Vochtbultjes piercing
woensdag 4 februari 2026 om 14:54
Eind december heb ik een neuspiercing laten zetten. Bij de nazorg kreeg ik mee dat ik één keer per dag met schone handen eventuele pusjes moest verwijderen en verder niets hoefde te doen. De eerste weken verliep de genezing goed, maar halverwege januari kreeg ik last van vochtbultjes aan zowel de binnen- als buitenzijde van mijn neus.
Ik ben teruggegaan naar de piercer, die zei dat de bultjes waarschijnlijk door de kou kwamen en adviseerde ze met rust te laten en dagelijks “zo hard mogelijk” aan te drukken. Dit leek me niet verstandig vanwege het risico op infectie, dus heb ik dezelfde dag nog een second opinion gevraagd bij een andere piercer. Zij raadde aan om juist niét te drukken, maar te spoelen met een steriele zoutoplossing. Ook kon het sieraad (een kurkentrekker van titanium) een oorzaak zijn, en als de bultjes niet zouden verdwijnen, zou het beter zijn om te wisselen naar een platte labret.
Na het starten met zoutoplossing begon de bult aan de binnenzijde te krimpen. Deze week kwam er echter een grote bult aan de buitenzijde van mijn neus met op de bovenzijde een puskopje. Omdat de tweede piercer geen plek meer had deze maand, ben ik naar een andere piercer gegaan voor advies. Zij concludeerde dat de bultjes waarschijnlijk ontstaan doordat de piercing in een verkeerde hoek is gezet en adviseerde om de piercing te (laten) verwijderen en over een maand opnieuw te laten piercen.
Dit is natuurlijk niet het advies waar ik op hoopte, dus ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen met soortgelijke situaties.
Ik ben teruggegaan naar de piercer, die zei dat de bultjes waarschijnlijk door de kou kwamen en adviseerde ze met rust te laten en dagelijks “zo hard mogelijk” aan te drukken. Dit leek me niet verstandig vanwege het risico op infectie, dus heb ik dezelfde dag nog een second opinion gevraagd bij een andere piercer. Zij raadde aan om juist niét te drukken, maar te spoelen met een steriele zoutoplossing. Ook kon het sieraad (een kurkentrekker van titanium) een oorzaak zijn, en als de bultjes niet zouden verdwijnen, zou het beter zijn om te wisselen naar een platte labret.
Na het starten met zoutoplossing begon de bult aan de binnenzijde te krimpen. Deze week kwam er echter een grote bult aan de buitenzijde van mijn neus met op de bovenzijde een puskopje. Omdat de tweede piercer geen plek meer had deze maand, ben ik naar een andere piercer gegaan voor advies. Zij concludeerde dat de bultjes waarschijnlijk ontstaan doordat de piercing in een verkeerde hoek is gezet en adviseerde om de piercing te (laten) verwijderen en over een maand opnieuw te laten piercen.
Dit is natuurlijk niet het advies waar ik op hoopte, dus ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen met soortgelijke situaties.
woensdag 4 februari 2026 om 15:42
Hoi! Ja ik heb hier ervaring mee.
Ooit eerder een neuspiercing gehad en toen had ik ook zo'n bultje. Ik vond het geen gezicht! Hij is er toen per ongeluk een keer door druk spel met mijn kind uitgegaan. Toen heb ik hem er maar meteen uitgelaten. Na 2 jaar nog een nieuwe piercepoging gedaan, aan de andere kant.
Wederom vrij snel weer zo'n vochtbultje.
Het advies bij mijn piercer was er sowieso NIET aanzitten. Echt kut advies om er juist op te gaan drukken. Ook met zoutwater schoonmaken. Daarvan krimpte het bultje inderdaad wel wat maar het is nooit echt weggeweest.
Ik heb toen Fucidine creme bij de huisart gevraagd. Pas toen is het weggegaan. Dat hielp na een paar dagen al!
Nu volledig genezen.
Blijf er vooral vanaf en probeer je huisarts voor de zalf te vragen. Niet verkrijgbaar bij drogist oid.
Succes!! Vet balen als je sieraad zo verpest wordt
Ooit eerder een neuspiercing gehad en toen had ik ook zo'n bultje. Ik vond het geen gezicht! Hij is er toen per ongeluk een keer door druk spel met mijn kind uitgegaan. Toen heb ik hem er maar meteen uitgelaten. Na 2 jaar nog een nieuwe piercepoging gedaan, aan de andere kant.
Wederom vrij snel weer zo'n vochtbultje.
Het advies bij mijn piercer was er sowieso NIET aanzitten. Echt kut advies om er juist op te gaan drukken. Ook met zoutwater schoonmaken. Daarvan krimpte het bultje inderdaad wel wat maar het is nooit echt weggeweest.
Ik heb toen Fucidine creme bij de huisart gevraagd. Pas toen is het weggegaan. Dat hielp na een paar dagen al!
Nu volledig genezen.
Blijf er vooral vanaf en probeer je huisarts voor de zalf te vragen. Niet verkrijgbaar bij drogist oid.
Succes!! Vet balen als je sieraad zo verpest wordt
woensdag 4 februari 2026 om 15:58
Ook een goed advies. En dan later een keer aan de andere kant een poging doen.
En dan AFBLIJVEN. Enkel met wat zoutwater (krijg je daar als het goed is) op een wattenschijfje deppen.
donderdag 5 februari 2026 om 14:29
Mijn dochter heeft sinds december een neuspiercing en ook al 2 weken een bultje. Piercer zegt niet aankomen, zout water erop sprayen en vanaf blijven. Zeker niet uitduwen, apart advies. Mijn oudste had het ook en bij haar ging het pas weg na een ander sieraad.
jeusnbdhdudh wijzigde dit bericht op 05-02-2026 21:30
0.57% gewijzigd
zondag 15 februari 2026 om 15:15
Even een update
Ik heb de piercing nog niet verwijderd. Het leek namelijk even beter te gaan, maar daarna kwamen er weer vochtbultjes terug. Daarom ben ik nog even naar een andere piercer gegaan voor advies. Zij bevestigde dat de piercing niet helemaal loodrecht is geplaatst en gaf aan dat de problemen waarschijnlijk een combinatie zijn van het koude weer, verkouden zijn en dat ik in het begin nog niet goed spoelde met zoutoplossing.
Ze zei dat het niet nodig is om de piercing direct te verwijderen, maar dat het beter zou zijn om het sieraad te vervangen door een platte labret. Mijn piercing is echter gezet met 0.8 mm en zij pierct vanaf 1 mm, wat betekent dat er eerst opgerekt moet worden. Ik heb aangegeven dat ik er even over wil nadenken. Lijkt me ook niet handig qua genezing als ze het moeten oprekken. Dan laat ik ‘m liever dichtgroeien en over 3 maand opnieuw zetten denk ik.
Ik twijfel erg over wat ik moet doen: hem eruit halen of nog even afwachten. Ik ben er zo blij mee, maar wil ook niet met een (blijvend) litteken blijven zitten en ik doe alles goed qua nazorg dus daar ligt het niet aan. De adviezen verschillen dus nogal: de één zegt verwijderen, de ander zegt nog even wachten en ander sieraad proberen. Ze had het ook over het gebruik van een antibiotica-crème. Heeft iemand daar ervaring mee?
Mijn ‘eigen’ piercer adviseert trouwens om er betadine op te doen, maar lees overal dat dat juist niét goed is. Dus dat doe ik er sowieso niet op
Ze zei dat het niet nodig is om de piercing direct te verwijderen, maar dat het beter zou zijn om het sieraad te vervangen door een platte labret. Mijn piercing is echter gezet met 0.8 mm en zij pierct vanaf 1 mm, wat betekent dat er eerst opgerekt moet worden. Ik heb aangegeven dat ik er even over wil nadenken. Lijkt me ook niet handig qua genezing als ze het moeten oprekken. Dan laat ik ‘m liever dichtgroeien en over 3 maand opnieuw zetten denk ik.
Ik twijfel erg over wat ik moet doen: hem eruit halen of nog even afwachten. Ik ben er zo blij mee, maar wil ook niet met een (blijvend) litteken blijven zitten en ik doe alles goed qua nazorg dus daar ligt het niet aan. De adviezen verschillen dus nogal: de één zegt verwijderen, de ander zegt nog even wachten en ander sieraad proberen. Ze had het ook over het gebruik van een antibiotica-crème. Heeft iemand daar ervaring mee?
Mijn ‘eigen’ piercer adviseert trouwens om er betadine op te doen, maar lees overal dat dat juist niét goed is. Dus dat doe ik er sowieso niet op
zondag 15 februari 2026 om 18:16
Ik gebruik nu Neilmed piercing aftercare. Die oranje variant van Otzi ga ik even bestellen
zondag 15 februari 2026 om 19:05
Echt alleen als dat nodig is omdat het druppelt, oid. Ik zou er even zo min mogelijk aan deppen, draaien en pielen.Spaghettiworm schreef: ↑15-02-2026 18:16Ik gebruik nu Neilmed piercing aftercare. Die oranje variant van Otzi ga ik even bestellendankjewel voor de tip! Ik neem aan dat je na het sprayen wel droog moet deppen met een steriel gaasje?
zondag 15 februari 2026 om 19:09
Als het sieraad wrijving veroorzaakt kun je 6 of 16 maanden wachten, maar dan geneest je piercing niet. Dan is een ander/ruimer sieraad de enige oplossing en iedere ervaren piercer zou dat dan ook gewoon doen (maar wel zelf en niet door de klant).BrutaImmaculata schreef: ↑15-02-2026 17:51Bij mijn piercer doen ze het echt niet zolang het niet genezen is. Voor neus houden ze echt wel 6 - 9 maanden aan.
zondag 15 februari 2026 om 19:27
Ik heb in mijn oor 2 piercings waarbij ik ook bultjes had die kwamen en gingen. Altijd netjes schoongehouden en de adviezen gevolgd, maar doordat ik een zijslaper ben kwam er ‘s nachts wel een soort druk op. Heeft toch bij beide piercings wel 1,5 jaar geduurd voordat die bultjes niet meer terug kwamen.
maandag 16 februari 2026 om 12:25
Ik was vanmorgen bij de huisarts voor iets anders, in de wachtkamer las ik nog even jouw berichtje. Dankjewel voor de tip!
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in