Innsbruck, München of Salzburg

17-02-2026 10:30 18 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Goedemorgen allemaal,

Binnenkort maak ik een treinreis naar een middelgrote stad in het noorden van Oostenrijk. De terugreis doe ik met de Nightjet, maar voor de heenweg wil ik juist de tijd nemen. Daarom wil ik een paar dagen eerder vertrekken en in een van de steden onderweg blijven hangen!

De meest logische opties zijn Innsbruck, München en Salzburg. Steden die ik allemaal niet goed ken. Op internet vind ik München er mooi uitzien, maar bij Salzburg en Innsbruck spreken de eerste afbeeldingen me minder aan.

Daarom ben ik benieuwd naar jullie ervaringen! Zijn jullie wel eens in een van deze steden geweest, en welke zouden jullie aanraden?
Zijn er daarnaast misschien andere steden in de buurt die de omreis helemaal waard zijn?

Ik hoor heel graag jullie tips en advies!
Zowel Salzburg als Innsbruck zijn fantastisch! Ook de omgeving is veel boeiender dan München want tussen de bergen. En de cultuur is ook wat authentieker.
Ik ken alleen Innsbruck en Salzburg. Innsbruck is een mooie stad waar je je prima een paar dagen kunt vermaken. Gezellig centrum en midden tussen de bergen. In Salzburg ben ik een dag geweest, maar er is genoeg te zien voor meer dagen. Ook in de omgeving.
Innsbruck of Salzburg kiezen, en echt dat is allebei prima
Munchen is weinig aan
Bij steden hangt toch echt veel af van persoonlijke voorkeuren. Salzburg is enorm charmant, maar niet zo groot. Tegelijkertijd kun je makkelijk met de trein een paar leuke gebieden in de regio bezoeken. München is dan weer heel groot, dus daar heb je wel echt grootsteedse allure. Innsbruck ken ik niet, maar ook daar kun je relatief makkelijk de Alpen in.
Si abra la puerta hay lobos.
Wat de meesten hier zeggen: Innsbruck en Salzburg zijn heel charmant en dat is München niet. Ik was er vorig jaar met mijn kinderen een middag en ik was niet onder de indruk.
Pioen00 schreef:
17-02-2026 11:37
Wat de meesten hier zeggen: Innsbruck en Salzburg zijn heel charmant en dat is München niet. Ik was er vorig jaar met mijn kinderen een middag en ik was niet onder de indruk.
Dan heb je wat gemist want München is ook echt wel een leuke stad.
Ik denk wel dat Munchen in de zomer fijner is dan in de winter: veel buiten leven, het park, de surfers, de oevers van de rivier.
-Dushi- schreef:
17-02-2026 11:45
Zo zie je maar, smaken verschillen! Ik was er maar een middag en alleen in en rond het centrum. Misschien met meer tijd ga ik het nog een keertje een kans geven.
Ik ben in alledrie de steden meerdere dagen geweest. München heeft met de Alte en Neue Pinakothek een paar geweldige musea. Alleen daarvoor al vond ik de stad zeer de moeite waard.
Ik vind München geweldig. Ik ben er 2 jaar geleden 10 dagen geweest en in die tijd ook een dagje naar Innsbruck en Salzburg geweest.
Innsbruck vind ik heel charmant, maar binnen een dag heb je alles gezien. Salzburg is wat afwisselender, maar ook daar heb je het wel in een dag op 2 helemaal gezien.
sun.lover wijzigde dit bericht op 17-02-2026 16:04
2.16% gewijzigd
Niet mijn demissionaire demissionaire regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
-Dushi- schreef:
17-02-2026 11:45
In de adventstijd is München ook geweldig. In de winter zijn de surfers er ook.
De kerstmarkt in de Englischer Garten is echt heel charmant. Op de Theresienwiese is er ook een grote, deels overdekte kerstmarkt. Sowieso zijn er veel leuke kerstmarkten, behalve de meest toeristische bij het klokkenspel. daar zie je vooral Amerikanen.
Niet mijn demissionaire demissionaire regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
Sun.lover schreef:
17-02-2026 13:22
. Galaxies is wat afwisselender, maar ook daar heb je het wel in een dag op 2 helemaal gezien.
is dit een autocorrect? of mis ik iets volledig?
Bedankt voor de reacties alvast! Wat verdeelde reacties, maar dat is inderdaad te verwachten bij stedentrips :-D Vind het vooral leuk als ik van wat meer mensen hoor of ze een plek leuk vinden of niet, dan krijg je er toch een beetje gevoel bij.

Ik heb me nog wat meer verdiept in de routes en er blijkt veel mogelijk te zijn! Ik kan er komen via München, Neurenberg, Straatsburg, Salzburg, Innsbruck, Zurich en Basel. Als mensen nog tips hebben rondom welke stad zij erg leuk vonden hoor ik het graag! Voor nu trekt Salzburg en dan net buiten de stad zitten wel enorm... :sun:
Innsbruck ken ik niet, maar Salzburg is vele malen mooier dan München. In München is dan weer meer te beleven en te winkelen. Beide hebben een leuke sfeer. Mijn voorkeur zou Salzburg zijn, maar München is ook echt wel leuk.

Straatsburg is ook een aanrader.
Het is inderdaad heel erg afhankelijk van wat jij leuk vindt om te doen!

Innsbruck vind ik qua stad vrij saai en niet zo mooi. Veel autos in de stad, de weinige voetgangerszones propvol toeristen, en de vliegtuigen vliegen continue af en aan over je hoofd. De bergregio rondom Innsbruck is ook heel erg vol met toerisme, weinig authenthiek.

Munchen heeft heel veel te bieden, van musea tot parken tot kastelen (slot Charlottenburg is in de stad) en het openbaar vervoer is heel goed. Er zijn ook veel leuke koffiebarretjes en vintage winkels als je een beetje uit het centrum gaat (meer richting het museumkwartier). Ik vind Munchen een hele fijne stad om een beetje te hangen en op de dag zelf te kijken waar je zin in hebt. De Englisher garten is ook heerlijk om te wandelen of hard te lopen. Maar een grote stad, dus ligt er ook aan of dat je trekt of niet.

Salzburg ben ik nooit geweest. Zurich en Basel zijn wel echt een andere prijscategorie ;-) vooral Zurich is qua verblijf, restaurants maar ook OV bijvoorbeeld, echt duur. Mooi, maar duur!
Emmaliene schreef:
17-02-2026 14:18
Bedankt voor de reacties alvast! Wat verdeelde reacties, maar dat is inderdaad te verwachten bij stedentrips :-D Vind het vooral leuk als ik van wat meer mensen hoor of ze een plek leuk vinden of niet, dan krijg je er toch een beetje gevoel bij.

Ik heb me nog wat meer verdiept in de routes en er blijkt veel mogelijk te zijn! Ik kan er komen via München, Neurenberg, Straatsburg, Salzburg, Innsbruck, Zurich en Basel. Als mensen nog tips hebben rondom welke stad zij erg leuk vonden hoor ik het graag! Voor nu trekt Salzburg en dan net buiten de stad zitten wel enorm... :sun:
Je kunt bij Untersberg gaan zitten. Van daaruit om de hooguit 10 minuten goedkope bussen naar het centrum. Ook vlakbij Hellbrunn, een park met waterspelen.
Je zit in die hoek ook dichtbij Konigssee en Berchtesgaden. En een uitstap naar Eaglesnest is ook de moeite waard.
Bedankt voor alle input! Ik hoor van jullie goede dingen over Salzburg en zie dat daar ook veel mooie en betaalbare hotels zitten, ik ga voor Salzburg!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven