Zij-instroom VO: eerst 3 maanden onbevoegd docent.
zaterdag 7 maart 2026 om 18:58
Hoi allemaal,
Ik heb de kans gekregen om als zij-instromer in het voortgezet onderwijs te starten. Ze willen mij eerst 3 maanden als onbevoegd docent in dienst nemen, om te zien hoe het gaat en of het klikt met school en leerlingen. Pas daarna zou het geschiktheidsonderzoek / assessment starten.
De meeloopdagen waren leuk, het team leek echt fijn en er wordt gezegd dat er onboarding en begeleiding is… maar ja, dat moeten we maar zien.
Ik maak me vooral zorgen over wat er gebeurt als ze na die 3 maanden besluiten niet verder te gaan (want het is een vervanging). Dan sta ik op straat zonder baan, en mijn oude werk heb ik al opgezegd. Ik heb 0 onderwijsachtergrond, dus dat voelt best onzeker.
Mijn vragen aan jullie:
1. Is he normaliter zo dat zij-instromers in het VO hun oude baan aanhouden totdat het geschiktheidsonderzoek is afgerond?
2. Zijn er mensen die dit traject hebben gedaan en ervaring hebben met zo’n overgangsperiode van onbevoegd docent naar zij-instroom?
3. En algemene ervaringen van zij-instromers in het VO hoor ik ook graag: hoe viel het mee, wat waren uitdagingen en tips?
Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen en advies! Ik vraag mij persoonlijk vooral af hoe ik een klas draaiende kan houden zonder beoogde opleiding en kennis? Ik wil hier wel realistisch in zijn
En verder heb ik jaren geleden een hbo opleiding afgerond, helaas echt een verkeerde richting gekozen want het vak is zwaar onderbetaald. Onderwijs biedt zulke trajecten voor een carrièreswitch , maar vind eigenlijk ook geen andere ingangen op andere vlakken. Ik kamp met het instellingscollegegeld van €10.000 per jaar bij een nieuwe studie, dus het voelt alsof ik vastloop momenteel.
Ik heb de kans gekregen om als zij-instromer in het voortgezet onderwijs te starten. Ze willen mij eerst 3 maanden als onbevoegd docent in dienst nemen, om te zien hoe het gaat en of het klikt met school en leerlingen. Pas daarna zou het geschiktheidsonderzoek / assessment starten.
De meeloopdagen waren leuk, het team leek echt fijn en er wordt gezegd dat er onboarding en begeleiding is… maar ja, dat moeten we maar zien.
Ik maak me vooral zorgen over wat er gebeurt als ze na die 3 maanden besluiten niet verder te gaan (want het is een vervanging). Dan sta ik op straat zonder baan, en mijn oude werk heb ik al opgezegd. Ik heb 0 onderwijsachtergrond, dus dat voelt best onzeker.
Mijn vragen aan jullie:
1. Is he normaliter zo dat zij-instromers in het VO hun oude baan aanhouden totdat het geschiktheidsonderzoek is afgerond?
2. Zijn er mensen die dit traject hebben gedaan en ervaring hebben met zo’n overgangsperiode van onbevoegd docent naar zij-instroom?
3. En algemene ervaringen van zij-instromers in het VO hoor ik ook graag: hoe viel het mee, wat waren uitdagingen en tips?
Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen en advies! Ik vraag mij persoonlijk vooral af hoe ik een klas draaiende kan houden zonder beoogde opleiding en kennis? Ik wil hier wel realistisch in zijn
En verder heb ik jaren geleden een hbo opleiding afgerond, helaas echt een verkeerde richting gekozen want het vak is zwaar onderbetaald. Onderwijs biedt zulke trajecten voor een carrièreswitch , maar vind eigenlijk ook geen andere ingangen op andere vlakken. Ik kamp met het instellingscollegegeld van €10.000 per jaar bij een nieuwe studie, dus het voelt alsof ik vastloop momenteel.
zondag 8 maart 2026 om 13:36
Haha, nee. Ik ben fysiotherapeute en ik ben vrijwel tweetalig opgevoed: een Duitse ouder en een Nederlandse ouderMaria1905 schreef: ↑08-03-2026 13:10Ze snappen toch ook wel dat jij moet leven van je salaris? Dus dat een vaste baan opzeggen voor een tijdelijke baan van 3 maanden geen optie is. En dat het ook geen optie is om de hele zomer geen salaris te verdienen. En dat jij graag wilt dat het een succes wordt, en jij dus dingen van hen nodig hebt. Begeleiding, hulp, wat dan ook. Ik vind het trouwens wel bijzonder dat je als docent Duits kunt beginnen terwijl je op papier niet meer te bieden hebt dan een middelbare school diploma met examenvak Duits (of begrijp ik het niet goed?)
zondag 8 maart 2026 om 13:40
Mee eens, vandaar mijn zorgen.dweedledee schreef: ↑08-03-2026 13:35Even beter lezen. Ze spreekt goed Duits, haar vader is Duits.
Nou is een taal spreken overigens wel heel anders dan een taal onderwijzen.
zondag 8 maart 2026 om 13:59
Ik zou trouwens eigenlijk sowieso in september pas op een school beginnen. Een klas opstarten is best pittig, maar een klas midden in het jaar overnemen terwijl ze mogelijk al een tijdje geen les hebben gehad vanwege een tekort is nog veel pittiger. Aangezien het nu al maart is, zal je waarschijnlijk op zijn vroegst beginnen in april, maar waarschijnlijker nog: na de meivakantie.
Dan begint de laatste periode van het schooljaar dus al. Qua groepsvorming zit de klas dan al bijna in de adjourning fase. Als onervaren docent goed leiderschap neerzetten in zo'n groep is wel echt een uitdaging.
Wat voor school is het? Welk niveau, hoe groot ongeveer en "gewoon" of met een bepaalde visie zoals Dalton oid?
Dan begint de laatste periode van het schooljaar dus al. Qua groepsvorming zit de klas dan al bijna in de adjourning fase. Als onervaren docent goed leiderschap neerzetten in zo'n groep is wel echt een uitdaging.
Wat voor school is het? Welk niveau, hoe groot ongeveer en "gewoon" of met een bepaalde visie zoals Dalton oid?
zondag 8 maart 2026 om 14:02
Ik zou er niet aan beginnen en verder zoeken. Mijn ervaring: er is zelden tijd of energie voor begeleiding. Het vraagt veel autonomie, incassering en autodidactische vaardigheden.Adviesgevraagd schreef: ↑08-03-2026 13:36Haha, nee. Ik ben fysiotherapeute en ik ben vrijwel tweetalig opgevoed: een Duitse ouder en een Nederlandse ouder
Ik zou me echt verdiepen in een deeltijd variant opleiding.
zondag 8 maart 2026 om 14:14
Ik was ook zij-instromer en kreeg een contract voor de duur van de opleiding. Daarmee had ik vertrouwen in de werkgever en wist zeker dat als mijn contract afliep ik in ieder geval mijn diploma had (mits je zelf de opleiding om welke reden dan ook niet haalt, maargoed werkgever zit in dat geval dan ook niet meer aan je vast wat ik ook te verantwoorden vind). Voor minder zekerheid dan dat had ik het niet gedaan!
zondag 8 maart 2026 om 14:18
Met een diploma als fysiotherapeut kun je best veel kanten op denk ik? Dierenfysiotherapie, osteopaat, sportfysio, ziekenhuisfysio, etc. Is daar niets van wat je nog interesseert?
Je zou kunnen kijken of je op een HBO Fysiotherapie terecht kunt (of iig meelopen om te kijken naar het lesgeven)? Dan heb je in ieder geval gemotiveerder publiek.
Je zou kunnen kijken of je op een HBO Fysiotherapie terecht kunt (of iig meelopen om te kijken naar het lesgeven)? Dan heb je in ieder geval gemotiveerder publiek.
zondag 8 maart 2026 om 14:25
Zo makkelijk is het helaas niet. Goede plekken zijn moeilijk tussen te geraken. Ik ben al 3 jaar zoekende.Joepie40 schreef: ↑08-03-2026 14:18Met een diploma als fysiotherapeut kun je best veel kanten op denk ik? Dierenfysiotherapie, osteopaat, sportfysio, ziekenhuisfysio, etc. Is daar niets van wat je nog interesseert?
zondag 8 maart 2026 om 14:26
Voor start geschiktheidsonderzoek etc heb jij je baan dus niet hoeven opzeggen? Of hoe moet ik het zien?Triple_chocolate schreef: ↑08-03-2026 14:14Ik was ook zij-instromer en kreeg een contract voor de duur van de opleiding. Daarmee had ik vertrouwen in de werkgever en wist zeker dat als mijn contract afliep ik in ieder geval mijn diploma had (mits je zelf de opleiding om welke reden dan ook niet haalt, maargoed werkgever zit in dat geval dan ook niet meer aan je vast wat ik ook te verantwoorden vind). Voor minder zekerheid dan dat had ik het niet gedaan!
Voor start geschiktheidsonderzoek etc heb jij je baan dus niet hoeven opzeggen? Of hoe moet ik het zien?Triple_chocolate schreef: ↑08-03-2026 14:14Ik was ook zij-instromer en kreeg een contract voor de duur van de opleiding. Daarmee had ik vertrouwen in de werkgever en wist zeker dat als mijn contract afliep ik in ieder geval mijn diploma had (mits je zelf de opleiding om welke reden dan ook niet haalt, maargoed werkgever zit in dat geval dan ook niet meer aan je vast wat ik ook te verantwoorden vind). Voor minder zekerheid dan dat had ik het niet gedaan!
zondag 8 maart 2026 om 16:00
En tuurlijk halen ze je binnen "met open armen".
Ze hebben waarschijnlijk al een tijd een gat, vinden geen normale docent en moeten iemand zo gek vinden zijn job op te geven voor een functie van een paar maanden.
Dan zou ik ook poeslief doen en de hemel op aarde beloven
.
Maar vanaf je daardoor prikt is er dus ineens niets meer mogelijk, kan er nu niets op papier en moet alles via HR. Die natuurlijk liever een bevoegd docent zien.
Ze hadden die HR intussen overigens al 10 keer kunnen bellen of mailen om "nu" iets officieel op papier te zetten als ze het belangrijk genoeg achten, maar hebben dat dus niet gedaan.
Trek je conclusie.
Ze hebben waarschijnlijk al een tijd een gat, vinden geen normale docent en moeten iemand zo gek vinden zijn job op te geven voor een functie van een paar maanden.
Dan zou ik ook poeslief doen en de hemel op aarde beloven
Maar vanaf je daardoor prikt is er dus ineens niets meer mogelijk, kan er nu niets op papier en moet alles via HR. Die natuurlijk liever een bevoegd docent zien.
Ze hadden die HR intussen overigens al 10 keer kunnen bellen of mailen om "nu" iets officieel op papier te zetten als ze het belangrijk genoeg achten, maar hebben dat dus niet gedaan.
Trek je conclusie.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
zondag 8 maart 2026 om 16:53
Sorry dat ik mezelf quote, maar mijn reactie is pas later geplaatst omdat dit een nieuw account is.Docent schreef: ↑08-03-2026 07:53Ik werk als docent in het VO en ben daarnaast zij-instroomassessor. Dat betekent dat ik op oproepbasis “vanuit het veld” deelneem aan de intake/het geschiktheidsonderzoek.
Voorwaarde om groen licht te krijgen om deel te nemen aan het gesubsidieerde zij-instroomtraject is dat je de opleiding binnen twee jaar kunt afronden. Daarvoor heb je dus aantoonbaar kennis nodig die je vrijstelling op zal leveren voor vakken van het normale curriculum. Dat kan vakinhoudelijk zijn of op andere vlakken.
Je zegt dat je fysiotherapie gedaan hebt en Duits wil gaan geven. Heb je langere tijd in Duitsland gewoond/gewerkt/Duitse roots of Duits gestudeerd? Dat kan fungeren als bewijs dat je de taal/vakinhoud kent. Anders wordt het lastig om aan te tonen dat je voldoende vakkennis hebt.
Als fysiotherapeut heb je het een en ander aan mensenkennis. Heb je ook aantoonbaar met groepen gewerkt? Heb je ervaring met lesgeven of leidinggeven aan jongeren? Dat kan helpen bij vrijstelling voor bv vakken binnen de rol als pedagoog of leercoach.
Ik ken je niet, maar op basis van wat je zegt schat ik je kansen niet hoog in. Ga met de opleiding praten of zij er heil in zien. Geen uitgebreid geschiktheidsonderzoek, maar een snelle check.
Succes met je keus!
Los van wat school wil: kijk goed of zij-instroom haalbaar is (gezien die norm van twee jaar).
Mocht dat niet lukken: je kunt ook een deeltijdopleiding doen náást een baan als (onbevoegd) docent. Richtlijn is maximaal 0,6 fte werken naast je opleiding.
Ik denk dat het niet reëel is om nú een contract te krijgen voor langer dan 1 augustus 2026. Scholen werken per schooljaar. Maar tekorten zijn groot: je vindt wel weer nieuw werk.
zondag 8 maart 2026 om 17:07
Hoe zien ze dat overigens dat jij nu instant zou instappen?
Je zal op je huidige job toch ook een opzeg van minstens een week of 4 moeten doen?
Dan zijn we dus - als je al zo gek zou zijn om deze totale onzekerheid te tekenen - straks halverwege april, is het vervolgens mei-vakantie en heeft het ook niet veel zin meer voor dit schooljaar.
Het is - neem ik aan - niet dat je zomaar op afroep alles kan laten vallen en morgen beschikbaar bent.
Dan kunnen ze beter zoeken naar iemand die écht werkloos is.
Je zal op je huidige job toch ook een opzeg van minstens een week of 4 moeten doen?
Dan zijn we dus - als je al zo gek zou zijn om deze totale onzekerheid te tekenen - straks halverwege april, is het vervolgens mei-vakantie en heeft het ook niet veel zin meer voor dit schooljaar.
Het is - neem ik aan - niet dat je zomaar op afroep alles kan laten vallen en morgen beschikbaar bent.
Dan kunnen ze beter zoeken naar iemand die écht werkloos is.
Is dit nu later?
zondag 8 maart 2026 om 17:43
Onnodige tik. Ik heb het prima gelezen. Wat voor kwalificatie is het feit dat je vader Duits is? Mijn vader is ingenieur. Dat zegt toch niks over mij?dweedledee schreef: ↑08-03-2026 13:35Even beter lezen. Ze spreekt goed Duits, haar vader is Duits.
Nou is een taal spreken overigens wel heel anders dan een taal onderwijzen.
zondag 8 maart 2026 om 17:51
Betalen scholen ook een deeltijd opleiding dan? Want ik kamp namelijk met instellingscollegegeldDocent schreef: ↑08-03-2026 16:53Sorry dat ik mezelf quote, maar mijn reactie is pas later geplaatst omdat dit een nieuw account is.
Los van wat school wil: kijk goed of zij-instroom haalbaar is (gezien die norm van twee jaar).
Mocht dat niet lukken: je kunt ook een deeltijdopleiding doen náást een baan als (onbevoegd) docent. Richtlijn is maximaal 0,6 fte werken naast je opleiding.
Ik denk dat het niet reëel is om nú een contract te krijgen voor langer dan 1 augustus 2026. Scholen werken per schooljaar. Maar tekorten zijn groot: je vindt wel weer nieuw werk.
zondag 8 maart 2026 om 17:56
Nou ja, ik kan me indenken dat, gezien het huidige lerarentekort, scholen al lang blij zijn met native speakers. Moeten ze alleen wel iets meer bieden dan een contract voor drie maanden en een salarisvrije zomervakantie
Graftak!
zondag 8 maart 2026 om 17:57
Ja, maar zij kon wel meteen beginnen met hun opleiding. Niks assessment. Die ander was zelf al begonnen met een opleiding (volgens mij NCOI) en kreeg zo een baan. En volgens mij geldt instellingsgeld niet voor Onderwijs of Zorg.Adviesgevraagd schreef: ↑08-03-2026 11:06En hebben deze hun toentertijd huidige baan opgegeven voordat ze zijn gestart met het assessment?
zondag 8 maart 2026 om 18:02
zondag 8 maart 2026 om 18:02
Oei, absoluut niet doen dan. Dit zaakje "stinkt"Adviesgevraagd schreef: ↑08-03-2026 09:49Exact
Toen ik erover begon iets schriftelijk vast te leggen over de periode na de 3 maanden, dat in ieder geval de intentie is om bij goed functioneren het geschiktheidsonderzoek te starten, moest dat uiteraard overlegd worden met HR en konden ze niets beloven. Dit wekte wel een beetje argwaan bij mij.
Frankly my dear, I don"t give a damn
zondag 8 maart 2026 om 18:29
Nee. Dat is al een paar keer eerder uitgelegd en nu net nog een keer.Adviesgevraagd schreef: ↑08-03-2026 17:51Betalen scholen ook een deeltijd opleiding dan? Want ik kamp namelijk met instellingscollegegeld
zondag 8 maart 2026 om 18:36
Nee, scholen betalen geen collegegeld. Tenminste, niet dat ik weet. Je krijgt een reductie van je lesuren, waardoor je meer uren betaald krijgt dat waarvoor je werkt.Adviesgevraagd schreef: ↑08-03-2026 17:51Betalen scholen ook een deeltijd opleiding dan? Want ik kamp namelijk met instellingscollegegeld
Als je al een jaar voor de klas staat, kun je daarna een lerarenbeurs aanvragen. Maar dan moet je dus eerst een jaar onbevoegd lesgeven.
Ik heb zelf ook het instellingstarief moeten betalen toen ik de overstap naar het onderwijs maakte. Daar heb ik mijn spaargeld voor gebruikt. Het zuigt, maar het is niet anders. Na al die jaren nog steeds geen spijt van.
Wat ik in jouw geval zou doen: blijf in je oude baan. Zorg dat je een school vindt, waar je de opleiding kan doen. Doe de intake voor het geschiktheidsonderzoek en begin in september met je opleiding en je werk voor de klas. Check écht heel goed of je Duitse roots voldoende zijn om aangenomen te worden als zij-instromer, anders moet je alsnog zelf betalen.
zondag 8 maart 2026 om 18:51
Koekoek: ze is fysiotherapeut…..Bontebok schreef: ↑08-03-2026 18:02Uitzondering op het instellingsgeld (bron DUO): U hebt een bachelor- of masterdiploma behaald en bent daarna voor de 1e keer begonnen met een opleiding op het gebied van gezondheidszorg of onderwijs. Vraag bij uw onderwijsinstelling na of uw opleiding hieronder valt.
zondag 8 maart 2026 om 19:44
Oh! Dat is zorg natuurlijk
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in