Ondernemers die zelf factureren
maandag 2 februari 2026 om 10:53
... moeten jullie vaak betaalherinneringen sturen, of betaalt men over het algemeen meteen?
Aanleiding voor mijn vraag: ik betaal mijn tandarts vaak te laat. Het zijn vaak forse bedragen die ik meestal eerst bij elkaar moet sparen, waardoor ik meestal 2 of 3 maanden na het ontvangen van de eerste factuur pas betaal. Dan heb ik meestal al een betaalherinnering ontvangen.
Ik weet dat mijn tandarts de administratie en facturering zelf doet, dus hij weet dat ik een onbetrouwbare betaler ben. Ik schaam me hier zo voor dat ik nu geen nieuwe afspraak durf te maken.
Mijn man snapt niks van mijn onzekerheid en stelt dat ik echt niet de enige ben die rekeningen niet meteen betaalt, en dat tandarts hier echt niets van vindt.
Dus ondernemend Viva: ben ik een uitzonderlijk asociale klant, of komt het vaak voor dat mensen rekeningen laten liggen?
Aanleiding voor mijn vraag: ik betaal mijn tandarts vaak te laat. Het zijn vaak forse bedragen die ik meestal eerst bij elkaar moet sparen, waardoor ik meestal 2 of 3 maanden na het ontvangen van de eerste factuur pas betaal. Dan heb ik meestal al een betaalherinnering ontvangen.
Ik weet dat mijn tandarts de administratie en facturering zelf doet, dus hij weet dat ik een onbetrouwbare betaler ben. Ik schaam me hier zo voor dat ik nu geen nieuwe afspraak durf te maken.
Mijn man snapt niks van mijn onzekerheid en stelt dat ik echt niet de enige ben die rekeningen niet meteen betaalt, en dat tandarts hier echt niets van vindt.
Dus ondernemend Viva: ben ik een uitzonderlijk asociale klant, of komt het vaak voor dat mensen rekeningen laten liggen?
maandag 2 februari 2026 om 15:02
Ik vroeg niet om meningen. Mijn man en ik hadden een verschil van mening. Hij dacht dat het dagelijkse kost was voor mijn tandarts en dat ik me geen zorgen moest maken, ik maakte me wel zorgen, en was benieuwd wat de ervaring is van ondernemers, om een kijkje te nemen in het perspectief van mijn tandarts.Boudica schreef: ↑02-02-2026 14:54Sorry hoor TO, maar op de man? Je vraagt om meningen en krijgt die. Je krijgt een spiegel voor en dat hoeft niet met fluwelen handschoentjes.
Een onwelgevallige reactie meteen op de man noemen, nou nou.
Ik neem tenminste aan dat je je medeforummers geen ban wilt aansmeren.
Die kreeg ik, en dat is fijn. Ook kreeg ik bruikbare tips, om het open te gooien naar tandarts. Maar het geluid is ook dat het asociaal is (snap ik, die stelling nam ik zelf in in mijn OP). Dat het onbegrijpelijk is dat ik tijd nodig heb om het geld bij elkaar te sparen, dat ik niet naar de tandarts moet gaan als ik niet binnen 2 weken kan betalen. Dat ik mijn grote meisjesbroek aan moet trekken. Niet heel erg nodig denk ik, ik stelde namelijk al kwetsbaar op.
maandag 2 februari 2026 om 15:07
Nou, dat is ook een vreemde insteek voor een topic.Juliëtte schreef: ↑02-02-2026 15:02Ik vroeg niet om meningen. Mijn man en ik hadden een verschil van mening. Hij dacht dat het dagelijkse kost was voor mijn tandarts en dat ik me geen zorgen moest maken, ik maakte me wel zorgen, en was benieuwd wat de ervaring is van ondernemers, om een kijkje te nemen in het perspectief van mijn tandarts.
Die kreeg ik, en dat is fijn. Ook kreeg ik bruikbare tips, om het open te gooien naar tandarts. Maar het geluid is ook dat het asociaal is (snap ik, die stelling nam ik zelf in in mijn OP). Dat het onbegrijpelijk is dat ik tijd nodig heb om het geld bij elkaar te sparen, dat ik niet naar de tandarts moet gaan als ik niet binnen 2 weken kan betalen. Dat ik mijn grote meisjesbroek aan moet trekken. Niet heel erg nodig denk ik, ik stelde namelijk al kwetsbaar op.
Maar goed, ik ben geen ondernemer, maar heb wel gewerkt voor een zorgverzekering en met zorgverleners en dit is heel vervelend voor zorgverleners. Openheid scheelt een hoop, dan begrijpen mensen dat er een intentie is om wel te betalen.
Si abra la puerta hay lobos.
maandag 2 februari 2026 om 15:09
De mening van andere ondernemers is niet relevant. Want het gaat om jouw tandarts. Wat hij ervan vindt. Niet wat andere ondernemers vinden. En ook is het een zorgverlener. Dat is niet met zomaar elke andere ondernemer te vergelijken.Juliëtte schreef: ↑02-02-2026 15:02Ik vroeg niet om meningen. Mijn man en ik hadden een verschil van mening. Hij dacht dat het dagelijkse kost was voor mijn tandarts en dat ik me geen zorgen moest maken, ik maakte me wel zorgen, en was benieuwd wat de ervaring is van ondernemers, om een kijkje te nemen in het perspectief van mijn tandarts.
Ik snap wat dat betreft niet dat je hier om de mening van andere ondernemers komt vragen. Zoek gewoon contact met je tandarts.
maandag 2 februari 2026 om 15:17
maandag 2 februari 2026 om 15:24
Ik hou ervan als een klant contact opneemt om een betalingsregeling af te spreken, kop in niet zand steken helpt niet. Daarnaast zit ik er ook niet op te wachten om de factuur door te sturen naar het incassobureau, allemaal extra werk en ik hou er niet van om onze klanten op extra kosten te jagen. Maar als er niet gecommuniceerd wordt, doe ik dat wel.
Contact opnemen dus en vragen of er een betalingsregeling mogelijk is.
Contact opnemen dus en vragen of er een betalingsregeling mogelijk is.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
maandag 2 februari 2026 om 15:29
Volgens mij is het belangrijkste (en dat haalde ik niet uit je OP) dat je NU kiespijn hebt. Dan zou ik zeker wel nu naar de tandarts gaan. Als hij je niet meer als cliënt had gewild dan had je dat al wel geweten en doorlopen met kiespijn is voor niemand goed.
Dit probleem oplossen (vooral in jezelf) kan daarna wel.
Voor dit moment ben ik het dus eens met je vriend!
Dit probleem oplossen (vooral in jezelf) kan daarna wel.
Voor dit moment ben ik het dus eens met je vriend!
Het is zoals het is
maandag 2 februari 2026 om 15:31
Boeie wat de tandarts er van zal denken. Je kan prima een betalingsregeling treffen met de tandarts. Als dat niet kan, misschien op zoek naar een andere?
Toen onze kat opeens erg ziek werd en de kosten enorm hoog uitvielen hebben wij ook een betalingsregeling kunnen treffen. Overigens direct aangegeven en ze begrepen het helemaal.
Ondernemers en bedrijven staan hier vaak voor open.
Toen onze kat opeens erg ziek werd en de kosten enorm hoog uitvielen hebben wij ook een betalingsregeling kunnen treffen. Overigens direct aangegeven en ze begrepen het helemaal.
Ondernemers en bedrijven staan hier vaak voor open.
maandag 2 februari 2026 om 16:09
Het was een luchtige anekdote.
maandag 2 februari 2026 om 16:32
Dat gezegde kende ik nog niet, wat een leuke!Lady*Voldemort schreef: ↑02-02-2026 16:28Nee hoor. Het illustreert precies hoe je er eigenlijk over denkt: dat het beter van een stad kan dan van een dorp. Maar zo werkt het natuurlijk niet.
maandag 2 februari 2026 om 17:06
Ik werk gedeeltelijk als zzp-er en ik baal er echt van dat ik herinneringen moet sturen. Ik kan het heus wel zakelijk bekijken, maar een klant die stelselmatig te laat betaald, die komt wat mij betreft onderaan de prioriteitenlijst. Mijn tijd en vaardigheden passen bij de rekening en die moet je gewoon op tijd betalen.
Daadkracht is mooi, even rustig ademhalen ook
maandag 2 februari 2026 om 17:16
Goh, nog zo eentje die het weer veel te simpel maakt.
Maar het klinkt waarschijnlijk heel erg verstandig wat je zegt. Een verstandige Nederlander dus.
maandag 2 februari 2026 om 17:17
Sowieso snap ik die schaamte niet zo. Je schaamt je wel om de tandarts te bellen en te vragen om een betalingsregeling, maar je schaamt je blijkbaar niet om die rekening elke keer drie maanden te laten liggen. Die tandarts weet heus wel dat je betalingsproblemen hebt hoor, hij verstuurt die herinneringen nota bene zelf. Ik denk dat ie juist blij is als je contact opneemt.
Graftak!
maandag 2 februari 2026 om 17:19
Ik heb schulden gehad in een verleden en ik snap dat prima. Je kop in het zand steken is soms makkelijker dan contact opnemen.Lady*Voldemort schreef: ↑02-02-2026 17:17Sowieso snap ik die schaamte niet zo. Je schaamt je wel om de tandarts te bellen en te vragen om een betalingsregeling, maar je schaamt je blijkbaar niet om die rekening elke keer drie maanden te laten liggen. Die tandarts weet heus wel dat je betalingsproblemen hebt hoor, hij verstuurt die herinneringen nota bene zelf. Ik denk dat ie juist blij is als je contact opneemt.
Nu zal dat voor iedereen met schulden anders werken, maar het niet contact opnemen met betreffende schuldeiser is wel iets waar veel mensen met schulden gevoelig voor zijn.
maandag 2 februari 2026 om 17:20
Hoezo werkt dat niet in de praktijk? Als ze niet elke week bij de tandarts zit moet dat toch te sparen zijn? Zeker als je een man hebt en fus niet alleen voor alle kosten opdraait.
maandag 2 februari 2026 om 17:22
Die man gaat niks doen, die roept alleen maar dat het die tandarts allemaal toch geen reet uitmaakt of de klanten nou betalen of niet.
Graftak!
maandag 2 februari 2026 om 17:24
Passen ze iig mooi bij elkaar.Lady*Voldemort schreef: ↑02-02-2026 17:22Die man gaat niks doen, die roept alleen maar dat het die tandarts allemaal toch geen reet uitmaakt of de klanten nou betalen of niet.
maandag 2 februari 2026 om 17:24
Er zijn toch gewoon mensen die geen ruimte hebben om te sparen?
Dan komt het betalen van die rekeningen anders tot stand. Door bijvoorbeeld andere rekeningen laat te gaan betalen. Of twee maanden bijna niets eten.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in