Gezondheid alle pijlers

Zwaar vermoeid kind (16)

02-03-2026 20:35 45 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn 16jarige is alleen maar moe.
Hij doet nog wel dingen als naar school en bijbaan maar iedere dag is een worsteling.

Hij is nagekeken door huisarts en kinderarts en er lijkt behalve een huisstofmijt allergie geen fysieke oorzaak te zijn.
Kamer is gesaneerd (alles glad, al het beddengoed van allergie shop en wassen op 60 graden) maar toch nog iedere dag desloratadine nodig (wat goed werkt, dat wel).

Iedere dag huilend opstaan omdat hij bekaf is.

Welk huismiddel heeft bij jou geholpen?
Wat kan ik nog doen?
Ik denk niet dat de moeheid nu nog gerelateerd is aan de huisstofmijt allergie en de medicatie is niet sederend.
Wat is zijn allergische reactie? Hoe slaapt hij? Hoe is zijn stemming? Levert de moeheid hem iets op? Voldoende beweging, voldoende gezond eten? Drug/alcohol? Zijn er vanuit de kinderarts/huisarts andere vermoedens voor de moeheid?
Is hij 's nachts online?
Zou het iets psychologisch kunnen zijn, is school erg stressvol, wordt hij gepest? Anders misschien in het ziekenhuis een slaaponderzoek. Vermoeidheid is een lastige klacht om te achterhalen wat er aan de hand is.
You can be the ripest, juiciest peach in the world, but there will always be someone who hates peaches.
Hier zou ik geen huismiddeltjes voor zoeken.
Hoe gaat het op school? Hoe zijn zijn sociale contacten? Is hij gelukkig of somber? Is hij de hele nacht online? Heeft hij zorgen of stress?
Si abra la puerta hay lobos.
Ik had zelf ook ineens veel last van vermoeidheid op die leeftijd. Lichamelijk is er nooit iets gevonden. Ook mentaal ging het prima. Puberteit & hormonen vroegen veel energie.
Er is al psychologische hulp voor andere klachten.
Hij slaapt goed zegt hij. En de telefoon/iPad is uit.
De klachten van de allergie zijn snot & niesen en wat jeuk aan ogen.

Op school gaat het oké, maar hij heeft minder aansluiting dan hij zou willen en dus eigenlijk ook geen echte vrienden behalve zijn vriendinnetje (sinds half jaar, blijft incidenteel slapen, ze zien elkaar twee keer per week).

Ik denk ook dat het niet fysiek is en dat hij helaas eenzaam is. Er is niks buiten school, bijbaan en vriendinnetje qua sociale activiteiten. Hij geeft aan dat wel rot te vinden maar wil geen actie ondernemen om vriendschappen op te bouwen (misschien te spannend?).

Ik vind het maar verdrietig en het sloopt me dat ik dagelijks een huilend kind aan de lijn heb (ik start vroeg met werken om thuis te zijn als ze thuis komen). Hij gaat alleen maar naar school omdat hij er zo snel mogelijk vanaf wil zijn.
Geen drugs, geen alcohol.
Ik neem aan dat zijn bloeddruk al eens nagekeken is en er bloed is geprikt (vitamine tekort? Werkt de schildklier naar behoren?)
Heeft het misschien te maken met overprikkeling? Denk je dat hij neurotypisch kan zijn? (ADHD/Autisme?)
Graze schreef:
02-03-2026 21:08
Ik neem aan dat zijn bloeddruk al eens nagekeken is en er bloed is geprikt (vitamine tekort? Werkt de schildklier naar behoren?)
Alles in orde. Vitamine d was te laag maar is na kuur nu 125 m. Alle andere uitslagen normaal.
Bloeddruk ook prima, gewicht prima.
Fysiek is er niks te vinden.
Charlotta schreef:
02-03-2026 21:13
Heeft het misschien te maken met overprikkeling? Denk je dat hij neurotypisch kan zijn? (ADHD/Autisme?)
Autisme is uitgesloten. ADHD niet getest maar hoe zou zich dat verhouden? Alsmaar stress door overprikkeling?
Ben-ik-weer schreef:
02-03-2026 21:15
Autisme is uitgesloten. ADHD niet getest maar hoe zou zich dat verhouden? Alsmaar stress door overprikkeling?
Ja, dat zou kunnen. Voor kinderen met ADHD (of ADD) kan school al erg vermoeiend zijn, omdat het zwaar voor ze kan zijn om zich de hele dag te focussen en 'in de pas' te lopen.
Toch weer terug naar de kinderarts. Zo moe is niet normaal.
1 tot 10 % van de gebruikers van desloratadine heeft last van vermoeidheid. Het is een bekende bijwerking.

Dus als hij al moe was voor de start met desloratadine, dan heeft dit er mogelijk nog een schepje bovenop gedaan...

Ik heb nog geen enkele andere reactie gelezen, dus misschien is de vraag al gesteld: hoe gaat het mentaal met hem?

Is de ziekte van Pfeiffer uitgesloten?
flipflop wijzigde dit bericht op 02-03-2026 21:25
5.52% gewijzigd
Hij heeft al psychologische hulp voor andere klachten schrijf je. Kunnen die klachten voor de vermoeidheid zorgen? Wat zegt zijn psycholoog over deze vermoeidheid?

Is het een optie om met school in gesprek te gaan, wellicht kan hij tijdelijk wat minder naar school wat langer slapen en rusten.
Die bijbaan zou ik persoonlijk nu even op stop zetten, als hij huilend opstaat en je dagelijks huilend belt van vermoeidheid, waar haalt hij dan de energie vandaan om ook nog een bijbaan te hebben?

Sterkte in ieder geval, een ongelukkig kind is vreselijk.
Slaapt hij in de buurt van de cv-ketel? Koolmonoxide?
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
Bixy schreef:
02-03-2026 21:23
Hij heeft al psychologische hulp voor andere klachten schrijf je. Kunnen die klachten voor de vermoeidheid zorgen? Wat zegt zijn psycholoog over deze vermoeidheid?

Is het een optie om met school in gesprek te gaan, wellicht kan hij tijdelijk wat minder naar school wat langer slapen en rusten.
Die bijbaan zou ik persoonlijk nu even op stop zetten, als hij huilend opstaat en je dagelijks huilend belt van vermoeidheid, waar haalt hij dan de energie vandaan om ook nog een bijbaan te hebben?

Sterkte in ieder geval, een ongelukkig kind is vreselijk.
Ik zou voorzichtig zijn met meteen minderen met school en stoppen met bijbaan. Kind lijkt zelf aan te geven dat hij het jammer vindt dat hij zo weinig contacten heeft. Dat wordt er niet beter op door hem nog meer thuis te houden.
Als het echt de school of bijbaan is die hem extreem veel energie kost, dan is het het overwegen waard. Maar als de oorzaak meer ligt in het psychische, worden mensen vaak niet veel beter van meer thuis zitten.
Maar TO schrijft dat er al psychische hulp voor iets anders is. Kan dat geen rol spelen? Want dan is er dus al een bekend probleem (wat je uiteraard niet hoeft te delen), en psychische factoren kunnen enorm veel energie kosten. Zowel het probleem zelf, als het werken er aan. Wat zegt de psycholoog/hulpverlener er van?
Dit klinkt m.i. niet als iets wat met een huismiddeltje opgelost kan worden.

Als ik lees dat een behoorlijk percentage van de jongeren kampt met mentale problemen, dan lijkt me dat hier wel de meest logische richting, zeker omdat er al psychologische hulp is.

En een bijbaantje naast school zou voor mij echt de doodsteek geweest zijn, aangezien school mij al meer energie kostte dan ik eigenlijk had.

Ik had op mijn 16e mijn eerste burnout, hoewel die term toen nog niet bestond.

Kortom: ik zou dit serieuzer nemen dan 'een huismiddeltje'.
Today I am taking control of my emotions. I am choosing anger.
Week 15 van de Extremely Demotivational Calendar
Speelt dit ook in het weekend? Of meer door de week?
Vivete e imparate!
Ik had op die leeftijd ijzertekort (en viel soms flauw) en zo bleek later ook Pfeiffer. Toen ik 12 was had ik ook al weinig energie, ik kon minder dan de andere kinderen. Dus eigenlijk nooit veel energie gehad. Vind hij het bijbaantje leuk? Anders zou ik daar ook mee stoppen. En dan kijken of het helpt.
Heeft je afspraken over zijn telefoon/laptop/spelcomputer etc tijd?

Hier ook een puber die erg moe en chagrijnig was. Bleek dat hij ondanks zijn telefoon vergrendeling om 22.30 allerlei andere foefjes verzon om toch TikTok te kijken en te whatsappen en vervolgens pas halverwege de nacht een keer te gaan slapen. Hier heb ik een stokje voor gestoken en nu levert hij doordeweeks alles om 21.30 in. Met als resultaat een fitter en minder chagrijnig kind.
Drugsgebruik?
Long Covid?
Frankly my dear, I don"t give a damn
Fysiek zijn er dingen uitgesloten maar ben toch wel benieuwd wat er dan zoal onderzocht ... als niet 'het goede' getest wordt, lijkt alles prima maar dat betekent natuurlijk niet dat het geen lichamelijke oorzaak heeft.
Huilend wakker worden omdat hij bekaf is ... natuurlijk kan er een mentaal stuk meespelen maar dat bekaf geval herken ik zelf vooral van iets medisch (lyme). Maar dingen als pfeifer, long-covid, ijzertekort ... het kan zoveel zijn!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven