Werk & Studie alle pijlers

Zij-instroom VO: eerst 3 maanden onbevoegd docent.

07-03-2026 18:58 179 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi allemaal,

Ik heb de kans gekregen om als zij-instromer in het voortgezet onderwijs te starten. Ze willen mij eerst 3 maanden als onbevoegd docent in dienst nemen, om te zien hoe het gaat en of het klikt met school en leerlingen. Pas daarna zou het geschiktheidsonderzoek / assessment starten.

De meeloopdagen waren leuk, het team leek echt fijn en er wordt gezegd dat er onboarding en begeleiding is… maar ja, dat moeten we maar zien.

Ik maak me vooral zorgen over wat er gebeurt als ze na die 3 maanden besluiten niet verder te gaan (want het is een vervanging). Dan sta ik op straat zonder baan, en mijn oude werk heb ik al opgezegd. Ik heb 0 onderwijsachtergrond, dus dat voelt best onzeker.

Mijn vragen aan jullie:
1. Is he normaliter zo dat zij-instromers in het VO hun oude baan aanhouden totdat het geschiktheidsonderzoek is afgerond?
2. Zijn er mensen die dit traject hebben gedaan en ervaring hebben met zo’n overgangsperiode van onbevoegd docent naar zij-instroom?
3. En algemene ervaringen van zij-instromers in het VO hoor ik ook graag: hoe viel het mee, wat waren uitdagingen en tips?

Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen en advies! Ik vraag mij persoonlijk vooral af hoe ik een klas draaiende kan houden zonder beoogde opleiding en kennis? Ik wil hier wel realistisch in zijn

En verder heb ik jaren geleden een hbo opleiding afgerond, helaas echt een verkeerde richting gekozen want het vak is zwaar onderbetaald. Onderwijs biedt zulke trajecten voor een carrièreswitch , maar vind eigenlijk ook geen andere ingangen op andere vlakken. Ik kamp met het instellingscollegegeld van €10.000 per jaar bij een nieuwe studie, dus het voelt alsof ik vastloop momenteel.
Zij-instromers die hun oude baan nog aanhouden ken ik niet.
Ik ben zelf ook onbevoegd begonnen (wel een doctoraal, geen bevoegdheid) maar ik was toen best jong, dus dat was anders.
Lesgeven is prachtig, maar het is echt een andere baan. En het kan je liggen of niet liggen. Veel dingen zijn aan te leren, maar sommige vaardigheden moeten echt in je zitten.

In mijn ervaring onderschatten zij-instromers soms hoe vermoeiend het in het begin is. Maar het is vooral ook heel leuk werk!
Si abra la puerta hay lobos.
Rabarbara schreef:
07-03-2026 19:08
Zij-instromers die hun oude baan nog aanhouden ken ik niet.
Ik ben zelf ook onbevoegd begonnen (wel een doctoraal, geen bevoegdheid) maar ik was toen best jong, dus dat was anders.
Lesgeven is prachtig, maar het is echt een andere baan. En het kan je liggen of niet liggen. Veel dingen zijn aan te leren, maar sommige vaardigheden moeten echt in je zitten.

In mijn ervaring onderschatten zij-instromers soms hoe vermoeiend het in het begin is. Maar het is vooral ook heel leuk werk!
Oké, ik ken daarentegen mensen die juist hun voormalige baan aanhielden.
In principe is het voorstel van de school dan “normaal” als ik het goed begrijp?

Denk jij wel dat het vak grotendeels is aan te leren? Ik twijfel momenteel erg om het te doen, doordat ik mijn huidige baan op voorhand al moet opzeggen , niet wetende of ik het traject uiteindelijk überhaupt kan starten.
Het voorstel van de school is hun voorstel. Er zijn tekorten, dus misschien kun je iets anders onderhandelen?
Ja, veel is aan te leren, maar er zijn echt mensen ongeschikt voor het vak. Al is lastig te bepalen of dat dan aan het vak ligt, of aan de combinatie school/leraar, of een bepaalde leerlingpopulatie.
Rolaanvaarding is vaak het probleem: geloof jij dat je de leraar bent? Straal je dat uit? Ben je voorspelbaar, eerlijk en duidelijk en weten leerlingen wat ze kunnen verwachten?
Dat zijn wel de belangrijkste dingen die ik heb mis zien gaan, naast natuurlijk een compleet gebrek aan vakinhoudelijke kennis.
Ik vind het nogal wat; heb het idee dat de school hier vooral baat bij heeft en jij vooral risico loopt. Ik zou gaan zoeken naar een andere constructie met minder risico voor jou.
Ik ben op mn veertigste een deeltijd hbo gaan doen om docent te worden en inmiddels docent op het vo. Voor mij was het de beste beslissing ooit, ik vind het lesgeven echt heel erg leuk, wel echt flink wennen in het begin.
Maar ik had in elk geval wel stages gelopen en les gehad in lesgeven, ik weet niet of ik het had aangedurfd om helemaal blanco te starten, klassenmanagement vind ik bijvoorbeeld echt wel moeilijk soms.
In jouw geval, met dat instellingsgeld snap ik wel heel goed dat deze manier toch de meest aantrekkelijke is...moeilijk!
Kan je wellicht iets van een korte stage lopen om het uit te proberen voordat je beslist?
Adviesgevraagd schreef:
07-03-2026 18:58
Ze willen mij eerst 3 maanden als onbevoegd docent in dienst nemen, om te zien hoe het gaat en of het klikt met school en leerlingen. Pas daarna zou het geschiktheidsonderzoek / assessment starten.

Ik maak me vooral zorgen over wat er gebeurt als ze na die 3 maanden besluiten niet verder te gaan

Nou dat zou mij ook echt niet lekker zitten. Want als jij je baan opzegt voor zo'n kort contract dan heb je ook geen recht op ww als zij na die 3 maanden toedeledokie zeggen. Dus dat zou voor mij eigenlijk wel een breekpunt zijn, of je moet zelf heel zeker zijn dat je dan zo weer ander werk hebt. Maar zelf zou ik het niet doen voor een contract korter dan 6 maanden.
S-Groot schreef:
07-03-2026 20:34
Nou dat zou mij ook echt niet lekker zitten. Want als jij je baan opzegt voor zo'n kort contract dan heb je ook geen recht op ww als zij na die 3 maanden toedeledokie zeggen. Dus dat zou voor mij eigenlijk wel een breekpunt zijn, of je moet zelf heel zeker zijn dat je dan zo weer ander werk hebt. Maar zelf zou ik het niet doen voor een contract korter dan 6 maanden.
Exact, en dit houdt mij ook wel tegen. Ik vroeg vervolgens of in het contract vermeld kon worden dat ik na deze maanden aan dat traject kon starten, maar dat moest overlegd worden met HR, kreeg ik te horen.
Waarom moet je instellingscollegegeld betalen? Dat wijst erop dat je eerder een hbo/wo studie in de zorg volgde. Heb je niet zo weer een nieuwe baan dan?
Ben-ik-weer schreef:
07-03-2026 20:53
Waarom moet je instellingscollegegeld betalen? Dat wijst erop dat je eerder een hbo/wo studie in de zorg volgde. Heb je niet zo weer een nieuwe baan dan?
In de zorg idd. Ik ben fysiotherapeut, maar wil het liefst echt niet meer terug naar dit vak. In principe zou ik zo weer een nieuwe baan hebben. Mijn huidige werkplek is erg fijn, alleen het salaris is om te huilen. Wanneer ik switch naar een andere baan wil ik wel graag op een goede plek terechtkomen ipv binnen 3 maanden werkloos te zijn.
Ik zou hier zeker niet aan beginnen! De school vult simpelweg haar vacature met een onbevoegd docent. Max. 3 maanden, want dan beginnen vaak de ouders te zeuren als ze erachter komen en de school zal in de tussentijd verder zoeken naar een bevoegd docent of interne vervanging. Nog nooit heb ik van jouw constructie gehoord dus ik zou zelf een andere opleidingsschool zoeken, tezamen met een deeltijdopleiding.

Meer dan de helft van de zij-instromers stopt. Werkdruk, ongemotiveerde leerlingen, etc. Voor je het 'lesgeven' in de vingers hebt, ben je echt jaren verder, en veel bloed, zweet maar bovenal tranen. Daarom stoppen er zoveel.

Stap 1 is een school zoeken die je wil begeleiden. Loop eens een paar dagen mee op het VO, dan weet je snel genoeg of het wat voor je is.

En instellingsgeld, waardeloze regeling idd.
Ik vind het een beetje klinken alsof je voor het onderwijs kiest omdat dat de enige betaalbare 'switch' is? Je zou ook de gok gewoon kunnen nemen, wordt het niks dan kan je zo weer ergens als fysio aan de slag. Je arbeidsvoorwaarden kunnen zo te horen niet slechter.

Ben-ik-weer schreef:
07-03-2026 20:53
Dat staat toch los van de zorg? Instellingscollegegeld is toch altijd van toepassing bij een tweede studie?
Voor je start, zoek eerst uit waaruit de begeleiding precies bestaat. Vraag een gesprek aan met een schoolopleider, heeft je school geen schoolopleider. Zoek dan een andere school.
Ik weet niet welk vak je wil gaan geven, maar zeker als het een tekortvak is, zou ik wat kritischer kijken.
Je kan de komende maanden ook gebruiken om alvast kennis te maken met het onderwijs. Onderzoek welke mogelijkheden daarin te vinden zijn. Wie weet kom je er zo voor het nieuwe schooljaar achter of het überhaupt iets voor je is. Het vak is zeker te leren, maar niet voor iedereen. Ja, er staat een fijn salaris tegenover. Maar als dat je grootste drijfveer is…
Joh, die zitten gewoon omhoog voor een gevalletje zwangerschapsverlof of zo.

Niet intrappen hoor.
Graftak!
Lady*Voldemort schreef:
07-03-2026 21:47
Joh, die zitten gewoon omhoog voor een gevalletje zwangerschapsverlof of zo.

Niet intrappen hoor.
Ja, daar vrees ik ook voor. Al zou ik 3 maanden lang prima functioneren, als zij beweren dat het niet zo is, dan heb ik geen poot om op te staan en dan ben ik werkloos
Fysiotherapie en dan in het VO? Ik ben benieuwd welk vak, maar dan moet je dus in elk geval echt nog een hele opleiding afronden.
Gezien de tekorten in het onderwijs zijn veel scholen best bereid nieuwe mensen binnen te halen, ook onbevoegd. Dus ik zou misschien gewoon wat scholen aanschrijven, daar is het de komende weken echt de goede tijd voor. En dan gewoon eens een dag meelopen. Misschien kun je dan van daaruit beginnen.
Adviesgevraagd schreef:
07-03-2026 22:05
Ja, daar vrees ik ook voor. Al zou ik 3 maanden lang prima functioneren, als zij beweren dat het niet zo is, dan heb ik geen poot om op te staan en dan ben ik werkloos
Ja precies. En geen recht op WW ook. Dat ze überhaupt denken dat daar iemand in trapt zeg.
Graftak!
We zijn maart.
Dat is dus een gevalletje "we zoeken iemand die de tent rechthoudt tot het einde van het schooljaar".

Tegen volgend schooljaar zien ze het ineens toch niet meer zitten.
En met welke constructie overbrug je 6 weken zomervakantie? Of heb je dan gewoon 6 weken geen geld want een nieuw contract begint pas vanaf eind augustus / begin september?

Ze verwachten dat jij je job opzegt, maar tegelijk bieden ze 0 zekerheid.
In een job waar je 0 achtergrond in hebt.

Ik zou ze bedanken voor het aanbod maar op zoek gaan naar beter.
Met opleiding vanaf dag 1 ipv vage onboarding.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Wissewis schreef:
07-03-2026 22:31
We zijn maart.
Dat is dus een gevalletje "we zoeken iemand die de tent rechthoudt tot het einde van het schooljaar".

Tegen volgend schooljaar zien ze het ineens toch niet meer zitten.
En met welke constructie overbrug je 6 weken zomervakantie? Of heb je dan gewoon 6 weken geen geld want een nieuw contract begint pas vanaf eind augustus / begin september?

Ze verwachten dat jij je job opzegt, maar tegelijk bieden ze 0 zekerheid.
In een job waar je 0 achtergrond in hebt.

Ik zou ze bedanken voor het aanbod maar op zoek gaan naar beter.
Met opleiding vanaf dag 1 ipv vage onboarding.
Dit idee heb ik dus ook
Het voelt niet echt ok
Frankly my dear, I don"t give a damn
Welk vak zou je dan gaan geven? Lijkt me zonder didactische én zonder vakinhoudelijke kennis niet echt een goed beeld geven van 1: of je het leuk vindt en 2 of je geschikt bent..
Zou de school uiteindelijk wel bereid zijn om dat instellingscollegegeld te betalen?
Als je voor jezelf wil kijken of het onderwijs bij je past dan is deze cursus misschien wat voor je:

https://wijzerinhetonderwijs.nl/eventer ... 026-05-27/
MRLM schreef:
07-03-2026 23:20
Welk vak zou je dan gaan geven? Lijkt me zonder didactische én zonder vakinhoudelijke kennis niet echt een goed beeld geven van 1: of je het leuk vindt en 2 of je geschikt bent..
Zou de school uiteindelijk wel bereid zijn om dat instellingscollegegeld te betalen?

Tsja instellingscollegegeld wordt een duur grapje voor ze. Zij-instroom is daarin veel toegankelijker, omdat ze €20.000 krijgen.

Ik wil overigens Duits gaan geven.
PogingZoveel schreef:
07-03-2026 23:45
Als je voor jezelf wil kijken of het onderwijs bij je past dan is deze cursus misschien wat voor je:

https://wijzerinhetonderwijs.nl/eventer ... 026-05-27/
Thanks, goede tip! Helaas helemaal niet in de buurt :-(
Summertje schreef:
07-03-2026 21:08

Dat staat toch los van de zorg? Instellingscollegegeld is toch altijd van toepassing bij een tweede studie?
Nee, als je tweede studie zorg of onderwijs is en je daar nog niet eerder een opleiding in deed betaal je het lage tarief.
Ik werk in het VO en heb nog niet eerder van deze constructie gehoord. Wel merk ik dat op het moment er zo’n tekort is dat er ook veel mensen worden aangenomen die absoluut niet functioneren. Wellicht dat de school daarom toch voor zo’n constructie kiest en ik zou dat ook wel begrijpen.
Maar daar heb jij niks aan. Wellicht gewoon even verder zoeken naar een andere school, want je wordt met open armen ontvangen op een heleboel scholen denk ik.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven