Erfenis
vrijdag 30 januari 2026 om 18:52
Ik ontvang binnenkort een erfenis maar weet niet wat ik ermee moet. Belastingtechnisch komt het mij niet uit. Voldoende inkomen, ca 1700-1800 per maand, red het met gemak en geef voldoende uit aan niet huishoudelijke dingen, ca 150 euro per maand vrij te besteden aan leuke dingen, daarnaast spaar ik elke maand. Geen rijbewijs, niets nodig in huis, geen hypotheek. Genoeg op mijn eigen spaarrekening.
Ik heb een baan maar zonder pensioenfonds. Ik zou de erfenis dus daar in kunnen stoppen. Maar hoe dan en waar is het het meest veilig?. En stel ik kom te overlijden is dan het geld verdwenen of gaat dat naar mijn erfgenamen?
Andere suggesties om het daar te stoppen om de Belastingdienst enigszins te omzeilen? Er gaat al een flink deel naar de Belastingdienst maar goed daar is verder niets aan te doen.
Het is een luxeprobleem en als je mij had verteld dat ik ooit nog eens een bedrag als dit zou erven had ik je voor gek verklaard. Je moet niet aan tonnen denken, het is stukken minder, 'slechts' x aantal k. Maar voor mij veel geld.
Ik heb een baan maar zonder pensioenfonds. Ik zou de erfenis dus daar in kunnen stoppen. Maar hoe dan en waar is het het meest veilig?. En stel ik kom te overlijden is dan het geld verdwenen of gaat dat naar mijn erfgenamen?
Andere suggesties om het daar te stoppen om de Belastingdienst enigszins te omzeilen? Er gaat al een flink deel naar de Belastingdienst maar goed daar is verder niets aan te doen.
Het is een luxeprobleem en als je mij had verteld dat ik ooit nog eens een bedrag als dit zou erven had ik je voor gek verklaard. Je moet niet aan tonnen denken, het is stukken minder, 'slechts' x aantal k. Maar voor mij veel geld.
zaterdag 31 januari 2026 om 15:45
Kun je niet van allebei een béétje doen? Beetje als leefgeld en beetje voor de luxe? Of moet je nu met een ander soort begroting rekening houden, qua inkomsten en uitgaven?
zaterdag 31 januari 2026 om 16:10
En op zich hoef of moet je niks toch? Ja, alle noodzakelijke belastingaangiften doen en de aanslagen (die daarop volgen) betalen, maar je hoeft geen beslissingen te nemen. Het kan naar een spaarrekening (houd het depositogarantiestelsel in de gaten) of beleggen, maar op zich hoef je niet stel op sprong iets heel anders/nieuws te gaan bedenken.
Als je er rekening mee houdt dat het eventueel veranderingen brengt mbt de toeslagen en er mogelijk één of meerdere grote belastingaanslagen komen in de komende jaren, dan ben je naar mijn idee al een heel eind.
Of zie ik iets belangrijks over het hoofd?
Als je er rekening mee houdt dat het eventueel veranderingen brengt mbt de toeslagen en er mogelijk één of meerdere grote belastingaanslagen komen in de komende jaren, dan ben je naar mijn idee al een heel eind.
Of zie ik iets belangrijks over het hoofd?
zaterdag 31 januari 2026 om 16:30
Ik ga er vanuit dat ik er tot mijn dood mee moet doen , dat vind ik dan moeilijk te overzien, hoeveel ik per maand extra kan pakken, maar ga mijn keuken verbeteren ,heb een nieuwe fiets nodig.Mijn leven staat op dit moment stil door mentale en lichamelijke klachten ,doe niks leuks buiten de deur ,terwijl ik voorheen het hoopte te kunnen gebruiken voor restaurantbezoek of vakantie. Voorlopig is mijn luxe ,bv bij een goede bakker echt lekkere koekjes kopen of thais bestellen ,maar doe ik vooral voor de kinderen omdat mijn smaak en trek na chemo nog niet goed is, maar ik hoop in de toekomst meer leuke dingen van mijn toegenomen vermogen te kunnen doen.Ik heb gezegd dat ik het geld zo zou willen opgeven voor een fijner leven en dan maar zuinig doen,helaas heb je daar niks over te zeggen.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in