Opzegtermijn
woensdag 28 januari 2026 om 23:55
Dit topic zou wellicht ook op geld & recht kunnen dus wellicht staat het op de verkeerde pijler.
Ik ben 17 jaar in dienst bij mijn werkgever (retail) , sinds enkele wkn ben ik overspannen thuis vanwege enkele voorvallen op de werkvloer en de werksfeer.
Ik heb nachtmerries over mijn werk en bij de gedachte aan terugkeer krijg ik paniekaanvallen, mijn psycholoog ( waar ik al langere tijd ben) heeft mij laten in zien dat mijn klachten niet zullen verminderen zolang ik hier werkzaam ben en dit voor mij een negatieve cirkel blijft.
Daarom heb ik de knoop doorgehakt om ontslag te nemen. We kunnen mijn inkomen missen dus ik hoef geen ww aan te vragen en mijn partner steunt mij hier in. Ik wil graag herstellen en over een aantal maanden weer op zoek gaan naar een baan.
Mijn werkgever zegt nu dat ik een opzegtermijn van vier volle maanden heb vanwege mijn lange dienstverband en deze pas beëindigd kan worden als ik beter gemeld ben.
Ik was in de veronderstelling dat ik als werknemer een opzegtermijn heb van een maand en mijn werkgever vier maanden, mocht hij willen opzeggen.
In mijn contract staat hier niets van in, deze verwijst naar de cao.
Heeft er hier iemand ervaring mee?
Als dit klopt dan zal het lang duren voor ik de overeenkomst kan beëindigen en dat maakt mij radeloos.
Ik ben 17 jaar in dienst bij mijn werkgever (retail) , sinds enkele wkn ben ik overspannen thuis vanwege enkele voorvallen op de werkvloer en de werksfeer.
Ik heb nachtmerries over mijn werk en bij de gedachte aan terugkeer krijg ik paniekaanvallen, mijn psycholoog ( waar ik al langere tijd ben) heeft mij laten in zien dat mijn klachten niet zullen verminderen zolang ik hier werkzaam ben en dit voor mij een negatieve cirkel blijft.
Daarom heb ik de knoop doorgehakt om ontslag te nemen. We kunnen mijn inkomen missen dus ik hoef geen ww aan te vragen en mijn partner steunt mij hier in. Ik wil graag herstellen en over een aantal maanden weer op zoek gaan naar een baan.
Mijn werkgever zegt nu dat ik een opzegtermijn van vier volle maanden heb vanwege mijn lange dienstverband en deze pas beëindigd kan worden als ik beter gemeld ben.
Ik was in de veronderstelling dat ik als werknemer een opzegtermijn heb van een maand en mijn werkgever vier maanden, mocht hij willen opzeggen.
In mijn contract staat hier niets van in, deze verwijst naar de cao.
Heeft er hier iemand ervaring mee?
Als dit klopt dan zal het lang duren voor ik de overeenkomst kan beëindigen en dat maakt mij radeloos.
donderdag 29 januari 2026 om 14:10
Echt geen ontslag nemen TO! Inderdaad inzetten op rust en daarna herstel in spoor 2. Je weet niet hoe snel je herstelt. En wat anderen ook zeggen: je weet niet hoe het leven loopt. Je kunt in de tijd dat je zonder werk thuis zit een ongeluk krijgen of een ziekte waardoor je voor altijd (deels) arbeidsongeschikt wordt. Daar ben je dan dus niet voor verzekerd. Jij lijkt alleen aan de korte termijn te denken en houdt alleen rekening met het meest gunstige scenario. Wat begrijpelijk is vanuit je situatie, maar niet rationeel.
Veel sterkte en wijsheid gewenst TO!!
donderdag 29 januari 2026 om 14:23
Je haalt slechts dit aan. Mijn vorige post op dit draadje snijdt wel degelijk hout.Eenbeetjevanditendat schreef: ↑29-01-2026 12:26Wow. Leg jij even je mening op. Ik heb precies hetzelfde gedaan, beste besluit ooit. De norm van “kiezen voor zekerheid” , “kiezen voor waar je recht op hebt” zijn prima normen, maar die gelden niet voor iedereen.
En persoonlijke omstandigheden kunnen heel, maar dan ook heel snel veranderen, wat je financiële positie ongelooflijk kan doen verslechteren.
Een scheiding, overlijden van partner, ziekte van partner met arbeidsongeschiktheid tot gevolg etc.
Daarbij is de mentale staat waarin iemand verkeerd zoals to eigenlijk niet de staat waarin je zulke beslissingen zou moeten willen nemen.
Je pikt mij er nu wel uit, dat mag. De algehele tendens in dit topic schaart zich achter hetzelfde: onverstandig.
donderdag 29 januari 2026 om 14:34
Dit dus. Spoor 2 leidt je ook naar een andere baan, met veel meer (financiële) veiligheid dan door ontslag te nemen. Bespreek dit in ieder geval nog met je arboarts voordat je je ontslag indient. Je doet jezelf zoveel tekort anders.Harkjes schreef: ↑29-01-2026 14:10Echt geen ontslag nemen TO! Inderdaad inzetten op rust en daarna herstel in spoor 2. Je weet niet hoe snel je herstelt. En wat anderen ook zeggen: je weet niet hoe het leven loopt. Je kunt in de tijd dat je zonder werk thuis zit een ongeluk krijgen of een ziekte waardoor je voor altijd (deels) arbeidsongeschikt wordt. Daar ben je dan dus niet voor verzekerd. Jij lijkt alleen aan de korte termijn te denken en houdt alleen rekening met het meest gunstige scenario. Wat begrijpelijk is vanuit je situatie, maar niet rationeel.
donderdag 29 januari 2026 om 16:34
Klopt. Hebben ze bij mij ook geprobeerd. Vroegtijdig ontslag, maar dan wel hersteld melden. Met als gevolg voor mij een ww uitkering met de daarbij behorende verplichtingen (solliciteren), waar ik helemaal niet toe in staat was. Alles vezels in mijn lijf zeiden keihard nee op dit voorstel. Dat zij eigen risico drager zijn etc was toch echt hun probleem. Ik koos ook niet voor (chronisch) ziek worden.
donderdag 29 januari 2026 om 16:43
Werkgevers worden enorm aangeslagen op hun premies als een werknemer ziek uit dienst gaat. Dat gaat echt om enorme bedragen.
Zowel bij de WIA als de ZW betalen werkgevers ook gedifferentieerde premie.
Dat houdt dus in dat de hoogte van deze premies afhankelijk is gemaakt van de instroom van werknemers die op de laatste dag van hun dienstverband ziek waren (of binnen vier weken na de ontslagdatum ziek werden).
Dat TO hier beter uit dienst gaat en geen uitkering zal gaan aanvragen is de werkgever heel wat waard. Dus daar kun je best een mooie regeling over afsluiten met de werkgever. En dat is zeker logisch als je van mening bent dat werkgever de afgelopen jaren steken heeft laten vallen in de bedrijfsvoering/werksfeer.
Zowel bij de WIA als de ZW betalen werkgevers ook gedifferentieerde premie.
Dat houdt dus in dat de hoogte van deze premies afhankelijk is gemaakt van de instroom van werknemers die op de laatste dag van hun dienstverband ziek waren (of binnen vier weken na de ontslagdatum ziek werden).
Dat TO hier beter uit dienst gaat en geen uitkering zal gaan aanvragen is de werkgever heel wat waard. Dus daar kun je best een mooie regeling over afsluiten met de werkgever. En dat is zeker logisch als je van mening bent dat werkgever de afgelopen jaren steken heeft laten vallen in de bedrijfsvoering/werksfeer.
donderdag 29 januari 2026 om 21:51
Ik hoop wel dat als je dit zou doorzetten dat jij en partner getrouwd zijn en dat een eventueel huis op de twee namen staat?
Zodanig dat als je partner volgende maand zijn secretaresse leuker vindt je niet ook nog eens zomaar op straat staat zonder iets.
En dat je ingeschreven staat bij de woningbouw "just in case".
Zorg dat als je dan toch geen zekerheid van een job en inkomen hebt je privé wel een aantal zekerheden inbouwt.
Zodanig dat als je partner volgende maand zijn secretaresse leuker vindt je niet ook nog eens zomaar op straat staat zonder iets.
En dat je ingeschreven staat bij de woningbouw "just in case".
Zorg dat als je dan toch geen zekerheid van een job en inkomen hebt je privé wel een aantal zekerheden inbouwt.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
vrijdag 30 januari 2026 om 20:00
Goed zo! Laat je goed informeren over de mogelijkheden en de voor- en nadelen etc. Ontslag nemen kan altijd nog.Herfstbladje schreef: ↑30-01-2026 18:21Dankjewel voor al jullie adviezen, ik heb toch besloten eerst het gesprek met de bedrijfsarts af te wachten
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in