3 kussen of een hug?

08-02-2026 10:21 129 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben het type persoon die mijn beste vriendin na een wereldreis van een jaar warm onthaald met een opgestoken hand. Ben niet knuffelig van mezelf en na corona hou ik liever wat afstand tussen mijzelf en mijn innig geliefde virusverspreidende medemens.

Daardoor geloof ik dat ik een afslag in het sociale verkeer gemist heb. Zelf geef ik, als ik iemand echt niet meer kan ontwijken, drie kussen. Maar opeens viel het me op dat mensen tegenwoordig eerder een hug geven. (Zo’n beetje met je lichaam half weggedraaid).

Is de mwah mwah mwah vervangen door de hug?
Toch maar niet.
poesminoes wijzigde dit bericht op 10-02-2026 14:02
Reden: Geen zin in een ban.
78.86% gewijzigd
Ik ben nooit jong of hip geweest.
Dat heb ik net geleerd.
Ik kan nog steeds niet wennen aan het knuffelen / hug geven. Ik snap het ook niet als iemand dat wil gaan doen bij mij, als in, ik ga automatisch al in de stand '3 zoenen geven'. Wat inderdaad ook best ongemakkelijk of awkward kon zijn als het niet synchroon ging.

Voor mijn zakelijke contacten volstaat een hand geven.

Dat knuffelen doe ik eigenlijk het liefste met naaste familieleden. Met 'vreemden' liever niet en als iemand vraagt of het mag vind ik het nog gekker aanvoelen.
Ik kan mij zo weinig voorstellen bij die ‘hug’. Ik geef iedereen die ik goed ken gewoon een kus op de rechterwang (collega’s niet, tenzij we afspreken buiten het werk). Hetzelfde voor bijvoorbeeld neven, nichten, tante, nonkels.

Als het een goede vriendin is, komt er spontaan een hand op de arm bij en als het naaste familie is (mijn ouders of siblings) ook vaak een knuffel, afhankelijk van de context.

Maar iedereen beginnen knuffelen in plaats kussen zou ik echt raar vinden…

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven