Ondernemers die zelf factureren

02-02-2026 10:53 129 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
... moeten jullie vaak betaalherinneringen sturen, of betaalt men over het algemeen meteen?

Aanleiding voor mijn vraag: ik betaal mijn tandarts vaak te laat. Het zijn vaak forse bedragen die ik meestal eerst bij elkaar moet sparen, waardoor ik meestal 2 of 3 maanden na het ontvangen van de eerste factuur pas betaal. Dan heb ik meestal al een betaalherinnering ontvangen.
Ik weet dat mijn tandarts de administratie en facturering zelf doet, dus hij weet dat ik een onbetrouwbare betaler ben. Ik schaam me hier zo voor dat ik nu geen nieuwe afspraak durf te maken.

Mijn man snapt niks van mijn onzekerheid en stelt dat ik echt niet de enige ben die rekeningen niet meteen betaalt, en dat tandarts hier echt niets van vindt.

Dus ondernemend Viva: ben ik een uitzonderlijk asociale klant, of komt het vaak voor dat mensen rekeningen laten liggen?
Bespreek dit meteen met je tandarts, dan is een betalingsregeling misschien mogelijk (en komen er geen incassokosten bij).

Antwoord op je vraag: ik werk als zzp’er, mijn klanten betalen allemaal op tijd en zonder gedoe. Opdrachtgevers die moeilijk doen of veel te laat betalen, daar werk ik niet meer voor.
Wat eten we vanavond?
Juliëtte schreef:
02-02-2026 10:53
ik betaal mijn tandarts vaak te laat. Het zijn vaak forse bedragen die ik meestal eerst bij elkaar moet sparen, waardoor ik meestal 2 of 3 maanden na het ontvangen van de eerste factuur pas betaal. Dan heb ik meestal al een betaalherinnering ontvangen.
Ik weet dat mijn tandarts de administratie en facturering zelf doet, dus hij weet dat ik een onbetrouwbare betaler ben. Ik schaam me hier zo voor dat ik nu geen nieuwe afspraak durf te maken.

Het is niet je vraag, maar wel een 'oplossing' voor het achterliggende probleem: wees open! Vertel aan je tandarts hoe het zit, vraag evt om een betalingsregeling en anders weet hij dat je niet onbetrouwbaar of asociaal bent, maar nog aan het sparen bent.

De winst is dan niet alleen voor jezelf trouwens, ook je tandarts heeft er iets aan: scheelt mogelijke ergernis over een klant die telkens zomaar niet betaalt (want dat is natuurlijk wel wat er gebeurt: je betaalt zomaar niet, zonder iets te laten weten. Dat jij je redenen hebt laat je niet weten). Misschien dat dat je over de drempel kan helpen om open te zijn naar je tandarts?
Mijn particuliere klanten betalen ter plekke of vooraf. Het kost mij teveel tijd als ik dat niet zou doen. Bedrijven betalen eigenlijk allemaal wel op tijd. Met bedrijven die structureel veel later betalen doe ik geen zaken meer.

Met een tandarts kan dat natuurlijk niet. Het zijn wel kosten waarvan je weet dat die gaan komen. Mijn advies zou zijn een tandartspotje op te bouwen, maar ik realiseer mij ook dat dat heel lastig is als je nauwelijks rond kunt komen. Maak het vooral bespreekbaar bij de tandarts,
Als het vaker gebeurt betekent dat natuurlijk niet opeens dat het netjes is. Je loopt ook het risico op aanmaningskosten enzo. Het enige wat je kan doen is in gesprek gaan met de tandarts. Vraag om een betalingsregeling oid.
Maak een potje voor de tandarts, en bespreek dit met de praktijk. Geef aan de je wel wil betalen, maar dat je het bedrag niet in 1x kan ophoesten. Wat zijn de mogelijkheden?

Je bent echt niet uniek, ze krijgen deze vraag veel vaker. Het hang per praktijk af of dat je dit met de tandarts zelf moet bespreken of met de manager van de praktijk. Vind je dit lastig face to face, stuur dan een mail met de vraag.

Je gezondheid gaat toch echt voor!
Al laten nog zoveel mensen hun rekeningen liggen, maakt het nog niet netjes natuurlijk.

Je kan beter om een betalingsregeling vragen dan je kop in het zand steken.
Allemaal goede tips, ik weet dat ik het gewoon open moet gooien, maar ik durf niet goed.

Het is nog een ouderwetse tandarts, in zijn eentje een praktijk, geen assistenten, hij neemt zelf de telefoon op en doet ook zelf de administratie. Dit heeft voordelen, maar hierdoor vind ik het contact ook heel spannend. Ik zou me minder bezwaard voelen als de administratie was uitbesteed en ik een telefoniste kon bellen met een verzoek tot gespreide betaling, waar de tandarts dan geen 'last' van heeft.

Nu moet ik hem bellen, wetende dat hij een patiënt met open mond in de stoel heeft. Hij heeft geen emailadres.

Veel excuses om het niet te doen dus haha. Ik moet gewoon een afspraak maken en dan tijdens dat bezoek bespreken dat ik moeite heb met de betaling. Eerst moed verzamelen!
Ik zou daar inderdaad niet speciaal voor bellen, maar tijdens het eerst volgende bezoek dit bespreken. Hij hoort dit echt wel vaker. Je kunt het en het zal je vast opluchten als je het bespreekbaar hebt gemaakt.
Bij een praktijk met externe facturatie zou je trouwens niet zoveel ruimte krijgen. Die sturen gewoon automatisch aanmaningen na de betalingstermijn. Dus wees blij met de ruimte die je nu krijgt. Maar ben dan wel netjes en ga het gesprek erover aan. Nu misbruik je eigenlijk die goedheid.
makreel schreef:
02-02-2026 11:06
Bespreek dit meteen met je tandarts, dan is een betalingsregeling misschien mogelijk (en komen er geen incassokosten bij).

Antwoord op je vraag: ik werk als zzp’er, mijn klanten betalen allemaal op tijd en zonder gedoe. Opdrachtgevers die moeilijk doen of veel te laat betalen, daar werk ik niet meer voor.
Herkenbaar. Ik ben zzp'er en werk ook niet met slechte betalers.

En eens met dat je dit met je tandarts moet bespreken.

Maar ik moet er wel bij zeggen dat een tandarts een client er niet zomaar uit zal gooien.

Voor mij als zzp'er staat er soms veel op het spel. Dan kan het mislopen van een betaling mij meerdere maandsalarissen schelen. Ik kan me wanbetalers dus niet echt veroorloven. Dit ligt voor een tandarts wel wat anders.
paradise wijzigde dit bericht op 02-02-2026 11:54
2.13% gewijzigd
Als je dan toch nog geen afspraak durft te maken: Ideaal moment om te beginnen sparen. En om van tevoren een kostenraming te vragen zodat je weet hoeveel je bij elkaar moet hebben tegen je volgende afspraak.

Als iedereen hetzelfde redeneert als jou en maanden wacht kan die man maanden maar een deel van zijn boodschappen doen. En hebben zijn kinderen honger.
De supermarkt werkt helaas niet op krediet.

Ik zou dus een ander plan gaan bedenken, desnoods met afbetalingen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Heel vervelend als mensen niet op tijd betalen. Dan moet de ondernemer daar meer tijd en energie, en dus geld insteken.

Ik betaal altijd direct, je weet dat er een factuur aan komt, wees daar op voorbereid.
Gisselle schreef:
02-02-2026 11:57
Heel vervelend als mensen niet op tijd betalen. Dan moet de ondernemer daar meer tijd en energie, en dus geld insteken.

Ik betaal altijd direct, je weet dat er een factuur aan komt, wees daar op voorbereid.
Dat voorbereiden is niet voor iedereen mogelijk. Veel mensen mijden daarom de tandarts.

Dus bespreekbaar maken met de tandarts.
Misschien krijg ik het forum over mij heen, en ik weet niet hoe vaak je gaat, maar als je elk half jaar gaat, zou ik dat iets minderen, 1 x per jaar bijv. Tenzij je veel tandproblemen hebt. En tegelijkertijd proberen een potje aan te maken.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
Sierlijk schreef:
02-02-2026 12:16
Misschien krijg ik het forum over mij heen, en ik weet niet hoe vaak je gaat, maar als je elk half jaar gaat, zou ik dat iets minderen, 1 x per jaar bijv. Tenzij je veel tandproblemen hebt. En tegelijkertijd proberen een potje aan te maken.
Uit de OP blijkt dat TO problemen heeft. In ieder geval forse rekeningen vaak.

En dit zou ik met de tandarts overleggen. 'Zeg tandarts, ik betaal vaak te laat. Is het een idee dat ik wat minder vaak langs kom?'

Dat is aan de tandarts. Niet aan een forummer hier. Vreemd advies.
Je kunt ook een andere tandarts zoeken en het daar meteen bespreken bij de assistente.
Telefoon opnemen tijdens behandeling en geen e-mail is toch totaal onhandig?
Het is zoals het is
Ik heb eigenlijk ook niet echt te maken met mensen die veel te laat betalen, soms moet ik even een reminder sturen maar gelukkig is dat niet vaak.

Ik zou ook een apart potje reserveren voor tandarts bijvoorbeeld, of gewoon onvoorziene kosten en daar (indien mogelijk) maandelijks een bedrag voor apart zetten. En als je potje genoeg gevuld is de afspraak voor de tandarts maken, dan heb je het geld al klaar liggen om direct te betalen. Of anders een betalingsregeling op voorhand treffen.

Dat laatste gebeurd bij mij ook weleens dat de pakketfactuur in termijnen wordt betaald volgens afspraak.

Ik vind altijd dat wanneer je ergens iets koopt of diensten afneemt, je dat ook netjes op tijd moet betalen, anders moet je het niet kopen of laten doen. Klinkt een beetje bot, maar mijn rekeningen moeten ook betaald worden, het is voor niemand liefdadigheidswerk, en iemand die structureel te laat betaald plan ik niet meer in, of alleen met de afspraak direct vooraf contant betalen. (Bij een tandarts wellicht anders)
Waarom kun je wel beginnen te sparen als je die rekening krijgt, maar niet al voordat je de afspraak maakt?
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Ik wilde net even losgaan, hoe ik zelf achter de openstaande facturen aanzit 😈

Wat anderen al aangeven, ga er over in gesprek met de ta, dat zal hij erg waarderen.
Pieremachochel
Omdat ik naast mijn controle afspraken vaak onvoorziene dingen heb. Vullingen die breken, een wortelkanaalbehandeling die op de vorige foto nog niet te zien was etc. Ik heb (door genetische factoren en medicijngebruik) sowieso 3-4 gaatjes per jaar. Die met speciale middelen gevuld moeten worden door acrylatenallergie. Dus de kosten zijn hoog, en ik doe mijn best goed te sparen maar het lukt niet voldoende
Juliëtte schreef:
02-02-2026 11:36
Allemaal goede tips, ik weet dat ik het gewoon open moet gooien, maar ik durf niet goed.

Het is nog een ouderwetse tandarts, in zijn eentje een praktijk, geen assistenten, hij neemt zelf de telefoon op en doet ook zelf de administratie. Dit heeft voordelen, maar hierdoor vind ik het contact ook heel spannend. Ik zou me minder bezwaard voelen als de administratie was uitbesteed en ik een telefoniste kon bellen met een verzoek tot gespreide betaling, waar de tandarts dan geen 'last' van heeft.

Nu moet ik hem bellen, wetende dat hij een patiënt met open mond in de stoel heeft. Hij heeft geen emailadres.

Veel excuses om het niet te doen dus haha. Ik moet gewoon een afspraak maken en dan tijdens dat bezoek bespreken dat ik moeite heb met de betaling. Eerst moed verzamelen!
Hij neemt echt niet op midden in een behandeling. En zo wel, dan is dat niet jouw probleem.

Dus ondernemend Viva: ben ik een uitzonderlijk asociale klant, of komt het vaak voor dat mensen rekeningen laten liggen?
Om eerlijk te zijn, op beiden vragen is het antwoord 'Ja', alhoewel ik het niet uitzonderlijk asociaal zou noemen. Genoeg mensen die de rekening laten liggen, omdat ze het niet kunnen betalen, maar vaak genoeg omdat ze het vergeten zijn. Het is ook niet raar dat men pas betaald, zodra de zorgverzekering heeft betaald.
Maar toen je je inschreef bij deze praktijk, was de afspraak om binnen X termijn te betalen. Niet op tijd betalen is in strijd met de afspraak.

Maar... de meeste bedrijven willen best flexibel zijn als je op tijd aangeeft dat je het niet in één keer kunt betalen. Geef dit gelijk aan en wacht niet tot de volgende behandeling, gewoon op tijd. Dan kan er een aantekening in je dossier gemaakt worden. Liever bekend staan als iemand die wel wil betalen, maar het niet in één keer kan betalen, dan als wanbetaler bekend staan. En ook... als er gewoon een aantekening in je dossier staat over een betalingsafspraak, dan is dit ook minder werk en irritatie voor je tandarts. Want hij hoeft er dan niet achteraan...
dianaf wijzigde dit bericht op 02-02-2026 12:48
1.34% gewijzigd
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
SirDidymus schreef:
02-02-2026 12:25
Ik vind altijd dat wanneer je ergens iets koopt of diensten afneemt, je dat ook netjes op tijd moet betalen, anders moet je het niet kopen of laten doen. Klinkt een beetje bot, maar mijn rekeningen moeten ook betaald worden, het is voor niemand liefdadigheidswerk, en iemand die structureel te laat betaald plan ik niet meer in, of alleen met de afspraak direct vooraf contant betalen. (Bij een tandarts wellicht anders)
Het betreft zorg en een tandarts is een zorgverlener.

Het niet kopen of niet laten doen is niet altijd een optie.

Aan TO: je moet je vraag echt aan je tandarts stellen, niet in het algemeen aan andere ondernemers hier. Dat versterkt je onzekerheid alleen maar. Een tandarts is bijzonder soort ondernemer, omdat het zorg betreft. Ook kan ik me voorstellen dat zaken anders liggen als je al jaren bij deze tandarts komt. En bijvoorbeeld steeds te laat betaald, maar uiteindelijk wel over de brug komt.

Maar daarvoor moet je echt bij je tandarts zijn. En alleen daar.
paradise wijzigde dit bericht op 02-02-2026 12:47
27.02% gewijzigd
dianaf schreef:
02-02-2026 12:40
Hij neemt echt niet op midden in een behandeling. En zo wel, dan is dat niet jouw probleem.

Om eerlijk te zijn, op beiden vragen is het antwoord 'Ja'. Genoeg mensen die de rekening laten liggen, omdat ze het niet kunnen betalen, maar vaak genoeg omdat ze het vergeten zijn. Het is ook niet raar dat men pas betaald, zodra de zorgverzekering heeft betaald.
Maar toen je je inschreef bij deze praktijk, was de afspraak om binnen X termijn te betalen. Niet op tijd betalen is in strijd met de afspraak.

Maar... de meeste bedrijven willen best flexibel zijn als je op tijd aangeeft dat je het niet in één keer kunt betalen. Geef dit gelijk aan en wacht niet tot de volgende behandeling, gewoon op tijd. Dan kan er een aantekening in je dossier gemaakt worden. Liever bekend staan als iemand die wel wil betalen, maar het niet in één keer kan betalen, dan als wanbetaler bekend staan. En ook... als er gewoon een aantekening in je dossier staat over een betalingsafspraak, dan is dit ook minder werk en irritatie voor je tandarts. Want hij hoeft er dan niet achteraan...
Zeker wel, dat doet hij ook als ik in de stoel lig.
Ik ben patiënt bij hem geworden toen ik een kleuter was, mijn hele familie bezoekt zijn praktijk, dus hij weet wat voor vlees hij in de kuip heeft. Dat maakt de schaamte ook zo groot denk ik.

9 jaar geleden was ik mijn verhuizing vergeten door te geven. Toen heeft hij 6 maanden lang elke maand de rekening naar mijn oude adres gestuurd (wat ik dus niet wist) en toen ik mijn nieuwe adres doorgaf stuurde hij gewoon de rekening naar mijn nieuwe adres met daarop "kopie 6" 😆 Ik denk dus niet dat hij met te weinig saldo bij de AH staat
Paradise schreef:
02-02-2026 12:40
Het betreft zorg en een tandarts is een zorgverlener.

Het niet kopen of niet laten doen is niet altijd een optie.

Dat kan natuurlijk wel zo zijn, maar die tandarts moet ook zijn rekeningen betalen. En die krijgt die niet via de verzekering maar direct van de klant. Dan kan ze 2 dingen doen, op voorhand een betalingregeling treffen of sparen vantevoren.

Ik weet niet of TO extra tandartszorg verzekerd heeft? Lijkt me in haar geval wel heel goed om wel te doen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven