Geld & Recht alle pijlers

erven op papier: nadelen

01-02-2026 08:54 64 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Schoonouders willen jaarlijks kinderen en kleinkinderen het maximale belastingvrije bedrag op papier schenken.
Klinkt allemaal leuk maar oudste kleinklind heeft huurtoeslag en de vermogensgrens ligt op ruim 38.000 euro. Zit je daarboven , vervalt de huurtoeslag.
Ik zie dat erven op papier dus niet zitten want het telt mee voor je vermogen en het gaat om geld wat je nu niet hebt en misschien ook nooit gaat krijgen; schoonouders kunnen het geld te alle tijden zelf uitgeven.
Voordeel erven op papier is duidelijk; je betaalt later minder erfbelasting.
Maar ja, het nadeel lijkt mij ook glashelder.

Schoonvader is nu gepikeerd, want zegt dat de kleinkinderen dat bedrag van 38000 euro nog niet hebben. Nee, maar ze sparen hard en met een jaar of 3 zitten ze er wel aan (als er 3 jaar geschonken wordt)

Iemand die zegt: doe niet zo moeilijk of begrijpen jullie mijn bezwaar? Andere kleinkinderen gaan wellicht ook binnen een paar jaar op zichzelf wonen en gezien de woningmarkt krijgen ze dan ook te maken wellicht met huurtoeslag.
evaluna wijzigde dit bericht op 01-02-2026 09:04
0.24% gewijzigd
Ik snap het wel. Ik zou het ook niet willen. Dan heb je wel de lasten en niet de lusten.
Ja precies dat. En schoonvader wil niet jaarlijks echt schenken; prima, maar nu heb ik het gevoel dat dit vooral om zijn eigen gewin gaat (minder vermogen dus minder vermogensbelasting en als het zover komt: minder eigen bijdrage in zorginstelling)
Als je echt krap zit en gewend bent om een deel van je inkomsten uit inkomensafhankelijke toeslagen te krijgen snap ik je bezwaar.

In alle andere gevallen eigenlijk niet. (Groot)ouders doen dat over het algemeen met de beste bedoelingen, namelijk dat er na overlijden een groter kapitaal overblijft, en om zelf bij leven minder vermogensbelasting te betalen. Ik zou dus denken ‘win-win’ en zou nooit denken dat (groot)ouder toch kans zou zien om het hele vermogen erdoorheen te jagen.
Ik snap je punt.

Ik denk wel dat grootouders dit met de beste bedoelingen doen en natuurlijk niet de intentie hebben dat hun kleinkinderen hierdoor minder geld hebben en een slechtere positie op de woningmarkt.
Dus het ligt er dan vooral aan hoe je dit uitleg aan ze en wie (hun kind bij voorkeur) dit doet denk ik.
Zeemeermin84 schreef:
01-02-2026 09:17
Ik snap je punt.

Ik denk wel dat grootouders dit met de beste bedoelingen doen en natuurlijk niet de intentie hebben dat hun kleinkinderen hierdoor minder geld hebben en een slechtere positie op de woningmarkt.
Dus het ligt er dan vooral aan hoe je dit uitleg aan ze en wie (hun kind bij voorkeur) dit doet denk ik.
‘Kijk eens aan pa, Björn krijgt elke maand €300,- huurtoeslag, en die heeft hij hard nodig. jij wordt natuurlijk 99, dus dat betekent dat hij de komende 25 jaar €90000,- misloopt, en zijn erfenis wordt niet €90.000,- meer door deze constructie. Dus prima als je dat voor je andere kleinkinderen wil doen, maar voor Björn moet je wat anders verzinnen.’
Het kleinkind dat huurtoeslag krijgt is student; huurt via studentenhuisvesting en bij bepaalde kamers heb je recht op huurtoeslag. Ik vind het nogal wat om hem die 295 euro per maand huurtoeslag te ontzeggen zodat er misschien later minder erfbelasting betaalt hoeft te worden.

En intenties schoonvader zijn altijd vooral voor zijn eigen gewin; dat maakt het ook lastig. We hebben het hem uitgelegd en nu is hij dus geïrriteerd. We vinden het prima om ons op papier te laten erven; maar voor de kleinkinderen vinden we het gewoon niet oke.
Het is zijn irritatie hè? Jij hoeft daar niks mee te doen.
evaluna schreef:
01-02-2026 09:25
Het kleinkind dat huurtoeslag krijgt is student; huurt via studentenhuisvesting en bij bepaalde kamers heb je recht op huurtoeslag. Ik vind het nogal wat om hem die 295 euro per maand huurtoeslag te ontzeggen zodat er misschien later minder erfbelasting betaalt hoeft te worden.

En intenties schoonvader zijn altijd vooral voor zijn eigen gewin; dat maakt het ook lastig. We hebben het hem uitgelegd en nu is hij dus geïrriteerd. We vinden het prima om ons op papier te laten erven; maar voor de kleinkinderen vinden we het gewoon niet oke.
Je hebt helemaal gelijk… ik zou er hetzelfde in staan.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Een schenking op papier wordt ook vastgelegd bij de notaris. Om elk jaar naar de notaris te gaan voor die jaarlijkse relatief kleine schenking lijkt mij financieel niet echt handig. Daarnaast is schoonpa verplicht om jaarlijks 6% rente te betalen aan wie hij de schenking op papier geeft.
Klopt, maar die 6% rente wordt ook op papier geschonken en is voor hem aftrekbaar. Maar jaarlijks hoef je niet terug naar de notaris neem ik aan? Dat is toch eenmalig? Edit: je kan voor 5 jaar vooruit het op papier schenken laten vastleggen en dus eens per 5 jaar naar de notaris.
evaluna wijzigde dit bericht op 01-02-2026 09:41
25.17% gewijzigd
Kun je dit weigeren als minderjarige?
Zo werkt het niet. Die 6% rente moet hij gewoon betalen. En je moet ook kunnen bewijzen dat deze betaald is door bijv de afschriften elk jaar te bewaren.
Ik weet niet of het uitmaakt voor het verhaal of je keuze maar 2 dingen die me opvallen:
- 6% rente moet werkelijk betaald worden. Dus echt overmaken. Zo niet gaat de belastingdienst het alsnog dan (bij overlijden) zien als erven.
-hoezo zit je kind al in drie jaar wel over de max? Want voor kleinkind mag maximaal €2700 euro per jaar belastingvrij, dus dan ben je toch nog wel even bezig.
Ik weet niet hoe oud schoonvader is, maar mogelijk maakt dat nog uit. En als je kind over 4 jaar gaat werken, vervalt mogelijk ook huurtoeslag (maar goed geen idee in salarisperspectief van je kind).
Helaas persoonlijk ervaring maar dan met ouders. Op mijn 18e heeft mijn vader me een schenkingsovereenkomst laten tekenen. Precies met hetzelfde idee om minder erfbelasting te betalen.

De jaren verstreken en mijn vader is inmiddels voor de derde keer getrouwd en mijn man en ik hebben ruim vermogen. Wij betalen dus vermogensbelasting over dit uitstaande bedrag elk jaar. Mijn vader betaalt al jaren geen 6 procent rente want dat was niet nodig volgens hem want de spaarrente was toch lager en volgens zijn accountant hoefde het niet… tja dan sta je toch een beetje met je rug tegen de muur.

Vervolgens vraagt hij mij om geen aanspraak te maken op dit bedrag als hij komt te overlijden want dan moet zijn vrouw het huis verkopen. Mijn vader is 80 en zijn vrouw een stuk jonger. Dit na jaren van lage rente en het feit dat ik het bedrag moet optellen bij mijn vermogen. Ik heb het maximale wat ik per jaar mocht schenken aan een ouder gebruikt om het terug te schenken, ik was er helemaal klaar mee.

