Getal & Ruimte junior groep 8
vrijdag 27 februari 2026 om 11:48
Wie weet er hoe deze methode in elkaar steekt? Ik lees over werkboeken en leerwerkboeken en lesboeken en rekenschriften. Als ik mijn kind zelf wil (laten) bijspijkeren, wat is dan het handigste om aan te schaffen?
Situatie: uitgevallen op school, groot gat in rekenvaardigheden. Bijspijkeren met oog op starten middelbare school in september.
Dank alvast!
(En heb je ervaring met thuisonderwijs geven of via bijles voor thuiszitters etc, hoor ik het ook heel graag!)
Situatie: uitgevallen op school, groot gat in rekenvaardigheden. Bijspijkeren met oog op starten middelbare school in september.
Dank alvast!
(En heb je ervaring met thuisonderwijs geven of via bijles voor thuiszitters etc, hoor ik het ook heel graag!)
vrijdag 27 februari 2026 om 12:14
Is een online programma niet fijner, zodat je gerichter in kan zetten?
Ik heb heel veel met Numo gewerkt met leerlingen met een fikse achterstand en vond het een erg prettige methode.
Ik weet alleen niet of je het als particulier kan aanschaffen. Anders misschien via het samenwerkingsverband?
Ik heb heel veel met Numo gewerkt met leerlingen met een fikse achterstand en vond het een erg prettige methode.
Ik weet alleen niet of je het als particulier kan aanschaffen. Anders misschien via het samenwerkingsverband?
Look me in the eyes and tell me what you see.
vrijdag 27 februari 2026 om 12:20
Hoe bedoel je ze heeft geen school meer? Een school mag haar nl niet uitschrijven als ze nog niet op een andere school staat ingeschreven. Zij hebben daarnaast de zorgplicht. Dus als zij uitvalt zullen zij ervoor moeten zorgen dat ze op een ander manier onderwijs krijgt.
vrijdag 27 februari 2026 om 12:25
Heb je inzichtelijk welke hiaten er zitten?
Getal en Ruimte is een methode voor VO en zal dus minder aandacht aan rekenvaardigheden geven dan een PO methode. Mijn eerste ingeving is dus dat Getal en Ruimte voor groep 8 niet de juiste aansluiting gaat geven.
Advies vragen bij de school waar kind ingeschreven lijkt me de beste route. Zij hebben een zorgplicht.
Getal en Ruimte is een methode voor VO en zal dus minder aandacht aan rekenvaardigheden geven dan een PO methode. Mijn eerste ingeving is dus dat Getal en Ruimte voor groep 8 niet de juiste aansluiting gaat geven.
Advies vragen bij de school waar kind ingeschreven lijkt me de beste route. Zij hebben een zorgplicht.
vrijdag 27 februari 2026 om 12:29
Getal en Ruimte Junior is een methode voor PO.Butterfly_fly schreef: ↑27-02-2026 12:25Heb je inzichtelijk welke hiaten er zitten?
vrijdag 27 februari 2026 om 12:30
Kind heeft geen schoolinschrijving. School heeft haar geweigerd. Zo zou het niet mogen gaan, maar het gebeurt toch.
Zorgplicht ligt nu bij samenwerkingsverband / gemeente. Die geen voorzieningen hebben voor kind, dus ik zal het zelf moeten regelen. Zo zou het niet hoeven gaan, maar het gebeurt toch.
Ik wil graag Getal & Ruimte, geen digitaal onderwijs. Getal & Ruimte krijgt ze straks op het VO, de junior versie voor groep 8 sluit hierop aan.
Zorgplicht ligt nu bij samenwerkingsverband / gemeente. Die geen voorzieningen hebben voor kind, dus ik zal het zelf moeten regelen. Zo zou het niet hoeven gaan, maar het gebeurt toch.
Ik wil graag Getal & Ruimte, geen digitaal onderwijs. Getal & Ruimte krijgt ze straks op het VO, de junior versie voor groep 8 sluit hierop aan.
vrijdag 27 februari 2026 om 12:31
Nyx• schreef: ↑27-02-2026 12:14Is een online programma niet fijner, zodat je gerichter in kan zetten?
Samenwerkingsverband heeft hier geen mogelijkheden voor.
vrijdag 27 februari 2026 om 12:35
Ik zou denk ik beginnen met het leerwerkboek. Daar staat de basis in.
Ik heb weinig ervaring met Getal & Ruimte Junior, maar wat ik lees over de rekenschriften, lijkt het erop dat het een "gewoon" rekenschrift is, maar dan met sommige opdrachten erin voorgedrukt, zodat het makkelijker noteren is voor het kind. Als je kind het lastig vindt om goed in een schrift te werken, kan het wel helpend zijn, maar je kunt denk ik zonder en dan is het financieel wellicht prettiger om dit niet ook aan te schaffen.
Een meesterwerkboek is extra uitdaging voor kinderen voor wie het te makkelijk is en heeft vaak ook veel puzzels en dergelijke, die heb je sowieso niet nodig. Tenzij je kind het leuk vindt.
Heb je hier wat aan?
Ik heb weinig ervaring met Getal & Ruimte Junior, maar wat ik lees over de rekenschriften, lijkt het erop dat het een "gewoon" rekenschrift is, maar dan met sommige opdrachten erin voorgedrukt, zodat het makkelijker noteren is voor het kind. Als je kind het lastig vindt om goed in een schrift te werken, kan het wel helpend zijn, maar je kunt denk ik zonder en dan is het financieel wellicht prettiger om dit niet ook aan te schaffen.
Een meesterwerkboek is extra uitdaging voor kinderen voor wie het te makkelijk is en heeft vaak ook veel puzzels en dergelijke, die heb je sowieso niet nodig. Tenzij je kind het leuk vindt.
Heb je hier wat aan?
vrijdag 27 februari 2026 om 12:52
Maar ze heeft ooit wel op een school ingeschreven gestaan neem ik aan? Deze school moet samen met het samenwerkingsverband zorgen voor een vorm van scholing/dagbesteding. Hierna mag ze pas uitgeschreven worden. Wat zegt de leerplichtambtenaar hiervan? Ik zou dit toch hogerop zoeken. Wat dingen proberen thuis te doen is beter dan niets maar dat is natuurlijk lang niet vergelijkbaar met onderwijs waar ze recht op heeft. Daarnaast is de overgang naar de middelbare op deze manier enorm groot en de kans zelfs dat het niet haalbaar gaat zijn. Dan is het wel fijn als de juiste instanties betrokken zijn en er meteen doorgepakt kan worden. Wat is de reden dat ze niet naar school gaat? Zelf helaas ook een thuiszitter (middelbare).Friezin71 schreef: ↑27-02-2026 12:30Kind heeft geen schoolinschrijving. School heeft haar geweigerd. Zo zou het niet mogen gaan, maar het gebeurt toch.
vrijdag 27 februari 2026 om 13:08
Kan je hier iets mee?
Je kan instellen op leerjaar ėn methode.
https://www.sommenoefenen.nl/oefenen.html
Je kan instellen op leerjaar ėn methode.
https://www.sommenoefenen.nl/oefenen.html
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
vrijdag 27 februari 2026 om 14:20
Ik ken de methode niet, dus ik kan je niet met superconcrete informatie over de verschillende materialen helpen, maar je kunt wel de klantenservice van Noordhoff bellen om na te vragen wat nu precies wat is.
Daar kunnen ze misschien ook wel verder helpen met wat praktische dingen. Zo worden werkboeken bij methodes vaak in pakketten van vijf verkocht, maar misschien kunnen zij je wel aan losse exemplaren helpen als je de situatie uitlegt.
Daar kunnen ze misschien ook wel verder helpen met wat praktische dingen. Zo worden werkboeken bij methodes vaak in pakketten van vijf verkocht, maar misschien kunnen zij je wel aan losse exemplaren helpen als je de situatie uitlegt.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
vrijdag 27 februari 2026 om 14:33
Pilea schreef: ↑27-02-2026 12:35Ik zou denk ik beginnen met het leerwerkboek. Daar staat de basis in.
Heb je hier wat aan?
Yup, dankjewel!
vrijdag 27 februari 2026 om 14:36
Alle instanties zijn al (lange tijd) betrokken. Ik heb lang vertrouwen gehad in dat ze zouden doorpakken als kind er klaar voor was. Dat gebeurt niet. Ik kan een zaak aanspannen, om proberen mijn 'recht' te krijgen, maar alle energie is al zo minimaal dat ik het liever gewoon in kind en mezelf stop.Nanouk schreef: ↑27-02-2026 12:52Maar ze heeft ooit wel op een school ingeschreven gestaan neem ik aan? Deze school moet samen met het samenwerkingsverband zorgen voor een vorm van scholing/dagbesteding. Hierna mag ze pas uitgeschreven worden. Wat zegt de leerplichtambtenaar hiervan? Ik zou dit toch hogerop zoeken. Wat dingen proberen thuis te doen is beter dan niets maar dat is natuurlijk lang niet vergelijkbaar met onderwijs waar ze recht op heeft. Daarnaast is de overgang naar de middelbare op deze manier enorm groot en de kans zelfs dat het niet haalbaar gaat zijn. Dan is het wel fijn als de juiste instanties betrokken zijn en er meteen doorgepakt kan worden. Wat is de reden dat ze niet naar school gaat? Zelf helaas ook een thuiszitter (middelbare).
vrijdag 27 februari 2026 om 14:39
vrijdag 27 februari 2026 om 14:58
No worries!Butterfly_fly schreef: ↑27-02-2026 12:59Dat wist ik niet. Dan slaat mijn opmerking dus nergens op. Sorry TO
vrijdag 27 februari 2026 om 15:01
Het ís heel verdrietig en tegelijkertijd heeft het niet naar school hoeven en de tijd en ruimte krijgen om te herstellen haar echt veel goed gedaan. Er komen kanten tot ontwikkeling die ik eerder niet voor ogen had gehouden.
Ik ben erbij de 6e!
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in