Weekje weg met dochter van 16 jaar

07-02-2026 21:31 82 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hee allemaal,

Mijn dochter van 16 jaar doet dit jaar eindexamen. Ze heeft het niet altijd makkelijk gehad, daarnaast loopt het ook tussen ons niet altijd even lekker.
Een weekje op vakantie met haar lijkt mij heerlijk en daarnaast denk ik dat het goed is om dat met elkaar te doen.

Zelf komt ze met de meest bijzondere ideeën als Japan en Curaçao. Ik kies liever een bestemming die wat dichter bij is.
Wij zijn ondernemend
Ik hou van mooi weer
Een auto huren in het buitenland zou ik niet snel durven.
Wij kunnen ook genieten van het niks doen.
Kortom ik ben opzoek naar de ideale vakantie bestemming voor mij en de puber. Iemand ideeën?
Hoe lang en wat is het budget?

Laat maar, staat er al. Japan en Curaçao zou ik niet voor een week doen.
Heeft zij ook zin in een week met haar moeder weg?
Zeker als het nu al niet lekker loopt, hoe zie je de vakantie voor je?
Ik zou voor Italië of een Grieks eiland gaan.
Ushuaia schreef:
07-02-2026 21:35
Hoe lang en wat is het budget?

Laat maar, staat er al. Japan en Curaçao zou ik niet voor een week doen.
Gaan wij zeker niet doen. Vind dat te ver vliegen voor een week.
Nyx• schreef:
07-02-2026 21:38
Heeft zij ook zin in een week met haar moeder weg?
Zeker als het nu al niet lekker loopt, hoe zie je de vakantie voor je?
Vind ze erg leuk en heeft er veel zin in. Thuis heeft ze veel last van haar puber zus. Dochter is onzeker met faalangst en praat niet veel.
Ik hoop vooral door dit te doen dat zij mij meer in "vertrouwen" gaat nemen. Ik denk dat het goed is om dit samen te doen.
Willen jullie fysiek actief, of cultureel actief?
Juultje20 schreef:
07-02-2026 21:43
Vind ze erg leuk en heeft er veel zin in. Thuis heeft ze veel last van haar puber zus. Dochter is onzeker met faalangst en praat niet veel.
Ik hoop vooral door dit te doen dat zij mij meer in "vertrouwen" gaat nemen. Ik denk dat het goed is om dit samen te doen.
Leuk!
Mijn dochter en ik zijn met z'n tweeën en wij houden allebei van warme landen waar we zowel op het strand kunnen liggen, als lekker rondtoeren op een scooter en wat culturele dingen ondernemen. Samen heel veel reizen gemaakt.

Vorig jaar naar Montenegro geweest (wel 2 weken). Jaar daarvoor naar Albanië, dat was wel een rondreis met een huurauto voor 3 weken.
Ook zijn we een keer naar Kos geweest en daar hadden we ook een scooter. Heel Kos ontdekt.

Maar Mallorca was ook zeker leuk en goede combi van cultuur en strand.

Lissabon vonden we ook leuk om cultuur en strand te combineren.
Ik ging met mijn tiener naar Ibiza: leuke stranden, mooie natuur, lekker eten, Ibiza stad vind ik sfeervol. Geen auto gehuurd, wel boten, taxis en openbaar vervoer genomen. Elke dag naar een andere plek vanuit het hotel.
Ik zou haar mee laten kiezen, binnen een bepaald budget en reistijd.
Madeira als jullie van natuur en wandelen houden.
Ook veel hotels met mooie zwembaden voor het ontspannen.
Juultje20 schreef:
07-02-2026 21:43
Ik zou het ook zeker doen. En toch ook wel samen goed uitzoeken wat jullie beiden leuk vinden, en wat haalbaar is.

Mijn dochter vindt het ook altijd leuk om leuke eettentjes of bezienswaardigheden uit te zoeken.
Is dit in plaats van de traditionele examenreis?

Meer in de buurt: wat vinden jullie van Portugal? Lissabon is een leuke stad en je bent met de trein ook zó in Cascais en Sintra.
Japan of curaçao is nogal een groot verschil qua vakantie ervaring. Het een voornamelijk strand en het ander bezoek je (meestal) voornamelijk stad.

Misschien Valencia: een mooie stad met een strand.
dropdrop wijzigde dit bericht op 07-02-2026 21:51
5.26% gewijzigd
Ik zou denk ik Valencia kiezen, cultuur, strand en mooie stad (lijkt me,nooit geweest eerlijk gezegd!)
IJsland is heel bijzonder. Maar wel met auto.
Het was voor mij de eerste keer dat ik in het buitenland reed en het is daar heel makkelijk en overzichtelijk.
Nyx• schreef:
07-02-2026 21:44
Willen jullie fysiek actief, of cultureel actief?
Cultureel actief, mag relaxed zijn. Met alleen maar zon, zee en zwemmen gaan wij niet gelukkig worden. Jordanië staat hoog op mijn lijstje. Mijn man vind dat een minder goed idee en wil niet dat wij die kant opgaan.
Wanneer wil je gaan dan?
Dropdrop schreef:
07-02-2026 21:51
Japan of curaçao is nogal een groot verschil qua vakantie ervaring. Het een voornamelijk strand en het ander bezoek je (meestal) voornamelijk stad.

Misschien Valencia: een mooie stad met een strand.
Zeker, ze wat betreft reizen best "verwend" ze is al in Mexico, Thailand, Cambodja geweest. Dit jaar gaan wij naar Zuid-Afrika en volgend jaar willen wij naar Canada.
Zakynthos of Mallorca vond ik allebei leuk en afwisselend genoeg voor een week :)
Ibiza of Mallorca.
Paar dagen Athene en daarna een eiland (er zijn er verschillende niet al te ver van Athene).
Wil je iets meer avontuurlijk dan misschien Marokko? Marrakech, overnachting in de woestijn, strand.
Andalusie. Vliegen op Malaga of Sevilla en tussen die steden en andere daar goed met de trein te doen. Afsluiten aan het strand daar ergens.
Mallorca en Ibiza vond ik erg leuk met puberdochters. Valencia en Malaga zijn leuke steden met strand waar je je prima kan vermaken. Of een Grieks eiland of Gran Canaria. Zoveel leuke plekken dichtbij.
dolfje schreef:
07-02-2026 22:27
Andalusie. Vliegen op Malaga of Sevilla en tussen die steden en andere daar goed met de trein te doen. Afsluiten aan het strand daar ergens.
Ook heel leuk! En dan Granada en Córdoba niet missen.
Ik zou voor Barcelona kiezen. Die stad heeft echt alles. Goed metronetwerk, dus alles is makkelijk te bereiken. Strand.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven