Borstvoedingsvragen

26-05-2007 17:30 4641 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Ja dat staan in bed, dat is killling. Omdat ze opstaan, vallen ze niet meer in slaap. Maar vannacht lag hij bij ons nog en kon ik het af met een aai over zijn bol. Dat was voor het eerst dat dat 's nachts werkte!

En het gaat inderdaad over. Schorrie, de oudste, sliep pas door toen hij 11 maanden was. Knorrie is nu 11 maanden en slaapt meestal ook door, terwijl hij met 7 weken ofzo ook al een paar weken doorsliep. Later nooit meer problemen met slapen gehad. Het is allemaal maar tijdelijk.
. 8 uur dus he. Nouja, jullie begrijpen me wel

11 maanden... nog een maand of vijf afzien dus?

Ik heb meis net flink toegesproken. En m'n lief stond me uit te lachen .
Ja, maar wat is nou 5 maanden op een mensenleven .
Alles is relatief

Mijn meis heeft vannacht doorgeslapen . Was pas om half zes weer wakker. Toch vaker David Ogilvie (schrijf je dat zo?) toepassen
derek ... niet david ...
Gisteravond om 22.30 uur bleef meisje maar onrustig na de voeding. Normaal geef ik maar één borst, maar omdat ze echt nog honger leek te hebben, ook de andere borst aangeboden. Daar ook een paar slokken uit en toen weer krijsen. Ze wilde op een gegeven moment ook niet meer aanhappen. Toen ben ik gaan kolven om te kijken of er wel iets inzat, maar er kwam geen druppel uit. Uiteindelijk hebben we iets uit de vriezer gehaald en heeft ze eerst 90 en later nog 60 cc gedronken!!!! (ze is 6 weken en weegt 4175 gram). Ik heb er de hele nacht slecht van geslapen, dacht echt dat dit het einde was.

Omdat ze natuurlijk voor haar leeftijd en gewicht een behoorlijke slok ophad, kwam ze vanochtend pas weer om 06.30, een unicum. Eerst wilde ze niet aan de borst, maar na wat aandringen heeft ze toch een minuut of 10 gedronken en viel daarna weer in slaap. Nu slaapt ze nog.

Ik weet niet wat ik hiervan moet denken en ben bang dat het aan het teruglopen is. Iemand ervaring en vooral: tips???
6 weken, dat lijken me regeldagen. Veel aanleggen, en niet bijvoeden uit de vriezervoorraad, want dat verstoort het systeem van vraag en aanbod. Dat jij niets kolft wil niet zeggen dat zij niets meer kan drinken.

Roque, ik ben jaloers op dat doorslapen. Hier vannacht maar liefst 3 nachtvoedingen. En dat na bijna 10 maanden; in de kraamweek had hij er nog minder.....
veel aanleggen rebels... geen plannen maken om dingen te doen laat de boel maar even de boel ...

fulltime milkbar !

leg je erbij neer dat je effe nergens aan toe komt en voor jehet weet zijn de regeldagen over !
Rebels:

Kolven is niet de manier om te kijken of er nog iets in zit. Als je niets kolft, wil het niet zeggen dat er geen melk is.

Ik denk ook dat het een regeldag is. Ik zou als het vanavond weer gebeurd toch steeds de andere borst aanbieden, dus zodra ze niet meer wil, weer wisselen. En als ze dat allemaal niet meer wil dan toch echt even wachten en haar dicht tegen je aanhouden als troost.

Het komt goed hoor, dit is echt niet het einde. Als ze vandaag vaak wil drinken leg haar dan ook maar lekker aan.

Doorslapen:

Knorrie kwam weer niet voor de voeding van 23 uur. Ik heb hem ook niet wakker gemaakt want hoop altijd dat hij gewoon doorslaapt. Dus kwam hij rond 2 uur en toen heb ik hem gevoed want had geen zin in aai-over-bol-technieken. En om 6.30 uur was hij wakker. Dat is beter dan 6 uur…. Ik ben dit niet gewend hoor, Schorrie was net als Roque’s meisje altijd meer een avondmens en sliep dan ook ’s ochtends langer of in ieder geval na de voeding nog in. Knorrie is direct klaarwakker ’s ochtends, kom maar op met de dag.
Rebels:

Kolven is niet de manier om te kijken of er nog iets in zit. Als je niets kolft, wil het niet zeggen dat er geen melk is.

Ik denk ook dat het een regeldag is. Ik zou als het vanavond weer gebeurd toch steeds de andere borst aanbieden, dus zodra ze niet meer wil, weer wisselen. En als ze dat allemaal niet meer wil dan toch echt even wachten en haar dicht tegen je aanhouden als troost.

Het komt goed hoor, dit is echt niet het einde. Als ze vandaag vaak wil drinken leg haar dan ook maar lekker aan.

Doorslapen:

Knorrie kwam weer niet voor de voeding van 23 uur. Ik heb hem ook niet wakker gemaakt want hoop altijd dat hij gewoon doorslaapt. Dus kwam hij rond 2 uur en toen heb ik hem gevoed want had geen zin in aai-over-bol-technieken. En om 6.30 uur was hij wakker. Dat is beter dan 6 uur…. Ik ben dit niet gewend hoor, Schorrie was net als Roque’s meisje altijd meer een avondmens en sliep dan ook ’s ochtends langer of in ieder geval na de voeding nog in. Knorrie is direct klaarwakker ’s ochtends, kom maar op met de dag.
x2
Roque,

Zou het niet zo kunnen zijn dat jouw uk overdag te weinig drinkt en 's avonds bijtankt? Omdat ze overdag 5 uur ertussen laat zitten? Misschien moet je gewoon voor jezelf proberen om er niet meer als 4 uur tussen te laten zitten, heb dat ook een tijdje gehad met mijn uk, overdag had ze het veel te druk met andere dingen en dan 's nachts wel drinken.

Leuk dat ze precies even oud zijn!
Nippo, het is mijn eerste doorslaapnacht en ik was er hemelsblij mee! (Werd zelf om half vijf wakker in het kader van: "ik mis iets...":-P ) Misschien ook Derek () Ogilvie proberen ?

rebels, klinkt als regeldagen. "Gewoon" regelmatig laten drinken. En als ze niet wil aanhappen: kan het zijn dat je kindje (of jij) spruw hebt? Dan kan aanhappen zeer doen.
hé, jullie stonden er net nog niet!

syennaj, zou best kunnen. Voedt eigenlijk altijd op verzoek: ga er vanuit dat ze wel komt als ze honger heeft (en dat doet ze dan ook'. 'snachts...)

Volgens mij waren we ook tegelijk uitgerekend, of niet?
Thx voor de reacties. Echt niet aan regelen gedacht, want vorige week 3 regeldagen gehad. Vandaag heb ik 'r wakker gemaakt voor een voeding en nu slaapt ze weer. Ik denk dus niet dat het regelen was, maar weet niet wat dan wel. Hoop een incident, maar kijken wat er vanavond gebeurt....
Hallo allemaal,

Ik ben nu 33 weken zwanger en heb eigenlijk pas net besloten toch echt voor borstvoeding te gaan. Ik moest daar voor ik zwanger was niks van hebben, had er een raar gevoel bij en riep altijd dat ik direct flesvoeding zou gaan geven mocht ik ooit een kindje krijgen. Nu zijn mijn gevoelens daarover veranderd en wil ik het toch gaan proberen. Echter, ik maak me een klein beetje zorgen over mijn tepels, want ik heb niet van die 'knoppen' om het zo maar te zeggen. Alleen als het erg koud is een beetje, maar verder zijn ze altijd plat, ingetrokken. Kan ik hier nog iets aan doen of is het geen probleem? Ik heb het er verder nog niet met de VK over gehad, dat zal ik maar gaan doen sowieso. Maar ik was benieuwd of iemand hier daar ervaring mee heeft. Alvast bedankt voor de reactie!
Volgens mij is dat niet per se een probleem hoor Fausto, die van mij waren ook plat, geen knoppen in ieder geval. Nu wel

Fijn dat je het toch gaat proberen!
Nou dat is dan een beetje een geruststelling Wen :-) Misschien worden het bij mij ook nog eens knoppen, zou ik sowieso weleens leuk vinden Ik heb op internet wel gelezen over Niplette enzo, vraag me af of ik dit moet gaan gebruiken op voorhand..
Je zou het eens kunnen vragen aan een lactatiekundige (sowieso een aanrader, vast eens een lactatiekundige opsporen zodat je weet waar je er één kunt vinden mocht het nodig zijn). Maar volgens mij is het ook bijna nooit een probleem, omdat de baby niet zozeer de tepel nodig heeft maar wat er omheen zit. Daar wordt gemasseerd om de melk te krijgen, de tepel is alleen het tuitje waar de melk uitkomt.

Anders eens hier lezen?

Ingetrokken tepels zien er trouwens echt ingetrokken uit, een vriendin van mij heeft ze en daar lijken ze echt naar binnen te groeien.
Oke, ik ga alvast op zoek naar een lactatiekundige. Bedankt voor de link, heb het even doorgelezen en het lijkt erop dat het inderdaad geen probleem zou hoeven zijn. Ik vraag me ook af of ik wel ingetrokken tepels heb hoor, waarschijnlijk zijn ze gewoon plat.
fausto, is geen probleem hoor, had ook zeker geen knoppen, nog steeds niet heel erg, maar kleine zuigt ze zo naar binnen, ze zuigt zelf haar knopje eraan zeg maar!

geen zorgen maken, misschien moet je in het begin je tepel een heel klein beetje masseren zodat er een knopje opkomt, dan kan ze hem beter pakken maar het is gewoon goed mogelijk hoor!
Roque, was 2 februari uitgerekend!

Op naar een nieuwe doorslaapnacht!!! voor ons allemaal!
Ik ook
eng toevallig! maar zo leuk!
Hij werd vanmorgen pas om kwart over 6 wakker! Of tenminste, ik werd wakker omdat ik alsmaar droomde van een huilende baby; wie weet hoe lang hij al wel wakker was. Minpuntje was wel dat zijn peuterzus vannacht aan het spoken was (maar gelukkig is dat iets dat man ook kan oplossen).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven