelijk is qua 2e spoor.... Dan houd je al je zekerheden. En je zou wellicht ook af kunnen spreken dat, in verband met jouw herstel, jouw werkgever jou alleen benaderd via een derde. Echt, hoe aantrekkelijk het nu ook lijkt, ga alle mogelijkheden eerst goed uitzoeken voor je je contract opzegt...Youk79 schreef: ↑29-01-2026 10:38Ben je al bij de arbo-arts geweest? Re-Integratie in het tweede spoor (dus niet bij deze werkgever) zou ik op dit moment het meest logisch vinden.
donderdag 29 januari 2026 om 12:13
Je onderschat het wél...Herfstbladje schreef: ↑29-01-2026 09:15Mijn psycholoog heeft niet letterlijk gezegd dat ik mijn baan moet opzeggen, wel dat mijn klachten zullen aanhouden zolang ik bij deze werkgever in dienst blijf. Ik ben al langere tijd bij deze psycholoog daardoor weet hij van de voorvallen van de afgelopen jaren en wat het al langere tijd met mij doet.
Er zijn de afgelopen jaren verschillende dingen voorgevallen en een paar wkn geleden is dit zodanig geëscaleerd op de werkvloer dat ik ben uitgevallen. Ik heb ooit een burn out gehad en ben bang dat als ik doorga straks weer zo diep zit. Nu ben ik “slechts” overspannen.
Terugkeer is voor mij geen optie, de wekelijkse contactmomentjes en het idee binnnekort weer op te bouwen en met deze mensen te moeten werken geven mij ontzettend veel stress. Dat voelt voor mij onveilig. Ik kan hier verder niet teveel op in gaan.
Ik denk dat ik juist sneller herstel nu ik nog niet zo diep zit en ontslag neem. Mijn paniekaanvallen en stressklachten zijn echt gekoppeld aan deze werkgever en bepaalde collega’s.
We hebben een flinke spaarbuffer en mijn inkomen is niet nodig, man zijn financiële positie is sterk en hij heeft een inkomensbeschermer. Vandaar deze weloverwogen keuze om aan mijn herstel te werken en daarna op zoek gaan naar een nieuwe baan.
Ik onderschat dit zeker niet. Maar nog 4 maanden in dienst blijven en eerst beter gemeld te zijn, dat zal mijn klachten zeker verergeren.
Daarom wil ik zeker weten wat de opzegtermijn is en vandaag of morgen opnieuw in gesprek te gaan omdat het bijna 1 februari is.
donderdag 29 januari 2026 om 12:24
TO, ik snap je besluit volledig. Ik heb een soortgelijk besluit genomen en het was de beste keuze ooit. Tegen alle adviezen mbt “financiële zekerheid” of andere zaken waar ik recht op zou hebben, in.
Ik wilde dat niet. Dat gaf me alleen maar stress, een soort verantwoordelijkheidsgevoel wat ik niet wilde en een druk over contact houden, etc. Ik pak graag zelf de regie en was (godzijdank) ook in de financiële positie waarin dat kon.
Dus heb ik ontslag genomen, na 20 jaar zonder recht op ook maar iets. Ik voel me heerlijk! Ik ben blij dat ik me heb laten leiden door mijn gevoel, door wat ik op dat moment nodig had en niet door angst over allerlei dingen die mogelijk kunnen gebeuren.
Zorg voor jezelf, financieel kunnen jullie het hebben begrijp ik en over een paar maanden hopelijk weer een fijne baan waar je energie van krijgt! En de vraag over de opzegtermijn is al beantwoord volgens mij.
Ik wilde dat niet. Dat gaf me alleen maar stress, een soort verantwoordelijkheidsgevoel wat ik niet wilde en een druk over contact houden, etc. Ik pak graag zelf de regie en was (godzijdank) ook in de financiële positie waarin dat kon.
Dus heb ik ontslag genomen, na 20 jaar zonder recht op ook maar iets. Ik voel me heerlijk! Ik ben blij dat ik me heb laten leiden door mijn gevoel, door wat ik op dat moment nodig had en niet door angst over allerlei dingen die mogelijk kunnen gebeuren.
Zorg voor jezelf, financieel kunnen jullie het hebben begrijp ik en over een paar maanden hopelijk weer een fijne baan waar je energie van krijgt! En de vraag over de opzegtermijn is al beantwoord volgens mij.
donderdag 29 januari 2026 om 12:26
donderdag 29 januari 2026 om 12:42
Waarom een VSO?
Tja balans opmaken en afwegen en iemand iets gunnen. Voor werkgever:
Wel VSO
- werknemer gaat niet ziek uit dienst (dat spreek je af). Dat is minder risicovol voor werkgever
-Duidelijk wanneer loonbetaling stopt, waarschijnlijk over enkele maanden/half jaar (ter onderhandeling)
-geen WIA kosten die worden doorbelast als TO twee jaar ziek blijft
-Wel transitievergoeding betalen of deels (onderhandelbaar bij VSO)
-Mogelijk is werkgever Eigen risico dragen voor de WIA. Dan bij een WIA 10 jaar lang WIA betalen en re-integratiekosten
-Geen risico voor loonsanctie
Geen VSO
- mogelijk blijft TO 2 jaar ziek. Dus risico dat ze twee jaar loon moeten betalen
-alle reintegratiekosten (bedrijfsarts, arbeidsdeskundig onderzoek, mediation met collega's, elke 6 weken bijstellen plan van aanpak, tweede spoor bureau
- doorbelasten wia kosten
- mogelijk 10 jaar WIA betalen bij eigenrisicoschap voor WIA
- mogelijk loonsanctie na twee jaar ziekte
- waarschijnlijk na twee jaar transitievergoeding betalen en geen compensatie van het UWV meer vermoedelijk (tis even onduidelijk nu hoe het gaat met transitievergoeding na twee jaar ziekte als de compensatie bij het UWV mogelijk stopt per 1 juli 2026)
Er ligt denk ik echt wel wat onderhandelingsruimte bij TO om dit anders af te sluiten dan gewoonweg op te zeggen.
Tja balans opmaken en afwegen en iemand iets gunnen. Voor werkgever:
Wel VSO
- werknemer gaat niet ziek uit dienst (dat spreek je af). Dat is minder risicovol voor werkgever
-Duidelijk wanneer loonbetaling stopt, waarschijnlijk over enkele maanden/half jaar (ter onderhandeling)
-geen WIA kosten die worden doorbelast als TO twee jaar ziek blijft
-Wel transitievergoeding betalen of deels (onderhandelbaar bij VSO)
-Mogelijk is werkgever Eigen risico dragen voor de WIA. Dan bij een WIA 10 jaar lang WIA betalen en re-integratiekosten
-Geen risico voor loonsanctie
Geen VSO
- mogelijk blijft TO 2 jaar ziek. Dus risico dat ze twee jaar loon moeten betalen
-alle reintegratiekosten (bedrijfsarts, arbeidsdeskundig onderzoek, mediation met collega's, elke 6 weken bijstellen plan van aanpak, tweede spoor bureau
- doorbelasten wia kosten
- mogelijk 10 jaar WIA betalen bij eigenrisicoschap voor WIA
- mogelijk loonsanctie na twee jaar ziekte
- waarschijnlijk na twee jaar transitievergoeding betalen en geen compensatie van het UWV meer vermoedelijk (tis even onduidelijk nu hoe het gaat met transitievergoeding na twee jaar ziekte als de compensatie bij het UWV mogelijk stopt per 1 juli 2026)
Er ligt denk ik echt wel wat onderhandelingsruimte bij TO om dit anders af te sluiten dan gewoonweg op te zeggen.
donderdag 29 januari 2026 om 13:07
Staat in de OP: sinds enkele wkn ben ik overspannen thuis
Dus TO is ziekgemeld, maar ziet het traject van re-integreren niet zitten.
Dus voor werkgever is een VSO ook gunstiger dan een medewerker die straks 2 jaar ziek is.
donderdag 29 januari 2026 om 13:10
TO denkt dat ze over een paar maanden wel weer aan het werk kan in een andere baan, maar het kan ook zomaar 1-2 jaar duren.Eenbeetjevanditendat schreef: ↑29-01-2026 12:26Wow. Leg jij even je mening op. Ik heb precies hetzelfde gedaan, beste besluit ooit. De norm van “kiezen voor zekerheid” , “kiezen voor waar je recht op hebt” zijn prima normen, maar die gelden niet voor iedereen.
Zonder vangnet. Geen ww, geen transitievergoeding.
Een baan opzeggen als je toe bent aan een nieuwe uitdaging, is heel wat anders dan een baan opzeggen wanneer je ziek bent.
donderdag 29 januari 2026 om 13:44
Dat snap ik (ik zat in dezelfde positie). En volgens mij snapt TO dat zelf ook.Pelle schreef: ↑29-01-2026 13:10TO denkt dat ze over een paar maanden wel weer aan het werk kan in een andere baan, maar het kan ook zomaar 1-2 jaar duren.
Een baan opzeggen als je toe bent aan een nieuwe uitdaging, is heel wat anders dan een baan opzeggen wanneer je ziek bent.
Prima natuurlijk als ze o.b.v. wat ze hier leest zegt; ik ga het toch anders aanpakken, maar ook prima als ze doet wat ze van plan is.
eenbeetjevanditendat wijzigde dit bericht op 29-01-2026 13:45
2.66% gewijzigd
donderdag 29 januari 2026 om 13:45
Of wanneer er een arbeidsconflict is, zoals het op mij overkomt in ieder geval.Pelle schreef: ↑29-01-2026 13:10TO denkt dat ze over een paar maanden wel weer aan het werk kan in een andere baan, maar het kan ook zomaar 1-2 jaar duren.
donderdag 29 januari 2026 om 13:50
Ik vind het ook prima als ze wel opzegt. Als ze maar bewust is van de risico's.Eenbeetjevanditendat schreef: ↑29-01-2026 13:44Dat snap ik (ik zat in dezelfde positie). En volgens mij snapt TO dat zelf ook.
Prima natuurlijk als ze o.b.v. wat ze hier leest zegt; ik ga het toch anders aanpakken, maar ook prima als ze doet wat ze van plan is.
En dat het bij jou goed heeft uitgepakt, wil niet zeggen dat dat ook voor haar geldt.
Is het oerstom? Nee, zeker niet. Maar niet zonder risico's. Daarom kan ze beter eerst met de arbo in gesprek.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in