Gezondheid alle pijlers

darmkanker zus,coloscopie en gevoelschaos

16-02-2026 20:45 329 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Vorig jaar november is er bij mijn zus darmkanker geconstateerd waarvan we allemaal erg geschrokken zijn. Wij waren allemaal de eerste dagen na dit nieuws compleet in shock. De tumor is verwijderd en de prognose is goed. Volgens de oncoloog zijn er geen uitzaaiingen. Ze is nu bezig met een standaard-chemo van 3 maanden en krijgt nu de derde behandeling. Mijn wens is dat ze weer helemaal beter mag worden.

Op dit moment ben ik bezig met het acceptatieproces van mijn ASS en ADHD en met re-integratie en het verwerken van het nieuws van mijn zus. Ik ben er zelf ook erg verdrietig van en de eerste dagen kon ik het niet geloven en was behoorlijk in shock. Dat geldt trouwens voor de hele familie. Ik noem die dingen allemaal op omdat het op dit moment erg veel is. Mijn zus bracht op een botte manier dat we allemaal een coloscopie moesten laten doen. Ik reageerde overprikkeld en zei dat ik er later weer op terug zou komen (had net zelf ook 5 onderzoeken gehad waaronder het verwijderen van een bloedende poliep uit mijn baarmoeder.) Er ontstond een miscommunicatie (geen ruzie) en ik heb uiteraard gelijk mijn excuses aangeboden. Als het weer wat rustiger is gaan we een keer samen praten.

ik heb begrip voor de situatie van mijn zus,snap haar frustratie goed,toon regelmatig belangstelling,ga samen met mijn vriend bij haar op visite en stuur haar ook regelmatig berichten en blijf voor haar duimen. En dat ze de boodschap brengt is goed en ook belangrijk maar ze had het eventueel ook zo kunnen zeggen:´Mijn oncoloog raadt jullie allemaal een darmonderzoek aan. Maak bij gelegenheid een afspraak bij je huisarts en stel al je vragen!´

Tijdens het dieet mag je geen zaden en pitten eten wat logisch is. Maar als ik gespannen ben heb ik vaker moeite met eten. Ik hoef gelukkig alleen 2 keer een halve liter van het laxeermiddel te drinken en daarnaast nog veel vocht en hoop dat ik niet misselijk wordt of krampen krijg omdat ik vervelende ervaringen erover heb gelezen. Wat de coloscopie betreft zo ben bang dat het pijnlijk is. Dit komt o.a. ook door een trauma i.v.m. een gastroscopie die ik ooit had waarbij het roesje niet werkte. Ik voelde toen een enorme druk in mijn keel,kreeg een paniekaanval en stond ineens naast de onderzoekstafel. Daarna weet ik niets meer. Ik ben toen ook niet professioneel behandeld. Achteraf hoorde ik dat het onderzoek niet nodig was geweest want de klachten vielen mee. De kanker bij mijn zus is niet genetisch (gen-onderzoek is al gedaan). Maar op dit moment is de angst voor darmkanker behoorlijk aanwezig bij mij en dat vind ik het ergste van alles,de uitslag dus. Soms heb ik zelf nare dromen en paniekaanvallen.

Ik slaap gelukkig goed,geniet van de mooie dingen,heb afleiding en vergeet het tussendoor ook. Maar dan komt de angst ineens weer terug en daar heb ik geen controle over. De afspraken voor de intake en het onderzoek staan al en zullen half en eind maart plaatsvinden. Maar ik zit me nu al druk te maken en wil van me afschrijven,vandaar ook dit topic. Uiteraard weet ik dat dit hier ook weer over zal gaan en mijn angsten weer minder zullen worden.

Ik kan goed met mijn vriend,mijn begeleiding,mijn vriendinnen en andere familieleden erover praten. Mijn vriend is i.v.m. een chronische darmziekte bekend met onderzoeken en kan me wegwijs maken. Ik heb het intake-gesprek goed voorbereid en zal open zijn over mijn angsten,trauma,ASS en ADHD.

Het is een lang stuk geworden en ik zit in een rollercoaster vol emoties. Mijn post kan verwarrend overkomen omdat er zoveel in me omgaat.

Daarnaast ben ik ook op zoek naar verhalen van mensen die een coloscopie hebben laten doen en zou het fijn vinden als iemand deze zou willen delen. Alvast bedankt!
madamebijoux wijzigde dit bericht op 06-04-2026 15:41
31.78% gewijzigd
I didn't say tak. YOU said tak. Tak ah lah!
@smorre: Maar gelukkig heb je verder gelezen.?
majadeb wijzigde dit bericht op 16-02-2026 22:06
10.84% gewijzigd
Bontebok schreef:
16-02-2026 20:50
Oef. Dus jij vindt dat je zus het bericht anders had moeten brengen, terwijl zij jullie wilde waarschuwen en de boodschap van de oncoloog overbrengen. Niet in haar belang maar in jouw belang. En daarna een klaagzang, waar ik niet eens doorheen kan lezen trouwens, over hoe vervelend het allemaal voor jou is. Terwijl jij geen kanker hebt en je alleen maar moet laten checken om te voorkomen dat je zelf lot te wachten staat als je zus.

Ik vind dat je wel heel erg met jezelf bezig bent en medelijden hebt met jezelf.
Dit topic gaat toch over TO?
Do something nice for someone today. Leave them alone.
Week 18 van de Extremely Demotivational Calendar
Ushuaia schreef:
16-02-2026 21:03
Ik denk dat jullie allebei hoog in de emoties zitten en dat is begrijpelijk, voor jullie allebei is het een lastige tijd.
Dit.

En TO, het openen van dit topic was misschien niet het beste idee. Want je krijgt niet van iedereen het medeleven waar je op had gehoopt.
Praat met je vriend en vriendinnen. En je zus. En houd het daarbij.
Dus TO moet alleen maar medelijden tonen met haar zus en haar eigen gevoel mag er niet zijn? Slaat nergens op.
Madam_Madness schreef:
16-02-2026 21:55
Dus TO moet alleen maar medelijden tonen met haar zus en haar eigen gevoel mag er niet zijn? Slaat nergens op.
Eens, dit is haar topic!
Nova schreef:
16-02-2026 21:54
Dit.

En TO, het openen van dit topic was misschien niet het beste idee. Want je krijgt niet van iedereen het medeleven waar je op had gehoopt.
Nou zeg... Die nare reacties zijn echt totaal overbodig in een topic over haar eigen gevoel.
Madam_Madness schreef:
16-02-2026 21:55
O, en dan is het niet meer toegestaan om aan te geven dat je vindt dat to zich onredelijk uitlaat over haar zus en de situatie? En dat je vindt dat to behoorlijk veel nadruk legt op alle leed wat haar nu wordt aangedaan?

Begrijpelijke emoties hoor, maar een beetje helicopterview mag je echt wel verwachten.
Je hoeft niet overal iets van te vinden.
Als er iemand in je buurt kanker heeft mag je geen aandacht meer vragen voor je eigen gevoelens?
Idioterie.
Do something nice for someone today. Leave them alone.
Week 18 van de Extremely Demotivational Calendar
puck-en-hans schreef:
16-02-2026 22:02
O, en dan is het niet meer toegestaan om aan te geven dat je vindt dat to zich onredelijk uitlaat over haar zus en de situatie? En dat je vindt dat to behoorlijk veel nadruk legt op alle leed wat haar nu wordt aangedaan?

Begrijpelijke emoties hoor, maar een beetje helicopterview mag je echt wel verwachten.
Ik vind het onnodig ja. En onredelijk? TO heeft gewoon gevoelens die er gewoon mogen zijn.
anoniem_69df7184800b1 wijzigde dit bericht op 16-02-2026 22:04
7.55% gewijzigd
Nova schreef:
16-02-2026 21:54
Dit.

Wat een debiele reactie op iemand die niet voor niks dit topic opent.
majadeb wijzigde dit bericht op 16-02-2026 22:05
0.57% gewijzigd
Blijf me verbazen over sommige forummers,wat een bijzondere reacties weer!
Ik snap best dat TO het even moeilijk heeft met alles,wat is er mis met iemand die het moeilijk heeft even een hart onder de riem te steken.
Solomio schreef:
Als er iemand in je buurt kanker heeft mag je geen aandacht meer vragen voor je eigen gevoelens?
Idioterie.
+1
puck-en-hans schreef:

TO opent toch een topic en dan mag het toch juist om haar gevoelens gaan?
Aneso schreef:
16-02-2026 22:05
TO opent toch een topic en dan mag het toch juist om haar gevoelens gaan?
Eens. Blijkbaar moet ze alleen medelijden met haar zus tonen en haar eigen gevoel het liefst voor zichzelf houden.
Wat een nare reacties hier. Denk toch eens na voordat je je toetsenbord een draai geeft. TO stelt zich erg kwetsbaar op, dat is overduidelijk, dus wees gewoon eens wat aardiger of hou je mond!
.
Calamitycat schreef:
16-02-2026 22:10
Wat een nare reacties hier. Denk toch eens na voordat je je toetsenbord een draai geeft. TO stelt zich erg kwetsbaar op, dat is overduidelijk, dus wees gewoon eens wat aardiger of hou je mond!
+1!
Krijg je niet eerst een erfelijkheidsonderzoek? Je weet toch nu helemaal niet of jij het gen hebt waardoor je een verhoogde kans op darmkanker hebt?
Ik ben een oud-gediende die haar wachtwoord kwijt is... en aangezien m'n e-mailadres niet meer bestaat heb ik nu een nieuwe nick.
Madam_Madness schreef:
16-02-2026 21:59
Nou zeg... Die nare reacties zijn echt totaal overbodig in een topic over haar eigen gevoel.
Maar die nare reacties zijn er helaas. En ik denk niet dat TO zich daar beter door gaat voelen.
Nova schreef:
16-02-2026 22:13
Maar die nare reacties zijn er helaas. En ik denk niet dat TO zich daar beter door gaat voelen.
En daarom deed jij er ook even een schepje bovenop?
MadamB voel je vrij om hier te schrijven, in je eigen topic nota bene. Laat die zuurpruimen links liggen, die hebben kennelijk issues.
MajadeB schreef:
16-02-2026 22:16
MadamB voel je vrij om hier te schrijven, in je eigen topic nota bene. Laat die zuurpruimen links liggen, die hebben kennelijk issues.
Ik kan me goed voorstellen als ze niet meer reageert. Voor de rest heb je gelijk. Het is haar topic.
Stippeltje schreef:
16-02-2026 22:13
Krijg je niet eerst een erfelijkheidsonderzoek? Je weet toch nu helemaal niet of jij het gen hebt waardoor je een verhoogde kans op darmkanker hebt?
En dit. Het is niet erfelijk in dit geval en geen aanleiding vanwege bloed of en slijm in poep.
Madam_Madness schreef:
16-02-2026 22:18
Ik kan me goed voorstellen als ze niet meer reageert. Voor de rest heb je gelijk. Het is haar topic.
Ik ook, maar ze leest het mss wel, ik hoop dat ze leest dat er ruimte is voor haar hier.
Solomio schreef:
Idioterie.
Nee want je weet toch dat kanker de ergste ziekte is en alles daarvoor moet wijken
:nope:

Als al is aangetoond dat de darmkanker niet erfelijk is, waarom zou je dan toch een coloscopie moeten TO? Is het nog handig om daar achteraan te gaan?

Verder zijn je gevoelens heel begrijpelijk TO. Ik zou dat allemaal bespreken in het ziekenhuis waar je de scopie ondergaat, ook dat de vorige keer het roesje niet goed is gegaan en dat dat dus een traumatische ervaring heeft opgeleverd. Hopelijk kunnen zij je dan nog wat meer geruststellen.

Ik heb zelf ook vaak angst bij medische behandelingen, dat geef ik van tevoren aan en ook hoe ze daar het beste mee om kunnen gaan. Dat scheelt me al zoveel stress dat het meestal daardoor al meevalt.
To, ik vond het drankje vies. Niet onoverkomelijk. Het onderzoek viel echt mee vond ik. Meteen 2 poliepen, goed. Weggeschroeid. Voelde ik weinig tot niks van. Ik hoorde het achteraf.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven