Alimentatie regelen
woensdag 4 maart 2026 om 17:44
Helaas is het zo dat de mondelinge afspraak niet meer nagekomen word betreffende de alimentatie voor mijn kind. Vader is woonachtig in het buitenland (europa) adres is onbekend.
Contact tussen kind (15) en vader is er niet, en dat is inmiddels voor kind prima.
Nu is het zo dat ik de alimentatie alsnog wil laten vastleggen aangezien er nu niets meer van onze afspraak over is gebleven.
Wij hebben alleen samengewoond, kind is erkend door vader, vader heeft geen gezag.
Ik werk, maar hou niet veel over, mijn inkomen is niet hoog.
Wie heeft er ervaring met een soortgelijke situatie, wat moet ik regelen.
Er is dus geen rechterlijke uitspraak. Er is geen ouderschapsplan etc.
Contact tussen kind (15) en vader is er niet, en dat is inmiddels voor kind prima.
Nu is het zo dat ik de alimentatie alsnog wil laten vastleggen aangezien er nu niets meer van onze afspraak over is gebleven.
Wij hebben alleen samengewoond, kind is erkend door vader, vader heeft geen gezag.
Ik werk, maar hou niet veel over, mijn inkomen is niet hoog.
Wie heeft er ervaring met een soortgelijke situatie, wat moet ik regelen.
Er is dus geen rechterlijke uitspraak. Er is geen ouderschapsplan etc.
zaterdag 7 maart 2026 om 09:09
Ja dit snap ik wel maar ik bedoel: zou je niet liever afdwingen dat iemand voor z’n kind zorgt ipv betaalt? Heb ook een vriendin in die situatie en die zegt dat ze te trots is om haar hand voor hem op te houden en dat snap ik ergens wel. Hij heeft geen gezag dus toch niets te zeggen hierover.patchouli_ schreef: ↑07-03-2026 08:53Ethisch? Serieus?
Het is on-ethisch om je niet te bekommeren om je kind en om wie daar alle verantwoordelijkheid voor moet dragen omdat jij het laat liggen.
Je hebt een kind dus verantwoordelijkheid. Als je besluit er bij weg te lopen is alimentatie betalen wel het minste wat je kan doen. Het zou fors invloed moeten hebben op het te betalen bedrag als je de rest verzaakt, als het aan mij zou liggen.
TO, als jouw oom het geld er voor over heeft om jou deze kans te bieden, ook al is de kans groot dat hij de centen kwijt raakt, dan verandert dat voor mij wel hoe ik er naar kijk. Je oom doet het blijkbaar niet met het idee dat het jou alimentatie op zal leveren, maar om jou de mogelijkheid te geven iets te doen aan dat wat heel onrechtvaardig voelt. Als jij denkt dat het jou emotioneel en mentaal wat op gaat leveren dat je het in ieder geval geprobeerd hebt voor je kind, dan zeg ik: ga er voor. Zoek een goeie advocaat.
Ik zou er wel voor waken dat het je niet gaat opvreten. Je mag zo’n traject stoppen wanneer je wilt he, als het je emotioneel te veel kost.
Dus waarom dan wél nog een financieel lijntje houden? Zou liever eisen dat ie contact heeft geloof ik. Het is immers zn vader… niet zn sponsor
zaterdag 7 maart 2026 om 09:33
Hoe kun je contact afdwingen? Ik eis dat je 2 keer per week belt? En wat als hij dat dan vaker niet dan wel doet? En kind keer op keer teleurgesteld wordt en verdriet heeft? Mag kind dan beslissen dat hij/zij meer rust heeft bij geen contact?
En dat laatste zinnetje vind ik ook naar, het is niet zijn sponsor. Ze hebben samen voor dit kind gekozen en ook deels samen opgevoed. Een breuk tussen de ouders ontslaat je niet van je financiële verplichtingen. Vader is gewoon onderhoudsplichtig.