Dus voor mij geldt je geeft beschikbaar geld of niet. Ik vind de problemen met toeslagen ook echt een begrijpelijk probleem. Een probleem wat je blijft houden al carrières of gezondheid anders gaan dan je hoopt.
ladadieladieda schreef:
01-02-2026 09:23
‘Kijk eens aan pa, Björn krijgt elke maand €300,- huurtoeslag, en die heeft hij hard nodig. jij wordt natuurlijk 99, dus dat betekent dat hij de komende 25 jaar €90000,- misloopt, en zijn erfenis wordt niet €90.000,- meer door deze constructie. Dus prima als je dat voor je andere kleinkinderen wil doen, maar voor Björn moet je wat anders verzinnen.’
Wie zegt dat kleinkind 25 jaar huurtoeslag ontvangt? Zodra het gaat werken na de studie, is de kans vrij groot dat het geen recht meer heeft op huurtoeslag. Of in ieder geval een stuk minder.
Als ze blijkbaar toch genoeg hebben, dan schenken ze het maar echt en niet alleen op papier!

Zo heb je er alleen maar jaren lang 'last' van terwijl je de voordelen niet hebt!

Ik heb het idee dat veel mensen die dit soort constructies gebruiken niet beseffen wat dat voor de ontvanger doet. Die zien alleen het feit dat hun geld niet naar de belasting gaat!
Dit moet je natuurlijk alleen maar doen als beide partijen er (uiteindelijk) beter van worden. En dat lijkt hier sowieso niet het geval, dus dan zou ik vriendelijk bedanken. Dan maar erfbelasting betalen over de hele mep als het zover is.
De grootouders van een van mijn kinderen schenken de bedragen gewoon daadwerkelijk. Daarvan hebben met name de jongere kleinkinderen profijt. Die hoeven daarover nog geen vermogensbelasting te betalen (hun ouders wel) en ze mogen het nog niet uitgeven. De 18+’ers hebben dan weer voordeel omdat ze er brood voor kunnen kopen. De grootouders hebben het liggen, dus hun voordeel is vooral de lagere vermogensbelasting.
Zoals boven aangegeven alleen doen als het voor beiden partijen de beste oplossing is. Inderdaad ontvang je de rente wel daadwerkelijk en zitten er nooit alleen maar voordelen aan zo'n constructie. Als je besluit op deze manier te willen erven, krijg je mogelijk minder toeslag. Het een of het ander. Met de kennis van nu is het mogelijk een financieel plaatje te maken en dan proberen op zakelijke gronden met vader te overleggen.
fala1989 schreef:
01-02-2026 09:48
Ik weet niet of het uitmaakt voor het verhaal of je keuze maar 2 dingen die me opvallen:
- 6% rente moet werkelijk betaald worden. Dus echt overmaken. Zo niet gaat de belastingdienst het alsnog dan (bij overlijden) zien als erven.
-hoezo zit je kind al in drie jaar wel over de max? Want voor kleinkind mag maximaal €2700 euro per jaar belastingvrij, dus dan ben je toch nog wel even bezig.
Ik weet niet hoe oud schoonvader is, maar mogelijk maakt dat nog uit. En als je kind over 4 jaar gaat werken, vervalt mogelijk ook huurtoeslag (maar goed geen idee in salarisperspectief van je kind).
Klopt van de rente, had ik verkeerd begrepen. Kleinkinderen hebben natuurlijk nu ook een spaarrekening; en met de jaarlijkse schenking op papier komt dat bedrag wel snel in beeld.
Bedankt voor alle reacties! Sterkt ons in ons besluit!
Ik denk eigenlijk dat dit soort constructies heel goed kunnen werken maar alleen als voor alle partijen de voordelen duidelijk heel gunstig zijn.
Overigens is de vrijstelling bij overlijden van grootouders voor kleinkinderen iets van 26.000 euro. Het voordeel van schenken op papier voor hen is dus niet groot want hun erfenis zal niet veel meer zijn dan dit per kleinkind. Extra reden om aan deze constructie niet te beginnen.
ladadieladieda schreef:
01-02-2026 09:26
Het is zijn irritatie hè? Jij hoeft daar niks mee te doen.

Precies.

Laat hem lekker geïrriteerd zijn. Zijn probleem.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven