3 kussen of een hug?

08-02-2026 10:21 129 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben het type persoon die mijn beste vriendin na een wereldreis van een jaar warm onthaald met een opgestoken hand. Ben niet knuffelig van mezelf en na corona hou ik liever wat afstand tussen mijzelf en mijn innig geliefde virusverspreidende medemens.

Daardoor geloof ik dat ik een afslag in het sociale verkeer gemist heb. Zelf geef ik, als ik iemand echt niet meer kan ontwijken, drie kussen. Maar opeens viel het me op dat mensen tegenwoordig eerder een hug geven. (Zo’n beetje met je lichaam half weggedraaid).

Is de mwah mwah mwah vervangen door de hug?
Hier in België moest ik een tijdje (lang geleden) elke twee weken melding doen bij het politiebureau.
Iedere binnenlopende mannelijke politieagent begroette zijn mannelijke collega’s met een knuffel/hug en daarna werden de vrouwelijke collega’s begroet met natte zoenen. Ik keek mijn ogen uit elke twee weken. Hoeveel natte zoenen kan je als vrouw hebben op een dag, dacht ik, de een na de andere collega die aankwam op zijn werk of vertrok begroette de vrouwelijke collega’s met drie natte zoenen op de wangen.
(Het was geen momentopname, soms zat ik anderhalf uur in de wachtruimte omdat er nog mensen voor mij waren die ook ergens melding voor kwamen doen. Ik was daar om de twee weken).
La_Galette schreef:
08-02-2026 16:08
Team 'maakt me niet zoveel uit', zolang we maar afscheid kunnen nemen van het vreselijke woord 'hug' 😭
Ik zeg tegen mijn vriend tegenwoordig: “Knuf?”. (Als ik een knuffel wil, niet als bijnaam.)
Serengeti schreef:
08-02-2026 15:56
Ja ik heb ooit in Frankrijk gewerkt en daar gaven de collega's elkaar iedere ochtend ook 3 zoenen. Bonjour. Ça va? Ça va. Smak smak smak. Ook niet nattig trouwens, gelukkig.
Ik heb op de Thalys gewerkt, hoofdkantoor in Brussel, elke dag al die Belgische collega's zoenen :roll:
Ik wist niet wat me overkwam, dacht eerst nog dat ik in bananasplit zat.
Jankerd
La_Galette schreef:
08-02-2026 16:08
Team 'maakt me niet zoveel uit', zolang we maar afscheid kunnen nemen van het vreselijke woord 'hug' 😭
Dat ook ja. “Gaan we huggen?” 🤢
Een hug voor familie en vrienden. Een hand voor mensen die verder van me af staan. Geen gezoen meer sinds corona.
Jij mag alles worden wat je wilt.
Ok, ik word een probleem.
De Oekraïense mannen op mijn werk geven elkaar iedere ochtend bij aankomst een stevige poot, en iedere middag bij vertrek ook weer. Dat vind ik wel een aardige gewoonte eigenlijk.

Zelf begin ik niet aan die onzin en dat weten ze ook van mij. Enige uitzondering is als iemand erg verdrietig is, dan wil ik nog wel eens overgaan tot een soort van troostend op de knie kloppen of zo.
lady*voldemort wijzigde dit bericht op 08-02-2026 17:47
35.94% gewijzigd
Graftak!
Vivamensje schreef:
08-02-2026 16:13
Ik zeg tegen mijn vriend tegenwoordig: “Knuf?”. (Als ik een knuffel wil, niet als bijnaam.)
😳 ‘knuf’ vind ik geloof ik nog erger dan hug. Er is niet echt een goed Nederlands alternatief voor lijkt wel.
Nothing happens for a reason
OhMellie schreef:
08-02-2026 10:49
Ik ben ook erg blij dat de hug nu algemeen geaccepteerd is. Die 3 kussen waarbij je tijdens elke switch de neus moet ontwijken heb ik eigenlijk altijd wat ongemakkelijk gevonden. Een hug voelt meer verbindend.
Hug met in enkele gevallen 1 enkele zoen in de lucht erbij. Dan willen ze vaak door voor de 3 en dan zeg ik dat eentje genoeg is ;)
juliet64 schreef:
08-02-2026 17:43
😳 ‘knuf’ vind ik geloof ik nog erger dan hug. Er is niet echt een goed Nederlands alternatief voor lijkt wel.
Omhelzing?
Jankerd
Djessy schreef:
08-02-2026 17:49
Omhelzing?
Of gewoon knuffel.

Ik vind trouwens eerst en vooral dat iedereen zelf maar moet weten hoe die het noemt.
Graftak!
bijtie schreef:
08-02-2026 11:45
Blootstelling aan virussen is niet slecht voor een mens, tenzij je immuunsysteem issues heeft. Door milde infecties bouw je juist weerstand op. Hoort bij het mens-zijn.

Bovendien verspreidt een verkoudheidsvirus zich ook via de lucht, dus door te praten met iemand loop je het waarschijnlijk sneller op dan door ze alleen een hug te geven.

Dat gezegd hebbende, ik ben geen grote zoener of knuffelaar maar van intimi vind ik een warme knuffel als groet of felicitatie fijn. Vooral als ik ze lang niet gezien heb, het hoeft niet elke dag.
Mijn zus is op dit moment i.v.m. haar chemo vatbaarder voor infecties. Blootstelling zou in haar geval niet ethisch zijn.
I didn't say tak. YOU said tak. Tak ah lah!
makreel schreef:
08-02-2026 14:30
Waar is hier?
Amsterdam Nieuw-West ofzo.
juliet64 schreef:
08-02-2026 17:43
Hug = knuffel. Prima normaal Nederlands woord.
MajadeB schreef:
08-02-2026 13:43
Nee toch? o_o
Voor het laatst gezien toen ik 16 was of zo, meer dan 30 jaar geleden. Wat een raar gebeuren was dat; meubels aan de kant en in een cirkel op bij elkaar geraapte stoeltjes zitten met je drankje op de grond :hihi: Kletst toch ook helemaal voor geen meter? Of wisselden we dan ook van stoel als je was uitgepraat met je buur?

Iedereen afgaan om handen te schudden en zoenen vond ik ook vreselijk, vooral bij mijn grote familie. Ongemakkelijk ook.
Tegenwoordig bij intimi een knuffel en verdere familie of sommige (leuke) collega's toch die drie zoenen. Dat hoeft van mij niet maar is er na Corona toch weer ingeslopen. Vind het onaardig en verwarrend voelen om iemand die naar je toe komt dan af te wijzen.
Helaas wel! Ik zal nooit iemand bot afwijzen maar het wel van begin af aan vriendelijk aangeven. Als ik iemand wat beter ken of het voelt wel goed dan geef ik wel een hand. Ik heb veel tijd nodig om me op bepaalde dingen in te laten (hier ook ASS). Verplicht zoenen vind ik 3 keer niets en erger dan verplicht een hand geven. je komt zo dichtbij elkaar en dat heb ik bij mensen die ik niet ken die dan per se willen zoenen. @( Wisselen van stoel komt wel eens voor of als iemand ff van zijn plek weg is of naar de keuken.
I didn't say tak. YOU said tak. Tak ah lah!
Ik ben dus niet-zoener en niet-knuffelaar en ik heb daar echt helemaal geen last van. Mensen die me kennen, weten wat ik op prijs stel, mensen die me niet kennen, gaan me niet zomaar zoenen. Ik zeg het bij de mensen er tussenin gewoon, als ze aanstalten maken: "Niet om jou, maar ik zoen geen mensen." Het zal best dat ze me daar achter mijn rug een enorme deuze om vinden, maar dat is prima.
Si abra la puerta hay lobos.
MajadeB schreef:
08-02-2026 13:43
Nee toch? o_o
Voor het laatst gezien toen ik 16 was of zo, meer dan 30 jaar geleden. Wat een raar gebeuren was dat; meubels aan de kant en in een cirkel op bij elkaar geraapte stoeltjes zitten met je drankje op de grond :hihi: Kletst toch ook helemaal voor geen meter? Of wisselden we dan ook van stoel als je was uitgepraat met je buur?

Iedereen afgaan om handen te schudden en zoenen vond ik ook vreselijk, vooral bij mijn grote familie. Ongemakkelijk ook.
Tegenwoordig bij intimi een knuffel en verdere familie of sommige (leuke) collega's toch die drie zoenen. Dat hoeft van mij niet maar is er na Corona toch weer ingeslopen. Vind het onaardig en verwarrend voelen om iemand die naar je toe komt dan af te wijzen.

Hoe vier jij je verjaardag? Staan mensen alleen maar, of heb je verschillende zitjes zodat het vooral maar geen kring is?
Ik zal heel raar zijn, maar hier zit iedereen rond de tafels, dus in een soort grote kring. We zijn niet meer op de leeftijd dat we de hele avond willen staan.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
Hier overigens ook gewoon nog kringverjaardagen. Ik denk dat tante Carla enorm schrikt als ik haar in "gezellige groepjes" wil stoppen, laat staan als ik haar vraag bij een statafel plaats te nemen.
Maar goed, ik woon ook in 1954, dus dat zal ook niet helpen.
OhMellie schreef:
08-02-2026 10:49
Ik ben ook erg blij dat de hug nu algemeen geaccepteerd is. Die 3 kussen waarbij je tijdens elke switch de neus moet ontwijken heb ik eigenlijk altijd wat ongemakkelijk gevonden. Een hug voelt meer verbindend.
Hug met in enkele gevallen 1 enkele zoen in de lucht erbij. Dan willen ze vaak door voor de 3 en dan zeg ik dat eentje genoeg is ;)
MadameBijoux schreef:
08-02-2026 17:54
Mijn zus is op dit moment i.v.m. haar chemo vatbaarder voor infecties. Blootstelling zou in haar geval niet ethisch zijn.
Dan knuffel je je zus niet. dat lijkt me een nobrainer. Maar over het algemeen gaan mensen niet meteen dood van een knuffel. Iets anders is natuurlijk of je het zelf prettig vindt om te doen, voor mij hoeft het dus niet. Maar dat zeg ik dus gewoon tegen de aspirant-knuffelaar, zonder er dingen bij te halen van besmettingsgevaar en zo.
Graftak!
Lady*Voldemort schreef:
08-02-2026 17:53
Of gewoon knuffel.

Ik vind trouwens eerst en vooral dat iedereen zelf maar moet weten hoe die het noemt.
Team kroeltje.
Sierlijk schreef:
08-02-2026 18:30
Hoe vier jij je verjaardag? Staan mensen alleen maar, of heb je verschillende zitjes zodat het vooral maar geen kring is?
Ik zal heel raar zijn, maar hier zit iedereen rond de tafels, dus in een soort grote kring. We zijn niet meer op de leeftijd dat we de hele avond willen staan.
Joh dit is gewoon kijk mij eens in een hippe bubbel zitten. Gros van de Nederlandse verjaardagen zijn gewoon nog kringverjaardagen.
Is het ene koekje al voorbij gekomen?
Graftak!
"Hahahahahaha, die malle gewone mensen toch ook allemaal!"
Rabarbara schreef:
08-02-2026 18:32
Hier overigens ook gewoon nog kringverjaardagen. Ik denk dat tante Carla enorm schrikt als ik haar in "gezellige groepjes" wil stoppen, laat staan als ik haar vraag bij een statafel plaats te nemen.
Maar goed, ik woon ook in 1954, dus dat zal ook niet helpen.
Niemand wil hier statafels.

Niet tante Carla van 76, niet neefje Jason van 8 die zo niet bij de nootjes en de chips raakt.
En niet ik die als ze een half uur aan zo'n ding moet staan rugpijn heeft.
En ook geen zin heeft om continu met nootjes en chips te slepen :-).

Doe mij dus gewoon maar stoelen rond een eettafel of een feestje op de bank.

En geen hugs, knufs, knuffels, ...
Kussen, handen geven of gewoon zwaaien.
En uiteraard niet kussen met die éne die snipverkouden is en uberhaupt eigenlijk in zijn / haar bed thuishoort.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
BrutaImmaculata schreef:
08-02-2026 18:35
Joh dit is gewoon kijk mij eens in een hippe bubbel zitten. Gros van de Nederlandse verjaardagen zijn gewoon nog kringverjaardagen.

Hier ook alleen maar kringverjaardagen. Met vaak ook nog eens ouderwetsche hapjes als kaas, worst en gevulde eieren. Geen hippe tapas en smeerseltjes want daar is mijn familie niet van. Zal ongetwijfeld voor veel mensen een schrikbeeld zijn maar ik vind het prima.

Statafels vind ik trouwens vreselijk. Op welke gelegenheid dan ook. Dat gehang aan zo'n tafel. Ik wil gewoon zitten.
Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven