Tweede oorbelgaatje: schieten, piercen of niet aan beginnen?
maandag 23 februari 2026 om 21:21
Ik heb in het verleden ik denk al 3x geprobeerd om aan beide kanten een tweede gaatje in mijn oorlel te schieten, maar alle keren begon het te ontsteken (lees: dikke, rode, kloppende oorlel, ongeacht soort knopjes). Nu hoorde ik dat piercen beter gaat, maar na 3x vraag ik me af: is dat het proberen waard? Maakt dat het risico op een ontsteking kleiner?
maandag 23 februari 2026 om 21:23
Ik heb precies hetzelfde probleem en heb het nu 2x laten piercen en is 2x net zo'n ellendige ontsteking geworden.
Het is maar N=1, maar mijn ervaring is dus helaas niet positief.
Edit: en ik heb het niet in Coevorden laten doen
Edit2: en ik heb het wel met titanium laten doen, dus dat hielp ook niet
Het is maar N=1, maar mijn ervaring is dus helaas niet positief.
Edit: en ik heb het niet in Coevorden laten doen
Edit2: en ik heb het wel met titanium laten doen, dus dat hielp ook niet
karrota wijzigde dit bericht op 23-02-2026 21:25
26.75% gewijzigd
maandag 23 februari 2026 om 21:38
maandag 23 februari 2026 om 22:48
Welnee joh, vrijwel alles is juist nikkelvrij. Allergische reactie denk ik ook niet. Bij mij gaat het "pas" na een paar dagen ontsteken. En 2x heb ik geprobeerd door te zetten en dan gaat de ontsteking weer weg en komt het weken later doodleuk weer terug. Past allemaal niet bij allergische reactie.
Bij mij was het heibel met tweede gaatje en derde gaatje (heb dat toen geprobeerd, halve centimeter verderop), maar alle kraakbeen piercings gaan bij mij goed. Zelfde materiaal.
karrota wijzigde dit bericht op 23-02-2026 22:48
0.49% gewijzigd
maandag 23 februari 2026 om 22:48
Idem.
Piercen maakt een 'mooiere' wond. En titanium bleek bij mij ook de oplossing.
Ik draag nu ook alleen nog titanium. Ik dacht dat goud afdoende zou zijn, maar daar zit dus ook wat nikkel in wat bij mij niet goed gaat.
maandag 23 februari 2026 om 22:50
Karrota schreef: ↑23-02-2026 22:48Welnee joh, vrijwel alles is juist nikkelvrij. Allergische reactie denk ik ook niet. Bij mij gaat het "pas" na een paar dagen ontsteken. En 2x heb ik geprobeerd door te zetten en dan gaat de ontsteking weer weg en komt het weken later doodleuk weer terug. Past allemaal niet bij allergische reactie.
Bij mij was het heibel met tweede gaatje en derde gaatje (heb dat toen geprobeerd, halve centimeter verderop), maar alle kraakbeen piercings gaan bij mij goed. Zelfde materiaal.
Nou, zo heb ik anders jaren lopen prutten met mijn oorbellen hoor. Ik dacht dat goud afdoende was bij mijn nikkelallergie. Ging dan even goed, maar even later toch weer niet. Pas sinds ik titanium draag, is en blijft alles rustig.
maandag 23 februari 2026 om 22:56
Dat kan. 18k goud zit iig geen nikkel in. In 14k goud komt het steeds minder voor, dus dat zou alleen bij oudere sieraden het kunnen zijn.
Ik draag zelf probleemloos alle oorbellen, maar piercen met titanium op plek van 2e en 3e gaatje gaat dus niet goed.
maandag 23 februari 2026 om 23:03
Zeker niet. RVS, chirurgisch staal, allemaal nikkel. Zelfs in niet zuiver zilver zit nikkel.Karrota schreef: ↑23-02-2026 22:48Welnee joh, vrijwel alles is juist nikkelvrij. Allergische reactie denk ik ook niet. Bij mij gaat het "pas" na een paar dagen ontsteken. En 2x heb ik geprobeerd door te zetten en dan gaat de ontsteking weer weg en komt het weken later doodleuk weer terug. Past allemaal niet bij allergische reactie.
maandag 23 februari 2026 om 23:07
Misschien heb je er net iets te weinig ervaring mee dan...?
Als ik wist dat in 14 karaat goud ook nog nikkel zat, dan had ik misschien wel 18 karaats geprobeerd. Wie weet.
Maar ik had sowieso geen idee.
En is 18 karaat niet te zacht? Kan je daar überhaupt een beetje leuke oorbellen/piercings in krijgen...?
En is dát dan wél helemaal nikkelvrij?
maandag 23 februari 2026 om 23:11
Het was om aan te geven dat bij mij persoonlijk een allergische reactie dus niet erg aannemelijk is.Courage schreef: ↑23-02-2026 23:07Misschien heb je er net iets te weinig ervaring mee dan...?
Als ik wist dat in 14 karaat goud ook nog nikkel zat, dan had ik misschien wel 18 karaats geprobeerd. Wie weet.
Maar ik had sowieso geen idee.
En is 18 karaat niet te zacht? Kan je daar überhaupt een beetje leuke oorbellen/piercings in krijgen...?
En is dát dan wél helemaal nikkelvrij?
Ik heb zelf 1 piercing 18k goud en dat gaat prima qua hardheid.
Tsja garanties heb je nooit in het leven, maar dat zou wel echt nikkelvrij moeten zijn ja.
maandag 23 februari 2026 om 23:47
dinsdag 24 februari 2026 om 08:46
Ik heb een tijdje geleden een 2e gaatje laten piercen, en niet gekozen voor schieten omdat piercen hygienischer gebeurt, zegt men. Ik heb daarna lang gespoeld met zoutoplossing (neusspray 0.9% of zoiets), en het heeft wel een tijdje gerommeld maar nu na 3 maanden is het geheeld. Ze hebben er een titanium piercing in gedaan.
dinsdag 24 februari 2026 om 09:56
Persoonlijk zou ik het dan laten, straks zit je met een bloemkooloor. Mijn tweede gaatjes zijn piercings (nou ja, zelf gedaan op mijn 15e in een rebelse bui).
Al mijn oorbelgaatjes (ook de eerste set, gemaakt door juwelier op mijn 7e) ontsteken en worden rode, kloppende pijnlijke dingen als ik oorbellen draag die niet van zilver of goud zijn.
Al mijn oorbelgaatjes (ook de eerste set, gemaakt door juwelier op mijn 7e) ontsteken en worden rode, kloppende pijnlijke dingen als ik oorbellen draag die niet van zilver of goud zijn.
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
dinsdag 24 februari 2026 om 12:18
dinsdag 24 februari 2026 om 13:15
Ik weet niet of ik het nogmaals zou proberen na meerdere keren ontstekingen etc. Want dat is wel heel erg naar.
Ik heb links 6 en rechts 5 gaatjes, ook bovenin mijn oor en alles is nog geschoten, piercen hoefde toen nog niet.
Ik heb geen problemen gehad en kan alles erin doen wat ik wil, maar daar heb jij niks aan natuurlijk. Ik heb dus geen ervaring met het piercen van oorbellen.
Ik heb links 6 en rechts 5 gaatjes, ook bovenin mijn oor en alles is nog geschoten, piercen hoefde toen nog niet.
Ik heb geen problemen gehad en kan alles erin doen wat ik wil, maar daar heb jij niks aan natuurlijk. Ik heb dus geen ervaring met het piercen van oorbellen.
woensdag 11 maart 2026 om 13:38
TO heb je je gaatjes uiteindelijk opnieuw laten piercen?
Ik twijfel ook tussen schieten en piercen. Wil een tweede gaatje maar ben bang voor ontstekingen. Nu zegt de een: lekker laten schieten, net zo prima en lekker snel. De ander zegt nee vooral niet schieten maar piercen.
Ik twijfel dus nog. Succesverhalen?
Ik twijfel ook tussen schieten en piercen. Wil een tweede gaatje maar ben bang voor ontstekingen. Nu zegt de een: lekker laten schieten, net zo prima en lekker snel. De ander zegt nee vooral niet schieten maar piercen.
Ik twijfel dus nog. Succesverhalen?
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in