Hack Odido

12-02-2026 23:54 151 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het zit me totaal niet lekker die hack. Geen abonnement bij Odido zelf, maar maak wel gebruik van hun netwerk. Klanten van Simpel en Ben schijnen ook 'slachtoffer' te zijn.

Zal niet de enige zijn op dit forum. Nemen jullie maatregelen (zover dat mogelijk is)?
Ik zat bij Odido (al heel lang, toen het nog Dutchtone was en Orange) en korter dan 2 jaar geleden overgestapt naar Ben. Zodoende van allebei een mail ontvangen over het lek. Ben zegt wel paspoortgegevens gelekt, Odido zegt van niet.

Ik check nu iig eens in de zoveel dagen m'n BKR gegevens.
Jankerd
AD

Het datalek bij Odido blijkt nog ernstiger dan gedacht. Nederlanders die soms al bijna tien jaar bij de telecomreus weg zijn, kregen ook een mail dat hun gegevens mogelijk gestolen zijn. Gevoelens van machteloosheid en onvrede domineren.
Het valt me nu pas op hoeveel mail met linkjes je krijgt…. Ik weet niet meer wat ik wel of niet kan aanklikken.

Ik heb net de aflevering over Odido van Lubach op YouTube gezien, daarin werd inderdaad ook aangegeven dat persoonlijke gegevens veel langer bewaard zijn dan eigenlijk mag.
Badeendje92 schreef:
17-02-2026 08:05
Welk signaal? Dat we moeten stoppen met informatie verwerken in computer systemen?
Dat ze die miljoenen die ze nu in reclame en sponsoring stoppen beter kunnen gebruiken om de gegevens van hun klanten beter te beveiligen.
loulou39 schreef:
18-02-2026 15:47
Het valt me nu pas op hoeveel mail met linkjes je krijgt…. Ik weet niet meer wat ik wel of niet kan aanklikken.

Ik heb net de aflevering over Odido van Lubach op YouTube gezien, daarin werd inderdaad ook aangegeven dat persoonlijke gegevens veel langer bewaard zijn dan eigenlijk mag.
Gewoon alles goed nakijken. Kijken of het email adres klopt (en dus niet alleen de naam, kreeg gisteren een mail van bol.com maar toen ik het mailadres bekeek was het "gedjadw@waterinfo.shop" niet echt van bol dus). Met links kun je hetzelfde doen. Vertrouw je het niet klik nergens op. Mijn moeder werd een keer gebeld door een legitiem bedrijf dat een mail had gestuurd omdat ze iets in moest vullen. En ze reageerde maar niet dus ze belden om te vragen of het adres wel klopte. Mijn moeder dacht dat het spam was omdat die mail verstuurd werd door een extern bedrijf wat ze niet kende. Het was dus steeds delete en weg ermee.
Violetje2 schreef:
24-02-2026 09:01
Dat ze die miljoenen die ze nu in reclame en sponsoring stoppen beter kunnen gebruiken om de gegevens van hun klanten beter te beveiligen.
Niet zozeer gegevens beveiligen maar personeel beter trainen om spam mail te herkennen en nergens zomaar op te klikken. Zo zijn ze binnen gekomen via aan klantenservice medewerker als ik me niet vergis. Ik zou de boel ook een paar dagen sluiten om het netwerk helemaal goed na te kijken want er is malware die zich door een netwerk kan verspreiden en je weet niet wat er allemaal geactiveerd is door op de link te klikken. Meestal ga je dan naar een nep website maar je kunt ook onbewust dingen installeren of toegang geven tot je hele systeem.
Ik zit ook bij Odido en heb dus helemaal geen informatie mail gehad.
Kan het dan zijn dat je niet betrokken bent? (lijkt me niet waarschijnlijk.)
Heb ook de spam gechecked.

Ik twijfel ook of ik ergens stappen in moet nemen.
Dansjedansje1000 schreef:
25-02-2026 11:09

Misschien even bellen met Odido?
Jankerd
Dansjedansje1000 schreef:
25-02-2026 11:09

Niet alles is gestolen, dus het zou best kunnen dat je niet getroffen bent.
Graze schreef:
24-02-2026 13:05
Niet zozeer gegevens beveiligen maar personeel beter trainen om spam mail te herkennen en nergens zomaar op te klikken. Zo zijn ze binnen gekomen via aan klantenservice medewerker als ik me niet vergis. Ik zou de boel ook een paar dagen sluiten om het netwerk helemaal goed na te kijken want er is malware die zich door een netwerk kan verspreiden en je weet niet wat er allemaal geactiveerd is door op de link te klikken. Meestal ga je dan naar een nep website maar je kunt ook onbewust dingen installeren of toegang geven tot je hele systeem.
Nee, dit heeft niets met trainen van de medewerkers te maken. Als je binnen kunt komen via een klantenservice medewerker en dan miljoenen klantgegevens kunt krijgen, dan zit er een grote fout in het systeem. Een klantenservicemedewerker zou slechts toegang moeten kunnen krijgen tot de gegevens van 1 klant tegelijkertijd. En als de vraag te moeilijk is voor de eerstelijns moet ook tweede- en derdelijns niet de mogelijkheid hebben om iemand toegang te geven tot de complete database of de mogelijkheid hebben om de hele database leeg te halen.

Al vraag ik me eerlijk gezegd af of het inderdaad zo is gegaan zoals Odido zegt. Door te zeggen dat het via phishing of social engineering is gegaan kan hoef je niet te zeggen dat de boel rammelt.
Violetje2 schreef:
16-02-2026 21:20
Nou inderdaad. Ik vind een massaclaim in welke vorm dan ook niet meer dan terecht, al is het alleen al om een signaal af te geven.
In Nederland is het gebruikelijk dat je werkelijke schade vergoedt krijgt; je moet er in principe niet beter van worden. Een massaclaim heeft dan weinig zin. Ieder geval zal apart bekeken moeten worden. En dan moet je ook nog uitkijken dat mogelijke schade niet verwijtbaar is. Als je gewaarschuwd bent dat bepaalde informatie is gestolen waar anderen iets mee kunnen, en je doet daar niets mee, dan is het maar de vraag wat je vergoed krijgt. Dat is niet anders dan als een paspoort of iD fysiek gestolen wordt.
Ik kreeg ontzettend veel spam en phising mails binnen de afgelopen dagen, meer mensen last van?
Voor iedereen een groene tuin
Appletje schreef:
25-02-2026 17:51
In Nederland is het gebruikelijk dat je werkelijke schade vergoedt krijgt; je moet er in principe niet beter van worden. Een massaclaim heeft dan weinig zin. Ieder geval zal apart bekeken moeten worden. En dan moet je ook nog uitkijken dat mogelijke schade niet verwijtbaar is. Als je gewaarschuwd bent dat bepaalde informatie is gestolen waar anderen iets mee kunnen, en je doet daar niets mee, dan is het maar de vraag wat je vergoed krijgt. Dat is niet anders dan als een paspoort of iD fysiek gestolen wordt.
wat zou ik nu moeten doen dan volgens jou?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Appletje schreef:
25-02-2026 17:45
Nee, dit heeft niets met trainen van de medewerkers te maken. Als je binnen kunt komen via een klantenservice medewerker en dan miljoenen klantgegevens kunt krijgen, dan zit er een grote fout in het systeem. Een klantenservicemedewerker zou slechts toegang moeten kunnen krijgen tot de gegevens van 1 klant tegelijkertijd. En als de vraag te moeilijk is voor de eerstelijns moet ook tweede- en derdelijns niet de mogelijkheid hebben om iemand toegang te geven tot de complete database of de mogelijkheid hebben om de hele database leeg te halen.

Al vraag ik me eerlijk gezegd af of het inderdaad zo is gegaan zoals Odido zegt. Door te zeggen dat het via phishing of social engineering is gegaan kan hoef je niet te zeggen dat de boel rammelt.
Ja daarom denk ik ook dat de boel wellicht even dicht gooien kan helpen al kost dat ook behoorlijk veel natuurlijk. Maar dan kan de IT afdeling wel het netwerk goed nakijken en het een en ander aanpassen qua rechten enzo. En dan kan Odido ook nadenken van is het wel echt nodig dat een klantenservice medewerker overal bij kan of moeten we dat anders inrichten? Misschien kan Odido ook een beveiliging in bouwen dat er helemaal niet op bepaalde links kan klikken en dat je alleen maar bepaalde sites kunt bezoeken en de rest geblokkeerd wordt. Net zoals je niet zo maar alle programma's op je werkcomputer kan zetten. Weet nog dat vroeger op school sites van MSN en bekende spelletjes sites geblokkeerd waren.
GroenTuintje schreef:
25-02-2026 18:01
Ik kreeg ontzettend veel spam en phising mails binnen de afgelopen dagen, meer mensen last van?
Dat kan door de lek komen als je er voor de de lek niet zoveel last van had. Ik krijg dagelijks zo ongeveer 2-3 spam mails. Zijn het er ineens meer dan is er altijd ergens iets aan de hand als in dat dat email adres vast weer gelekt is.

Blokkeren en deleten, meer kun je niet doen. Het wordt vanzelf minder na een tijdje als ze merken dat je nergens intrapt. En blijft het toch ee ding dan zit er niks anders op dan een ander email adres nemen.
graze wijzigde dit bericht op 25-02-2026 19:21
20.35% gewijzigd
.
Ook mijn gegevens zijn gelekt. En ik kwam net dit artikel tegen op Fok. Ik heb de voucher geactiveerd. Misschien heeft iemand anders hier ook iets aan.

https://tweakers.net/nieuws/244988/na-g ... rming.html
En voor de zekerheid heb ik in de app van mijn bank (Rabo) de automatische incasso’s “gewhitelist”. Dat houdt in dat bedragen van deze bekende rekeningsnummers automatisch worden afgeschreven. Een nieuwe en onbekende automatische incasso moet eerst door mij worden goedgekeurd.
dweedledee schreef:
25-02-2026 19:33
En voor de zekerheid heb ik in de app van mijn bank (Rabo) de automatische incasso’s “gewhitelist”. Dat houdt in dat bedragen van deze bekende rekeningsnummers automatisch worden afgeschreven. Een nieuwe en onbekende automatische incasso moet eerst door mij worden goedgekeurd.
oh dit vind ik een goeie, hoe doe je dat?
rosanna08 schreef:
25-02-2026 19:33
oh dit vind ik een goeie, hoe doe je dat?

In de Rabo app: instellingen -> betaalrekeningen -> blokkade of goedkeuringslijst -> goedkeuringslijst

En dan alle bekende incassanten toevoegen. Wel even een klusje.
top! dank je wel
GroenTuintje schreef:
25-02-2026 18:01
Ik had begrepen dat er “losgeld” wordt geeist bij Odido en dat de gegevens daarom (nog) niet verspreid zijn.
loulou39 schreef:
25-02-2026 20:25
Ik had begrepen dat er “losgeld” wordt geeist bij Odido en dat de gegevens daarom (nog) niet verspreid zijn.
Op de nos staat een artikel over de buitgemaakte data. Inclusief letterlijke voorbeelden. Die moeten ergens vandaan komen. Dus tenzij de nos de hacker is, zijn er al gegevens verspreid.

Ook gevoelige informatie over kwetsbare klanten in handen van Odido-criminelen - https://nos.nl/l/2603981
loulou39 schreef:
25-02-2026 20:25
Er is bij voorbaat al een dataset van 10.000 klanten gelekt. Daaruit blijkt dat ook erg gevoelige informatie uit het klantensysteem van Odido is buitgemaakt.

https://tweakers.net/nieuws/245096/gest ... -niks.html

Het openbaar ministerie gaat een onderzoek instellen.
WoonWens schreef:
25-02-2026 20:29
Op de nos staat een artikel over de buitgemaakte data. Inclusief letterlijke voorbeelden. Die moeten ergens vandaan komen. Dus tenzij de nos de hacker is, zijn er al gegevens verspreid.

Ook gevoelige informatie over kwetsbare klanten in handen van Odido-criminelen - https://nos.nl/l/2603981
Exact dit dus. Dit gebeurt wel vaker bij een hack. Zo laten de hackers zien dat ze de gegevens echt in handen hebben. De gegevens van die 10.000 klanten staan inmiddels ongetwijfeld op het dark web.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven