Geld & Recht alle pijlers

Erfenis

30-01-2026 18:52 19 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ontvang binnenkort een erfenis maar weet niet wat ik ermee moet. Belastingtechnisch komt het mij niet uit. Voldoende inkomen, ca 1700-1800 per maand, red het met gemak en geef voldoende uit aan niet huishoudelijke dingen, ca 150 euro per maand vrij te besteden aan leuke dingen, daarnaast spaar ik elke maand. Geen rijbewijs, niets nodig in huis, geen hypotheek. Genoeg op mijn eigen spaarrekening.

Ik heb een baan maar zonder pensioenfonds. Ik zou de erfenis dus daar in kunnen stoppen. Maar hoe dan en waar is het het meest veilig?. En stel ik kom te overlijden is dan het geld verdwenen of gaat dat naar mijn erfgenamen?
Andere suggesties om het daar te stoppen om de Belastingdienst enigszins te omzeilen? Er gaat al een flink deel naar de Belastingdienst maar goed daar is verder niets aan te doen.
Het is een luxeprobleem en als je mij had verteld dat ik ooit nog eens een bedrag als dit zou erven had ik je voor gek verklaard. Je moet niet aan tonnen denken, het is stukken minder, 'slechts' x aantal k. Maar voor mij veel geld.
Hoezo komt het belastingtechnisch niet uit? Als je veel belasting moet betalen betekent het dat je echt een hele behoorlijke erfenis krijgt. Maar als je geen pensioenregeling hebt kan je het beste met een financiëel adviseur gaan praten om de situatie in kaart te brengen en de beste optie te zoeken.
Zonder pensioenregeling zal je het later alleen met een AOW-uitkering moeten doen. Ik zou me verdiepen in een pensioenpotje. Volgens mij iets met lijfrente.
Hou er wel rekening mee dat als je nu bijvoorbeeld huurtoeslag ontvangt, dat je niet meer dan 38500 aan spaargeld mag hebben om de toeslag ge behouden.

Verder hoef je natuurlijk niet perse wat met het geld. Je kant het ook op je rekening laten staan en wie weet komt er een keer iets waarvoor je het wilt gebruiken. Verre reis, nieuwe inrichting oud.
Nieuwe inrichting is niet nodig, heb jaren geleden gekozen voor goede meubels, hooguit een bank of stoel dat vervangen moet of een wasmachine, het zijn geen wereld bedragen. De rest is van hout, geen ikea wegwaait spaanplaathout.

Hebben jullie nog suggesties voor een financieel adviseur, welke bank. Dit is iets waar ik nog nooit mee te maken heb gehad maar ook bij banken zal het wel een verschil uitmaken wat voordeel aangaat. Misschien rente of iets?
Over hoeveel hebben we het eigenlijk? Je schrijft "een aantal k". 4/5/6 duizend euro? Dat zijn geen bedragen voor een financieel adviseur. Dat zou ik gewoon op een spaarrekening zetten of eventueel beleggen.
I'm finally old enough to don't give a fuck
Ik ga mijn grote erfenis over 3 banken met hoge rente verdelen, omdat als de bank omvalt, je verzekert bent tot 100.000, ook ga ik een groot bedrag voor een aantal jaar vastzetten omdat ik dan nog meer rente krijg Jaarlijks zal ik dan al heel veel kunnen doen van de rente en ik krijg geen pensioen dus kan mooi mijn aow aan vullen tzt .Toeslagen krijg ik pas weer als t vermogen flink is geslonken.
Jules schreef:
30-01-2026 19:30
Nieuwe inrichting is niet nodig, heb jaren geleden gekozen voor goede meubels, hooguit een bank of stoel dat vervangen moet of een wasmachine, het zijn geen wereld bedragen. De rest is van hout, geen ikea wegwaait spaanplaathout.

Hebben jullie nog suggesties voor een financieel adviseur, welke bank. Dit is iets waar ik nog nooit mee te maken heb gehad maar ook bij banken zal het wel een verschil uitmaken wat voordeel aangaat. Misschien rente of iets?
Ik zou gewoon beginnen bij de bank waar je nu zit.
En horen wat zij te bieden hebben.

Belg hier.
Ik ben ooit pensioensparen begonnen toen ik een financiële meevaller kreeg.
Het geld staat dus nog steeds - voor een stuk toch - op mijn eigen rekening maar elke maand steek ik een klein deeltje in het pensioensparen.
Na een jaar of 10 is het bedrag helemaal overgeheveld.
Voordeel daarbij is dat ik elk jaar ook nog eens belasting-aftrek heb.

Je hoeft dus ook niet persé het hele bedrag dadelijk in iets te stoppen.
Je kan het ook in x aantal keer doen.
Of maar een deel van de erfenis en de rest gewoon op je spaarrekening laten staan.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Het hangt van de hoogte af. De erfbelasting kun je sowieso niet omzeilen.
Verder kan het inderdaad gevolgen hebben voor de huurtoeslag als je totale vermogen boven de 38k komt. En vermogensbelasting boven de 60k.

Sowieso is het verstandig om iets aan pensioenopbouw te doen.
De erfenis is van jou op het moment dat de persoon in kwestie is overleden. Het maakt voor de BD dan niet uit of het op jouw rekening staat of niet. Dat is ook een goede om te onthouden.
nerdopviva schreef:
30-01-2026 19:42
Over hoeveel hebben we het eigenlijk? Je schrijft "een aantal k". 4/5/6 duizend euro? Dat zijn geen bedragen voor een financieel adviseur. Dat zou ik gewoon op een spaarrekening zetten of eventueel beleggen.
Voor dit soort bedragen had ik geen topic geopend en zou het ook niet de moeite zijn om opzij te zetten voor pensioen.
Fee70 schreef:
30-01-2026 19:56
Ik ga mijn grote erfenis over 3 banken met hoge rente verdelen, omdat als de bank omvalt, je verzekert bent tot 100.000, ook ga ik een groot bedrag voor een aantal jaar vastzetten omdat ik dan nog meer rente krijg Jaarlijks zal ik dan al heel veel kunnen doen van de rente en ik krijg geen pensioen dus kan mooi mijn aow aan vullen tzt .Toeslagen krijg ik pas weer als t vermogen flink is geslonken.

Maar je betaalt dan alsnog vermogensbelasting als je het vastzet toch?
Wissewis schreef:
30-01-2026 20:11
Ik zou gewoon beginnen bij de bank waar je nu zit.
En horen wat zij te bieden hebben.

Belg hier.
Ik ben ooit pensioensparen begonnen toen ik een financiële meevaller kreeg.
Het geld staat dus nog steeds - voor een stuk toch - op mijn eigen rekening maar elke maand steek ik een klein deeltje in het pensioensparen.
Na een jaar of 10 is het bedrag helemaal overgeheveld.
Voordeel daarbij is dat ik elk jaar ook nog eens belasting-aftrek heb.

Je hoeft dus ook niet persé het hele bedrag dadelijk in iets te stoppen.
Je kan het ook in x aantal keer doen.
Of maar een deel van de erfenis en de rest gewoon op je spaarrekening laten staan.

Hier heb ik dus geen kaas van gegeten. Dit ga ik overleggen met een financieel adviseur.
Kiwiiiiii schreef:
30-01-2026 21:05
De erfenis is van jou op het moment dat de persoon in kwestie is overleden. Het maakt voor de BD dan niet uit of het op jouw rekening staat of niet. Dat is ook een goede om te onthouden.
Ok dat is iets om te onthouden. Wist ik ook niet. Ik ga heel gauw aan de slag met een adviseur.
Dubbel
Jules schreef:
30-01-2026 21:14
Maar je betaalt dan alsnog vermogensbelasting als je het vastzet toch?
Mijn vader helpt mij overal mee,dus ik weet t niet precies,maar toch ook over aandelen?, dus ik weet niet wat nou echt gunstig is om te doen,miss toch in stenen? .Sowieso gaat er eerst heel veel erfbelasting van af...
Fee70 schreef:
30-01-2026 19:56
Dear Lord. Ga alsjeblieft met een financieel adviseur praten.
Fee70 schreef:
30-01-2026 21:32
Mijn vader helpt mij overal mee,dus ik weet t niet precies,maar toch ook over aandelen?, dus ik weet niet wat nou echt gunstig is om te doen,miss toch in stenen? .Sowieso gaat er eerst heel veel erfbelasting van af...
In stenen is heel veel minder gunstig geworden, tenzij het het huis is waar je in woont. Over tweede huizen etc betaal je ook gewoon vermogensbelasting, en allerlei mogelijkheden zijn ingeperkt.
NellieVermicelli schreef:
30-01-2026 21:37
Dear Lord. Ga alsjeblieft met een financieel adviseur praten.
Verkeerd gelezen, nu snap ik deze reactie.
ushuaia wijzigde dit bericht op 30-01-2026 22:58
Reden: Verkeerd gelezen.
13.19% gewijzigd

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven