Borstvoedingsvragen
zaterdag 26 mei 2007 om 17:30
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.
Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.
Voor discussie is op dit topic geen plaats.
Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:
Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes
Handboek borstvoeding van La Leche League
Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede
Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:
Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com
Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl
La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl
Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.
Voor discussie is op dit topic geen plaats.
Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:
Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes
Handboek borstvoeding van La Leche League
Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede
Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:
Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com
Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl
La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl
Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
zaterdag 25 juli 2009 om 11:19
Ik heb geen tijd om 300 pagina's terug te lezen, maar misschien heeft iemand antwoord op mijn vraag. Mijn zoontje van 2 weken pakt mijn borst niet. Ik vind dit heel jammer, en wil wel dat hij moedermelk krijgt. Daarom kolf ik en geef ik hem mijn melk met een flesje. Volgens de lactatiekundige is hij nog te klein (hij woog nog geen 6 pond bij de geboorte, al was hij 2 dagen na de uitgerekende dag geboren) om de kracht te hebben om de melk eruit te zuigen, en kan dit wel gaan lukken als hij wat groter is. Wie heeft hier ervaring mee? En hoe lang moet ik dan wachten tot hij wel mijn borst gaat pakken? En als hij al een paar weken de fles krijgt, weet hij dan nog wel wat hij met mijn borst moet? Kortom, zal het ooit nog gaan lukken om hem aan de borst te laten drinken na een tijd flesvoeding te hebben gehad? Wie heeft ervaring hiermee?
zaterdag 25 juli 2009 om 21:09
Momo1980, mijn oudste zoon was 2520 gram bij geboorte, na 39 weken zwangerschap. Hij was dysmatuur en te zwak om te drinken, hij kreeg zelfs een sonde. Hij lag 10 dagen in het ziekenhuis en in die 10 dagen heeft hij misschien 3 keer heeeeel kort aan de borst gedronken (ik weet het niet helemaal zeker meer, het is inmiddels bijna 5 jaar geleden). Verder kreeg hij dus voeding door een sonde, en voeding uit een fles. Hij kreeg de borst aangeboden als ik er was, maar als hij niet wilde, kreeg hij daarna een fles. En als ik er niet was, kreeg hij sowieso gelijk een fles.
Na 10 dagen mocht hij naar huis omdat hij zelfstandig zijn flessen leegdronk. Ik het ziekenhuis spraken ze mij waarschuwend toe: 'Nu niet gelijk hem op de borst over willen laten gaan hoor, dan ben je weer terug bij af.'
Eenmaal thuis vroeg de kraamverzorgster of ik bv wilde geven: Ja, natuurlijk.
Samen met haar heb ik toen toch heel geduldig mijn zoon geprobeerd de borst te geven. En dit lukte! Na 2 dagen dronk hij alle voedingen uit de borst en uiteindelijk heeft hij een jaar lang borstvoeding gekregen.
Het is dus niet onmogelijk. Maar geduld heb je wel nodig, en hulp van de lactatiekundige is ook niet overbodig als je geen kraamhulp meer hebt?
Na 10 dagen mocht hij naar huis omdat hij zelfstandig zijn flessen leegdronk. Ik het ziekenhuis spraken ze mij waarschuwend toe: 'Nu niet gelijk hem op de borst over willen laten gaan hoor, dan ben je weer terug bij af.'
Eenmaal thuis vroeg de kraamverzorgster of ik bv wilde geven: Ja, natuurlijk.
Samen met haar heb ik toen toch heel geduldig mijn zoon geprobeerd de borst te geven. En dit lukte! Na 2 dagen dronk hij alle voedingen uit de borst en uiteindelijk heeft hij een jaar lang borstvoeding gekregen.
Het is dus niet onmogelijk. Maar geduld heb je wel nodig, en hulp van de lactatiekundige is ook niet overbodig als je geen kraamhulp meer hebt?
zondag 26 juli 2009 om 12:09
Ik heb ook een vraag, die mogelijk al aan bod geweest is, maar 300 pagina's doorspitten....
