Hechting
donderdag 12 februari 2026 om 18:12
Hallo allen,
Ik heb van de week een vetbult bij de huisarts laten wegsnijden en daarna heeft ze mij gehecht.
Dit was in mijn lies. Enige instructies die ik kreeg was 24 droog houden en het liefst 48 uur.
Heel dom maar ik was actief zoals altijd en de wond is na paar dagen open gescheurd. Het gaat om een wond wat waarschijnlijk nu een brede litteken gaat laten omdat het niet opnieuw gehecht kan worden.
Ze gaf aan dat ik dit nog bij een plastisch chirurg kan laten corrigeren.
Heeft iemand ervaring hierin?
Ik heb van de week een vetbult bij de huisarts laten wegsnijden en daarna heeft ze mij gehecht.
Dit was in mijn lies. Enige instructies die ik kreeg was 24 droog houden en het liefst 48 uur.
Heel dom maar ik was actief zoals altijd en de wond is na paar dagen open gescheurd. Het gaat om een wond wat waarschijnlijk nu een brede litteken gaat laten omdat het niet opnieuw gehecht kan worden.
Ze gaf aan dat ik dit nog bij een plastisch chirurg kan laten corrigeren.
Heeft iemand ervaring hierin?
donderdag 12 februari 2026 om 20:39
Ahh prachtigapiejapie schreef: ↑12-02-2026 20:17Dit dus. Ik heb ontzettend veel littekens van meerdere operaties. Gelukkig maak ik me er 0 zorgen over. Wel vond ik het lastig toen mijn rug half open lag, dat kind onverwachts binnen kwam in de badkamer. Ik vond het niet erg dat hij me maakt zag, maar wel bont en blauw (zwart op sommige plekken), en meerdere ritssluitingen aan hechtingen. Ik schrok dat hij onverwachts binnen stond en dit zou zien. Maar zijn reactie "wauw mam, jij bent nog stoerder dan Freek Vonk!!!" (Die had net in die periode zijn arm open gehaald aan een krokodillenbeet).
Hiermee wil ik niet zeggen dat je niet onzeker mág zijn over je litteken, er niet van mág balen, maar het is vaak zo onnodig. Ik zie mijn littekens juist als een geluk dat ik in Nederland de gezondheidszorg kon krijgen en daardoor nog wat kan lopen. Zo'n litteken is een vorm van genezing, wat in andere landen juist vele vervelendere vormen kan krijgen dan een litteken omdat je daar misschien überhaupt niet geopereerd kan worden. Nu bekijk ik dat wellicht op een nogal uitzonderlijke manier maar voor mij is dat wel helpend. Ik heel mijn schouders daardoor met gemak op voor al die littekens op mijn lijf.
donderdag 12 februari 2026 om 20:46
En even voor de duidelijkheid, ik heb geen partner op dit moment en ik had geen seks.
Met partner bedoelde ik toekomstige partner als hij daar ooit beneden bezig is. Dat vetbult weghalen was een soort begin om de boel te verfraaien. En dat werkte dus averechts.
Maar heeft er iemand ooit een litteken laten corrigeren? Daar begon de huisarts namelijk zelf over. Ze zei ik kan je doorverwijzen naar een plastisch chirurg maar het moet eerst zelf genezen.
Met partner bedoelde ik toekomstige partner als hij daar ooit beneden bezig is. Dat vetbult weghalen was een soort begin om de boel te verfraaien. En dat werkte dus averechts.
Maar heeft er iemand ooit een litteken laten corrigeren? Daar begon de huisarts namelijk zelf over. Ze zei ik kan je doorverwijzen naar een plastisch chirurg maar het moet eerst zelf genezen.
donderdag 12 februari 2026 om 20:49
Oei dat klinkt niet best. Was misschien goed ontstoken?KamilleT schreef: ↑12-02-2026 20:04Mijn littekens van de bevallingen zitten op een plek die ik zelf niet eens kan zien zonder spiegel. De oudste is echt lelijk. Daar was de wond (knip van 6 cm) ook open gegaan door een ontsteking. Toen ik aangaf dat het best gevoelig was, wilde de verloskundige even kijken en werd nog net niet bleek om de neus. Ze heeft wel de kraamverzorgster op haar kop gegeven.
donderdag 12 februari 2026 om 20:56
Haal goede littekencrème, bijvoorbeeld BAPSCARCARE siliconengel. Heel lang en heel consequent smeren.Dina schreef: ↑12-02-2026 18:44Ik had daar een bultje die ik heel onsierlijk vond op dat plek en nu krijg ik er een brede litteken voor terug ipv een dun streepje.
Dus het is er niet mooier op geworden. Weet natuurlijk nog niet hoe het gaat genezen maar toch. Had juist gehoopt dat het mooi glad zou worden na dat bultje te hebben verwijderd.
Look me in the eyes and tell me what you see.
donderdag 12 februari 2026 om 21:19
Ik ben er voor bij een plastisch chirurg geweest. Die zei dat hij het niet deed en verwees naar huidtherapeuten.
Wegsnijden en opnieuw hechten maakt het uiteindelijke litteken alleen maar groter.
donderdag 12 februari 2026 om 21:29
Wat littekens betreft, hierbij het advies van mijn plastisch chirurg die me al meermaals geopereerd heeft; het maakt minder uit waarméé je smeert, maar des te meer dát je smeert. De masserende beweging is wat het beste is voor het herstel van wonden/littekens. Dus consequent masseren en/of insmeren.
Ik heb grote littekens en daarvoor kreeg ik silicone pleisters op recept. Maar weet niet wanneer je die wel of niet krijgt.
Ik heb grote littekens en daarvoor kreeg ik silicone pleisters op recept. Maar weet niet wanneer je die wel of niet krijgt.
donderdag 12 februari 2026 om 21:30
Ja dat was een prachtig moment. Hoe zo'n ventje je ongemak zo makkelijk weet om te draaien, dat is echt goud waard.Kipzonderkop schreef: ↑12-02-2026 20:33Geweldig, ik zie dit helemaal voor me. Jij baalt dat je kind zulke schade bij je ziet en hij ziet het alleen maar als heel stoer. (Jij hebt ook met een haai gevochten en gewonnen, natuurlijk).
donderdag 12 februari 2026 om 22:03
Denk het niet, er is al van dat witte weefsel op. Ze gaf me een anti bacterieel zalf. Moet dat twee keer per dag smeren en een gaasje erovermirthemanon schreef: ↑12-02-2026 21:35Kun je de huid niet dicht tegen elkaar leggen met hechtpleistertjes?
donderdag 12 februari 2026 om 22:05
Inderdaad. Mijn chirurg raadt gewoon de blauwe pot aan en noemde al de rest geldklopperij. Het is belangrijk, wanneer de wond dicht is, dat je het litteken tussen je vingertoppen dagelijks masseert. Ik heb ook mooie quasi onzichtbare littekens maar aan je gewrichten, op plaatsen waar je huid rekt en strekt wanneer je beweegt zoals je lies en je schouders 'rekken' de littekens open...apiejapie schreef: ↑12-02-2026 21:29Wat littekens betreft, hierbij het advies van mijn plastisch chirurg die me al meermaals geopereerd heeft; het maakt minder uit waarméé je smeert, maar des te meer dát je smeert. De masserende beweging is wat het beste is voor het herstel van wonden/littekens. Dus consequent masseren en/of insmeren.
donderdag 12 februari 2026 om 22:15
donderdag 12 februari 2026 om 22:20
Dat zal ook aan de grootte en aan het ongemak liggen. Of is dat sinds kort veranderd?
vrijdag 13 februari 2026 om 07:33
Een groot lelijk litteken in bijvoorbeeld je gezicht waar je psychisch onder lijdt of een litteken na een amputatie waar je veel pijn van hebt: zulke dingen worden (na beoordeling van de verzekering) waarschijnlijk wel vergoed.
Een litteken in je lies waar je je voor schaamt als een toekomstige man ‘ooit daar beneden bezig gaat’ niet.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
vrijdag 13 februari 2026 om 08:02
Hier hetzelfde. Ik had de chirurg gevraagd waarmee ik het litteken mooi kon laten genezen. Hij zei dat dat niets uitmaakt, het kost alleen maar (veel) geld. Ik had nog een goede Aloe Vera creme in huis en daar heb ik mee gemasseerd. Nu een paar jaar later zie ik het litteken nog amper.Flandrien schreef: ↑12-02-2026 22:05Inderdaad. Mijn chirurg raadt gewoon de blauwe pot aan en noemde al de rest geldklopperij. Het is belangrijk, wanneer de wond dicht is, dat je het litteken tussen je vingertoppen dagelijks masseert. Ik heb ook mooie quasi onzichtbare littekens maar aan je gewrichten, op plaatsen waar je huid rekt en strekt wanneer je beweegt zoals je lies en je schouders 'rekken' de littekens open...
Ik wil niet veel zeggen maar je mag blij zijn dat het regent want als je niet blij bent dan regent het ook.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in