Beginnen fotograferen voor hobby: welke (systeem)camera

04-02-2026 15:52 18 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo,

Graag zou ik (weer) willen beginnen met fotograferen voor de hobby.
5 jaar geleden had ik een Canon spiegelreflex en later een Sony Alpha a6000 systeemcamera.

Nu wil ik de hobby weer op pakken en ben ik op zoek naar een fijne (enigszins) betaalbare camera, het liefst een systeemcamera.

Iemand aanraders :)?
Je kunt toch gewoon je oude camera's gebruiken?
Daar kun je nog steeds prima foto's mee maken. Het is niet zo dat in 3-5 jaar de apparatuur hopeloos verouderd is.
'Every new beginning comes from some other beginning's end.'
OriginalHeleen schreef:
04-02-2026 15:56
Je kunt toch gewoon je oude camera's gebruiken?
Daar kun je nog steeds prima foto's mee maken. Het is niet zo dat in 3-5 jaar de apparatuur hopeloos verouderd is.
Die heb ik niet meer, destijds verkocht.
Budget?
https://www.frankwandelt.nl/reviews/sys ... dit-moment
Morrrra schreef:
04-02-2026 16:12
Die heb ik niet meer, destijds verkocht.
Maar de kennis van toen heb je niet mee verkocht, toch?
Welke camera voor jou de fijnste is, hangt natuurlijk ook af van wat je wilt fotograferen. Gaat het om sport/actie, landschappen, portretten, macro? Welke lenzen vond je fijn om te gebruiken?
Denk ook eens aan een workshop boeken en een camera huren, voordat je er een aanschaft.
Leuk!

De prijzen zijn wel fors gestegen, ook de tweedehands prijzen. De telefoons hebben het goedkope segment gevuld en de fabrikanten vinden inmiddels 2000 euro voor een camera heel normaal.

Tips:
Kijk toch 2e hands, een camera van 7 jaar oud is ook prima.
Laat je geen peperdure camera verkopen onder het mom van beeldkwaliteit: Die is echt overal perfect. Moderne cameras zijn vooral waterdicht en ze kunnen onderwerpen herkennen om op scherp te stellen - die extra computerkracht kost veel geld.
Een normale camera kan ook perfect scherpstellen zonder iets te herkennen: gewoon de camera op iets richten en het knoppie indrukken.

Dus laat je niet gek maken. Als je een auto koopt vergelijk je ze ook niet op topsnelheid, omdat ze allemaal meer dan genoeg kunnen.
Kijk naar prijs, handzaamheid, gewicht en of er lenzen voor te koop zijn (zo is de Canon M lijn een paar jaar geleden gestopt. Werkt nog prima maar er komt niks nieuws meer!)
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
KooktMetKnoflook schreef:
04-02-2026 18:54
Leuk!

De prijzen zijn wel fors gestegen, ook de tweedehands prijzen. De telefoons hebben het goedkope segment gevuld en de fabrikanten vinden inmiddels 2000 euro voor een camera heel normaal.

Tips:
Kijk toch 2e hands, een camera van 7 jaar oud is ook prima.
Laat je geen peperdure camera verkopen onder het mom van beeldkwaliteit: Die is echt overal perfect. Moderne cameras zijn vooral waterdicht en ze kunnen onderwerpen herkennen om op scherp te stellen - die extra computerkracht kost veel geld.
Een normale camera kan ook perfect scherpstellen zonder iets te herkennen: gewoon de camera op iets richten en het knoppie indrukken.

Dus laat je niet gek maken. Als je een auto koopt vergelijk je ze ook niet op topsnelheid, omdat ze allemaal meer dan genoeg kunnen.
Kijk naar prijs, handzaamheid, gewicht en of er lenzen voor te koop zijn (zo is de Canon M lijn een paar jaar geleden gestopt. Werkt nog prima maar er komt niks nieuws meer!)
Bedankt voor je reactie!
Ik was idd al op Vinted aan het kijken. Maar vertrouw tweedehands met zulke apparatuur niet 100%. Maar waarschijnlijk gaat het wel zoiets worden want de prijzen zijn bizar.
Ik wil max €700 besteden en dan is er weinig keuze (5 jaar geleden had je daar een top camera voor).
De Canon R100 is dan, geloof ik, een van de enige waar ik uit kan kiezen🥴
Morrrra schreef:
04-02-2026 19:15
Bedankt voor je reactie!
Ik was idd al op Vinted aan het kijken. Maar vertrouw tweedehands met zulke apparatuur niet 100%. Maar waarschijnlijk gaat het wel zoiets worden want de prijzen zijn bizar.
Ik wil max €700 besteden en dan is er weinig keuze (5 jaar geleden had je daar een top camera voor).
De Canon R100 is dan, geloof ik, een van de enige waar ik uit kan kiezen🥴
Geen fotowinkel in de buurt die tweedehands verkoopt? Kamera Express heeft best wat fillialen.

https://www.kamera-express.nl/tweedehan ... D700%22%5D
Ik ben goed geholpen bij CameraNu in Apeldoorn. Wellicht zit een van hun vestigingen enigszins bij je in de buurt?
Ze hebben ook tweedehands, oa demo-modellen
Ik zou weer een Sony Alpha a6000 kopen. Die ken je immers al, is een prima camera en binnen budget. Hoef je ook niet helemaal weer opnieuw aan een andere camera te wennen. Staan er best een aantal op marktplaats (natuurlijk wel alleen ophalen en even testen!)
Op jouw vraag is echt geen zinnig antwoord te geven als we niet weten wat je graag wilt fotograferen (macro, sport, landschap, vliegende vogels, astro, portretten etc.). En wat heb je nodig qua lens/lenzen? Heb je voorkeur voor een merk? Weer Sony bijvoorbeeld?
Tweedehands is niet slecht.
Het is kostbare apparatuur die (meestal) voorzichtig wordt behandeld.
Ik koop en verkoop weer (om te upgraden). Door tweedehands te kopen houd ik het betaalbaar. Het merendeel van wat ik heb en heb gehad is tweedehands, zowel camera's als lenzen.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
Zarah schreef:
04-02-2026 21:36
Op jouw vraag is echt geen zinnig antwoord te geven als we niet weten wat je graag wilt fotograferen (macro, sport, landschap, vliegende vogels, astro, portretten etc.). En wat heb je nodig qua lens/lenzen? Heb je voorkeur voor een merk? Weer Sony bijvoorbeeld?
Mijn kindjes (baby, kleuter), familie, vakanties.
KooktMetKnoflook schreef:
04-02-2026 22:23
Tweedehands is niet slecht.
Het is kostbare apparatuur die (meestal) voorzichtig wordt behandeld.
Ik koop en verkoop weer (om te upgraden). Door tweedehands te kopen houd ik het betaalbaar. Het merendeel van wat ik heb en heb gehad is tweedehands, zowel camera's als lenzen.
Koop je het dan op Vinted/Marktplaats, of websites als Kamera Express etc?
Morrrra schreef:
05-02-2026 07:27
Koop je het dan op Vinted/Marktplaats, of websites als Kamera Express etc?
Je kan natuurlijk altijd beter bij een fysieke winkel kopen. Als je de link bekijkt die ik eerder heb geplaatst zie je dat ze er ook nog garantie op geven.
BrutaImmaculata schreef:
05-02-2026 08:04
Je kan natuurlijk altijd beter bij een fysieke winkel kopen. Als je de link bekijkt die ik eerder heb geplaatst zie je dat ze er ook nog garantie op geven.
Hmm....dat zou ik niet zo stellig durven te zeggen.... Ja, aankoop in winkel geeft vaak wat garantie, maar daar is de prijs dan ook naar... Als je een beetje weet waar je op moet letten en een product kunt testen voor je het koopt, kun je ook prima particulier kopen. Dat is aanzienlijk goedkoper dan (tweedehands) bij een winkel.
Zarah schreef:
05-02-2026 10:49
Hmm....dat zou ik niet zo stellig durven te zeggen.... Ja, aankoop in winkel geeft vaak wat garantie, maar daar is de prijs dan ook naar... Als je een beetje weet waar je op moet letten en een product kunt testen voor je het koopt, kun je ook prima particulier kopen. Dat is aanzienlijk goedkoper dan (tweedehands) bij een winkel.
Ik betaal liever meer voor die zekerheid.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven