3 kussen of een hug?
zondag 8 februari 2026 om 10:21
Ik ben het type persoon die mijn beste vriendin na een wereldreis van een jaar warm onthaald met een opgestoken hand. Ben niet knuffelig van mezelf en na corona hou ik liever wat afstand tussen mijzelf en mijn innig geliefde virusverspreidende medemens.
Daardoor geloof ik dat ik een afslag in het sociale verkeer gemist heb. Zelf geef ik, als ik iemand echt niet meer kan ontwijken, drie kussen. Maar opeens viel het me op dat mensen tegenwoordig eerder een hug geven. (Zo’n beetje met je lichaam half weggedraaid).
Is de mwah mwah mwah vervangen door de hug?
Daardoor geloof ik dat ik een afslag in het sociale verkeer gemist heb. Zelf geef ik, als ik iemand echt niet meer kan ontwijken, drie kussen. Maar opeens viel het me op dat mensen tegenwoordig eerder een hug geven. (Zo’n beetje met je lichaam half weggedraaid).
Is de mwah mwah mwah vervangen door de hug?
zondag 8 februari 2026 om 18:46
Klopt!
Jaren 70 was het 1 zoen op de wang, eind jaren 70 begin jaren 80 waren het er 2 en daarna 3.
En nu probeer nu een knuffel te geven, maar het lukt me nog niet goed
Waardoor het uiterst ongemakkelijk wordt.
Soms wacht ik te lang, om in te schatten wat de ander wil en gaat doen.
Bij een knuffel geef ik soms toch nog een zoen die dan ergens tussen wang en nek belandt. Echt vreselijk.
Van mijn kinderen hoor ik ook dat 3 zoenen afstandelijker zijn dan een knuffel.
Dus ik doe mijn best.
Hoe blij was ik in coronatijd
bartjes wijzigde dit bericht op 08-02-2026 18:50
7.82% gewijzigd
zondag 8 februari 2026 om 18:50
Met mijn 1m56 kan ik niet eens hangen aan die tafelsSerengeti schreef: ↑08-02-2026 18:45Hier ook alleen maar kringverjaardagen. Met vaak ook nog eens ouderwetsche hapjes als kaas, worst en gevulde eieren. Geen hippe tapas en smeerseltjes want daar is mijn familie niet van. Zal ongetwijfeld voor veel mensen een schrikbeeld zijn maar ik vind het prima.
Statafels vind ik trouwens vreselijk. Op welke gelegenheid dan ook. Dat gehang aan zo'n tafel. Ik wil gewoon zitten.
Veel te hoog. Ik ben uberhaupt al blij dat ik aan mijn glas raak.
Hier heeft elk familielid trouwens zijn eigen regels.
De ene wil 1 zoen, de andere 3, weer een 3de doet aan handenschudden, nog één wil ineens die stomme hug die ik niet doe (als je afkomt kan je een hand krijgen), ...
Het vraagt tegenwoordig een boekhouding wie wat wil.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
zondag 8 februari 2026 om 18:53
Voor dit doeleinde heb ik voor feesten en partijen een trog aangeschaft.
Si abra la puerta hay lobos.
zondag 8 februari 2026 om 19:27
Das wel intiem. Ik heb het over kennisen en bij de supermarkt waar ik vaste klant ben.
zondag 8 februari 2026 om 19:38
Ik ben inderdaad voorzichtig ja. Tenzij mijn zus graag wil knuffelen. Ze viert binnenkort haar verjaardag en dan komen er veel mensen over de vloer. We zullen zien.Lady*Voldemort schreef: ↑08-02-2026 18:34Dan knuffel je je zus niet. dat lijkt me een nobrainer. Maar over het algemeen gaan mensen niet meteen dood van een knuffel. Iets anders is natuurlijk of je het zelf prettig vindt om te doen, voor mij hoeft het dus niet. Maar dat zeg ik dus gewoon tegen de aspirant-knuffelaar, zonder er dingen bij te halen van besmettingsgevaar en zo.
I didn't say tak. YOU said tak. Tak ah lah!
zondag 8 februari 2026 om 19:47
Kringverjaardagen alleen met familie en inderdaad gewone hapjes zoals kaas,worst,chips en borrelnootjes. Voor mijn vriendinnen organiseer ik een lunch met apartere dingen en exotische hapjes.Serengeti schreef: ↑08-02-2026 18:45Hier ook alleen maar kringverjaardagen. Met vaak ook nog eens ouderwetsche hapjes als kaas, worst en gevulde eieren. Geen hippe tapas en smeerseltjes want daar is mijn familie niet van. Zal ongetwijfeld voor veel mensen een schrikbeeld zijn maar ik vind het prima.
Statafels vind ik trouwens vreselijk. Op welke gelegenheid dan ook. Dat gehang aan zo'n tafel. Ik wil gewoon zitten.
madamebijoux wijzigde dit bericht op 08-02-2026 20:47
0.38% gewijzigd
I didn't say tak. YOU said tak. Tak ah lah!
zondag 8 februari 2026 om 20:38
zondag 8 februari 2026 om 20:50
Dat rondje echt? Ik snap alles wat je verder zegt. Ik heb gecheckt bij man, en die cirkels bestaan idd ook bij zijn collega's.MadameBijoux schreef: ↑08-02-2026 18:00Helaas wel! Ik zal nooit iemand bot afwijzen maar het wel van begin af aan vriendelijk aangeven. Als ik iemand wat beter ken of het voelt wel goed dan geef ik wel een hand. Ik heb veel tijd nodig om me op bepaalde dingen in te laten (hier ook ASS). Verplicht zoenen vind ik 3 keer niets en erger dan verplicht een hand geven. je komt zo dichtbij elkaar en dat heb ik bij mensen die ik niet ken die dan per se willen zoenen.Wisselen van stoel komt wel eens voor of als iemand ff van zijn plek weg is of naar de keuken.
......... ik vind het ongelooflijk.
zondag 8 februari 2026 om 20:56
Gewoon, mensen zitten op m'n bank. Of hangen in de keuken. Zoveel heb ik er niet op mijn verjaardag.Sierlijk schreef: ↑08-02-2026 18:30Hoe vier jij je verjaardag? Staan mensen alleen maar, of heb je verschillende zitjes zodat het vooral maar geen kring is?
Ik zal heel raar zijn, maar hier zit iedereen rond de tafels, dus in een soort grote kring. We zijn niet meer op de leeftijd dat we de hele avond willen staan.
Het zal aan mij liggen.
zondag 8 februari 2026 om 21:28
Hier ook, hoor. Ze zitten op de bank, een aantal zit op een stoel en ja, dan wordt het een kring. Je gaat tenslotte niet met de rug naar elkaar toe zitten.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
zondag 8 februari 2026 om 21:30
BrutaImmaculata schreef: ↑08-02-2026 18:35Joh dit is gewoon kijk mij eens in een hippe bubbel zitten. Gros van de Nederlandse verjaardagen zijn gewoon nog kringverjaardagen.
Dat zal het zijn. Ik ken eigenlijk niet anders. Nou ja, wel eens een feestje buiten met statafels, maar wij oudjes willen toch graag zitten, en dan wordt het toch weer een kring.
Overigens vind ik het wel prettig als er extra stoelen zijn, zodat je makkelijker kunt wisselen en met verschillende mensen kunt praten.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
zondag 8 februari 2026 om 21:48
Nou ik ben op menig kringverjaardag geweest maar dit ken ik niet.
Men laat normaliter het meubilair gewoon staan, schuift er wat stoelen bij en drankje zet je op de salontafel of een bijzettafeltje, je zet niet je koffie met taartje op de grond in ieder geval.
zondag 8 februari 2026 om 21:58
Die ken ik ook niet. Erg onhandig met kinderen en huisdieren ook.
Dat je neefje langs komt denderen en je taartje over tante Ans haar schenen trapt en Takkie en Siepie de boel opruimen en haar schoenen schoon likken.
zondag 8 februari 2026 om 22:03
zondag 8 februari 2026 om 22:03
Ben jij jonger dan ik?.
Van 75 ben ik.
zondag 8 februari 2026 om 22:05
Ik vind het allemaal niks, houd er niet van om aangeraakt te worden of aan te raken, tenzij het gaat om goede vrienden of familie, maar de hug is wel verlossend ten opzichte van de 3 zoenen.
In Frankrijk heb ik ook veel vrienden en kennissen en daar is zoenen (2x) heel normaal nadat je elkaar een keer vluchtig hebt gesproken. Dus dan zet ik me schrap en denk: dit is normaal, het is onaangepast om niet te zoenen (al ben ik de naam van de persoon vergeten) en ik gooi me er maar gewoon in. Maar fijn? Nee.
Ik zou sowieso stemmen voor 1 kus. Op de wang, vluchtig, achteloos, zodat het niet zo’n raar ritueel wordt als die 3 idiote zoenen die wij elkaar geven. Eén kus heeft nog wel iets charmants.
In Frankrijk heb ik ook veel vrienden en kennissen en daar is zoenen (2x) heel normaal nadat je elkaar een keer vluchtig hebt gesproken. Dus dan zet ik me schrap en denk: dit is normaal, het is onaangepast om niet te zoenen (al ben ik de naam van de persoon vergeten) en ik gooi me er maar gewoon in. Maar fijn? Nee.
Ik zou sowieso stemmen voor 1 kus. Op de wang, vluchtig, achteloos, zodat het niet zo’n raar ritueel wordt als die 3 idiote zoenen die wij elkaar geven. Eén kus heeft nog wel iets charmants.
zondag 8 februari 2026 om 22:09
zondag 8 februari 2026 om 22:15
Dat gaat min of meer vanzelf, hoe voer je anders een gesprek? Allemaal op een rij naast elkaar?
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in