Logeerpartij in goede banen leiden
zondag 15 februari 2026 om 20:14
Ik heb een mailvriendin in Amerika, we hebben elkaar leren kennen op een forum over een gemeenschappelijke interesse en inmiddels mailen we al een paar jaar bij tijd en wijle. Niet superfrequent of zo, het is een soort penvriendin zeg maar en we sturen elkaar altijd kerstcadeautjes en zo. Nu moet ze volgend jaar voor haar werk naar Europa en stelde ze voor om daarna "een tijdje" naar ons over te komen. Ik weet niet hoe lang ze daarmee precies bedoelde, want dat is o.a. afhankelijk van haar werkschema. Ze vroeg of ik een betaalbaar en goed hotel weet in de buurt, er zit hier een B&B op circa een kwartier lopen maar voor de rest is er in de omgeving dus NIKS, behalve akkers en bossen. Zelfs voor de supermarkt moet je in de auto stappen. Uiteraard wil ik haar met alle liefde ophalen van het vliegveld, maar het benauwt me een beetje als ik het gevoel heb dat ik 24/7 verantwoordelijk ben voor alle vermaak, zeker nu ik nog niet weet voor hoe lang dat zal zijn (3 dagen red ik prima, 3 weken daarentegen).
Ik heb geen betaalde baan, maar wel een gezin om voor te zorgen. Mijn man is daarnaast ook nog eens geregeld een paar dagen/weken weg voor zijn werk, dus als hij in die periode net thuis zou zijn zou ik het ook wel leuk vinden om ook nog wat gezinstijd te hebben. Ik hoef geen rekening te houden met schooltijden e.d. maar heb wel kinderen, huisdieren en m'n huishouden. Ik heb een traagwerkende schildklier en hierdoor een laag energielevel, ik heb echt wel tijd nodig om op te laden om sociaal te kunnen blijven doen, zeker als dat dingen zijn als gezellig keuvelen in het Engels en een paar leuke trekpleisters laten zien. Wat wordt er als "ontvangende" partij van je verwacht in zo'n situatie, iedere avond bij ons eten of kan je iemand ook weleens in de B&B laten verblijven zonder dat je een botte aso bent? En qua dagbesteding? Onze kindjes zullen het waarschijnlijk de eerste 2 a 3 dagen superleuk vinden, maar daarna gaan ze denk ik muiten omdat ze het vervelend vinden dat mama steeds zit te kletsen en nog in het Engels ook, zij zijn gewend dat ik aandacht heb voor hen.
Ik heb geen betaalde baan, maar wel een gezin om voor te zorgen. Mijn man is daarnaast ook nog eens geregeld een paar dagen/weken weg voor zijn werk, dus als hij in die periode net thuis zou zijn zou ik het ook wel leuk vinden om ook nog wat gezinstijd te hebben. Ik hoef geen rekening te houden met schooltijden e.d. maar heb wel kinderen, huisdieren en m'n huishouden. Ik heb een traagwerkende schildklier en hierdoor een laag energielevel, ik heb echt wel tijd nodig om op te laden om sociaal te kunnen blijven doen, zeker als dat dingen zijn als gezellig keuvelen in het Engels en een paar leuke trekpleisters laten zien. Wat wordt er als "ontvangende" partij van je verwacht in zo'n situatie, iedere avond bij ons eten of kan je iemand ook weleens in de B&B laten verblijven zonder dat je een botte aso bent? En qua dagbesteding? Onze kindjes zullen het waarschijnlijk de eerste 2 a 3 dagen superleuk vinden, maar daarna gaan ze denk ik muiten omdat ze het vervelend vinden dat mama steeds zit te kletsen en nog in het Engels ook, zij zijn gewend dat ik aandacht heb voor hen.
Ik ben een oud-gediende die haar wachtwoord kwijt is... en aangezien m'n e-mailadres niet meer bestaat heb ik nu een nieuwe nick.
zondag 15 februari 2026 om 20:22
Niet alle mensen zijn hetzelfde. Sommigen zullen verwachten dat je hen 24/7 vermaakt, anderen niet. Scheelt ook wel dat je niet in een stad woont en zij geen auto ter beschikking heeft... denk dat ze dus wel op jou zal rekenen?
Maar ik lees vooral een lange lijst met dingen die je niet wil? Heb je er wel zin in? Je bent niet verplicht om haar te ontvangen he.
De eerste belangrijke vraag is hoelang ze in gedachten heeft en het is nog lang... wie weet wat gebeurt intussen nog...
Maar ik lees vooral een lange lijst met dingen die je niet wil? Heb je er wel zin in? Je bent niet verplicht om haar te ontvangen he.
De eerste belangrijke vraag is hoelang ze in gedachten heeft en het is nog lang... wie weet wat gebeurt intussen nog...
zondag 15 februari 2026 om 20:23
Zeg dat je ergens woont waar het voor toeristen zonder vervoer absoluut niet leuk is, maar dat je met liefde 2 / 3 dagen iets met haar wil gaan doen als ze bij jou in de buurt zit en misschien is het een optie om haar af te halen, 1 nacht bij jou te laten slapen, haar naar een centraal gelegen plaats te brengen ( waar ze ook makkelijk met het ov kan ) en evt vanuit daar nog eens een uitstapje te maken ?
blijfgewoonbianca wijzigde dit bericht op 15-02-2026 20:27
41.78% gewijzigd
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
zondag 15 februari 2026 om 20:27
Zou echt even naar verwachtingen polsen. Ook zijn reistijden voor Amerikanen niet hetzelfde als voor Europeanen vaak, alsook hoe normaal het is een auto te huren op bestemming. Dus zou even overleggen, hoe lang ongeveer, wil ze auto huren en ook zelf wat doen en misschien is voor haar 25 minuten rijden nog prima 'in de buurt'.
zondag 15 februari 2026 om 20:28
Amsterdam is peperduur. TO heeft ook nog een gezin.
zondag 15 februari 2026 om 20:50
Maar hoe pols je dat, je kan toch kwalijk iemand een mail sturen met de vraag wat iemand wel/niet samen wil gaan doen? Ze heeft er ook nog niet echt veel over geschreven, althans toen ik vroeg naar data/duur zei ze dat ze dat moest navragen op het werk en daar binnenkort uitsluitsel over verwacht. Verder schreef ze dat ze benieuwd is naar ons huis, ze het heel leuk vindt om ons nu eindelijk in het echt te gaan zien, ze veel zin heeft om met mij en de kinderen naar het pannenkoekenrestaurant te gaan waar ik een keer een foto van gestuurd had kortom een beetje de standaard casual berichtjes. Ons contact is in de regel luchtig, we kennen elkaar van een forum over huisdieren met een bepaalde aandoening maar we hebben het ook wel over serieuzere onderwerpen gehad bijvoorbeeld over hoe het is om een ouder met kanker (gehad) te hebben. Maar ik "ken" haar niet als in weten hoe ze in het dagelijks leven staat en dergelijk, dat maakt het juist zo moeilijk om in te schatten hoe zij haar tijd in ons land voor zich ziet. Uiteraard vind ik het wel heel leuk om haar eens live te ontmoeten, dit is waarschijnlijk de enige keer dat het kan gezien de afstand en de reistijd, maar ik ben inderdaad iemand die snel beren op de weg ziet en daar dan zenuwachtig van wordt.
Oh ja, toen ze naar een leuk en betaalbaar hotel vroeg heb ik haar een paar hotels en B&B's gestuurd en bij de ene iets gezet als "deze is wat duurder maar wel in een karakteristiek gebouw in een grotere plaats," "deze B&B is heel basic maar wel goedkoop en heeft goede recensies" en "deze is op loopafstand van ons maar voor de rest wel in de middle of nowhere" en toen gaf ze aan dat ze die dichtst bij ons waarschijnlijk wilde nemen.
Oh ja, toen ze naar een leuk en betaalbaar hotel vroeg heb ik haar een paar hotels en B&B's gestuurd en bij de ene iets gezet als "deze is wat duurder maar wel in een karakteristiek gebouw in een grotere plaats," "deze B&B is heel basic maar wel goedkoop en heeft goede recensies" en "deze is op loopafstand van ons maar voor de rest wel in de middle of nowhere" en toen gaf ze aan dat ze die dichtst bij ons waarschijnlijk wilde nemen.
Ik ben een oud-gediende die haar wachtwoord kwijt is... en aangezien m'n e-mailadres niet meer bestaat heb ik nu een nieuwe nick.
zondag 15 februari 2026 om 20:55
Ik zou het haar gewoon vragen en zeggen dat je graag duidelijkheid hebt. Ook zou ik meteen zeggen dat je het hartstikke leuk vindt om haar te zien maar dat ivm de kinderen drie dagen de max is. Waarom zou jij geen eisen en wensen mogen hebben? Wees duidelijk, is voor haar ook fijner.
Het is zoals het is
zondag 15 februari 2026 om 20:57
Ja dit! Duidelijk en zo blijft het voor jou ook leukblijfgewoonbianca schreef: ↑15-02-2026 20:23Zeg dat je ergens woont waar het voor toeristen zonder vervoer absoluut niet leuk is, maar dat je met liefde 2 / 3 dagen iets met haar wil gaan doen als ze bij jou in de buurt zit en misschien is het een optie om haar af te halen, 1 nacht bij jou te laten slapen, haar naar een centraal gelegen plaats te brengen ( waar ze ook makkelijk met het ov kan ) en evt vanuit daar nog eens een uitstapje te maken ?
Het is zoals het is
Stel dat ze schrijft dat ze 3 weken in Nederland is, dan geef je toch aan dat er bij jou niks te doen is, maar dat het je leuk lijkt als ze voor een, twee nachten een b&b bij jou om de hoek neemt, bij jou komt eten, jij de andere dag haar het dorp / omgeving laat zien en pannenkoeken gaat eten en dat ze, als ze wat meer van NL wil zien ze het best naar … of …. kan en dat jij dan langs komt en met haar mee gaat om haar A’dam en …. te laten zien .
Waarom niet?Stippeltje schreef: ↑15-02-2026 20:50Maar hoe pols je dat, je kan toch kwalijk iemand een mail sturen met de vraag wat iemand wel/niet samen wil gaan doen? Ze heeft er ook nog niet echt veel over geschreven, althans toen ik vroeg naar data/duur zei ze dat ze dat moest navragen op het werk en daar binnenkort uitsluitsel over verwacht. Verder schreef ze dat ze benieuwd is naar ons huis, ze het heel leuk vindt om ons nu eindelijk in het echt te gaan zien, ze veel zin heeft om met mij en de kinderen naar het pannenkoekenrestaurant te gaan waar ik een keer een foto van gestuurd had kortom een beetje de standaard casual berichtjes. Ons contact is in de regel luchtig, we kennen elkaar van een forum over huisdieren met een bepaalde aandoening maar we hebben het ook wel over serieuzere onderwerpen gehad bijvoorbeeld over hoe het is om een ouder met kanker (gehad) te hebben. Maar ik "ken" haar niet als in weten hoe ze in het dagelijks leven staat en dergelijk, dat maakt het juist zo moeilijk om in te schatten hoe zij haar tijd in ons land voor zich ziet. Uiteraard vind ik het wel heel leuk om haar eens live te ontmoeten, dit is waarschijnlijk de enige keer dat het kan gezien de afstand en de reistijd, maar ik ben inderdaad iemand die snel beren op de weg ziet en daar dan zenuwachtig van wordt.
Lijkt me best normaal.
Dan weet je in ieder geval allebei waar je ongeveer aan toe bent.
Ik zou het af laten hangen van wat eruit komt vanuit haar werk.Stippeltje schreef: ↑15-02-2026 20:50Maar hoe pols je dat, je kan toch kwalijk iemand een mail sturen met de vraag wat iemand wel/niet samen wil gaan doen? Ze heeft er ook nog niet echt veel over geschreven, althans toen ik vroeg naar data/duur zei ze dat ze dat moest navragen op het werk en daar binnenkort uitsluitsel over verwacht. Verder schreef ze dat ze benieuwd is naar ons huis, ze het heel leuk vindt om ons nu eindelijk in het echt te gaan zien, ze veel zin heeft om met mij en de kinderen naar het pannenkoekenrestaurant te gaan waar ik een keer een foto van gestuurd had kortom een beetje de standaard casual berichtjes. Ons contact is in de regel luchtig, we kennen elkaar van een forum over huisdieren met een bepaalde aandoening maar we hebben het ook wel over serieuzere onderwerpen gehad bijvoorbeeld over hoe het is om een ouder met kanker (gehad) te hebben. Maar ik "ken" haar niet als in weten hoe ze in het dagelijks leven staat en dergelijk, dat maakt het juist zo moeilijk om in te schatten hoe zij haar tijd in ons land voor zich ziet. Uiteraard vind ik het wel heel leuk om haar eens live te ontmoeten, dit is waarschijnlijk de enige keer dat het kan gezien de afstand en de reistijd, maar ik ben inderdaad iemand die snel beren op de weg ziet en daar dan zenuwachtig van wordt.
Als het 3 dagen zijn zeg je prima. Als het 5+ dagen zijn dan stel je voor dat ze 2 of 3 dagen in de B&B verblijft en de andere dagen in een leuke stad in de buurt omdat er helemaal geen bal te doen is bij jou.
zondag 15 februari 2026 om 20:58
Dan zeg je gewoon dat je het heel leuk vindt om haar eens live te zien , je huis te laten zien en samen naar het pannenkoeken restaurant te gaan. En dat het natuurlijk ook spannend is, omdat je elkaar alleen van het schrijven kent.
En, dan vertel je meteen dat je wilt dat ze weet wat voor ziekte je hebt en dat je dus niet veel energie hebt. En daarom dit graag met haar bespreekt om de verwachtingen te managen. En dat je man regelmatig in het buitenland is, dus als hij thuis is graag met hem bent. En dat je hoopt dat haar bezoek in NL qua tijd goed te timen is, om elkaar te zien.
Bedenk eens wat je wilt: vind je het leuk om een hele dag met haar door te brengen, wil je een paar keer met haar eten? Als je iets aanbiedt, komt dat aardiger over dan alleen maar dingen niet te willen.
Het is voor haar vast ook spannend, dus zeg dat ook en vraag eens aan haar hoe ze het bezoek aan NL voor zich ziet?
En, dan vertel je meteen dat je wilt dat ze weet wat voor ziekte je hebt en dat je dus niet veel energie hebt. En daarom dit graag met haar bespreekt om de verwachtingen te managen. En dat je man regelmatig in het buitenland is, dus als hij thuis is graag met hem bent. En dat je hoopt dat haar bezoek in NL qua tijd goed te timen is, om elkaar te zien.
Bedenk eens wat je wilt: vind je het leuk om een hele dag met haar door te brengen, wil je een paar keer met haar eten? Als je iets aanbiedt, komt dat aardiger over dan alleen maar dingen niet te willen.
Het is voor haar vast ook spannend, dus zeg dat ook en vraag eens aan haar hoe ze het bezoek aan NL voor zich ziet?
zondag 15 februari 2026 om 20:59
Waarom niet?Stippeltje schreef: ↑15-02-2026 20:50Maar hoe pols je dat, je kan toch kwalijk iemand een mail sturen met de vraag wat iemand wel/niet samen wil gaan doen?
Het is zoals het is
zondag 15 februari 2026 om 21:02
Hoe vaak komt ze naar Europa?
Als ze nog nooit in Nederland is geweest zou ik haar aanraden om een dag of 2 à 3 in je buurt te boeken, maar als ze langer blijft kan ze beter in een stad gaan zitten.
Dan ga je pannenkoeken eten, dingen in je buurt bekijken, ... maar tegelijk kan ze daarna doorstormen naar Amsterdam, Rotterdam, ... want na 3 dagen heeft ze de buurt, de pannenkoeken en de kinderen wel gezien.
De gemiddelde Amerikaan neemt ook helemaal niet lang vrij op een jaar.
Ik zou dus niet verwachten dat ze ineens 3 weken in Nederland blijft.
Als ze nog nooit in Nederland is geweest zou ik haar aanraden om een dag of 2 à 3 in je buurt te boeken, maar als ze langer blijft kan ze beter in een stad gaan zitten.
Dan ga je pannenkoeken eten, dingen in je buurt bekijken, ... maar tegelijk kan ze daarna doorstormen naar Amsterdam, Rotterdam, ... want na 3 dagen heeft ze de buurt, de pannenkoeken en de kinderen wel gezien.
De gemiddelde Amerikaan neemt ook helemaal niet lang vrij op een jaar.
Ik zou dus niet verwachten dat ze ineens 3 weken in Nederland blijft.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
zondag 15 februari 2026 om 21:02
Kan je zoiets maken, is dat niet heel afstandelijk en onverschillig? Ze heeft afgelopen jaar een rotjaar gehad (scheiding afgerond en moeder overleden) dus ik wil zeker niet kwetsend overkomen. Ze zou speciaal voor ons naar NL vliegen, ze moet wel in Europa zijn voor haar werk maar niet in Nederland.blijfgewoonbianca schreef: ↑15-02-2026 20:57Stel dat ze schrijft dat ze 3 weken in Nederland is, dan geef je toch aan dat er bij jou niks te doen is, maar dat het je leuk lijkt als ze voor een, twee nachten een b&b bij jou om de hoek neemt, bij jou komt eten, jij de andere dag haar het dorp / omgeving laat zien en pannenkoeken gaat eten en dat ze, als ze wat meer van NL wil zien ze het best naar … of …. kan en dat jij dan langs komt en met haar mee gaat om haar A’dam en …. te laten zien .
zondag 15 februari 2026 om 21:05
Maar dat betekent toch niet dat jij je alles moet laten opdringen?Stippeltje schreef: ↑15-02-2026 21:02Kan je zoiets maken, is dat niet heel afstandelijk en onverschillig? Ze heeft afgelopen jaar een rotjaar gehad (scheiding afgerond en moeder overleden) dus ik wil zeker niet kwetsend overkomen. Ze zou speciaal voor ons naar NL vliegen, ze moet wel in Europa zijn voor haar werk maar niet in Nederland.
Maak duidelijke afspraken vooraf en bespreek elkaars verwachtingen. Anders wordt dit echt een ramp.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in