Maar ondanks dat TO volledig in haar recht staat, denk ik dat het verstandiger is om het proces niet aan te gaan. Omdat de kans miniem is dat het wat gaat opleveren en het in de toekomst zelfs nadelig kan zijn als hij wel betaalt. Dan kan oom beter geld in een studiepotje stoppen.
zaterdag 7 maart 2026 om 09:50
Zorg is moeilijk af te dwingen en motivatie om te zorgen al helemaal niet. Ik zou mijn kind ook nooit blootstellen aan afgedwongen zorg of contact.smorre schreef: ↑07-03-2026 09:09Ja dit snap ik wel maar ik bedoel: zou je niet liever afdwingen dat iemand voor z’n kind zorgt ipv betaalt? Heb ook een vriendin in die situatie en die zegt dat ze te trots is om haar hand voor hem op te houden en dat snap ik ergens wel. Hij heeft geen gezag dus toch niets te zeggen hierover.
Dus waarom dan wél nog een financieel lijntje houden? Zou liever eisen dat ie contact heeft geloof ik. Het is immers zn vader… niet zn sponsor
Sponsorschap is een vrijwillige zakelijke transactie. Dat heeft met deze hele discussie niks te maken.
Het is zijn kind en daar heeft hij verplichtingen naar. Juridisch én moreel. Dat je geen gebruik wenst te maken van je rechten wil nog niet zeggen dat dat je van je plichten ontslaat. Waarom moet een ander daar voor opdraaien omdat jij er te beroerd voor bent? Hij komt zijn zorgplicht al niet na, van mij mogen ze daar extra alimentatieverplichting tegenover stellen.
zaterdag 7 maart 2026 om 09:55
P.S. Vergeet niet dat als je oom al die dure rekeningen voor je betaalt, je boven de vrije voet komt en belasting moet betalen over die schenking! Op € 6.000 gaat dat om € 969 schenkbelasting als jij het zelf betaalt en € 1.384 schenkbelasting als je oom dat ook nog betaalt.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... kbelasting
Pour examiner la verité il est besoin, une fois dans sa vie, de mettre toutes choses en doubt autant qu'il se peut (René Descartes)
zaterdag 7 maart 2026 om 10:04
De vrijstelling van 2.769 geldt wel per jaar. En ik mag hopen dat oom geen 6.000 euro gaat uitgeven.WoonWens schreef: ↑07-03-2026 09:55P.S. Vergeet niet dat als je oom al die dure rekeningen voor je betaalt, je boven de vrije voet komt en belasting moet betalen over die schenking! Op € 6.000 gaat dat om € 969 schenkbelasting als jij het zelf betaalt en € 1.384 schenkbelasting als je oom dat ook nog betaalt.
zaterdag 7 maart 2026 om 10:14
zaterdag 7 maart 2026 om 10:17
Ik vind het vooral treurig voor jou TO dat je min of meer weggezet wordt als labiele, emotionele vrouw die haar kind zal verwaarlozen en tekort doen als je enkel vraagt naar ervaringen van anderen die ook voor rechtvaardigheid zijn opgekomen.
Er is nog een heeeele lange weg te gaan.
En natuurlijk is het goed om gewezen te worden op kansen en wetten.
Maar het vijandige onbegrip heb je niet verdiend hoor. Heeft niemand die de andere ouder wil aanspreken op verantwoordelijkheid en wetten verdiend.
En er zijn patronen waardoor het zo vaak de vrouw is die aan het kortste eind trekt. En een deel van die patronen vind ik in dit topic heel zichtbaar.
Je hoeft je niet de krabbenmand terug in te laten trekken door mensen die denken het beste met je voor te hebben, maar vooral onderdeel zijn van een samenleving waarin vrouwen zich schuldig moeten voelen als ze energie steken in recht en gelijke verdeling. Bij nota bene enkel de vraag om ervaringen!
Maar het vijandige onbegrip heb je niet verdiend hoor. Heeft niemand die de andere ouder wil aanspreken op verantwoordelijkheid en wetten verdiend.
En er zijn patronen waardoor het zo vaak de vrouw is die aan het kortste eind trekt. En een deel van die patronen vind ik in dit topic heel zichtbaar.
Je hoeft je niet de krabbenmand terug in te laten trekken door mensen die denken het beste met je voor te hebben, maar vooral onderdeel zijn van een samenleving waarin vrouwen zich schuldig moeten voelen als ze energie steken in recht en gelijke verdeling. Bij nota bene enkel de vraag om ervaringen!
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
zaterdag 7 maart 2026 om 10:27
Wauw. Waar lees je dat?
Ik lees overwegend reacties die meeleven met TO en haar oprecht willen adviseren.
Nogmaals, TO staat volledig in haar recht. Ik vind haar niet labiel en al die andere zaken die je schrijft.
Maar ze wordt wel gewezen op de keerzijde. Dat het meer kost dat het oplevert. Financieel en waarschijnlijk ook emotioneel. Er is sprake van een vader die zijn woonadres verborgen houdt. Als diezelfde vader op een bekend adres in Nederland zou wonen, zou ik zeggen: go for it.
Ik ben helemaal voor alimentatie, kinder- en partneralimentatie. Maar op dat laatste heeft TO geen recht, op dat eerste wel. Maar recht hebben en recht krijgen zijn helaas twee verschillende dingen.
zaterdag 7 maart 2026 om 10:29
Ze heeft ook ervaringen gekregen. Maar geen positieve.feow schreef: ↑07-03-2026 10:17
zaterdag 7 maart 2026 om 10:39
En interessant genoeg ziet ze juist die ervaringen over het hoofd of is het teveel om erop te reageren, maar gaat ze ondertussen herhaaldelijk in op wat andere mensen in haar optiek wel of niet juist interpreteren en dat ze niet gezegd heeft dat ze een zoon heeft, etc. Ik vind dat bijzonder en denk dat het vooral te maken heeft met kop in het zand steken. Dat kan en mag, maar dan is dit topic op dit moment niet zo zinvol en roept hier en daar irritatie op. Maar die observatie is volgens TO onaardig en raar, schijnbaar.
a.k.a. canis-dinges
zaterdag 7 maart 2026 om 11:41
Huh? Vertel eens waar dat staat? Want wat ik vooral lees zijn reacties dat het niet loont en de energie en het geld niet waard is.
zaterdag 7 maart 2026 om 11:45
Nou, ik wilde net zeggen: er zijn mensen geweest die hun ervaringen hebben gedeeld. En ik kan me voorstellen dat zij niet dachten: "oh leuk, dit is zo'n goed verhaal, dat rakel ik dolgraag nog eens op", maar dat ze het deden om TO te helpen, die notabene om ervaringen vroeg. En juist die verhalen ziet TO steeds niet. Ik vind dat - naast je kop in het zand steken - ook gewoon niet zo aardig eigenlijk.
zaterdag 7 maart 2026 om 12:05
Ik was een van de eerste reageerders, en wees op de energie/opbrengst verhouding. Ik heb nooit gezegd dat TO niet goed voor haar kind zorgt, dat het onredelijk of zelfs onethisch is om alimentatie te vragen, of dat ze op geld uit is. Ik heb letterlijk gezegd dat ze groot gelijk heeft als ze die alimentatie wil regelen, en dat vader gewoon zou moeten betalen. Dat meen ik ook allemaal. Alleen: de realiteit is dat de kans nogal groot is dat ze geen cent ziet, en er wel heel veel energie en kosten aan kwijt is. Dus dat ze eerst heel goed na zou moeten gaan of dat het waard is. Níet: ‘moet vader echt wel iets betalen’, níet: kunnen kind of jij dat geld gebruiken, níet: zet je de verhoudingen niet op scherp. Dat heb ik allemaal niet gezegd en ook niet gesuggereerd. Het enige waar ik voor waarschuwde, en wat ook is wat degenen met ervaring zeggen: pas op dat het je niet meer kost (zowel financieel als mentaal en zowel voor jezelf als kind) dan je er realistisch gezien uit haalt. Dat heeft niks te maken met ‘nog een lange weg te gaan’ of ‘terug de krabbenmand in trekken’.
Dat is niet eerlijk, en ook totaal niet de fout van TO, die maakt het systeem niet. Maar de werkelijkheid is nou eenmaal dat heel moeilijk is om in dit soort gevallen je recht te krijgen.
Dat is niet eerlijk, en ook totaal niet de fout van TO, die maakt het systeem niet. Maar de werkelijkheid is nou eenmaal dat heel moeilijk is om in dit soort gevallen je recht te krijgen.
zaterdag 7 maart 2026 om 12:05
Eens, hoor. Ik heb er meermalen wat van gezegd, maar dan ben ik onaardig en lijken er vage insinuaties te volgen over waarom sommige forummers wel een vriendelijke reactie verdienen en anderen niet, of zoiets. Heel bijzonder om zo druk mee te zijn, om de negatieve ervaringen van anderen maar niet te hoeven vertalen naar je eigen situatie. Mijn interpretatie m.b.t. die heel korte reactie is dat TO de tekst van C'estelle (sorry, ik heb de juiste schrijfwijze niet bij de hand) wel degelijk gezien had, maar ervoor koos enkel in te gaan op de ervaring van C dat de vader op een nare manier een rol begon op te eisen. TO's beschermingsmechanisme leek te zijn om te benadrukken dat haar ex dat niet doet, op een nogal - ik druk me weer voorzichtig uit - bijzondere manier, namelijk door te beginnen te bepleiten dat een vader ook een rol mag spelen in het leven van zijn kind - op een toon die mij eerlijk gezegd plaatsvervangend boos maakte. Want zoals iemand al schreef zijn er geen andere reacties waar dat op terugsloeg en geen aanpassingen in reacties. De reactie, na opmerkingen over het "missen" daarvan, op de andere ervaring had vooral de strekking "wat rot voor je". Ook weer niet de reflectie op de eigen situatie. Vandaar dat ik het aanduid als kop in het zand. Maar ik schreef eerder ook al iets over empathie, want, inderdaad, mensen nemen de moeite om een nare ervaring te delen - zelfs een nieuwe nick aan te maken daarvoor. De reacties op jouw goede vragen blijven ook zeer beperkt.Lori schreef: ↑07-03-2026 11:45Nou, ik wilde net zeggen: er zijn mensen geweest die hun ervaringen hebben gedeeld. En ik kan me voorstellen dat zij niet dachten: "oh leuk, dit is zo'n goed verhaal, dat rakel ik dolgraag nog eens op", maar dat ze het deden om TO te helpen, die notabene om ervaringen vroeg. En juist die verhalen ziet TO steeds niet. Ik vind dat - naast je kop in het zand steken - ook gewoon niet zo aardig eigenlijk.
Het kan en mag allemaal, maar ik denk niet dat het uitnodigend is voor mensen met ervaring om mee te denken. Daarom ook mijn vraag aan TO wat ze nu wil met dit topic, maar dat was ook een rare of onvriendelijke vraag, schijnbaar.
Mijn twee of meer centen.
a.k.a. canis-dinges
zaterdag 7 maart 2026 om 12:15
nausicaa schreef: ↑07-03-2026 12:05Ik heb letterlijk gezegd dat ze groot gelijk heeft als ze die alimentatie wil regelen, en dat vader gewoon zou moeten betalen. Dat meen ik ook allemaal. Alleen: de realiteit is dat de kans nogal groot is dat ze geen cent ziet, en er wel heel veel energie en kosten aan kwijt is. Dus dat ze eerst heel goed na zou moeten gaan of dat het waard is. Níet: ‘moet vader echt wel iets betalen’, níet: kunnen kind of jij dat geld gebruiken, níet: zet je de verhoudingen niet op scherp. Dat heb ik allemaal niet gezegd en ook niet gesuggereerd. Het enige waar ik voor waarschuwde, en wat ook is wat degenen met ervaring zeggen: pas op dat het je niet meer kost (zowel financieel als mentaal en zowel voor jezelf als kind) dan je er realistisch gezien uit haalt. Dat heeft niks te maken met ‘nog een lange weg te gaan’ of ‘terug de krabbenmand in trekken’.
Precies dit. Volgens mij zijn we het er allemaal over eens dat de vader een lapzwans is en dat TO recht heeft op alimentatie. Daarin heeft ze hartstikke gelijk. De vraag is of TO gelijk wil hebben of geluk. TO lijkt gelijk te willen hebben, terwijl wij haar geluk gunnen.
zaterdag 7 maart 2026 om 12:19
feow schreef: ↑07-03-2026 10:17Ik vind het vooral treurig voor jou TO dat je min of meer weggezet wordt als labiele, emotionele vrouw die haar kind zal verwaarlozen en tekort doen als je enkel vraagt naar ervaringen van anderen die ook voor rechtvaardigheid zijn opgekomen.
Maar het vijandige onbegrip heb je niet verdiend hoor.
vooral onderdeel zijn van een samenleving waarin vrouwen zich schuldig moeten voelen als ze energie steken in recht en gelijke verdeling.
Mensenkinderen, wat lees jij vreselijk slecht. Echt, hoe is het toch mogelijk.
zaterdag 7 maart 2026 om 13:33
feow schreef: ↑07-03-2026 10:17Ik vind het vooral treurig voor jou TO dat je min of meer weggezet wordt als labiele, emotionele vrouw die haar kind zal verwaarlozen en tekort doen als je enkel vraagt naar ervaringen van anderen die ook voor rechtvaardigheid zijn opgekomen.
Wat een rare reactie.
zaterdag 7 maart 2026 om 14:03
smorre schreef: ↑07-03-2026 09:09Heb ook een vriendin in die situatie en die zegt dat ze te trots is om haar hand voor hem op te houden en dat snap ik ergens wel. Hij heeft geen gezag dus toch niets te zeggen hierover.
TO is momenteel de “sponsor” voor beide ouders.
Je vriendin maakt een denkfout imho, alimentatie is niet een moeder die haar hand ophoudt. Het is geld voor het onderhoud van het kind (in de breedste zin van het woord, voordat er weer een discussie komt of alimentatie voor meer dan voeding en wat basic kleding is
Dat je zelf als vader zo labbekakkerig bent geweest om het gezag niet te regelen, maakt niet uit.
Zo’n man die niet voor zijn kind zorgt zou zich moeten doodschamen en er door zijn omgeving op moeten worden aangesproken. Helaas is de familie vaak veel minder kritisch op vaders dan moeders. Als een vrouw een weekendregeling heeft wordt ze al snel gezien als een ontaarde moeder, bij een vader vindt men er vaak veel minder van. Raar toch?
anoniem_69d677ea35fb7 wijzigde dit bericht op 07-03-2026 15:51
0.17% gewijzigd
zaterdag 7 maart 2026 om 14:31
Ik vind het vooral treurig dat jij kennelijk niet kan lezen. Er is in dit topic helemaal geen vijandig onbegrip, niemand zet TO weg als labiel of emotioneel. Ook niet "min of meer". Het enige wat er is gebeurd, is dat TO is gevraagd of ze wellicht hoog in haar emotie zat omdat ze berichten verkeerd leek te interpreteren.feow schreef: ↑07-03-2026 10:17Ik vind het vooral treurig voor jou TO dat je min of meer weggezet wordt als labiele, emotionele vrouw die haar kind zal verwaarlozen en tekort doen als je enkel vraagt naar ervaringen van anderen die ook voor rechtvaardigheid zijn opgekomen.
Daarnaast is er volop ervaringen gedeeld. Door mensen die dus beduidend meer voor TO hebben gedaan dan een beetje dom met een moraal-vingertje wapperen.
zaterdag 7 maart 2026 om 16:03
Simpel. Ik lees met een andere bril.
Ik loep de TO en lees wat zíj́ schrijft. Niet wat anderen invullen. Wel haar reacties op de berichten die zij krijgt, en die reacties ervaar ik als netjes en rustig en logisch.
En ik vind het inderdaad een voorbeeld van een instandhoudcultuur als er snel en meermaals bij herhaling gewezen wordt of het de energie wel waar is. Of het financieel wel genoeg oplevert. Er is meer dan geld waardevol. Hoe terecht die opmerkingen ook zijn, ik zie ze wel als onderdeel van de instandhouding van ‘verspil geen energie aan rechtvaardigheid’.
Ik vind TO gewoon écht niet raar reageren. Zelfs niet op best onaardige reacties. Ze doet (nog) niet wat hier geadviseerd wordt, maar zó heftig of gek of onbegrijpelijk of betweterig is dat toch niet? Eigenlijk vind ik dat zelfs best normaal en gezond.
En is verwacht en vrees dat TO zich er, zoals zo veel anderen, bij neer zal moeten leggen dat dit meer gaat kosten (qua energie en qua geld) dat het op gaat leveren. En dat het nog heel lang zal duren voordat daar écht verandering in komt en mensen dat niet meer enkel oneerlijk, maar iets onacceptabels uit het verleden zullen vinden. Waar wetgeving, Europese wetgeving, voor gekomen is dankzij steeds meer vaders, moeders en kinderen zich niet neerleggen bij de balans die doorslaat naar een onrechtvaardige kant in plaats van de zegeningen die ze wel hebben te tellen.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
zaterdag 7 maart 2026 om 17:02
6000 euro is nog niets hoor. To moet Nederlandse en internationale juridische procedures gaan voeren. Heeft 2! Advocaten nodig, moet in het land van vader een deskundige (bijvoorbeeld een particuliere firma) inschakelen om vader op te sporen en onderzoek te doen naar zijn inkomen en vermogen. En dan heb ik het nog niet over reiskosten, vertalingen, stempels bij een notaris en kosten van de rechtbanken. Ik ken mensen die voor een Nederlandse procedure dit al kwijt waren..... Als iemand niet meewerkt moet je eerder vanaf 10.000 euro gaan denken. En dan neem ik aan dat vader een rijk man is. Want ook in het buitenland kan je een kale kip niet plukken. En als vader verhuisd en onder de radar blijft kan alles opnieuw.
En ja to ik heb in de nabije omgeving internationale procedures meegemaakt. Zo goed als onmogelijk, kost bergen met negatieve energie en heel veel tijd. Als iemand 6000 of 10.000 euro over heeft. Kan die beter investeren in bijvoorbeeld de studie van dochter. Ieder jaar schoolgeld betalen mag belastingvrij. En zal uiteindelijk veel meer opleveren voor kind zelf.
zaterdag 7 maart 2026 om 17:49
Maar waar lees jij dan dat wij vinden dat ze haar kind zal verwaarlozen als ze wel kiest om haar gelijk te halen? Waar noemen we haar labiel?feow schreef: ↑07-03-2026 16:03Simpel. Ik lees met een andere bril.
Ik loep de TO en lees wat zíj́ schrijft. Niet wat anderen invullen. Wel haar reacties op de berichten die zij krijgt, en die reacties ervaar ik als netjes en rustig en logisch.
En ik vind het inderdaad een voorbeeld van een instandhoudcultuur als er snel en meermaals bij herhaling gewezen wordt of het de energie wel waar is. Of het financieel wel genoeg oplevert. Er is meer dan geld waardevol. Hoe terecht die opmerkingen ook zijn, ik zie ze wel als onderdeel van de instandhouding van ‘verspil geen energie aan rechtvaardigheid’.
Ik vind TO gewoon écht niet raar reageren. Zelfs niet op best onaardige reacties. Ze doet (nog) niet wat hier geadviseerd wordt, maar zó heftig of gek of onbegrijpelijk of betweterig is dat toch niet? Eigenlijk vind ik dat zelfs best normaal en gezond.
En is verwacht en vrees dat TO zich er, zoals zo veel anderen, bij neer zal moeten leggen dat dit meer gaat kosten (qua energie en qua geld) dat het op gaat leveren. En dat het nog heel lang zal duren voordat daar écht verandering in komt en mensen dat niet meer enkel oneerlijk, maar iets onacceptabels uit het verleden zullen vinden. Waar wetgeving, Europese wetgeving, voor gekomen is dankzij steeds meer vaders, moeders en kinderen zich niet neerleggen bij de balans die doorslaat naar een onrechtvaardige kant in plaats van de zegeningen die ze wel hebben te tellen.
zaterdag 7 maart 2026 om 18:21
Je kunt heel gelukkig worden van je gelijk te krijgen, hoor.nerdopviva schreef: ↑07-03-2026 12:15Precies dit. Volgens mij zijn we het er allemaal over eens dat de vader een lapzwans is en dat TO recht heeft op alimentatie. Daarin heeft ze hartstikke gelijk. De vraag is of TO gelijk wil hebben of geluk. TO lijkt gelijk te willen hebben, terwijl wij haar geluk gunnen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in