Ik geef nu 6 weken borstvoeding, weet dat de regeldagen eraan zitten te komen, maar tot nu toe is er nog geen enkel ritme geweest in de voedingen. Gemiddeld drinkt mijn zoon nu 7 keer per dag (ene dag 6, andere dagen soms 8 keer), maar dat is niet eens wat lastig is, maar de tijden die hij er tussen laat. De ene keer 2 uur, de andere keer 5 uur. Ik merk dat mijn voedingsproductie er snel moeite mee heeft, als hij er twee keer 5 uur tussenlaat, gaat de productie echt acuut achteruit. Waardoor hij daarna weer een aantal keren snel achter elkaar komt. Tenminste, dat is mijn eigenverzonnen theorie. Dat mijn borsten snel in productie zakken weet ik, had ik bij dochter ook, regeldagen waren daardoor ook een ramp, want productie opkrikken gaat maar moeizaam, echt een week nodig om productie op te krikken (en ja, die weken zijn érg vermoeiend, weeklang kind om de anderhalf, twee uur aan de borst...). Lactatiedeskundige is toen ook geconsulteerd, en die kon mij helaas niet helpen, behalve zo vaak aanleggen als er behoefte was.
Kolven zou een mooie zijn voor die lange periodes en het eventueel opkrikken van de productie, ware het niet dat mijn tsr weigert te komen als er geen baby 'aanhangt', zelfs de neusspray doet niks bij mij. Kolfproductie is dus hooguit 20 cc, en dat is een goede score (uit beide borsten). Zo wie zo duurt het vrij lang bij mij voor hij komt (arme zoon, moet soms een halve minuut werken voor hij écht wat krijgt...)
Bij dochter was het niet zo erg, om haar zo vaak aan te moeten leggen, het was niet anders en ik plande gewoon niks. Alleen nu heb ik al een dochter rondlopen, en tot overmaat van ramp is mijn man de komende week weg, waardoor ik dus alleen met beide kinderen ben. Kan dus écht niet álleen maar met baby op schoot zitten, omdat dochter ook aandacht nodig heeft.
Hebben jullie tips om toch die productie mogelijk sneller op te krikken? Vaker aanleggen helpt natuurlijk pas als hij daadwerkelijk gaat regelen... ik denk eigenlijk dat ik het onmogelijke vraag, maar hoop toch op dé tip...
Lactatiedeskundige ga ik ook consulteren, hoor, maar misschien weten jullie iets wat zij niet weet?
Ik geef nu 6 weken borstvoeding, weet dat de regeldagen eraan zitten te komen, maar tot nu toe is er nog geen enkel ritme geweest in de voedingen. Gemiddeld drinkt mijn zoon nu 7 keer per dag (ene dag 6, andere dagen soms 8 keer), maar dat is niet eens wat lastig is, maar de tijden die hij er tussen laat. De ene keer 2 uur, de andere keer 5 uur. Ik merk dat mijn voedingsproductie er snel moeite mee heeft, als hij er twee keer 5 uur tussenlaat, gaat de productie echt acuut achteruit. Waardoor hij daarna weer een aantal keren snel achter elkaar komt. Tenminste, dat is mijn eigenverzonnen theorie. Dat mijn borsten snel in productie zakken weet ik, had ik bij dochter ook, regeldagen waren daardoor ook een ramp, want productie opkrikken gaat maar moeizaam, echt een week nodig om productie op te krikken (en ja, die weken zijn érg vermoeiend, weeklang kind om de anderhalf, twee uur aan de borst...). Lactatiedeskundige is toen ook geconsulteerd, en die kon mij helaas niet helpen, behalve zo vaak aanleggen als er behoefte was.
Kolven zou een mooie zijn voor die lange periodes en het eventueel opkrikken van de productie, ware het niet dat mijn tsr weigert te komen als er geen baby 'aanhangt', zelfs de neusspray doet niks bij mij. Kolfproductie is dus hooguit 20 cc, en dat is een goede score (uit beide borsten). Zo wie zo duurt het vrij lang bij mij voor hij komt (arme zoon, moet soms een halve minuut werken voor hij écht wat krijgt...)
Bij dochter was het niet zo erg, om haar zo vaak aan te moeten leggen, het was niet anders en ik plande gewoon niks. Alleen nu heb ik al een dochter rondlopen, en tot overmaat van ramp is mijn man de komende week weg, waardoor ik dus alleen met beide kinderen ben. Kan dus écht niet álleen maar met baby op schoot zitten, omdat dochter ook aandacht nodig heeft.
Hebben jullie tips om toch die productie mogelijk sneller op te krikken? Vaker aanleggen helpt natuurlijk pas als hij daadwerkelijk gaat regelen... ik denk eigenlijk dat ik het onmogelijke vraag, maar hoop toch op dé tip...
Lactatiedeskundige ga ik ook consulteren, hoor, maar misschien weten jullie iets wat zij niet weet?
Om een kort verhaal lang te maken...
zondag 26 juli 2009 om 13:48
Wen, dat zou kunnen... hij heeft alleen dat hij bij normaal voeden al snel loslaat. Maar ik kan het proberen. Draagdoek vind hij wel lekker, moet ik even kijken hoe ik hem het beste erin kan doen om gemakkelijke toegang te hebben. Had ik nog niet aan gedacht, goeie! Meer tips zijn welkom, hoor!
Om een kort verhaal lang te maken...
zondag 26 juli 2009 om 19:30
Mijn reusje (ruim 5 maanden) had begin deze week opeens koorts, minder dan een etmaal, maar toch. Ook was hij benauwd, hoestte hij en gaf hij regelmatig over. De ha constateerde een luchtweginfectie, maar de longen waren schoon. Ook oren en keel waren prima.
De hele week heeft hij diarree gehad, en was nog niet helemaal lekker (edit: hij wil bijv. ook niet meer overdag in zijn ledikantje slapen, huilt veel etc.). Even uitzieken, dacht ik. Maar nu heeft hij opeen eczeemplekken op zijn benen, armen, romp. Dat past toch niet in mijn beeld van een griepje.
Zijn broer heeft koemelkallergie gehad, zouden deze verschijnselen daar ook nu op kunnen wijzen? Ik ga wel even bij de ha langs morgen of overmorgen, maar ben toch benieuwd wat jullie denken. Kan dat zich nog zo laat openbaren?
De hele week heeft hij diarree gehad, en was nog niet helemaal lekker (edit: hij wil bijv. ook niet meer overdag in zijn ledikantje slapen, huilt veel etc.). Even uitzieken, dacht ik. Maar nu heeft hij opeen eczeemplekken op zijn benen, armen, romp. Dat past toch niet in mijn beeld van een griepje.
Zijn broer heeft koemelkallergie gehad, zouden deze verschijnselen daar ook nu op kunnen wijzen? Ik ga wel even bij de ha langs morgen of overmorgen, maar ben toch benieuwd wat jullie denken. Kan dat zich nog zo laat openbaren?
maandag 27 juli 2009 om 06:13
momo ipv een flesje zou je beter een medela hulpset kunnen gebruiken dat is een flesje met een slangetje en dat slangetje plak je aan je tepel.
info hulpset klik hier
weatherwax ik heb wel eens gehoord over het gebruik van domperidon om de melkproduktie te verhogen. domperidon heeft als bijwerking het prolactine gehalte te verhogen. maar dit zou je alleen moeten doen in overleg met huisarts en lactatiedeskundige.
miss mara, ik heb geen advies voor je, maar veel beterschap voor je kleine reusje
info hulpset klik hier
weatherwax ik heb wel eens gehoord over het gebruik van domperidon om de melkproduktie te verhogen. domperidon heeft als bijwerking het prolactine gehalte te verhogen. maar dit zou je alleen moeten doen in overleg met huisarts en lactatiedeskundige.
miss mara, ik heb geen advies voor je, maar veel beterschap voor je kleine reusje
maandag 27 juli 2009 om 21:26
Missmara, geef je jouw reusje nog volledig bv? Zo ja, heb jij zelf iets veranderd in je eet/drink-patroon? Hoeft maar iets kleins te zijn he. Weet je zeker dat het eczeem is/ was? Want het zou ook een kinderziekte kunnen zijn (vijfde ziekte is met uitslag, toch?).
In ieder geval beterschap en sterkte!
In ieder geval beterschap en sterkte!
maandag 27 juli 2009 om 21:35
Hoi Lou, nee, ik heb niets anders gegeten volgens mij. De ha dacht ook niet dat kma nog na 5 maanden aan het licht kan komen. Het zijn kleine eczeemplekken, hopen dat ze niet groter worden. Hij heeft buikgriep trouwens, en dat kan wel 2 weken duren zij de ha. Hopen dat hij zich een beetje inhoudt als we overmorgen op vakantie gaan... Hij heeft er ook nog eens ontzettende luieruitslag van gekregen, inclusief schimmelinfectie. Nou ja, het zijn maar kleine kwaaltjes, maar wel zielig zo'n baby die niet lekker in zijn vel zit. Hij drinkt wel heel veel, dus echt ziek is hij niet. Fijn hoor, vind ik, dat je een ziek kindje lekker aan de borst kan nemen.
maandag 27 juli 2009 om 22:29
Ik kan dat niet met zekerheid zeggen MissMara, maar dat is wel het vermoeden. Het waren geen mega plekken. Meer van die kleine plekjes op zijn rug, in zijn knieholtes, op zijn borst. We hebben veel gesmeerd met vaseline cetomacrogol, dat hielp wel.
Toen hij 1,5 was zijn we er wel achter gekomen dat hij overgevoelig was voor fructose. Maar bij 5 maanden kreeg hij nog geen fruit, dus dan had het een reactie moeten zijn op het fruit dat ik at. En dan had hij die reactie al eerder gehad moeten hebben want ik at (uiteraard) al fruit vanaf de eerste dag dat hij uit de borst dronk.
Toen hij 1,5 was zijn we er wel achter gekomen dat hij overgevoelig was voor fructose. Maar bij 5 maanden kreeg hij nog geen fruit, dus dan had het een reactie moeten zijn op het fruit dat ik at. En dan had hij die reactie al eerder gehad moeten hebben want ik at (uiteraard) al fruit vanaf de eerste dag dat hij uit de borst dronk.
dinsdag 28 juli 2009 om 10:42
quote:MissMara schreef op 27 juli 2009 @ 22:38:
Eczeem komt veel voor, en mijn zoons huid is op het moment vrij droog, veel vlekjes, schilfertjes, dus ik ga er maar van uit dat het eczeem daarmee te maken heeft.
Bedankt voor je reactie! OT: ben je al verder in het nadenken over je werk?
Ik denk dat veel smeren met een goede creme dan wel zal helpen.
Ja, ben zeker verder. Loopbaanadvies helpt enorm, al is het alleen maar om je zelfvertrouwen weer op het juiste niveau te brengen. Ik ga nu waarschijnlijk toch een andere functie bij mijn huidige werkgever invullen. Terwijl ik echt met zekerheid wist te zeggen dat ik hier niet wilde blijven.... Het kan raar lopen,maar het voelt goed.
Eczeem komt veel voor, en mijn zoons huid is op het moment vrij droog, veel vlekjes, schilfertjes, dus ik ga er maar van uit dat het eczeem daarmee te maken heeft.
Bedankt voor je reactie! OT: ben je al verder in het nadenken over je werk?
Ik denk dat veel smeren met een goede creme dan wel zal helpen.
Ja, ben zeker verder. Loopbaanadvies helpt enorm, al is het alleen maar om je zelfvertrouwen weer op het juiste niveau te brengen. Ik ga nu waarschijnlijk toch een andere functie bij mijn huidige werkgever invullen. Terwijl ik echt met zekerheid wist te zeggen dat ik hier niet wilde blijven.... Het kan raar lopen,maar het voelt goed.
dinsdag 28 juli 2009 om 20:10
MisMara, mijn uk heeft dat ook (is nu ruim 6 maanden) af en toe, die eczeemachtige plekjes, de ene keer erger dan de andere keer. Ik heb zelf het idee dat het met wamer weer erger is. Bij het cb raadde ze me vaseline Lanette aan, alleen bij de apotheek te krijgen. Dat werkt erg goed, moet ik zeggen!
anoniem_48783 wijzigde dit bericht op 28-07-2009 20:11
Reden: domme spelfout..
Reden: domme spelfout..
% gewijzigd
dinsdag 28 juli 2009 om 20:23
OK, Lucia, het is dus een bekend fenomeen. Ik heb ook die vaseline cetomacrogol die Morrie noemt, op recept. Is dat hetzelfde als die Lanette? Zal wel niet. Ik smeer er 1x per dag (of 2x als het erg is) daktacort op, combi van schimmelbestrijder en hormoonzalf. Werkt ook super. Ik heb zoveel tubetjes liggen dat ik echt wel even tijd kwijt ben aan huidverzorging 's ochtends! Smetplekken, eczeem, luieruitslag, droge huid, spruw, berg, soort berg/eczeem in en achter de oren, pfff...
Bv loopt trouwens uitstekend, maar helaas is sinds mijn bv-dip met vier maanden de productie erg ongelijk. Ik denk dat mijn rechterborst nog niet de helft produceert van de linker. En aangezien ik niet heel rijk bedeeld ben qua busteomvang heb ik echt opvallend ongelijke borsten op het moment... jammer hoor. Links een flinke C/D, rechts een B. Is het een van jullie wel eens gelukt om zo'n ongelijke productie recht te trekken? Ik geef 3 van de 4 keer die kleine borst als eerste, maar het mag niet baten vooralsnog.
Bv loopt trouwens uitstekend, maar helaas is sinds mijn bv-dip met vier maanden de productie erg ongelijk. Ik denk dat mijn rechterborst nog niet de helft produceert van de linker. En aangezien ik niet heel rijk bedeeld ben qua busteomvang heb ik echt opvallend ongelijke borsten op het moment... jammer hoor. Links een flinke C/D, rechts een B. Is het een van jullie wel eens gelukt om zo'n ongelijke productie recht te trekken? Ik geef 3 van de 4 keer die kleine borst als eerste, maar het mag niet baten vooralsnog.
dinsdag 28 juli 2009 om 20:44
He, ik lees jou over berg achter het oor. Kan dat ook? Ik denk dat Knorrie dat heeft! Die heeft steeds (nu minder dan een paar maanden terug) viezigheid achter zijn oren. Ik was er al zo verbaasd over hoe dat daar toch steeds terecht kwam, had het idee dat ik hem niet goed schoonhield..... Maar dat is dus ook een soort berg?
Ongelijke productie heb ik nooit rechtgetrokken. Maar ik denk dat het wel kan, als je die kleinere borst nog even nakolft zodat je de productie opschroeft?
Volgens mij verschilt Lanette en CMG niet veel van elkaar. Je moet even kijken of je creme of zalf hebt, dat maakt wel verschil. Hoe droger de huid, hoe vetter het smeersel moet zijn (en zalf is vetter dan creme). Daarnaast is het even uitproberen wat het beste werkt. Bij Schorrie werkte CMG heel goed, maar dat is echt afhankelijk van hoe je huid er op reageert. Wat bij de een goed werkt, kan bij de ander geen effect hebben.
Ongelijke productie heb ik nooit rechtgetrokken. Maar ik denk dat het wel kan, als je die kleinere borst nog even nakolft zodat je de productie opschroeft?
Volgens mij verschilt Lanette en CMG niet veel van elkaar. Je moet even kijken of je creme of zalf hebt, dat maakt wel verschil. Hoe droger de huid, hoe vetter het smeersel moet zijn (en zalf is vetter dan creme). Daarnaast is het even uitproberen wat het beste werkt. Bij Schorrie werkte CMG heel goed, maar dat is echt afhankelijk van hoe je huid er op reageert. Wat bij de een goed werkt, kan bij de ander geen effect hebben.
dinsdag 28 juli 2009 om 23:11
Missmara voorzichtig met de hormoonzalf als het niet te enstig is zou ik het met lanette doen.
Die cortisol kan bij teveel/verkeerd gebruik leiden tot een groeiachterstand, komt niet vaak voor maar een hele dunne huid wel en als je kindje al exceem heeft is dat ehelemaal niet fijn.
Zoonlief heeft het ook altijd gehad en maar alleen in knie/ellebogen regionen dus dan is lanette echt voldoende, ook al schrijven artsen vaak (te vaak ) hydrocortison voor.
Maar dit wist je was ook zelf al, maar toch....
Die cortisol kan bij teveel/verkeerd gebruik leiden tot een groeiachterstand, komt niet vaak voor maar een hele dunne huid wel en als je kindje al exceem heeft is dat ehelemaal niet fijn.
Zoonlief heeft het ook altijd gehad en maar alleen in knie/ellebogen regionen dus dan is lanette echt voldoende, ook al schrijven artsen vaak (te vaak ) hydrocortison voor.
Maar dit wist je was ook zelf al, maar toch....
woensdag 29 juli 2009 om 22:39
quote:LuciaBB schreef op 29 juli 2009 @ 07:20:
Het is inderdaad niet hetzelfde, in Lanette zitten geen hormonen. Bij de apotheek zeiden ze dat ze die vaak geven om mee te beginnen, zeker bij kleintjes, omdat het vaak al voldoende is om het probleem op te lossen.
LuciaBB, in Vaseline Cetomacrogol zitten ook geen hormonen. Dat is ook gewoon creme om de huid vet te houden.
En ik wist niet van die berg achter de oren. Knorrie heeft het idd ook in zijn wenkbrauwen gehad, dat wist ik wel. Maar nu weet ik dus dat hij het ook achter de oren had en dat we hem dus helemaal niet te weinig in bad hebben gedaan .
Het is inderdaad niet hetzelfde, in Lanette zitten geen hormonen. Bij de apotheek zeiden ze dat ze die vaak geven om mee te beginnen, zeker bij kleintjes, omdat het vaak al voldoende is om het probleem op te lossen.
LuciaBB, in Vaseline Cetomacrogol zitten ook geen hormonen. Dat is ook gewoon creme om de huid vet te houden.
En ik wist niet van die berg achter de oren. Knorrie heeft het idd ook in zijn wenkbrauwen gehad, dat wist ik wel. Maar nu weet ik dus dat hij het ook achter de oren had en dat we hem dus helemaal niet te weinig in bad hebben gedaan .
vrijdag 31 juli 2009 om 09:51
quote:Morrie schreef op 29 juli 2009 @ 22:39:
[...]
O dat dacht ik te begrijpen uit het berichtje van zusenzo. Nou ja, weet ik dat ook weer!
Terug naar de BV dan maar!
hier is mijn uk nog steeds aan het regelen.. Overdag drinkt ze om de vier uur, maar 's nachts wordt ze om de haverklap wakker.. Hoe lang duurt zo'n periode als ze 6 maanden zijn?
[...]
O dat dacht ik te begrijpen uit het berichtje van zusenzo. Nou ja, weet ik dat ook weer!
Terug naar de BV dan maar!
hier is mijn uk nog steeds aan het regelen.. Overdag drinkt ze om de vier uur, maar 's nachts wordt ze om de haverklap wakker.. Hoe lang duurt zo'n periode als ze 6 maanden zijn?