Cadeau blijkbaar met voorwaarden
zaterdag 14 februari 2026 om 10:06
Mijn man geeft onze kinderen ieder jaar de nieuwste telefoon die er beschikbaar is. Het zijn Android toestellen. Enorm duur, maar door de oudere toestellen te verkopen krijgt hij altijd wel een goede deal. De kinderen vragen er niet om, van hun hoeft het niet maar man regelt het gewoon. Kinderen zijn er natuurlijk blij mee (oudere pubers).
Nu ze ouder worden krijgen ze voorkeur voor Apple. Iets met een bepaalde handige deelfunctie? Ik heb echt geen idee. Pubers willen hun redelijk nieuwe Android (1 jaar oud) verkopen en dat geld gebruiken voor de Apple.
Ik heb daarom geen probleem mee. Het is hun telefoon, ze betalen alles verder zelf.
Man is woest. Hij wil het geld van de telefoon terug. Hij stelt de voorwaarde dat ze pas mogen verkopen na 2 jaar.
Mijn stelling is ern cadeautje is een cadeautje zonder voorwaarden en hij vindt het een soort bruikleen tot het 2 jaar oud is.
Nu is de zaterdag nog maar net begonnen en hebben man ik lekkere ruzie. Ik mag mijn mening niet hebben want ik kies blijkbaar ALTIJD de kant van de kinderen. Het gaat mij niet om de kinderen het gaat mij om het principe. Een cadeau geef je zonder voorwaarden. Nu een gezellige impasse.
Hoe zien jullie dit
Nu ze ouder worden krijgen ze voorkeur voor Apple. Iets met een bepaalde handige deelfunctie? Ik heb echt geen idee. Pubers willen hun redelijk nieuwe Android (1 jaar oud) verkopen en dat geld gebruiken voor de Apple.
Ik heb daarom geen probleem mee. Het is hun telefoon, ze betalen alles verder zelf.
Man is woest. Hij wil het geld van de telefoon terug. Hij stelt de voorwaarde dat ze pas mogen verkopen na 2 jaar.
Mijn stelling is ern cadeautje is een cadeautje zonder voorwaarden en hij vindt het een soort bruikleen tot het 2 jaar oud is.
Nu is de zaterdag nog maar net begonnen en hebben man ik lekkere ruzie. Ik mag mijn mening niet hebben want ik kies blijkbaar ALTIJD de kant van de kinderen. Het gaat mij niet om de kinderen het gaat mij om het principe. Een cadeau geef je zonder voorwaarden. Nu een gezellige impasse.
Hoe zien jullie dit
zaterdag 14 februari 2026 om 10:09
Hmmm ik heb net mijn iPad doorgeschoven naar een van de kinderen. Ik denk niet dat ik het heel leuk zou vinden als ze hem direct op Marktplaats zou zetten, maar ga wel mee in jouw visie dat het een cadeau was en ik dus het eigendom heb overgedragen.
Nu ben ik zelf ook een Apple-gebruiker dus mijn kinderen hebben krijgertjes altijd nog jaren naar tevredenheid gebruikt.
Zou je man hem anders zelf verkopen? Ik ken mezelf, als ik het niet weg geef, ligt het gerust nog vijf jaar in de kast. Mijn laatste telefoon heb ik aan mijn ex verkocht. Dat had mijn kind geregeld, geheel belangeloos
Nu ben ik zelf ook een Apple-gebruiker dus mijn kinderen hebben krijgertjes altijd nog jaren naar tevredenheid gebruikt.
Zou je man hem anders zelf verkopen? Ik ken mezelf, als ik het niet weg geef, ligt het gerust nog vijf jaar in de kast. Mijn laatste telefoon heb ik aan mijn ex verkocht. Dat had mijn kind geregeld, geheel belangeloos
kamillet wijzigde dit bericht op 14-02-2026 10:16
23.00% gewijzigd
zaterdag 14 februari 2026 om 10:14
zaterdag 14 februari 2026 om 10:16
In geval van een echt cadeau vind ik dat jij gelijk hebt. Als ik de buurvrouw iets voor haar verjaardag geef, mag ze dat verkopen als ze wil.
Maar bij je kinderen ligt dat toch iets anders. Die ‘geef’ je namelijk ook veel dingen die niet echt cadeautjes zijn. Ik koop een fiets voor mijn kind, want ze heeft een fiets nodig. Maar dat betekent nog niet dat ze die zomaar mag verkopen omdat ze dat geld liever aan iets anders wil besteden. Hetzelfde kan ik me voorstellen met bv laptops en telefoons. Dat is niet ‘een cadeau geven met voorwaarden’, dat is ‘je kinderen voorzien, maar ze daarmee niet ongebreidelde vrijheid geven’.
Het hangt er dus vanaf in hoeverre het echt een cadeau was. Krijg je het als cadeau op je verjaardag met een grote strik er omheen en verder geen cadeautjes, dan ligt het al weer anders dan als pa gewoon een keer meldt: oh, ik heb een nieuwere telefoon voor je geregeld.
Dus hoewel ik hier denk dat ik het wel enigszins met je man eens ben, vrees ik dat er aan zijn kant wel ook een zekere Apple-afkeer meespeelt. En dat merken de kinderen, dus dan gaan de hakken in het zand. Dat werkt natuurlijk voor niemand effectief. Misschien kun je het daar op een rustiger moment een keer over hebben?
Maar bij je kinderen ligt dat toch iets anders. Die ‘geef’ je namelijk ook veel dingen die niet echt cadeautjes zijn. Ik koop een fiets voor mijn kind, want ze heeft een fiets nodig. Maar dat betekent nog niet dat ze die zomaar mag verkopen omdat ze dat geld liever aan iets anders wil besteden. Hetzelfde kan ik me voorstellen met bv laptops en telefoons. Dat is niet ‘een cadeau geven met voorwaarden’, dat is ‘je kinderen voorzien, maar ze daarmee niet ongebreidelde vrijheid geven’.
Het hangt er dus vanaf in hoeverre het echt een cadeau was. Krijg je het als cadeau op je verjaardag met een grote strik er omheen en verder geen cadeautjes, dan ligt het al weer anders dan als pa gewoon een keer meldt: oh, ik heb een nieuwere telefoon voor je geregeld.
Dus hoewel ik hier denk dat ik het wel enigszins met je man eens ben, vrees ik dat er aan zijn kant wel ook een zekere Apple-afkeer meespeelt. En dat merken de kinderen, dus dan gaan de hakken in het zand. Dat werkt natuurlijk voor niemand effectief. Misschien kun je het daar op een rustiger moment een keer over hebben?
zaterdag 14 februari 2026 om 10:17
Man verkoopt de toestellen na een jaar en gebruikt dat geld om nieuwe te kopen, maar als kinderen dat willen dan mag het niet?
Los van dat een cadeau een geschenk is en je er als gever dus niks over te zeggen hebt (kan me voorstellen dat sommige acties wel zuur kunnen zijn), vind ik dat kinderen nu hetzelfde doen als vader ook doet dus niks mis mee. Dat hij dit niet goed vindt zegt dan vooral iets over hem. Verkoop en nieuwkoop alleen onder zijn voorwaarden.
Ik ben het met je eens dat de kinderen zelf mogen bepalen wat ze ermee doen.
Los van dat een cadeau een geschenk is en je er als gever dus niks over te zeggen hebt (kan me voorstellen dat sommige acties wel zuur kunnen zijn), vind ik dat kinderen nu hetzelfde doen als vader ook doet dus niks mis mee. Dat hij dit niet goed vindt zegt dan vooral iets over hem. Verkoop en nieuwkoop alleen onder zijn voorwaarden.
Ik ben het met je eens dat de kinderen zelf mogen bepalen wat ze ermee doen.
zaterdag 14 februari 2026 om 10:23
Is het wel echt een cadeau? Of geeft de man de kinderen de telefoon omdat ze een telefoon nodig hebben, en dit is degene die ze krijgen. Beetje zoals een fiets.
Als het echt voor hun verjaardag is ofzo, ben ik het met jou eens.
Is het meer een benodigdheid en die krijgen ze altijd op deze manier, ben ik het met je man eens.
Als het echt voor hun verjaardag is ofzo, ben ik het met jou eens.
Is het meer een benodigdheid en die krijgen ze altijd op deze manier, ben ik het met je man eens.
zaterdag 14 februari 2026 om 10:25
Klinkt als communicatie.
Heeft je man ooit gecheckt of de kinderen wel Android willen?
Hebben je kinderen ooit aangegeven dat ze liever Apple willen?
Als man wist dat er voorkeur was voor Apple, maar toch Android geeft is ie lomp bezig, en zouden de kinderen van mij mogen verkopen.
Als de kinderen nooit aangegeven hebben en er nu ineens mee komen, kunnen ze misschien die paar maanden wachten tot man toch weer een nieuwe telefoon regelt, en dan een Apple vragen.
Communicatie, water en wijn.
Heeft je man ooit gecheckt of de kinderen wel Android willen?
Hebben je kinderen ooit aangegeven dat ze liever Apple willen?
Als man wist dat er voorkeur was voor Apple, maar toch Android geeft is ie lomp bezig, en zouden de kinderen van mij mogen verkopen.
Als de kinderen nooit aangegeven hebben en er nu ineens mee komen, kunnen ze misschien die paar maanden wachten tot man toch weer een nieuwe telefoon regelt, en dan een Apple vragen.
Communicatie, water en wijn.
zaterdag 14 februari 2026 om 10:28
Ik snap jou maar ik denk dat je verder komt als je probeert zijn punt ook te begrijpen. Elkaars standpunt verwoorden levert vaak meer op dan je ingraven in je eigen standpunt.
Ik ga er even vanuit dat je man niet een vreselijke klootzak is. Dan zou even afkoelen en dan nogmaals bespreken iets van begrip aan beide kanten moeten opleveren
Ik ga er even vanuit dat je man niet een vreselijke klootzak is. Dan zou even afkoelen en dan nogmaals bespreken iets van begrip aan beide kanten moeten opleveren
Het is zoals het is
zaterdag 14 februari 2026 om 10:29
Ik snap het gevoel van jouw man wel want hij doet zijn best om hen iets goeds te geven en zij zijn er niet zo aan gehecht als hij zou willen. Maar dan wordt je wat mij betreft nog niet 'woest' en 'eis je je geld terug', maar dan zeg je dat het jou geen goed idee lijkt en dat ze dan ook niet meer elk jaar een nieuwe Android krijgen. Dan kunnen ze zelf hun keuze maken met alle informatie die ze daarvoor nodig hebben.
danae wijzigde dit bericht op 14-02-2026 10:30
1.68% gewijzigd
zaterdag 14 februari 2026 om 10:30
Is er overleg tussen man en kinderen geweest over óf ze een telefoon wilden en zo ja welke?
Het lees alsof man hen de autonomie heeft ontnomen om te kiezen en dan nu gekrenkt is omdat zijn keuze niet de keuze van je kinderen is.
Ik zou nooit zomaar een telefoon voor mijn puber kopen want de kans is groot dat ik dan de plank mis sla. Ik snap in die zin de kinderen wel; want ik wil ook een iphone ipv android. En super lief als ik een android krijg, maar ik zou die vriendelijk weigeren en/of iom omruilen.
Het lees alsof man hen de autonomie heeft ontnomen om te kiezen en dan nu gekrenkt is omdat zijn keuze niet de keuze van je kinderen is.
Ik zou nooit zomaar een telefoon voor mijn puber kopen want de kans is groot dat ik dan de plank mis sla. Ik snap in die zin de kinderen wel; want ik wil ook een iphone ipv android. En super lief als ik een android krijg, maar ik zou die vriendelijk weigeren en/of iom omruilen.
_horizon_ wijzigde dit bericht op 14-02-2026 10:30
5.14% gewijzigd
zaterdag 14 februari 2026 om 10:30
Blijkbaar wil je man de kinderen niet blij maken, maar ze zijn wil opleggen. Vind het nogal dwingend allemaal. Geef dan geen telefoon.
Ik zou de pubers adviseren dan maar zelf te sparen voor een nieuwe telefoon en hopen dat ze eerder dan na 2 jaar een iPhone kunnen kopen. En dan na afloop van die twee jaar alsnog verkopen.
En tegen je man zeggen dat hij geen nieuwe Android meer als 'cadeau' hoeft te geven, omdat het geen 'cadeau' blijkt te zijn. En hem erop wijzen dat ie ooit wel de rekening voor dat gedram van nu gepresenteerd krijgt.
Ik zou de pubers adviseren dan maar zelf te sparen voor een nieuwe telefoon en hopen dat ze eerder dan na 2 jaar een iPhone kunnen kopen. En dan na afloop van die twee jaar alsnog verkopen.
En tegen je man zeggen dat hij geen nieuwe Android meer als 'cadeau' hoeft te geven, omdat het geen 'cadeau' blijkt te zijn. En hem erop wijzen dat ie ooit wel de rekening voor dat gedram van nu gepresenteerd krijgt.
zaterdag 14 februari 2026 om 10:33
zaterdag 14 februari 2026 om 10:34
Volgens mij is jouw kind veel jonger, toch? Dat vind ik echt anders en niet te vergelijken.nausicaa schreef: ↑14-02-2026 10:16In geval van een echt cadeau vind ik dat jij gelijk hebt. Als ik de buurvrouw iets voor haar verjaardag geef, mag ze dat verkopen als ze wil.
zaterdag 14 februari 2026 om 10:35
nausicaa schreef: ↑14-02-2026 10:16In geval van een echt cadeau vind ik dat jij gelijk hebt. Als ik de buurvrouw iets voor haar verjaardag geef, mag ze dat verkopen als ze wil.
Dit!
Hier altijd duidelijk gemaakt wat een cadeau was en wat niet. Fietsen waren nooit een cadeau, en moesten indien nodig doorschuiven. Fietsen die verkocht werden daarvan was de opbrengst voor ons. De laatste fiets waar ze op reden toen ze gingen werken na hun opleiding mochten ze houden.
Telefoon hebben ze, na de eerste die ze cadeau kregen, altijd zelf moeten kopen. Vroegen ze geld voor hun verjaardag, hadden geld van hun bijbaan etc. Alles in hun eigen bezit mochten ze verkopen.
Wij vonden het heel belangrijk om onze kinderen en financiële opvoeding mee te geven binnen duidelijke kaders. Over elke stap dachten wij van te voren na en bepaalden ons gezamelijke standpunt.
De gezinnen waar wij uit kwamen lagen op dit gebied echt mijlenver uit elkaar en dat maakte wel dat dat nodig was.
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
zaterdag 14 februari 2026 om 10:38
Maar als jij je kind een fiets geeft, dan neem ik aan dat kind mee mag beslissen over welke fiets het wordt.nausicaa schreef: ↑14-02-2026 10:16In geval van een echt cadeau vind ik dat jij gelijk hebt. Als ik de buurvrouw iets voor haar verjaardag geef, mag ze dat verkopen als ze wil.
Als jij ongevraagd met een bepaalde fiets aan komt zetten en kind wil veel liever een andere, dan mag kind de door jou uitgekozen fiets niet verkopen om een andere, waar ze beter op fietst, te kunnen kopen?
zaterdag 14 februari 2026 om 10:43
Ik vind het ook geen conflict waard. Ik heb mijn mening gegeven, maar het is niet de mening van man dus ik ben het volgens hem altijd eens met de kinderen Ik wilde het er niet meer over hebben, maar hij wil het niet laten rusten tot ik hem gelijk geef. Ik heb aangegeven dat ik het anders zie. Resultaat is dan dus stemverheffing omdat ik er klaar mee ben en af wil kappen.
Man vindt het gewoon leuk om de kinderen de nieuwste telefoon te geven. Doet hij bij mij ook al hoef ik hem niet. We kunnen zeggen...we hoeven hem niet, maar de volgende dag liggen er pakjes op tafel en hebben we allemaal een nieuwe. Zijn redenatie is dat je beter ieder jaar je oude telefoon goed kunt verkopen en dan met een kleine aanvulling het nieuwste model hebt. Hij is dol op dealtjes. Jongste vindt Apple altijd al mooier, maar dat vindt man onzin. Hij beslist wat ze krijgen op telefoongebied.
Het is ook niet dat we dat niet lief vinden, maar het wordt ons min of meer door de strot gedrukt al vind ik dat een lastige want het is natuurlijk wel een groot iets.
En nee...mijn man is geen nare man, echt een leuke vent, maar op het gebied van zaken met stekkers zit hij anders in elkaar dan ik.
Man vindt het gewoon leuk om de kinderen de nieuwste telefoon te geven. Doet hij bij mij ook al hoef ik hem niet. We kunnen zeggen...we hoeven hem niet, maar de volgende dag liggen er pakjes op tafel en hebben we allemaal een nieuwe. Zijn redenatie is dat je beter ieder jaar je oude telefoon goed kunt verkopen en dan met een kleine aanvulling het nieuwste model hebt. Hij is dol op dealtjes. Jongste vindt Apple altijd al mooier, maar dat vindt man onzin. Hij beslist wat ze krijgen op telefoongebied.
Het is ook niet dat we dat niet lief vinden, maar het wordt ons min of meer door de strot gedrukt al vind ik dat een lastige want het is natuurlijk wel een groot iets.
En nee...mijn man is geen nare man, echt een leuke vent, maar op het gebied van zaken met stekkers zit hij anders in elkaar dan ik.
xantileppe wijzigde dit bericht op 14-02-2026 10:46
Reden: Toevoegen
Reden: Toevoegen
4.92% gewijzigd
zaterdag 14 februari 2026 om 10:45
Hoe kunnen ze hun telefoon na 2 jaar verkopen als ze elk jaar een nieuwe krijgen?
Ze geven nu aan graag een iPhone te hebben. Wanneer zouden ze normaal gesproken weer een nieuwe krijgen van vader? Hij kan toch zeggen; wacht maar tot dan, maar ik betaal niet meer dan ... de rest leg je zelf maar bij?
Als hij zegt: "Android of niks " zou ik erg star vinden, maar het is zijn mening. Dan zullen de kinderen vriendelijk moeten bedanken en de iphone zelf kopen.
*Het klopt inderdaad dat iPhone gebruikers onderling iets gratis kunnen. Appen ofzo.
Ze geven nu aan graag een iPhone te hebben. Wanneer zouden ze normaal gesproken weer een nieuwe krijgen van vader? Hij kan toch zeggen; wacht maar tot dan, maar ik betaal niet meer dan ... de rest leg je zelf maar bij?
Als hij zegt: "Android of niks " zou ik erg star vinden, maar het is zijn mening. Dan zullen de kinderen vriendelijk moeten bedanken en de iphone zelf kopen.
*Het klopt inderdaad dat iPhone gebruikers onderling iets gratis kunnen. Appen ofzo.
zaterdag 14 februari 2026 om 10:46
Als je man toch elk jaar de nieuwste telefoon koopt, en de vorige ongeveer een jaar geleden zijn gekocht, dan is het toch weer tijd voor een nieuwe? Het enige was je man moet doen is veranderen van merk. Dus niet een Samsung maar een Apple kopen.
Overigens vind ik dat pubers zelf moeten kunnen bepalen welk merk en type telefoon ze hebben. Elk merk en type heeft voor-en nadelen. Het is niet zomaar een ander merk spijkerbroek.
Ik neem aan dat man ook niet wil dat jij opeens een andere gezinsauto koopt met andere of mindere eigenschappen dan die hij gebruikt.
Overigens vind ik dat pubers zelf moeten kunnen bepalen welk merk en type telefoon ze hebben. Elk merk en type heeft voor-en nadelen. Het is niet zomaar een ander merk spijkerbroek.
Ik neem aan dat man ook niet wil dat jij opeens een andere gezinsauto koopt met andere of mindere eigenschappen dan die hij gebruikt.
boudica wijzigde dit bericht op 14-02-2026 10:50
39.18% gewijzigd
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in