Inspiratie zonnige zomervakantie Europa

21-02-2026 16:17 18 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi forummers,

Hebben jullie nog fijne aanraders voor de zomervakantie (hoogseizoen dus juli/augustus, 2 volwassenen)? Wat wij zoeken;

* Meestal gaan we zo'n 10-14 nachten weg.
* Plek in Europa (of vlak er buiten, maar bijv. niet helemaal naar Azië), aantal uur vliegen maakt niet uit.
* De afgelopen jaren zijn we o.a. naar Malta, Kreta en Sicilië geweest; we vinden het leuk om weer eens naar wat anders te gaan.
* Wij worden er blij van wanneer er een oud/sfeervol stadje en/of haventje met leuke restaurants en winkeltjes op loopafstand is (zoals Rethymnon op Kreta, Castelmola/Taormina op Sicilië). We eten graag elke dag buiten de deur in verschillende restaurantjes. Liever huren we geen auto.
* Mooi helder en rustig water (liefst niet de hele tijd enorme golven) om vanaf het strand te kunnen snorkelen. Zand of kiezelstrand maakt niks uit.
* Graag een hotel op loopafstand van het strand of met een makkelijke verbinding met het OV. Helemaal fijn wanneer er een strand is waar je niet al 's ochtends vroeg hoeft te vechten om een bedje, maar er bijv. via het hotel of een strandtent bedjes gereserveerd kunnen worden.
* Iets leuks om een keer te doen in de omgeving (wij zijn flexibel in wat we leuk vinden; hop on hop off bus, oude opgravingen bekijken, gewoon iets leuks om een dagje te doen).
* Als het enigszins kan ook een beetje groen (van Sicilië werden we blijer dan Malta), maar is geen must.

Ik ben benieuwd of jullie nog fijne locaties/hotels of B&Bs kunnen aanraden, alvast bedankt voor het meedenken :) .
Ooit aan de Balkan gedacht?
Montenegro en Albanië bijvoorbeeld lijken me prachtige landen. Zelf nooit geweest maar wij gaan denk ik deze zomer ook die kant op.
Corfu, de west en noord kust zijn erg leuk, en het is een prachtig groen eiland. Lefkas is ook erg leuk, mooie stranden. Je kunt, als je een auto huurt ook vanaf het eiland rijden naar het vaste land, veel te zien.
Sabine schreef:
21-02-2026 16:23
Ooit aan de Balkan gedacht?
Montenegro en Albanië bijvoorbeeld lijken me prachtige landen. Zelf nooit geweest maar wij gaan denk ik deze zomer ook die kant op.
Dat wilde ik ook opperen.

Of Kroatië.
Vanaf Corfu kun je ook een dagtrip- naar Albanië doen. Corfu is een heel mooi en leuk eiland. Wij hadden daar een huisje met eigen zwembad en dus ook eigen ligbedjes.
Niet mijn demissionaire demissionaire regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
Ik vond Sardinië echt een aanrader. Vond ik groener dan Sicilië.

Andere optie; Split of Dubrovnik.
Markarska riviera in Kroatië heeft alles wat je noemt. Vanuit de haven ga je zo naar andere eilanden .
Cyprus.
Afgelopen zomer naar Montenegro geweest, en het jaar daarvoor naar Albanië.

In Montenegro 14 dagen op 1 plek geweest, maar we hadden wel een scooter voor die twee weken en een hoop stadjes/bezienswaardigheden bezocht. Veel afgewisseld met stranddagen.

In Albanië echt het hele land bezocht in 3 weken met een huurauto. Ook een hike gedaan van 2 dagen, en primitief in een berghutje geslapen. Daarnaast ook veel mooie dorpjes, bezienswaardigheden en echt hele mooie stranden gezien.
BrutaImmaculata schreef:
21-02-2026 17:28
Ik vond Sardinië echt een aanrader. Vond ik groener dan Sicilië.
Precies wat ik wilde zeggen.
Ik vond Sicilië prachtig maar droog.
Mallorca.
Wat veel reacties al, fijn!! Ik ga ze allemaal even opslaan en inspiratie op doen.
Ik vind Albanië een aanrader, maar niet voor jouw wensen.
Als je op een drukke plek zit, dan is het vechten om een strandbedje (Ksamil), of is het niet authentiek (Sarande), op niet-drukke plekken heb je een huurauto nodig.
La Bohemia del rio in Sta Eulalia.
Rhodos!
Ik vind de Canarische eilanden heel fijn.
Wij zitten meestal wel echt in een toeristische badplaats maar je kan er goed op uit daar.
Sun.lover schreef:
21-02-2026 17:02
Vanaf Corfu kun je ook een dagtrip- naar Albanië doen. Corfu is een heel mooi en leuk eiland. Wij hadden daar een huisje met eigen zwembad en dus ook eigen ligbedjes.
Corfu vond ik ook top. Zowel Griekse als Italiaanse invloeden. Mooi groen eiland. Van alles te doen. Het is al wel heel wat jaartjes geleden dat ik er was.
Guernsey en dan een dagtocht maken naar Sark en Herm of ga ook een aantal dagen naar Jersey.
Vliegen kan vanaf Schiphol, Rotterdam en Eelde.
Alles gaat voorbij

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven