(Kinder)vloerbed verhogen i.v.m. kou
vrijdag 27 februari 2026 om 22:09
Voor onze zoon willen we graag het huidige vloerbed wat verhogen, omdat er in de kamer best wat kou bij de grond "heerst." Hij heeft een twijfelaar omdat één van ons er regelmatig bij ligt (bedmaat 120x200). Dat betekent ook dat het bed ook in het midden zal moeten worden ondersteund i.v.m. gewicht van kind+volwassene.
Vloerbed = bedframe met lattenbodem en daarin matras direct op de grond. Dus zonder pootjes o.i.d.
Ik zie via Google veel Ikea kastjes die gebruikt worden om bedden te verhogen, maar dat zijn dan vaak wel gelijk enorme hoogtes van +50cm. Dat is nog te hoog voor onze zoon.
Ik snap dat we ook een "gewoon" bed kunnen kopen, maar dat vind ik weer zonde en wellicht is hier iemand die een goede tip heeft wat we eventueel onder het bed kunnen zetten.
Losse klossen gaan me weer wat te ver, los van het feit dat ik het spuuglelijk vind
Alle tips welkom!
Vloerbed = bedframe met lattenbodem en daarin matras direct op de grond. Dus zonder pootjes o.i.d.
Ik zie via Google veel Ikea kastjes die gebruikt worden om bedden te verhogen, maar dat zijn dan vaak wel gelijk enorme hoogtes van +50cm. Dat is nog te hoog voor onze zoon.
Ik snap dat we ook een "gewoon" bed kunnen kopen, maar dat vind ik weer zonde en wellicht is hier iemand die een goede tip heeft wat we eventueel onder het bed kunnen zetten.
Alle tips welkom!
vrijdag 27 februari 2026 om 22:18
Je kunt er toch ook gewoon balken van de karwei onder schuiven? 4 zou genoeg moeten zijn.
Als het een bedframe met latten bodem is, dan ligt die lattenbodem nu dus ook niet op de grond toch? Dan heb je toch geen extra ondersteuning nodig in het midden? Het gewicht wordt nu ook gedragen door de latten bodem.
Als het een bedframe met latten bodem is, dan ligt die lattenbodem nu dus ook niet op de grond toch? Dan heb je toch geen extra ondersteuning nodig in het midden? Het gewicht wordt nu ook gedragen door de latten bodem.
vrijdag 27 februari 2026 om 22:31
zaterdag 28 februari 2026 om 00:11
Als je het bed niet kan verhogen is dit misschien ook een idee: https://www.gamma.nl/assortiment/firstf ... /p/B619459
Beetje prijzig maar het houdt optrekkende kou echt super goed tegen. Misschien in combinatie met de balken die Patchouli_ tipt zodat je een beetje extra ruimte creëert voor ventilatie.
Beetje prijzig maar het houdt optrekkende kou echt super goed tegen. Misschien in combinatie met de balken die Patchouli_ tipt zodat je een beetje extra ruimte creëert voor ventilatie.
zaterdag 28 februari 2026 om 06:09
Ik zou er gewoon zoiets onder schroeven op de 4 hoeken en eventueel nog 1 of 2 in het midden.
https://www.bol.com/nl/nl/p/consumerce- ... _iphoneapp
https://www.bol.com/nl/nl/p/consumerce- ... _iphoneapp
zaterdag 28 februari 2026 om 09:23
Er 'heerst' kou bij de vloer, maar heeft kind het ook koud?
Ervaring met kamperen maakt voor mij duidelijk dat hoe koud de omgeving ook is, je blijft warm als je bed maar warm genoeg is. En dat doe je door te zorgen dat je lijf heen warmte verliest aan de omgeving. Isoleren zo dicht mogelijk bij de warmtebron (je lijf) dus.
Door het bed hoger te zetten komt er meer (koude) lucht onder het bed te liggen dus lost het probleem mogelijk niet op.
Ervaring met kamperen maakt voor mij duidelijk dat hoe koud de omgeving ook is, je blijft warm als je bed maar warm genoeg is. En dat doe je door te zorgen dat je lijf heen warmte verliest aan de omgeving. Isoleren zo dicht mogelijk bij de warmtebron (je lijf) dus.
Door het bed hoger te zetten komt er meer (koude) lucht onder het bed te liggen dus lost het probleem mogelijk niet op.
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
zaterdag 28 februari 2026 om 10:03
Ik had eens een spiraalmatras waardoor ik warmte verloor. Zoals bij een luchtbed.
Een koudschuim matras is weer moeilijk om op temperatuur te krijgen met je lichaam. Dat absorbeert zoveel warmte.
Toen ik ooit in een hele koude kamer sliep warmde ik het koudschuimmatras in de winter voor met een elektrische deken. Als ik ging slapen kon hij uit, dan bleef het matras door mijn lichaam op temperatuur.
Voor beide soorten matrassen zou een wollen onderdeken kunnen helpen.
Een koudschuim matras is weer moeilijk om op temperatuur te krijgen met je lichaam. Dat absorbeert zoveel warmte.
Toen ik ooit in een hele koude kamer sliep warmde ik het koudschuimmatras in de winter voor met een elektrische deken. Als ik ging slapen kon hij uit, dan bleef het matras door mijn lichaam op temperatuur.
Voor beide soorten matrassen zou een wollen onderdeken kunnen helpen.
maandag 9 maart 2026 om 22:19
Verbena schreef: ↑28-02-2026 09:23Er 'heerst' kou bij de vloer, maar heeft kind het ook koud?
Ook ervaring met kamperen en dit klopt helemaal. Ik zou gaan voor een warmte reflecterende deken/ mat onder het matras.
maandag 9 maart 2026 om 22:23
NellieVermicelli schreef: ↑09-03-2026 22:19Ook ervaring met kamperen en dit klopt helemaal. Ik zou gaan voor een warmte reflecterende deken/ mat onder het matras.
![]()
Dan kan kind nog steeds veel lichaamswarmte aan het matras verliezen. Isoleren op het matras is meestal effectiever.
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
woensdag 25 maart 2026 om 11:51
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in