Lijf & Lijn alle pijlers

Gezond afvallen feb 2026

17-02-2026 23:31 128 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Precies een jaar geleden begon ik een topic over gezond afvallen. Er is toen 3 kg afgegaan en die zitten er weer aan (of misschien wel meer). Nu wil ik het toch weer proberen en hopen het langer vol te houden. Wie wil er ook een paar kilo kwijt maar dan wel op een gezonde manier en eigenlijk het liefste en manier die vol te houden is.

Elkaar tips geven en motiveeen. Geen hele eetlijsten maar wel af en toe een recept delen. Dat lijkt me een mooi steuntje in de rug.

Wie kletst er mee?
Gezellig! Ik wil in totaal nog 6 kg kwijt op een gezonde manier :)
Aah ja ik schreef toen mee in je topic. Ben inmiddels 8kilo kwijt. Dat waren er 10.

Door prive omstandigheden kon ik 8 weken niet sporten en is snaaien er weer ingekomen.
Morgen voor het eerst weer naar de sportschool. Moeite om weer dat begin te vinden. Maar ik ga er weer voor.

Mijn motivatie is een gezond lijf, dus goed voor mezelf zorgen. Dat werkt beter voor me dan focus op afvallen.
Dat gebeurt dan vanzelf gaandeweg.

Dus nu weer focus op mijn voedingsadvies en geen snaai momenten meer. En sport weer oppakken 3 keer per week.

Dit topic zal me herinneren vol te houden!
Ah leuk qiya ja dat weet ik nog! Knap dat je al zoveel kwijt bent. Ja de focus op gezond is hier dus ook het grootste.

Seampi nog 6 kg zeg je. Is er al een deel af dan? Hoe ging dat?

Ik ga zo eerst eens beginnen met de weegschaal voorzien van een batterij en dan weet ik hoeveel ik er af wil. Maar daar gaat de focus niet naar. Gezond eten meer eiwitten en meer bewegen is het belangrijkste. Ik merkte er vorige keer dat wegen me wel motiveerde dus dat ga ik wel doen.
Ik doe ook graag mee. Ik keek gisteren in ons vakantiehuisje in de lange staande spiegel (die hebben we thuis niet - die moet altijd nog opgehangen worden) en ik schrok echt. Ik was al van plan wat af te vallen, maar dit was bij mij de trigger. Dus ik doe graag mee voor een kilo of 3, in eerste instantie.
Ik wil starten met 5 kilo minder.
Wil het bereiken door iedere dag te wandelen, ook voldoende eiwitten te eten.
Grootste winst zal komen door het niet snacken in de avond. Geen chips in huis maar bijv worteltjes als alternatief en later hopelijk niks meer.
Zet m op allemaal!
@Ligbedje: Ik heb een lang verleden met overgewicht. Op mijn zwaarst was ik rond de 150kg. Toen ben ik afgevallen naar 75kg en weer aangekomen naar 112kg. Nu ben ik in 2 jaar tijd 26 kg afgevallen dmv meer bewegen en gezondere keuzes maken. Ik weet nu 86 en wil graag een 7 vooraan zien. Dan is mijn BMI in de gezonde marche.

Ik ben dit jaar begonnen met hardlopen en ga ik maart mijn eerste 5k hardlopen. Ik train daar 3x per week voor en ik ben vorige week begonnen met 2x krachttraining erbij (ik vind dat laatste heel stom maar doe dit nu in een E-gym zodat je niet steeds moet onthouden wat het gewicht en de instellingen van de apparaten was, dus het is nu wel 'oke')

Elke maaltijd probeer ik fruit of groente toe te voegen en tussen door ook iets voedzaams te nemen zoals een gekookt eitje of een banaan. Mijn dagelijks verwenmoment is in de avond een cappuccino met een koekje. In het weekend een schaaltje Nibbits :proud:
Ik schrijf ook graag mee. In het verleden kon ik met wat ik at en bewoog een gezond en stabiel gewicht behouden. Nooit ergen op gelet, was niet nodig. Wel vond ik mezelf altijd te zwaar in vergelijk met anderen, maar als ik dan nu bedenk dat ik van dat gewicht 15 kilo afzit, snap ik niet goed waar dat vandaan kwam. Ik heb een tijdje gestruggled met eten, alles was lastig. Inmiddels kan ik door hulp van een diëtist wel weer eten wat ik altijd at; nog steeds niet super veel en je maakt me er niet blij mee, maar daardoor kan ik nu wel een gezonde levensstijl aanleren.
Het lastigst vind ik de momenten waarop ik meen ‘iets lekkers te mogen’. Dan praat ik het snel goed in m’n hoofd. Doelen voor komende tijd is houden aan gezonde voeding, vooral om goed voor mijn lijf te zorgen en weer beginnen met bewegen.
Ik doe graag mee. Sinds eind vorig jaar begonnen met thuis sporten. Maar door een blessure die niet overging, moest ik stoppen hiermee. In januari ben ik gaan zwemmen en dat doe ik nu minimaal 3 keer per week. Minimaal 70 baantjes (25m bad). Deze vorm van bewegen lukt me met mijn gammele lijf wel en moet zeggen dat ik het heel fijn vind. Gezicht onder water, hoor bijna niks om me heen, de repeterende bewegingen zorgen voor meditatief gevoel. En na jaren eens tijd voor mezelf hebben. Toen daar vorige maand ruimte voor kwam, heb ik die ook meteen geblokt voor mezelf.
Het mooie is dat ik overdag ook minder wil snaaien want dat vind ik zonde, die calorieën die ik verbrand heb er weer ongezond aan te eten. Zit momenteel in een goede flow dus.
Hopelijk blijft dat zo, want wil er zo'n 25kg van af.
Hey Ligbedje, ik heb vorig jaar ook meegeschreven volgens mij. Er is bij mij weinig veranderd, ik schommel nog steeds rond mijn vaste gewicht maar doe graag weer mee.
Nieuwe poging!
Startgewicht vandaag is 82.2. Dat was wel na mijn ontbijt, dus de eerste 2 onsjes doe ik mezelf kado 😆
Ik doe mee.
Durf te antwoorden: één van de leukste topics op het forum!
Ja ik doe mee!!

Ik wil graag 7 kilo lichter worden voor augustus. Sinds zondag weer in een goede flow. Naast hardlopen 1 a 2x per week met een nieuwjaarsgroepje, sport ik thuis voor de tv.

Dan hoef ik de deur niet uit en op me vrije dagen doet mijn jongste van 3 lekker mee op zijn manier.

Vorig jaar tot passen was ik lekker bezig, maar daarna lukte het niet meer. De motivatie is terug en ik wil nu echt doorpakken.
@Loekie: van dat lekkers goed praten, herken ik wel. En ik denk ook dat dat 1 of 2x per week best in te plannen is (ik plan veel) maar dan moet het daar wel bij blijven. Maar wel fijn dat je een plan/houvast hebt

@apiejapie: wat rot dat je een gammel lijf hebt maar jeetje, wat een afstand zwem jij! Lekker zeg! Ik heb ook een tijdje gezwommen en vond het heerlijk maar denk dat ik max aan 30 baantjes kwam.

@Me1991: wat leuk dat je jongste gezellig mee sport! En zo een groepje lijkt me een fijne stok achter de deur

Vanmorgen op de weegschaal gestaan om hier mijn gewicht neer te kunnen zetten en dat is 85,8.
me1991 schreef:
18-02-2026 23:11
Ja ik doe mee!!

Ik wil graag 7 kilo lichter worden voor augustus. Sinds zondag weer in een goede flow. Naast hardlopen 1 a 2x per week met een nieuwjaarsgroepje, sport ik thuis voor de tv.

Dan hoef ik de deur niet uit en op me vrije dagen doet mijn jongste van 3 lekker mee op zijn manier.

Vorig jaar tot passen was ik lekker bezig, maar daarna lukte het niet meer. De motivatie is terug en ik wil nu echt doorpakken.
Oh wat schattig :heart: Ik zie in gedachte zo'n hummeltje al helemaal mee springen, dansen, rekken en strekken. Leuk dat je dat samen doet.
Gezellig een aantal schrijvers erbij! Eenbeetjevandit ja ik herken je nog. Leuk weer samen schijven.

Me1991 dat sporten met kind klinkt gezellig. Wat kijk je dan op tv? Lijkt mij ook wel handig.

Loek wat lastig hoeveelste met eten. Maar fijn dat je begeleiding hebt. Dat goedpraten herken ik ook.

Ik ben de Eetmeter aan het invullen. Dat werkt voor mij overdag heel goed dan eet ik precies dat wat gepland is.
Alleen de chips ‘s avonds komt er helaas tot nu toe nog steeds bij. Wel minder maar sowieso te veel.

Kom de afgelopen dagen op 1800/1900 kcal. Dat schiet niet hard op. Eigenlijk wil ik rond de 1600/1700 zitten.

Ik start met 77,2kg. Dat is helaas bijna een kilo meer dan vorig jaar m’n start. Met m’n 1.78m mag dit wel nog denk ik maar ik vind mezelf zo echt een reus. 7,2kg eraf wordt mn doel.
Wat herkenbaar allemaal.
Ik vind dat ik mezelf in sommige situaties ook mag trakteren op iets lekkers, bijv na een ziekenhuisbezoek, maar dat is helaas nu een paar keer per week en iets lekkers is op zo’n moment altijd een ongezonde snack.
Mijn cholesterolwaardes zijn (nog) perfect maar mijn gewicht loopt langzaam op.
Nu ruim 84 kilo, eerste doel moet met een 7 beginnen, daar zou ik al erg blij mee zijn.
Ik ga de eetmeter ook weer in ere herstellen, misschien opent dat mijn ogen meer.
Schuldig, ik praat ook alle lekkers (wat niet past binnen gezond) goed. Het is altijd wel iets of het nou is omdat de kinderen vervelend zijn, of omdat ik niet goed geslapen heb en zielig ben of omdat iemand op werk iets heeft gebakken. Achteraf valt het altijd eigenlijk tegen.

Haha ja sporten met een 3 jarige is gezellig en een uitdaging af en toe. Hij begint enthousiast met ''sportkleren'' aan en een flesje water. Maar na 10 minuten is die er wel klaar met . Tenzij die nog eens een blik op de tv werpt en denk he dat kan ik ook.

Ik doe sporten via YouTube met Grow with Jo. Daar zijn verschillende workouts van 15 minuten maar ook die ruim 1 uur lang zijn. Die heb ik nog niet gedaan, want met de kleine werkt dat niet. Het fijne is dat je eigenlijk alleen maar staat en dus niet op de grond hoeft te liggen. Kan er ook geen peuter op me gaan liggen, want mama knuffelen :rolling: .

In het begin vond ik dat echt wel een beetje gek, maar ik zie steeds meer op insta dat andere het doen en na een paar keer hoef het gordijn ook niet meer dicht.
Tenzij ik door de zon de tv niet kan zien.

Wat eten jullie als snack? Ik zoek nog een snack met eiwitten, maar wat geen kwark is. Dat eet wat lastig als ik aan het werk ben. Hebben jullie misschien een tip? Het gekookte ei en de kipfilet zitten al bij de lunch. Haha miscchien is die kwark wel de enige optie :rofl: .
Oh dat ga ik even opzoeken op YouTube dankjewel! Haha wel schattig dat er dan geknuffeld moet worden als je zou moeten liggen voor een oefening. Hier is de jongste net naar school maar ik ben dan ook maar meteen vrijwel volledig onder schooltijd gaan werken dus nog steeds weinig vrije momenten.

Precies dat zoek ik ook een eiwit snack. Google zegt dan een gekookt ei maar ik ga toch niet een ei koken om 15u om als snack te kunnen eten. En kwark vind ik niet top dus als ik het al eet dan als lunch. Dus iemand goede tips voor eiwit rijke snacks?
Ik vind de knijpzakjes van Isey skyr echt geweldig. Vullen goed, makkelijk mee te nemen (voor na het zwemmen) en zitten weinig calorieën in. Iets van 100kcal voor zo'n heel zakje.
Eiwitlimomade? Dat heb ik pas proefzakjes van gekregen van Myprotein en vond het veel lekkerder dan een eiwitshake. Wel deed ik er meer water bij want vind het al snel te zoet.

En cottagecheese (light) bijv op een cracker, evt met kruiden of juist wat jam.

Of vooraf eimuffins maken, lekker allemaal restjes erbij stoppen zoals bijv ui, paprika, beetje kaas of cottagecheese.

Of de Skyr die apiejapie noemt, hipro had nu ook repen zag ik (gekrast bij de appie, nog niet gehaald)
Ik eet huttenkase 200gr met druiven en wat kaneel. Kwark was ik ook even zat.

Bakje edamame boontjes en fruit ernaast is ook heerlijk.

Mijn 15uurtje bevat ook altijd fruit.

En ik had laatst wat lekkers, Hipro proteine pudding. Maar die is bewerkt, dus dat is af en toe een lekker 15uurtje.
Het is ook zoet, dus bevordert ook de zoete trek sneller.
Ik neem vaak een eiwitbar als tussendoortje. Verder alleen fruit of snackgroente. Soms een paar nootjes.
Hoe gaat het bij jullie?

Vrijdag avond had ik viste en had allemaal lekkere dingen in huis. Te veel, dus eet ik nu nog dagen lang die lekkere dingetjes. Dat is mijn zwakke punt. Maar de kaasjes zijn nu op. De restjes chips zijn nu ook op.
Goed punt is iig dat ik geen alcohol (meer) drink en dat scheelt toch.

De visite had proppers lentils meegenomen. Dat was verrassend lekker! Veel volume, laag in kcal.
Swampi schreef:
22-02-2026 07:24
Hoe gaat het bij jullie?

Vrijdag avond had ik viste en had allemaal lekkere dingen in huis. Te veel, dus eet ik nu nog dagen lang die lekkere dingetjes. Dat is mijn zwakke punt. Maar de kaasjes zijn nu op. De restjes chips zijn nu ook op.
Goed punt is iig dat ik geen alcohol (meer) drink en dat scheelt toch.

De visite had proppers lentils meegenomen. Dat was verrassend lekker! Veel volume, laag in kcal.
Toch scheelt dat echt niet veel met normale chips, bijvoorbeeld paprikachips.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven